Op de grond slapen voor je Paleo dieet?

Voor sommige mensen op het internet is het niet genoeg om alleen Paleo te eten, ze willen ook Paleo slapen, ook al betekent dit op de grond slapen.

Vele Paleo enthousiastelingen verruilen hun comfortabele bed om hun nachten opgekruld op de harde en koude vloer door te brengen op enkel een dun yogamatje of slaapzak.

OP DE GROND SLAPEN?

Slapen op de grondVoor velen van ons zal slapen op de grond klinken als inderdaad slapen op de grond: hard, koud en oncomfortabel waarvan je zo stijf als een plank zult ontwaken. Echter die-hard Paleo fans zweren erbij.

Zelfs Gwyneth Paltrow, tegenwoordig gezondheidsgoeroe, doet mee aan de trend neemt het communiceren met de harde vloer een recept voor een betere nachtrust.

Volgens Paleo aanhangers is slapen op de grond goed voor je postuur, verbeterd het je bloedsomloop, helpt het je dieper te slapen en zal het kleine pijntjes en blessures verhelpen.

Echter is slapen op de grond de oplossing voor al je problemen en is het echt zo goed voor je als deze goeroes willen doen voorkomen?

SLAPEN OP DE GROND ERG ONCOMFORTABEL

Uit meerdere onderzoeken is gebleken dat op de grond slapen gewoon niet goed voor je is, omdat één van de belangrijkste voorwaarden voor een goede slaap is dat je comfortabel ligt.

Dit bepaalt voor een groot gedeelte je slaapkwaliteit en in het bijzonder hoe snel je in slaap valt en hoe lang je slaapt.

Uiteraard is ieder lichaam anders waardoor iedereen een andere voorkeurshouding heeft waarin hij of zij comfortabel ligt.

Echter het feit dat sommige mensen goed slapen op de grond betekent niet per se dat dit goed en gezond voor hen is.

Als je ligt te slapen hoort je wervelkolom dezelfde vorm en houding te hebben als wanneer je rechtop staat. Dus bijna recht maar met een minimale buiging.

Als je matras te zacht is bijvoorbeeld wordt je rug op den duur slap en krom, terwijl slapen op een te hard matras ervoor zorgt dat je rug te stijf en recht wordt.

HARD MATRAS NIET HETZELFDE ALS DE VLOER

Blonde vrouw op bedToch ervaren veel mensen dat slapen op een hard matras hun rugklachten verhelpen, maar de onderzoekers maken duidelijk dat slapen op een hard matras nog steeds niet hetzelfde is als slapen op de grond.

Een arts zal je sowieso nooit aanraden op de vloer te gaan slapen om rugpijn te behandelen omdat dit het zelfs kan verergeren.

De hardheid van de grond kan bepaalde drukpunten toucheren zoals: je staartbeen, hielen en schouderbladen.

Volgens de onderzoekende artsen kan langdurig slapen op de harde vloer zelfs ervoor zorgen dat je aan spieren en spierkracht zult inboeten.

Bovendien kan de vloer erg vies zijn en dit is één van de redenen waarom men in eerste instantie juist op bedden gingen slapen om aan vuiligheid, bacteriën en bijkomende ziekteverschijnselen te kunnen ontsnappen.

Dit is gewoon de evolutie van onze gemeenschap, want omdat we slimmer zijn geworden zijn we erachter gekomen dat we niet direct op de vloer moeten slapen maar erboven.

VOLG HET DIEET VAN ONZE VOORVADEREN

Het Paleo argument dat slapen op de grond iets is wat onze voorvaderen al deden en wij dus nu ook prima kunnen doen is een wassen neus.

Vroeger, in de prehistorie, moesten we het onszelf wel oncomfortabel maken, want als we te goed zouden slapen dan liepen we het risico om opgegeten te worden.

Er is zelfs een tijd geweest dat de mens op een schuin bed sliep zodat ze vlugger uit bed konden springen om te vechten. Deze aflopende slaapplaats voorkwam dat men té diep sliep.

Hoewel dit vroeger in de oudheid hele goede argumenten waren om op de grond te gaan slapen hebben we dit vandaag de dag niet meer echt nodig, want we hoeven immers niet meer bang te zijn dat we midden in de nacht worden aangevallen door een groep sabeltandtijgers.

FYSIEKE PROBLEMEN DOOR SLAPEN OP DE GROND

Vrouw slaapt op de trapSlapen op de grond is dus niet alleen totaal onnodig, het kan zelfs je (fysieke) problemen verergeren en dat willen we natuurlijk niet.

Gelukkig zijn er erg veel keuzemogelijkheden op het gebied van matrassen en ga bij het kiezen van het juiste matras op je gevoel af.

Er is immers geen enkel matras die voor iedereen goed zal zijn en daarom zul je echt moeten gaan proefliggen in verschillende beddenwinkels.

Houd hierbij in gedachten dat een te zacht matras erg slecht voor je is, maar dat ook een te hard oppervlak als bijvoorbeeld de vloer niet goed is.

Het is dus zoeken naar die gulden middenweg maar ik zou je willen aanraden zolang je een matras hebt kun je deze ook het beste gebruiken.

WAT IS HET PALEO DIEET?

Paleo dieetHet Paleo dieet is in feite een volledige leefstijl waarin mensen terug gaan naar de roots en een leefstijl hanteren die mensen in de oertijd ook hadden.

Dit betekent alleen gebruik maken van de ingrediënten die de natuur ons biedt en deze hooguit licht bewerken.

Het paleodieet, dat ook wel paleolithisch dieet of jager-verzamelaardieet wordt genoemd, is gebaseerd op de veronderstelde voeding van de menselijke voorouders in het paleolithicum, een periode van 2,5 miljoen jaar tot 10.000 jaar geleden. Het is volgens sommigen geen dieet maar een manier van leven. (Wikipedia)

Laat ik overigens duidelijk zijn, ik ben geen tegenstander van het Paleo dieet. In tegendeel zelfs ik zie ook belangrijke pluspunten van het volgen van een dieet uit de oertijd, zoals het verbannen van suikers uit je voedingspatroon.

Echter zoals je hierboven hebt kunnen lezen heb ik wel het “slapen op de grond” verhaal voor je willen ontkrachten en aantonen dat dit niet goed is voor zowel je lichaam als je slaapkwaliteit.

Neem een kijkje op de volgende pagina voor meer informatie over het Paleo dieet plus tips en tricks.

WIL JIJ OOK BETER SLAPEN?

Perfect Slapen in 7 Stappen boekBen jij geïnteresseerd in het verhogen van je slaapkwaliteit en wil je niet meer uren wakker liggen en makkelijk in slaap vallen?

Dit kan! Je hoeft er niet eens voor op de koude vloer te slapen.

In de slaapcursus Perfect Slapen in 7 Stappen van slaapexpert William van der Klaauw leer je met een aantal simpele maar uitgebreide oefeningen en adviezen hoe je makkelijker in slaap valt en langer en rustiger slaapt.

Ruim 5.000 tevreden cursisten zijn je voorgegaan, dus ik zou je aanraden om het ook eens te proberen. Als je niet tevreden bent krijg je met de niet-goed-geld-terug garantie gewoon je geld terug.

Bovendien mag ik je 50% korting geven als je Perfect Slapen in 7 Stappen nu direct download via de geheime kortingslink hieronder.

GA DIRECT NAAR DE GEHEIME KORTINGSPAGINA!

1 gedachte over “Op de grond slapen voor je Paleo dieet?

  1. Hx

    “Vroeger, in de prehistorie, moesten we het onszelf wel oncomfortabel maken, want als we te goed zouden slapen dan liepen we het risico om opgegeten te worden.”

    Ik denk niet dat we onzelf bewust ongemakkelijk maakten. Ik denk ook niet dat het als ongemakkelijk werd ervaren. Maar dat het normaal was en dat er toen geen reden was om te hoeven denken aan het niet op de grond slapen. Ons lichaam was waarschijnlijk daarvoor gebouwd in die levenstijl. Als het werkelijk zo slecht was als wordt beweerd dan zou dat wel heel slecht geweest zijn voor de jager, iemand die misschien wel de meest fitte lichaam heeft gehad.

    Mogelijk zouden wij ook comfortabel op de grond kunnen slapen als we dat gewend waren en niet zoveel zaten en juist actief waren. En sommigen kunnen dat zonder problemen na het wennen.

    Bij het doen van onderzoek naar matrassen krijg ik vaak het idee dat onze matrassen altijd zoveel mogelijk druk moeten verdelen om geen pijnklachten te hebben tijdens het slapen maar wel ten koste van goede ondersteuning. Vaak met traagschuimmatrassen. Maar het zou geen pijn mogen doen op ook wat hardere ondergronden maar dat is helaas vaak niet het geval en dat zegt vaak iets over onze gezondheid/leefstijl. Het is niet het slapen op een harde matras wat de oorzaak is maar bijvoorbeeld een slechte houding in het dagelijkse leven. Matrassen zouden de houding zelfs kunnen verergeren in sommige gevallen door deze slechte houdingen (die juist geen pijn doen) te behouden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *