Chocolade en slapen: Is chocolade goed of slecht voor je slaap?

Chocolade en slapenOver het eten van chocolade en wat dit voor je slaap kan doen zijn verschillende meningen en theorieën.

Want is chocolade en slapen nu zo’n slechte combinatie of werkt het eten van chocolade juist slaapbevorderend?

Er is eindelijk meer wetenschappelijk bewijs naar buiten gekomen dat het eten van chocolade prima is, zelfs laat op de avond.

CHOCOLADE EN SLAPEN

We horen namelijk te vaak dat chocolade, of is het chocola, niet gezond is en dat het te veel suiker bevat en voor overgewicht kan zorgen.

Het is natuurlijk ook waar dat bepaalde varianten van het bruine goud ook daadwerkelijk erg slecht voor je lichaam zijn.

Echter chocolade heeft ook z’n goede kanten, want het is bijvoorbeeld wetenschappelijk bewezen dat het voor een betere gemoedstoestand zorgt.

Dit heeft te maken met het feit dat de cacaoplant bepaalde stofjes als polyfenol, fenylethylamine en het hormoon serotonine bevat.

Al deze stoffen zorgen in je brein voor een vrolijk gevoel, maar daarnaast kan het eten van chocolade ook het risico op hart- en ontstekingsziektes verminderen.

Bovendien wordt gezegd dat het je kans op het krijgen van kanker kan verminderen door de aanwezige antioxidanten.

Maar wist je dat het eten van chocolade ook je slaap kan beïnvloeden? Nee? Lees dan snel verder welk effect deze lekkernij op je nachtrust heeft.

PURE CHOCOLADE

Pure chocoladePure chocolade is anders dan bijvoorbeeld melk of witte chocolade omdat dit veel bitterder smaakt.

Dit komt doordat pure chocola veel minder suiker bevat dan andere types.

Volgens het voedingscentrum moet chocolade tenminste 35% cacao bevatten om ‘pure chocolade’ genoemd te mogen worden.

Maar in dit geval richt ik me op ‘extra pure chocolade’ wat een cacaogehalte van tenminste 64% moet hebben, maar je kunt ook chocolade met 80, 90 en zelfs 100% cacao kopen.

In extra pure chocolade is geen melk toegevoegd waardoor deze droger van structuur en gevoel is en daarnaast minder zoet smaakt.

Deze donkere chocolade is de laatste tijd erg populair geworden omdat het meer antioxidanten bevat dan andere varianten.

Daarnaast bevat het meer vezels en is het goed voor je bloeddruk.

Uiteraard geldt ook met pure chocolade – en eigenlijk met alles – dat je het met mate moet eten omdat je er nog steeds dik van kunt worden.

Toch zijn er tegenstrijdige berichten of (extra) pure chocolade nu wel goed voor je slaap is of niet.

Dit heeft vooral te maken met het feit dat chocola de stimulerende middelen cafeïne en theobromine bevat.

Hoewel het dus inderdaad cafeïne bevat is het in niets te vergelijken met de hoeveelheid cafeïne in koffie, maar het is wel degelijk aanwezig.

Pure chocolade bevat echter ook magnesium en dit helpt je je biologische klok en slaap- waakritme te controleren.

Dit heeft grote invloed op hoe goed en snel je in slaap kunt vallen en later weer wakker kunt worden.

Dit betekent dat (extra) pure chocolade je inderdaad kan helpen om in slaap te vallen, mits je er voorzichtig mee omgaat.

Het kan namelijk bijzonder goed zijn om beter te slapen wanneer je een dieet volgt wat ook rijk is aan magnesium.

MELKCHOCOLADE

MelkchocoladeDe meeste chocoladesoorten worden gekenmerkt door de hoeveelheid cacaopoeder en boter die erin zit.

Zoals gezegd hebben we het hier dan over percentages cacaopoeder en hoe hoger dit percentage ligt des te donkerder de chocolade is.

Bij melkchocolade zul je zien dat de percentages van deze ingrediënten erg laag zijn.

Ongeveer een kwart (25%) van een typische melk chocoladereep bestaat uit cacao.

Hoewel het waar is dat je door het drinken van een glas warme melk je brein tot rust brengt en dat dit je helpt om sneller in slaap te vallen wil dit niet per se zeggen dat je ook door het eten van melkchocolade dit effect kunt bereiken.

Echter is melkchocolade wel beter voor je slaap dan donkere chocolade.

Net als pure chocolade bevat ook melkchocolade magnesium, echter bevat melkchocolade wel de helft minder cafeïne

Daarnaast bevat melkchocolade tyrosine, een stofje wat dopamine omzet in je hersenen en dit zorgt ervoor dat je brein minder goed kan ontspannen en in slaap kunt vallen.

Lichtere vormen van chocolade bevatten minder cafeïne en dit geldt ook zeker voor melkchocolade omdat hierin melk een belangrijkere rol speelt dan pure cacao.

Toch moet je er niet op rekenen dat het eten van melkchocolade net zo goed werkt als een glas warme melk als je niet kunt slapen.

WITTE CHOCOLADE

Witte chocoladeWitte chocolade bevat helemaal geen cacaopoeder maar wordt gemaakt van cacaoboter.

Cacaoboter is een natuurlijke vetsoort die in smaak en geur vergelijkbaar is met cacao zelf.

Om witte chocolade op smaak te brengen wordt meestal melk, suiker en vanille toegevoegd.

Omdat het weinig tot geen echte cacao bevat is de naam ‘witte chocolade’ dus eigenlijk meer een bijnaam dan werkelijkheid.

Vanwege het gebrek aan cacao bevat witte chocolade ook geen cafeïne waardoor dit de beste chocoladesoort is om goed te slapen.

Echter witte chocolade is wel opgebouwd uit veel suiker en dit zorgt er juist voor dat je brein zeer alert en wakker blijft.

Wil je witte chocolade en ook andere soorten chocola gebruiken om beter te slapen zul je dit in zeer kleine hoeveelheden moeten nuttigen.

CHOCOLADEMELK

ChocolademelkWie kan er op een koude winteravond niet een warme kop chocolademelk waarderen of juist op een warme zomerdag een heerlijk koude chocolade milkshake?

Chocoladedranken worden meestal gemaakt van veel verschillende ingrediënten waarbij melk uiteraard een onmisbaar ingrediënt is om een betere textuur te krijgen.

Daarnaast worden vaak ook vanille extract en bepaalde kruiden als gemalen kaneel toegevoegd aan chocoladedrankjes.

Het is uiteraard waar dat je van warme melk sneller in slaap valt, echter chocolade bevat nog steeds suiker en dit heft het voordeel weer op.

Slapen wordt vooral problematisch wanneer je een donkerdere vorm van chocolade in je drankje verwerkt, daarnaast bevat chocolademelk vaak tyrosine wat je brein juist stimuleert.

CONCLUSIE

Het nuttigen van chocolade voor je naar bed is uiteindelijk niet het beste idee omdat het veel stimulerende stofjes bevat die ervoor zorgen dat je brein actief blijft terwijl je deze juist wilt ontspannen.

Als je wel chocolade gaat eten voor je naar bed gaat wil ik je aanraden een kleine hoeveelheid witte chocolade te eten.

Ongeveer 15 – 20 gram witte chocolade kan je zelfs helpen beter te slapen omdat je net genoeg magnesium binnenkrijgt dat het je slaap kan bevorderen.

Met deze kleine hoeveelheid krijg je dan niet te veel cafeïne binnen en werkt overigens het beste als je sowieso al genoeg magnesium eet.

Al met al wil ik je adviseren chocolade niet te eten vanwege de slaapbevorderende werking, omdat deze simpelweg te klein is, maar eet het (met mate) omdat je het lekker vindt.

LOS JE SLAAPPROBLEMEN OP IN 7 STAPPEN

Perfect Slapen in 7 Stappen + gratis eBook Dieper SlapenNaar mijn mening is het eten van chocolade niet dè manier om je slaapproblemen op te lossen maar kun je beter kiezen voor een professionele (online) slaaptraining kiezen.

Ik wil je daarom ook de 7-Stappen methode van slaapexpert William van der Klaauw aanraden.

Hij helpt je met zijn 120+ pagina’s tellend eBook en uitstekende begeleiding van je slapeloosheid af te komen en beter te slapen.

Je leert o.a. slaapangst overwinnen, de juiste slaaphormonen op het juiste moment te produceren en hoe je je lichaamstemperatuur in kunt zetten om sneller in slaap te vallen.

Je kunt deze slaaptraining 90 dagen GRATIS uitproberen, want dankzij de niet-goed-geld-terug garantie krijg je gewoon je geld terug!

KLIK HIER EN DOWNLOAD DE 7-STAPPEN METHODE!

Dit bestseller eBook is inmiddels ruim 15.000 keer gedownload!

2 thoughts on “Chocolade en slapen: Is chocolade goed of slecht voor je slaap?

  1. Jasper

    Ik zag het boek staan van hoe je in slaap moet komen in 7 stappen, maar jammer genoeg is hij niet gratis. hij kost zelfs 37 euro wat ik een erg dure prijs vindt voor een E-book. Graag geen misleidenede reclame aub!

    1. Matthijs Auteur bericht

      Ik zeg ook niet dat hij gratis is. Je kunt hem gratis uitproberen, want je kunt als je niet tevreden bent binnen 90 dagen je geld terugkrijgen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *