Ontspannen slapen zorgt voor een betere nachtrust

Ontspannen slapen voor een betere nachtrustWil jij een goede nachtrust? Dan is ontspannen slapen een must, zorg er dus voor dat je volledig ontspannen en relaxed naar bed gaat.

Ontspannen leren slapen is slechts een kwestie van leren hoe je je gedachten uit kunt schakelen en alleen aan slaperige dingen gaat denken, of zelf aan niets gaat denken.

In dit artikel ga ik beginnen met hoe jij kunt ontspannen voor je gaat slapen zodat je niet in bed ligt te piekeren.

Daarna gaan we een aantal technieken bespreken die je kunt gebruiken om nóg relaxter te zijn in bed, zelfs wanneer er problemen door je hoofd gaan.

Ook ga ik je twee krachtige technieken uitleggen die je kunt gebruiken om ontspannen te blijven slapen, zelfs als je midden in de nacht wakker wordt.

Tot slot wil ik nog een aantal bruikbare tips met je delen hoe je beter om kunt gaan met spanning en stress in deze alsmaar veranderende wereld.

KOM TOT RUST VOOR JE NAAR BED GAAT

MediterenZelfs als je volledig kalm en ontspannen bent kunnen je gedachten nog alle kanten opgaan.

Juist in de avonden piekeren we vaak over de afgelopen dag en de volgende dag, daarom ga je in dit artikel leren hoe je dit alles los kunt laten en jouw werkdag kunt vergeten en ontspannen in slaap kunt vallen.

Enkele manieren om dit te doen zijn:

  • Mediteren voor je gaat slapen
  • Warm bad of warme douche
  • Lezen
  • Dim de lichten geruime tijd voor je naar bed gaat
  • Volg een vast avondritueel

Ga niet liggen piekeren

Ik weet het, makkelijker gezegd dan gedaan, maar je moet niet in bed liggen en je volledige carrière gaan liggen plannen.

Als je in bed ligt moet je in een compleet andere mindset zijn, de dag is immers voorbij en het enige waar jij aan moet denken is heerlijk rustig slapen.

Je hersenen moeten wel eerst tot rust komen voor je kunt slapen terwijl juist deze problemen je brein wakker houden.

Daarnaast ga je als je vaak in bed gaat liggen piekeren deze bedtijd ongemerkt steeds meer zien als denktijd in plaats van slaaptijd.

Het oplossen van problemen en het plannen van je dagen zijn uiteraard belangrijke activiteiten, maar doe dit overdag, bijvoorbeeld tijdens de afwas.

Zet je gedachten op papier

Pen en papierAls je het moeilijk vindt om een onopgelost probleem los te laten en te wachten tot de volgende ochtend dan kun je bijvoorbeeld een dagboek (of kladblok) bij gaan houden.

Hierin kun je al je gedachten, problemen, oplossingen en gevoelens opschrijven voor je naar bed gaat.

Hierdoor kun je ze volledig loslaten in de wetenschap dat ze veilig zijn opgeschreven in je boekje en dat je deze in de ochtend zo terug kunt lezen.

Het is daarom ook handig om altijd een kladblok en een pen op je nachtkastje te bewaren zodat je al je goede ideeën op direct kunt noteren.

Kom in de juiste stemming om te slapen

Hoe je over slapen denkt kan een grote invloed hebben op hoe goed je slaapt, je gedachten helpen je juist in slaap te vallen of houden je juist wakker.

Enkele negatieve gedachten die je uit je slaap houden zijn:

  • Ik kan nooit weer slapen
  • Ik slaap slecht
  • Ik zou de hele dag moeten slapen om genoeg slaap te krijgen
  • Ik wil nu slapen

Probeer deze gedachten te vervangen door gedachten als:

  • Slapen is lekker en verfrissend
  • Slapen is ontspannend
  • Ik krijg elke nacht genoeg slaap
  • Ik wordt fris en fruitig wakker, klaar voor een nieuwe dag

De eerste paar gedachten zijn herkenbaar in de gedachtengang van iemand met een slaapprobleem, terwijl de tweede gedachten zijn van een natuurlijke ontspannen slaper.

SNEL ONTSPANNEN SLAPEN

Ontspannen slapenZelfs als je ontspannen naar bed gaat bestaat er nog steeds een kans dat je gaat piekeren en stressvolle gedachten ineens uit het niets je slaap komen verstoren.

Daarom heb ik hieronder een aantal tips en technieken verzameld die je helpen weer te ontspannen en in een diepe slaap te vallen.

Deze technieken kun je ook toepassen als je midden in de nacht wakker wordt en opnieuw in slaap wilt vallen.

Luister naar ontspannen geluiden

Het is natuurlijk makkelijk om veel denkwerk te doen in een stille slaapkamer.

Uit onderzoek is zelfs gebleken dat als je hersenen niet van buitenaf worden geprikkeld zij zelf hun eigen prikkels creëren in de vorm van gedachten.

Omdat deze gedachten op het moment van in bed liggen de enige prikkels zijn is het erg moeilijk om hier geen aandacht aan te geven.

Daarom kun je zelfs een aantal kleine prikkels aan je slaapkamer toevoegen. Deze moet groot genoeg zijn om je te helpen stoppen met piekeren, maar stil en ontspannen genoeg zodat je toch lekker ontspannen in slaap kunt vallen.

Je kunt hierbij denken aan natuurgeluiden, witte ruis, sfeermuziek en yogamuziek.

Ontspannen slaapmuziek

Denk aan slapen

Je gedachten bepalen in grote lijnen hoe je je voelt, daarom zul je door stressvolle gedachten ook gestresst raken.

Je lichaam reageert hier meteen op en zorgt ervoor dat je alert en wakker wordt.

Dit werkt precies hetzelfde bij ontspannen en slaperige gedachten, je lichaam zal hierdoor in de slaapmodus komen.

Dus als je naar bed gaat denk dan aan hoe moe en slaperig je bent en denk terug aan die keer dat je je ogen nog met moeite open kom houden. Herbeleef dit moment zo goed als je kunt.

Deze techniek klinkt eenvoudig, maar is moeilijker dan je denkt en vergt veel oefenen voor je het volledig onder de knie hebt.

ONTSPANNEN BLIJVEN ALS JE WAKKER WORDT

Digitale wekkerVeel mensen kijken meteen op de klok als ze midden in de nacht wakker worden en raken dan snel in paniek omdat ze denken dat ze niet weer in slaap zullen vallen.

Als dit bekend klinkt lees dan hieronder wat je moet doen.

Het belangrijkste is dat je niet in paniek raakt en kalm en rustig probeert te blijven.

Raak niet in paniek

Je zorgen maken over het feit dat je niet meer kunt slapen zorgt er alleen maar voor dat je gedachten en je versnelde hartslag je uit je slaap houden.

Als je midden in de nacht wakker wordt raak dan niet in paniek, maar probeer juist wakker te blijven, maak er maar een spelletje van.

Want weet je wat er gebeurt als je wakker probeert te blijven? Juist dan val je extra snel in slaap.

Kijk niet op de klok

Eén van de grootste redenen voor stress en paniek in bed is het kijken op de klok.

Als je een alarmklok naast bed hebt met grote rode nummer is het moeilijk om hier niet op te kijken om te checken hoe lang je al wakker bent en hoe lang je nog kunt slapen voor je moet opstaan. Hierdoor raak je snel in paniek.

In dit geval kun je beter je telefoon gebruiken als wekker, maar zorg er in ieder geval voor dat je niet een wekker gebruikt die altijd licht geeft.

Door niet direct naar de tijd te kunnen kijken kun je veel ontspannender slapen omdat tijd geen rol meer speelt.

OMGAAN MET STRESS EN SLAAPANGST

Perfect Slapen in 7 Stappen boekOnze wereld zit vol met stress en juist deze stress zorgt bij veel mensen voor slaapproblemen en zelfs slaapangst.

Want des te meer stress je hebt des te slechter zul je slapen, maar omgekeerd is het ook zo als je slecht slaapt zul je ook meer stress hebben. Een vicieuze cirkel dus.

Ik hoop dat de bovenstaande tips je een beetje op weg hebben kunnen helpen zodat ook jij ontspannen kun gaan slapen.

Als je hier meer begeleiding in nodig hebt dan wil ik je de Perfect Slapen in 7 Stappen methode van slaapexpert William van der Klaauw van harte aanraden.

Perfect Slapen in 7 Stappen (+ Kortingslink)

Deze online slaaptraining focust zich namelijk de psychologische factoren die ten grondslag liggen aan veel slaapproblemen en helpt je deze bij de wortel op te lossen.

In het bijzonder stress en slaapangst en hoe je dit kunt verhelpen met behulp van vele ontspanningstechnieken.

Als je deze slaaptraining download via onze exclusieve kortingslink krijg je bovendien 50% korting en een aantal extra bonussen.

En ben je niet tevreden dan krijg je binnen 90 dagen gewoon je geld terug!

JA! IK WIL MIJN SLAAPPROBLEMEN OVERWINNEN!

Ruim 7.500 tevreden cursisten zijn je al voorgegaan!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.