10 Slaaptips voor kinderen

      Geen reacties op 10 Slaaptips voor kinderen

Baby’s, kinderen en tieners hebben aanzienlijk meer slaap nodig dan volwassenen om hun razendsnelle mentale en fysieke ontwikkeling aan te kunnen, maar hoe krijg je je kind in slaap als deze niet wil slapen? Probeer deze 10 slaaptips voor kinderen.

De meeste ouders weten dat het belangrijk is voor kinderen dat ze goed slapen, maar weten niet precies hoeveel uren slaap hun kind daadwerkelijk nodig heeft en welke impact het kan hebben als je kind dagelijks zelfs maar 30 tot 60 minuten slaaptijd mist.

GOED SLAPEN EXTREEM BELANGRIJK VOOR KINDEREN

10 Slaaptips voor kinderenSlapen wordt door artsen zelfs gezien als het belangrijkste onderdeel in de ontwikkeling van kinderen, samen met eten en drinken natuurlijk.

Slapen is als een soort medicijn voor kinderen waardoor hij of zij ziektes kan afweren en zichzelf kan ontwikkelen.

Eén van de redenen waarom het zo moeilijk is om te bepalen wanneer kinderen te weinig slapen is dat slaperige kinderen hun slaapbehoefte niet per se op dezelfde manier uiten zoals volwassenen dit doen.

Veel kinderen worden juist erg druk als ze moe zijn en kan het zelfs lijken op symptomen van ADHD. Bovendien doen kids vaak alsof ze niet moe zijn om op te mogen blijven en worden erg druk in de loop van de avond.

Dit alles kan te maken hebben met het feit dat ze erg moe zijn en vechten tegen de slaap.

Let op, er zijn een aantal medische aandoeningen waardoor kinderen ook slecht kunnen slapen, maar in de meeste gevallen probeert je kind zijn bedtijd te rekken omdat hij of zij niet wil slapen.

Gebruik vooral je “gezonde verstand”, Ga bijvoorbeeld niet in een aansluitende kamer een gat in de muur boren als je kind ligt te slapen.

Slaapapneu komt ook voor bij kinderen

Men denkt vaak dat slaapapneu alleen bij volwassenen voorkomt, maar dit is niet het geval. Het komt namelijk ook relatief vaak voor bij kinderen.

Iemand met slaapapneu wordt elk uur meerdere keren kort wakker omdat ze moeite hebben met ademen tijdens hun slaap.

De meeste mensen weten dit niet van zichzelf en laten zich pas onderzoeken op slaapapneu als hen dit door een ander (partner) wordt verteld.

Kinderen die luid snurken lopen mogelijk risico slaapapneu te hebben, of te ontwikkelen. Raadpleeg in dit geval altijd even je huisarts!

GEMIDDELD AANTAL SLAAPUREN VOOR KINDEREN

Aangeraden uren slaap kinderenUit onderzoek is gebleken dat kinderen van baby tot ongeveer 10 jaar het beste tussen 18:30 – 19:00 op bed gebracht kunnen worden.

Het is daarbij verstandig om je kind langzaam tot rust te brengen (in bad) en het kijken naar beeldschermen (tv, tablet, smartphone) voor het slapen te vermijden.

Hoewel elk kind anders is en de benodigde uren slaap ook iets kan verschillen is het aantal uren slaap die kinderen gemiddeld nodig hebben na uitgebreid wetenschappelijk onderzoek bepaald.

Deze slaapuren kun je in de tabel terugvinden.

SLAAPTIPS VOOR KINDEREN

Ik zie dat ik alweer ben afgedwaald, maar dan nu echt waar dit artikel eigenlijk over gaat, namelijk de 10 slaaptips om je kinderen (sneller) in slaap te krijgen.

Uiteraard geldt ook voor het volgende dat dit per kind en per leeftijdscategorie verschillend is, maar ik zou zeggen probeer ze eens uit en werkt het ene niet dan vast het ander wél.

Er zullen vast nog honderden slaaptips voor kinderen zijn (uit grootmoeders tijd), maar dit zijn de 10 die volgens mij het meest van toepassing zijn.

#1 LAAT JE KIND GEEN GROTE MAALTIJDEN ETEN VOOR HET SLAPEN

LAAT JE KIND GEEN GROTE MAALTIJDEN ETEN VOOR HET SLAPENProbeer het eten van grote maaltijden vlak voor het slapen gaan te vermijden, dit vergroot de kans op krampjes waardoor het kind slechter slaapt en/of vaak wakker wordt.

Probeer elk gebruik van cafeïne bij kinderen te vermijden, maar als je kind wel iets met cafeïne krijgt doe dit dan tenminste 6 uren voor bedtijd.

Ook het drinken van grote hoeveelheden water of ander drinken kun je beter vermijden.

Je raadt het natuurlijk al, als je kind veel drinkt voor het slapen is de kans groter dat hij of zij ook ’s nachts meer zal plassen.

#2 GEEN STIMULERENDE ACTIVITEITEN NA HET AVONDETEN

Maak je kind niet meer onnodig druk na het avondeten zodat hij of zij rustig en kalm is voor het slapen gaan.

Het is juist zaak om langzaam rustig te worden in de slaapmodus te raken. Een goed hulpmiddel hierbij is een warm bad en bij baby’s uiteraard de fles voor het slapen gaan.

#3 GEEF TIJDIG AAN DAT HIJ OF ZIJ OP OVER … MINUTEN OP BED MOET

Kind met horlogeWaarschuw je kind van tevoren dat hij of zij over 5 – 10 – 15 minuten op bed moet, of geef ze de keuze.

“Wil je nu op bed of over 5 – 10 -15 minuten?” Je zult verbaasd zijn hoeveel kinderen meteen op bed willen. Geef ze echter maar één keer de keuze.

Je kunt ze inderdaad de keuze laten, maar wel met een klein verschil als bijvoorbeeld 5 minuten.

Zo weten ze dat ze over 5 minuten hoe dan ook op bed moeten en zullen ze hier rekening mee houden.

Wees hier wel erg strikt in, want als je het keer op keer uitstelt weet het kind ook niet meer waar hij of zij aan toe is.

#4 VOLG EEN VASTE SLAAPROUTINE

Volg samen met je kind een vaste ontspannen slaaproutine die ongeveer 20 tot 30 minuten duurt en eindigt in de slaapkamer van je kind.

Probeer hierbij enge verhalen of televisieshows te vermijden. Het is beter om elke avond uit een favoriet boek voor te lezen dan elke keer uit een nieuw boekje omdat ze hiermee bekend zijn.

#5 WIEG JE KIND NIET IN SLAAP

Probeer te vermijden dat je je kind in slaap zingt of wiegt, omdat wanneer hij of zij midden in de nacht wakker wordt je wederom zal moeten zingen of wiegen.

Mocht je dit al wel doen dan is het handig om dit rustig af te bouwen en ze te laten wennen aan het in slaap vallen met een favoriet slaapdoekje of knuffeltje.

#6 ZORG DAT JE KIND COMFORTABEL LIGT

Kind slaapt comfortabelZorg ervoor dat je kind comfortabel in bed ligt, kleren en dekens mogen niet knellen en het bewegen belemmeren.

Nu wil ik hier meteen een kanttekening bij plaatsen, want in sommige gevallen houden kinderen zichzelf wakker door de armpjes te bewegen.

Voor hen is het wél handig ze in te bakeren en stevig, maar niet té strak, in te stoppen.

Zorg er daarnaast voor dat de kinderkamer voldoende stil en donker is, wellicht op een nachtlampje na, bovendien mag de kamer niet te warm of te koud zijn (17 – 18 – 19 graden ongeveer).

#7 LOOP NIET TERUG NAAR DE KINDERKAMER BIJ ELK GELUIDJE

Als je kind je roept of geluid maakt nadat jij de kamer hebt verlaten kun je het beste even wachten voordat je reageert.

Dit herinnert je kind eraan dat hij of zij eigenlijk moet slapen en geeft je kind de kans om zichzelf weer tot rust te brengen en soms uit zichzelf weer in slaap valt.

#8 ZORG DAT JE KIND OP BED BLIJFT

Als je kind zelf uit de slaapkamer komt nadat jij hem op bed hebt gebracht loop dan rustig mee terug en laat hem duidelijk weten dat hij moet gaan slapen omdat het bedtijd is.

#9 HELP ANGSTEN OVERWINNEN

Knuffel in bedGeef haar het gereedschap om haar angsten te overwinnen.

Dit kan een klein zaklampje of nachtlampje zijn.

Maar dit kan ook een klein spuitflesje met “monster spray” zijn, of een groot knuffelbeest om haar te “beschermen”.

#10 BELOON JE KIND

Je kunt je kind ook belonen na een goede nacht, dit helpt ze om ook de volgende nachten proberen op tijd op bed te gaan en de hele nacht door te slapen.

Als hij of zij bijvoorbeeld een nacht goed heeft geslapen kun je een sticker geven en na bijvoorbeeld 5 goede nachten en dus 5 stickers een prijs.

BONUS TIP

Natuurlijk komt ook hier een stukje “gezond verstand” om de hoek kijken. Het is altijd belangrijk om je kind in alle rust te laten slapen.

Ga dus bijvoorbeeld niet in een aansluitende kamer een gat in de muur boren terwijl je kroost ligt te slapen, of precies op dat moment de kinderkamer stofzuigen. Maar dat is logisch natuurlijk.

WIL JE ZELF OOK GOED SLAPEN?

Dit waren ze, mijn 10 slaaptips voor kinderen, of eigenlijk 10 slaaptips voor ouders van kinderen om uiteraard je kind een goede nachtrust te geven maar natuurlijk jezelf ook.

Heb jij nog goede tips om kinderen goed te laten slapen? Laat ze dan even achter in de reacties hieronder.

Mocht je nou zelf niet goed slapen, terwijl je kind wel goed slaap, dan heb ik nog wel een extra tip voor je.

Perfect Slapen in 7 Stappen

Perfect Slapen in 7 Stappen boekProbeer de Perfect Slapen in 7 Stappen methode van William van der Klaauw eens. Je leert in deze cursus o.a. je biologische klok weer gelijk te zetten en jezelf te kalmeren voor je gaat slapen.

Profiteer nu van 50% korting en betaal slechts €37,- in plaats van €74,- en ontvang bovendien vele extra’s.

Ruim 5000 mensen gingen je voor en zij waren erg tevreden over Perfect Slapen in 7 Stappen en met de niet goed geld terug garantie loop je geen enkel risico.

Waar wacht je nog op? Download direct deze cursus en pak je slaapprobleem bij de wortel aan waardoor je vanavond al de eerste stap richting een goede nachtrust kan zetten.

KLIK HIER EN DOWNLOAD PERFECT SLAPEN IN 7 STAPPEN

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *