Vis en slapen: Deze vissoorten zorgen voor een goede nachtrust!

Val jij slecht in slaap of heb je de grootste moeite om aan je gebruikelijke acht uren slaap te komen? Je bent niet alleen!

Het klinkt wellicht zowel verrassend als opmerkelijk maar er zijn verschillende vissoorten die je kunt eten om beter te slapen.

In Nederland heeft naar schatting bijna een kwart van de volwassenen te maken met slaapproblemen.

Gedurende de zomer wanneer de dagen langer zijn en de nachten korter is het voor veel mensen nóg lastiger om snel in slaap te vallen.

Vis en slapen: Deze vissoorten zorgen voor een goede nachtrust!

Vis en slapen

Misschien wist je het al wel of je ontdekt het nu maar je dieet kan een grote en vooral verrassende invloed op je slaap hebben.

Er zijn namelijk vijf verschillende vitamines en mineralen die in vis gevonden kunneen worden en een grote invloed uitoefenen op je nachtrust:

  • Tryptofaan
  • Magnesium
  • Calcium
  • Vitamine D
  • Vitamine B6

Alle bovenstaande voedingsstoffen spelen een belangrijke rol in je circadiane ritme, oftewel biologische klok.

Tryptofaan

Wanneer je voedsel met een hoog gehalte tryptofaan eet dan zet je lichaam dit aminozuur automatisch om in de neurotransmitter serotonine.

Je wist misschien wel dat serotonine een hormoon is wat voor een goed humeur zorgt maar het helpt je echter ook sneller in slaap te vallen en uitgerust wakker te worden.

Daarnaast wordt tryptofaan uiteindelijk ook omgezet naar het zogenaamde “slaaphormoon” melatonine die rechtstreeks je slaap- waakritme beïnvloedt.

Wanneer de avond valt en je bedtijd nadert vertrouwt je lichaam op het hormoon melatonine om ervoor te zorgen dat je slaperig wordt en snel in slaap valt.

In tegenstelling tot ’s avonds produceert je lichaam ’s ochtends juist minder melatonine zodat je fit en alert wakker kunt worden.

Verschillende vissoorten sushi

Magnesium

Door magnesium te eten voor je gaat slapen kun je van een betere nachtrust genieten omdat dit mineraal adrenaline neutraliseert en uitschakelt.

Adrenaline is juist een hormoon die je lichaam laat overvloeien met sterke emoties die variëren van stress en boosheid tot opwinding en angst.

De oorzaak van veel slaapproblemen kan gevonden worden in spanning, druk en razende gedachten die maar niet kalmeren. Magnesium kan dan de oplossing zijn om je brein tot rust te brengen en je helpen in slaap te vallen.

Magnesium wordt daarom ook wel het “slaapmineraal” genoemd omdat het werkt als een soort natuurlijke ontspanner.

Calcium

Word jij weleens midden in de nacht wakker en heb je dan de grootste moeite om weer in slaap te vallen? Een tekort aan calcium kan in dit geval de boosdoener zijn.

Calcium zorgt niet alleen voor sterke botten maar het ondersteunt ook de natuurlijke productie van het eerdergenoemde slaaphormoon melatonine.

Uit onderzoek is gebleken dat het eten van genoeg calcium slapeloosheid kan tegengaan.

Vitamine D

Hoewel vitamine D niet direct in verband met een goede nachtrust kan worden gebracht zorgt een tekort er wel voor dat ook het eten van een calciumrijk dieet je slaap niet gaat verbeteren.

Je lichaam heeft namelijk vitamine D nodig om calcium op te kunnen nemen waardoor het indirect toch een belangrijke vitamine voor een goede nachtrust is.

Vitamine B6

Net zoals bij tryptofaan het geval is zet je lichaam ook vitamine B6 om in serotonine en melatonine.

Uit onderzoek is gebleken dat een tekort aan vitamine B6 voor stemmingswisselingen, depressie en ernstige slapeloosheid kan zorgen.

De onderliggende oorzaak van deze (geestelijke) problemen die overgaan in slapeloosheid is veelal een gebrek aan serotonine en melatonine.

Tonijn beter slapen

Welke vissoorten zorgen voor een goede nachtrust?

Wanneer je genoeg voedingsstoffen met deze vitamines en mineralen binnenkrijgt kun je je slaap aanzienlijk verbeteren.

Er zijn een aantal verschillende vissoorten die uitstekende bronnen van deze slaapbevorderende ingrediënten zijn.

Dit zijn de beste vissoorten om je slaap te verbeteren:

  • Tonijn [tryptofaan, magnesium, vitamine D en B6]
  • Sardine [tryptofaan, calcium en vitamine D]
  • Zalm [tryptofaan, magnesium, vitamine D en B6]
  • Heilbot [tryptofaan, magnesium, vitamine D en B6]
  • Kabeljauw [tryptofaan en vitamine D]
  • Makreel [magnesium en Vitamine D]
  • Garnaal [tryptofaan en vitamine D]

Verander je levensstijl en slaap beter!

Perfect Slapen in 7 Stappen coverHet is niet vreemd dat het eten van meer vis in iedere (online) slaapcursus wordt genoemd en dat is ook het geval in de 7-Stappen methode van slaapexpert William van der Klaauw.

Ik raad je daarom ook aan om deze online slaaptraining te proberen en de stappen die je in het boek leert toe te passen.

Je leert hoe je met behulp van een aantal subtiele aanpassingen in je levensstijl, waaronder voeding, aanzienlijk sneller in slaap kunt vallen en beter slaapt.

Je kunt het eBook direct downloaden via de kortingslink hieronder op je pc, smartphone of tablet.

Ben je echter niet tevreden over het boek en de bijbehorende slaaptraining dan krijg je dankzij de niet-goed-geld-terug garantie gewoon je geld terug, zonder lastige vragen!

KLIK HIER VOOR MEER INFORMATIE EN DOWNLOAD HET BOEK!

De 7-Stappen methode is inmiddels ruim 15.000 keer gedownload!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.