Slapeloosheid oplossen in 12 minuten? Het kan echt!

Iedereen heeft af en toe moeite om in slaap te vallen maar wanneer dit structureel iedere avond het geval is dan is het een groot probleem en kan het zelfs je gezondheid aantasten.

Er zijn dan ook veel verschillende oplossingen voor slapeloosheid waarvan de ene beter werkt dan de andere.

Maar wist je dat je slapeloosheid kun oplossen in 12 minuten (per dag)?

Slapeloosheid oplossen in 12 minuten? Het kan echt!

’s Ochtends licht, ’s avonds donker

Als je jezelf blootstelt aan helder daglicht in de ochtend dan hebt kan je lichaam aan een vast slaap- waakritme gaan wennen.

Het is dus belangrijk om minimaal 5 minuten natuurlijk daglicht tot je te nemen (ja dit kan ook door het raam).

Door ’s avonds de blootstelling aan blauw licht te beperken kun je sneller in slaap vallen wanneer het tijd is om naar bed te gaan.

Apparaten zoals je tv, computer en smartphone geven zogenaamd blauw licht af wanneer je naar het beeldscherm kijkt. Je kunt ook kiezen voor het dragen van een bril met blauw licht filter.

Wanneer je er niet omheen kunt dat je een elektronisch apparaat moet gebruiken in de 2 uur voor je naar bed gaat doe je er altijd goed aan de helderheid van het scherm terug te schroeven.

Licht door raam slaapkamer

Lezen

Ben je ooit in slaap gevallen tijdens een les op school of wanneer je iets moest lezen wat je verschrikkelijk saai vond?

Dit kun je natuurlijk ook zelf nabootsen door iets te lezen of ergens naar te luisteren (podcast) wat ontzettend saai is.

Lees bijvoorbeeld eens een boek wat je niet begrijpt. Lees gewoon simpelweg de woorden en maak je geen zorgen of je begrijpt wat er staat.

Vooral wanneer je veel piekert en je hierdoor slecht inslaapt kan deze techniek goede resultaten opleveren en ervoor zorgen dat je snel in slaap valt.

Gebruik je fantasie

Denk aan constant herhalende activiteit zoals letterlijk het tellen van schapen in je hoofd en tel ze wanneer ze over het hek springen.

Richt je vervolgens specifiek op hoe het landschap eruitziet en richt je op hoe ieder grassprietje heen en weer beweegt door de wind.

Hangen er veel wolken in de lucht? Creëer je eigen wereldje tot je in slaap valt.

Je kunt jezelf ook inbeelden op je favoriete plekje, ergens waar je jezelf volledig op je gemak en ontspannen voelt.

Probeer details toe te voegen aan je verbeelding, voel bijvoorbeeld het zand onder je voeten of kijk naar de golven in de branding.

Ga naar een rustgevende plek in je fantasie en voor je het weet ben je in dromenland.

Beter slapen

Mediteren of bidden

Probeer niet over alles te veel te piekeren, deze herhalende stressvolle gedachten zorgen ervoor dat je lichaam ook gestresst is.

Je lichaam kan in een vlucht- of vechtmodus raken wanneer je maar blijkt piekeren over problemen en dit zorgt ervoor dat je té wakker bent omdat je lichaam denkt dat er gevaar op de loer ligt waardoor je dus niet snel in slaap kunt vallen.

Verschuif je gedachten naar de goede dingen die kunnen gebeuren, vooral ook omdat de meeste dingen waar we over piekeren nooit echt zullen gebeuren.

Probeer bijvoorbeeld eens yoga of andere meditatietechnieken om het piekeren en de angstgevoelens in je hoofd te stoppen.

Ben je gelovig? Bid dan over je problemen en geef je zorgen over aan de hogere macht.

Maak je luchtwegen vrij

Wanneer de spreekwoordelijke ‘R’ in de maand zit loop je al snel tegen een verkoudheid aan en dit gaat vaak gepaard met een verstopte neus.

Gebruik een neusspray of bijvoorbeeld Vick’s VapoRub om deze blokkade te verhelpen.

Gebruik je neusspray echter nooit langer dan 3 dagen achter elkaar omdat het dan juist tegen je kan gaan werken.

Beweeg 12 minuten per dag

Beweeg 12 minuten per dag verdeeld over kleine periodes van 2 minuten. Dit wordt ook wel HIIT, of high intensity interval training, genoemd.

Wanneer je gedurende de dag 6 intensieve maar korte oefeningen van 2 minuten doet hoef je niet eens te zweten maar heb je wel je workout binnen.

Doe bijvoorbeeld 5 à 6 keer per dag een korte training van 2 minuten waarin je opdrukt, touwtjespringt of jumping jacks en je zult zien dat je ’s avonds sneller in slaap valt.

Een bijkomend voordeel is dat een HIIT training je spijsvertering verbeterd en dit is altijd handig wanneer je goed wilt slapen.

Een andere optie is om iedere dag 12 minuten te joggen of wandelen in hoog tempo, want een korte training is altijd beter dan geen beweging.

Probeer elektrolyten

Neem een elektrolyt supplement om je lichaam te helpen ontspannen en dehydratatie problemen die je misschien hebt te verhelpen.

Dit kun je eenvoudig doen door elektrolytwater of een sport drankje met extra elektrolyten te drinken.

Je kunt ook kaliumchloride of magnesiumchloride gebruiken en dit toevoegen aan je water of simpelweg een banaan eten om meer kalium binnen te krijgen.

Volg de aangegeven dosering overigens wel goed omdat het naast het oplossen van gezondheidsproblemen ook problemen kan veroorzaken.

Pas daarnaast op voor toegevoegde suikers en cafeïne in sportdrankjes omdat deze je juist extra energie kunnen geven terwijl je juist slaperig wilt worden.

Melatonine supplementen

Melatonine wordt ook wel het slaaphormoon genoemd, want dit is namelijk het lichaamseigen stofje wat ervoor zorgt dat je slaperig wordt.

Dit is precies waarom het geen kwaad kan om dit bij te vullen met supplementen en dan zul je zien dat je letterlijk binnen 12 minuten in slaap kunt vallen.

Veel mensen die melatonine supplementen gebruiken zeggen dat het niet zo goed werkt wanneer ze het iedere dag gebruiken omdat er dan gewenning kan ontstaan. Gebruik dit supplement dus met mate.

Vooral wanneer je wisselende werktijden hebt met een bijkomend verstoord slaapritme kan dit een goede oplossing voor je slaapprobleem zijn.

Drink een kruidenthee

Er zijn veel verschillende soorten kruidenthee die je lichaam de benodigde stofjes kunnen geven om in slaap te vallen.

Denk bijvoorbeeld aan kamillethee, thee met lavendel of valeriaan zijn allemaal uitermate geschikt als slaapmutsje.

Probeer gewoon iedere avond een andere tot je een absolute winnaar hebt gevonden waarmee jij lekker in slaap kunt vallen.

Kruidenthee drinken in bed

Drink geen koffie na 4 uur

Ben jij die persoon die 5 koppen koffie of meer drinkt per dag? Dan is het serieus een optie om dit terug te schroeven tot 2 à 3 koppen per dag.

Je zou al helemaal geen koffie meer moeten drinken na 4 uur in de middag omdat je lichaam tijd nodig heeft om de cafeïne te verwerken kan dit je nachtrust verstoren.

Je moet voor jezelf bepalen of je helemaal wilt stoppen met het drinken van cafeïne of dat je wilt minderen of wellicht alleen ’s ochtends koffie drinkt.

Volg een (online) slaaptraining

Perfect Slapen in 7 Stappen coverTot slot raad ik je aan de online slaaptraining Perfect Slapen in 7 Stappen te volgen.

In deze slaapcursus leer je de diepgewortelde oorzaak van je slaapproblemen te ontdekken en deze vanuit daar gericht aan te pakken.

Zo leer je bijvoorbeeld hoe je de natuurlijke schommelingen in je lichaamstemperatuur naar jouw voordeel kunt inzetten en hoe je op het juiste moment meer melatonine kun gaan produceren.

Je loopt overigens geen enkel risico, want als je niet tevreden bent over de 7-Stappen methode krijg je dankzij de niet-goed-geld-terug garantie gewoon je geld terug!

KLIK HIER VOOR DE BESTE PRIJS EN BESCHIKBAARHEID!

Meer dan 15.000 tevreden cursisten gingen je al voor!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *