Te Lang Slapen: Is te veel slapen ongezond?

Te lang slapen ongezond?We weten inmiddels dat goed slapen cruciaal is voor je gezondheid, maar wist je dat te lang slapen niet goed voor je is en misschien zelfs juist ongezond is?

Een goede nachtrust zorgt er uiteraard voor dat je lichaam zich weer kan opladen voor de volgende dag, maar wanneer krijg je te veel van het goede op slaapgebied?

Het is alom bekend dat goed slapen je lichaam voorziet van nieuwe energie en het risico op ziektebeelden als obesitas, diabetes en zelfs eerder doodgaan verminderd.

IS TE LANG SLAPEN ONGEZOND?

De vraag of te lang slapen ongezond kan zijn is recent beantwoord door onderzoekers van de universiteit van Harvard.

Susan Redline, professor in slaapwetenschappen, zegt namelijk: “Mensen die dagelijks meer dan 10 uren slapen zijn over het algemeen minder gezond dan mensen die 7 – 8 uren per nacht slapen.”

Bijna een kwart van alle Nederlanders valt in de categorie van ‘lange slapers’ en mensen gaan steeds langer slapen naarmate ze ouder worden.

Bovendien is het niet bekend of (te) lang slapen een symptoom van een slechte gezondheid is of het juist de oorzaak van een ongezond lichaam is.

Echter experts en onderzoekers zijn het er wel over eens dat voortdurend erg lang slapen een groot signaal is van onderliggende en verborgen gezondheidsproblemen.

6 GEZONDHEIDSRISICO’S DOOR TE VEEL SLAPEN

Vrouw in bed wordt niet wakkerZoals gezegd zorgt te veel slapen in veel gevallen voor ernstige gezondheidsproblemen en ziekten.

De oorzaak hiervan is dat de slaapkwaliteit bij “te lang” slapen (meer dan 8 uren) vaak erg slecht is en je dus niet optimaal uitrust.

Je kunt zelfs stellen dat deze personen niet per se lang slapen, maar vooral een lange tijd in bed doorbrengen zonder de gehele tijd echt te slapen.

Het komt erop neer dat te lang slapen net zo slecht en schadelijk kan zijn als te weinig slapen.

Ik heb hieronder 6 van de meest voorkomende gezondheidsproblemen op een rijtje gezet die direct gelinkt kunnen worden aan te lang slapen.

#1: Hart- en vaatziekten

Je hebt meer kans op hart- en vaatziekten als je erg vaak te lang slaapt en met name hartproblemen vormen op lange termijn een groot probleem voor “langslapers”.

Dit komt omdat je bloedsomloop te lang te lang in de rustmodus verkeert waardoor het bloed dikker wordt en langzamer wordt rondgepompt waardoor je bloedbaan uiteindelijk kan vernauwen.

Hartfalen en hartziekten is één van de meest voorkomende doodsoorzaken in Nederland en structureel langer dan 8 uur slapen vergroot je kan om eraan te overlijden met meer dan 30%.

Gemiddeld slapen vrouwen veel langer dan mannen en zij lopen hierdoor het grootste risico op hartproblemen en zouden dus regelmatig vroeg de wekker moeten zetten.

#2: Overgewicht en obesitas

Overgewicht hamburger frietEr is veel onderzoek gedaan naar de connectie tussen slecht slapen en overgewicht, maar er bestaat echter ook een verband tussen juist extreem veel slapen en obesitas.

Het blijft echter een soortgelijk verhaal als die van de kip en het ei, want wie was er nou eerder?

Mensen met overgewicht zijn vaak lange slapers, maar daarentegen lopen mensen die erg veel slapen ook weer meer risico om zwaarlijvig te worden.

Echter er is één zekerheid die niet ontkend kan worden en dat is wanneer je te lang slaapt je minder tijd over hebt om te bewegen dan wanneer je minder slaapt.

Des te minder tijd je overdag hebt om te sporten en te bewegen, des te minder calorieën je zult verbranden en dus meer kans hebt op overgewicht.

#3: Diabetes

Te veel nachtrust kan voor een hogere bloedsuikerspiegel zorgen, echter dit is ook het geval bij weinig slaap.

Het is daarom erg belangrijk om de gulden middenweg te vinden in je slaaptijd.

Een hoge bloedsuiker kan ervoor zorgen dat je meer kans hebt om diabetes type 2 te ontwikkelen.

Dit heeft overigens ook voor een groot gedeelte te maken met je eetpatroon, hoeveel je beweegt en je gewicht.

#4: Je brein functioneert minder goed

Slapen, voeten onder de dekensKun jij je overdag niet concentreren? Pas je slaappatroon aan en je zult zien dat je brein weer beter gaat functioneren.

Chronische lang slapen kan ervoor zorgen dat je tot 2 jaar extra verouderd en maakt het moeilijker om alledaagse bezigheden uit te voeren.

De oorzaak van deze geestelijke problemen bij mensen die extreem veel slapen kan worden gevonden in hoe vaak deze personen ontwaken tijdens de nacht.

Als je te vaak wakker wordt tijdens de nacht dan krijg je niet genoeg diepe slaap, ook wel REM-slaap genoemd.

Laat deze diepe slaapfase nu juist de fase in je slaapcyclus zijn die het belangrijkste is om je lichaam en geest te herstellen om fris aan de volgende dag te kunnen beginnen.

#5: Op “jonge” leeftijd doodgaan

Het klinkt misschien angstaanjagend, maar het is echt waar.

Uit onderzoek is gebleken dat mensen die lang slapen in veel gevallen eerder komen te overlijden dan mensen die een “normale” slaaptijd van gemiddeld 7 – 8 uur hebben.

Niemand weet de exacte oorzaak, maar hoogstwaarschijnlijk speelt het immuunsysteem hierin een belangrijke rol.

Dit is rechtstreeks terug te leiden naar het feit dat wanneer je lang in je bed blijft je minder tijd hebt om virussen op te lopen en deze te overwinnen.

Daarnaast is de kans dat je voortijdig overlijdt groter omdat lange slapers vaker te maken krijgen met diabetes en hart- en vaatziekten, zoals hierboven aangegeven.

#6: Depressief en geïrriteerd

Depressief door te veel slapenDepressies en te lang slapen (overigens ook te kort slapen) gaan hand in hand en ook hier is het een “kip en ei situatie”.

Mensen met bepaalde soorten depressies zijn vaak geneigd erg lang te slapen, maar het is juist ook lang slapen wat een depressie vaak kan verergeren.

Het is hierbij belangrijk te vermelden dat niet iedereen die zich even niet lekker in zijn of haar vel voelt last heeft van een depressie.

Hetzelfde geldt voor iedereen die te lang slapen, ook zij zijn niet per definitie depressief.

Echter het is voor deze groep mensen wel belangrijk om goed op te letten dat hun slaapgedrag niet alsnog omslaat in een burn-out.

In veel gevallen is alleen al de wekker iets vroeger zetten genoeg om weer een vrolijke kijk op de wereld te krijgen.

WIL JIJ ZEKER ZIJN VAN EEN GEZONDE NACHTRUST?

Perfect Slapen in 7 Stappen boekZoals je hierboven gelezen hebt is te lang slapen niet goed voor je en kun je beter je slaaptijd terugbrengen naar maximaal 8 uur om je lichaam en geest gezond te houden.

Als je niet weet hoe je dit moet dan, of als je juist last hebt van ernstige slapeloosheid dan kan ik je de Perfect Slapen in 7 Stappen methode van harte aanraden.

In deze slaapcursus komt ook de hoeveelheid slaap die je nodig hebt en gezond voor je is uitgebreid aan bod.

Wil jij nooit meer te lang slapen? Of juist te kort? Download dan snel deze slaapcursus via onderstaande kortingslink (50% korting) en zorg ervoor dat je lichaam gezond blijft!

Je loopt bovendien geen enkel risico, want dankzij de 90 dagen niet-goed-geld-terug garantie krijg je gewoon je geld terug als je niet tevreden bent over deze methode.

JA! IK WIL BETER SLAPEN! (50% KORTING)

Ruim 5.000 tevreden klanten gingen je al voor!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.