Tomaten en slapen: Is lycopeen het slaapmiddel wat je zocht?

Wist je dat tomaten je kunnen helpen beter te slapen? Voeg dus gerust extra tomaten doe aan je salade, eet een extra kop tomatensoep en wees vooral niet te zuinig met tomatensaus de volgende keer als je pasta eet.

Tomaten bevatten namelijk een hoge concentratie lycopeen en laat dit nou net een stofje zijn die jou kan helpen beter te slapen.

Tomaten helpen je beter slapen dankzij lycopeen

Tomaten en slapen

Een slechte slaaphygiëne, oftewel slechte slaapgewoonten, is een van de grootste oorzaken van slapeloosheid en andere slaapproblemen.

Deze slaapproblemen kun je veelal snel oplossen door jezelf een gezondere levensstijl aan te passen en meer “slaapverwekkende” ingrediënten te eten voor je gaat slapen.

Het eten van tomaten, in welke vorm dan ook, is hier een goed voorbeeld van vooral dankzij de hoge lycopeen waarde.

>> Wil jij leren hoe je direct beter kunt slapen? Download de 7-Stappen methode (50% korting)

Lycopeen slaapverwekkend?

Lycopeen is een van de fytochemicaliën die in planten voorkomen en juist dit stofje geeft de fruit en groente zijn kenmerkende kleuren (rood in dit geval).

Daarnaast helpt het de planten te beschermen tegen insecten, ziektes en andere bedreigingen.

Het zijn juist deze beschermende eigenschappen waar de natuurlijke antioxiderende krachten tot uiting komen.

Een tekort aan lycopeen kan echter direct gelinkt worden aan een slechte nachtrust.

Zo blijkt uit wetenschappelijk onderzoek dat een tekort aan lycopeen rechtstreeks in verband gebracht kan worden met ernstige moeilijkheden om in slaap te vallen en een korte nachtrust van 5 uur of minder.

Mensen die te maken hadden met beide slaapklachten bleken stuk-voor-stuk een bijzonder lage concentratie lycopeen in hun bloed te hebben in vergelijking met “normale” slapers.

Spaghetti met tomatensaus

Je slaap verbeteren met lycopeen

Als je je slaap wilt verbeteren met behulp van lycopeen dan doe je er goed aan te kiezen voor rode groenten en fruitsoorten, bijvoorbeeld:

  • Watermeloen
  • Rode peper
  • Papaja
  • Grapefruit
  • … en uiteraard de tomaat

Daarnaast kun je lycopeen tegenwoordig ook in de vorm van verschillende voedingssupplementen krijgen bij drogisten en natuurwinkels.

Als ware pasta liefhebber wrijf je nu waarschijnlijk al in je handen, want je kun nu naar hartelust pasta opscheppen met een overvloed aan pastasaus.

Je kunt overigens de vruchten van lycopeen plukken van elk soort tomaat, want zowel rauwe tomaten als gekookte tomaten helpen je beter te slapen.

Toch hebben gekookte tomaten wel een streepje voor omdat je lichaam lycopeen beter kan opnemen wanneer het verhit is.

Je hoeft echter niet elke avond pasta te eten om voldoende lycopeen binnen te krijgen, want er zijn veel verschillende overheerlijke gerechten met tomaten en dus lycopeen zoals verschillende salades.

Ook tomatensoep bevat lycopeen

Tips en tricks om je lycopeen te verhogen

Om nog meer lycopeen uit je dieet te kunnen halen kun je de volgende tips en tricks gebruiken.

Eet vooral organische producten

Organisch groente en fruit bevatten gebruikelijk meer gezonde voedingsstoffen dan bijvoorbeeld conventioneel geproduceerde tomaten en paprika’s.

Daarnaast kunnen conventioneel gekweekte tomaten bijvoorbeeld veel residuen van bestrijdingsmiddelen bevatte en deze wil je uiteraard liever voorkomen.

Combineer tomaten met broccoli

Hoewel het wellicht een beetje een vreemde combinatie is kunnen deze twee groenten je helpen beter te slapen.

Dit heeft er vooral mee te maken dat de voedingsstoffen uit broccoli en de lycopeen samen veel beter worden opgenomen door je lichaam.

Wanneer je beide gezamenlijk eet dan haal je het meeste uit beide producten. Maak dus eens een lekkere pasta met tomatensaus en garneer deze met verse broccoli.

Conclusie

Tomaten helpen je sneller in slaap te vallen omdat het stofje lycopeen ervoor zorgt dat je slaperig wordt.

Naarmate de lycopeenspiegel in je bloed stijgt zul je ook merken dat je steeds sneller in slaap valt en beter slaapt.

Maar hoeveel lycopeen heb je dan nodig? Dit is tot op heden nog onduidelijk maar wanneer je 2 à 3 keer per week tomaten (in welke vorm dan ook) eet ben je goed op weg.

Je kunt je inname geleidelijk verhogen tot je resultaat merkt en comfortabel slaapt.

De kwaliteit van je slaap heeft in zeer grote mate te maken met wat je eet. Let er dus op dat je gezond en gebalanceerd eet om sneller in slaap te vallen en langer te kunnen slapen.

STOP NU MET SLECHT SLAPEN!
Perfect Slapen in 7 Stappen coverWil jij voor eens en voor altijd afrekenen met slaapproblemen? Dan raad ik je aan om de bewezen 7-Stappen methode te proberen!

Je leert in deze unieke online slaaptraining hoe je op een natuurlijke manier sneller in slaap kunt vallen zonder slaappillen te hoeven slikken.

Je kunt het 120+ pagina’s tellende boek direct downloaden op je pc, smartphone of tablet en krijgt direct toegang tot het vernieuwde ledengedeelte.

Geen enkel risico, want niet goed = geld terug!

KLIK HIER VOOR MEER INFORMATIE EN DOWNLOAD HET BOEK!

Ruim 15.000 tevreden slapers gingen je al voor!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.