Baby slaapproblemen oplossen: 9 Onmisbare adviezen voor gefrustreerde ouders!

Baby slaapproblemen oplossenVoor veel jonge ouders is het terugkerend probleem: Hoe krijg ik m’n baby in slaap en hoe kun je eventuele slaapproblemen bij je baby oplossen?

Het kan vooral tijdens de eerste weken en maanden van het leven van je kindje ook bijzonder moeilijk zijn om hem of haar in slaap te krijgen en te houden.

Omdat geen enkel mens en dus ook geen enkele baby hetzelfde is, is er ook geen heldere oplossing die voor iedereen zal werken.

Maar er zijn wel een aantal basiszaken die je op orde moet brengen om in ieder geval de omstandigheden voor een goede slaap te creëren.

BABY SLAAPPROBLEMEN OPLOSSEN

Baby huiltIn dit artikel ga ik een aantal adviezen van slaapexperts met je delen waarin je een aantal praktische manieren leert om je baby’s kans op een goede slaap te vergroten.

“Baby’s slapen erg veel, gemiddeld 15 tot 18 uur per dag,” zegt (baby) slaapexpert Tom v/d Putten.

“Het kan meerdere weken of maanden duren voordat je kind een vast slaappatroon begint te volgen.”

“Slaapschema’s van baby’s zijn erg grillig omdat ze nog een erg kleine maaginhoud hebben kunnen niet langer dan 2 tot 4 uur zonder eten.”

“Vanaf de leeftijd van ongeveer 3 maanden zul je merken dat je kind steeds meer een vast slaapritme begint aan te houden waarbij ze overdag vaak 3 keer slapen en als je geluk hebt de hele nacht doorslapen,” voegt hij eraan toe.

Onder het begrip ‘doorslapen’ verstaan we dat een baby 7 tot 12 uren aaneengesloten slaapt, de droom van elke jonge ouder zeg maar.

Maar hoe krijg je dit voor elkaar? Regelmaat en consistentie is hierin erg belangrijk.

Er zijn veel manieren die kunnen werken, maar geen enkele manier zal de oplossing van het slaapprobleem van je baby zijn wanneer je deze niet elke nacht gebruikt.

WAAROM SLAPEN SOMMIGE BABY’S SLECHT?

Wanneer jou baby slecht slaapt of niet wil slapen overdag dan is dit net als bij volwassenen vaak te wijten aan de overvloed aan indrukken die hij overdag kreeg.

Gedurende de eerste maanden van het leven van je baby volgen de ontwikkelingen zich in rap tempo op.

Zo zal hij zich steeds meer bewust worden van zijn omgeving en nieuwsgieriger worden naar z’n speeltjes en knuffels.

Tijdens deze onmisbare ontwikkelingsmaanden zal je kindje dagelijks nieuwe dingen ervaren waardoor hij ook nieuwe dingen ontdekt om zich zorgen over te maken of bang voor te zijn.

Deze angsten kunnen ook ’s nachts doorspelen en hem uit z’n slaap houden, je kunt daarom altijd een klein nachtlampje in de babykamer laten branden tijdens het slapen.

Maar hoe kun je deze slaapproblemen bij je baby nu proberen op te lossen? Hieronder volgen een aantal oplossingen en slaapadviezen voor je baby van een erkend slaapexpert.

#1: Voorkom verwarring en troep

Richt de babykamer in als een slaapkamer voor je baby en niet een ruimte om in te spelen.

Het is verstandig om de ruimte rondom het bedje vrij van speelgoed en knuffels te houden.

Plaats slechts 1 à 2 slaapknuffels in het bedje van je baby om zich niet alleen te voelen tijdens het slapen, maar niet meer.

Wanneer de babykamer eruitziet als een speelkamer raakt je kindje in de war en vraagt zich af of het een ruimte is om in te slapen of om in te spelen.

Nette babykamer

#2: Slaap samen in een kamer, maar niet in hetzelfde bed

Tijdens de eerste 3 – 6 maanden van het jonge leven van je kindje is het erg goed dat hij bij jullie, of jou, in de kamer slaapt.

Laat je baby echter niet bij jou in bed slapen.

In dezelfde kamer slapen als de moeder bevorderd de borstvoeding en het is bewezen dat dit je baby helpt om langer aaneengesloten te slapen.

Bovendien helpt dit het risico op wiegendood, of Sudden Infant Death Syndrome (SIDS), te verminderen.

Daarnaast is uit onderzoek gebleken dat dichtbij de ouders slapen je baby helpt z’n ademhaling onder controle te krijgen en de lichaamstemperatuur te reguleren.

#3: Houd je baby koel

Je baby slaapt het beste wanneer de omgevingstemperatuur koel is en niet schommelt, een kamertemperatuur tussen 20 en 22 graden is ideaal.

Dit betekent ook dat je je baby niet onder tè dikke dekens moet leggen.

Trek je kindje meerdere dunne lagen aan zodat je z’n lichaamstemperatuur eenvoudig kunt reguleren. Trek hierover wel altijd een slaapzakje aan.

Als je baby koud is dan moet hij meer kleren aan terwijl je juist iets uit moet trekken als ‘ie zweet.

Daarnaast is het belangrijk om het bedje op de juiste plek te plaatsen.

Denk er hierbij aan dat je deze niet direct onder of in de buurt van een airco of verwarming zet.

Bovendien is het belangrijk dat je een babybedje nooit dichtbij een raam plaatst omdat plotselinge temperatuurverschillen, tocht en geluiden van buiten de slaap ernstig kunnen verstoren.

#4: Baker je baby in

Baby inbakerenTijdens de eerste maanden van het leventje van je baby kan inbakeren je kindje helpen om langer en rustiger te slapen.

Hoewel inbakeren voor de ene baby dé oplossing voor het slaapprobleem is werk dit bij anderen juist weer helemaal niet.

Reageert je kind er goed op, prima! Maar als hij er niet goed op reageert is dit ook niet erg en het is belangrijk om je te beseffen dat wat nu werkt wellicht morgen niet meer werkt.

Het is niet erg om te stoppen met het inbakeren van je kind wanneer hij of zij hier niet meer (goed) op reageert.

De manier van slapen van je kind veranderd namelijk continu.

#5: Gebruik slaapmuziek

Wat je baby hoort, of niet hoort, is net zo belangrijk als wat hij of zij wel of niet ziet.

Ik wil je daarom aanraden om zachte slaapmuziek te spelen terwijl hij in slaap valt.

Door het afspelen van muziek blokkeer je geluiden van buiten, zoals huisgeluiden, verkeer en andere hinderlijke geluiden.

Daarnaast gaat je baby deze slaapmuziek associeren met slapen. Bovendien is bewezen dat slaapmuziek van essentieel belang is voor de ontwikkeling van je kind.

Let er wel op dat je dit speeldoosje of ander geluidje ook meeneemt wanneer je bijvoorbeeld op vakantie gaat.

#6: Schakel alle lampen uit

Licht, met name natuurlijk daglicht, geeft een signaal in het lichaam van je baby dat het dag is en tijd om wakker te worden.

Door simpelweg de zon te verduisteren kun je voorkomen dat je baby wakker wordt tijdens z’n slaapje.

Hoewel je eventueel een nachtlampje aan kunt laten zijn baby’s niet geneigd bang te zijn in het donker tot ze ongeveer twee jaar oud zijn.

Wanneer je kindje nog nachtvoedingen nodig heeft schakel dan zo weinig mogelijk lichten aan of gebruik een dimlicht.

#7: Laat je baby zichzelf weer in slaap sussen

Baby slaaptVeel baby’s leren op een gegeven moment hoe ze zelf weer in slaap kunnen vallen, terwijl anderen hier meer moeite mee hebben.

Je kunt eventueel een online slaaptraining als Baby Slaap Geheimen volgen om hier uitgebreid advies over te krijgen, maar daarover later meer.

Dit kan al vanaf een leeftijd van ongeveer 4 maanden oud.

Ik wil je daarom ook aanraden je kindje niet op te pakken wanneer hij nog niet lang huilt en af te wachten of hij weer in slaap kan vallen.

Wanneer je je baby elke keer pakt als hij huilt dan blijft ‘ie nog een erg lange tijd afhankelijk van jou om hem weer in slaap te wiegen.

Dit moet je echt zelf aanvoelen, want uiteraard moet je je baby wel troosten als hij erg overstuur is en bijvoorbeeld een boertje moet laten.

#8: Maak een plan en houd je hieraan

Maak met je partner van tevoren afspraken wat je doet wanneer jullie baby midden in de nacht wakker wordt en wie wat doet.

De grootste fout die je kunt maken is geen plan hebben en niet consequent zijn.

Je baby weet niet wat hij kan verwachten en jullie zullen steeds vermoeider en gefrustreerder worden omdat een vast slaappatroon ver te zoeken is en blijft, laat staan de hele nacht doorslapen.

#9: Volg deze baby slaaptraining voor meer onmisbare slaaptips

Baby Slaap Geheimen coverBovenstaande adviezen en tips zijn natuurlijk slechts een greep uit de honderden slaaptips en oefeningen die je kunt vinden in een (online) baby slaaptraining.

Ik wil je daarom ook aanraden het eBook Baby Slaap Geheimen van Annelot Hofstede te downloaden.

Zij is ervaringsdeskundige op het gebied van een baby die niet wil slapen, steeds wakker wordt en niet weer in slaap kan vallen zonder haar hulp.

Toen zij alleen maar tegenstrijdige informatie vond op het internet is zij haar eigen onderzoek gestart en werkte hierin zelfs samen met de prestigieuze Stanford universiteit in de Verenigde Staten om haar dochter beter te laten slapen.

Baby Slaap Geheimen Downloaden (50% Korting!)

Laat jouw relatie en je humeur niet langer lijden onder slaapgebrek door het niet willen slapen van je baby en download Baby Slaap Geheimen.

Als je dit populaire eBook download via onze kortingslink krijg je niet alleen 50% korting maar ook 8 gratis bonus eBooks (zie afbeelding hieronder).

Je kunt deze training bovendien GRATIS UITPROBEREN, want dankzij de 90 dagen niet-goed-geld-terug garantie krijg je gewoon je geld terug als je niet tevreden bent.

DOWNLOAD BABY SLAAP GEHEIMEN (50% KORTING)

Dit populaire eBook is inmiddels ruim 10.000 keer gedownload!

Baby Slaap Geheimen pakket

Dit zijn de 8 gratis bonus eBooks!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *