Magnesium tegen slapeloosheid: Dit zijn de voordelen en nadelen!

Magnesium tegen slapeloosheidBijna een kwart van alle Nederlanders worstelt regelmatig met slaapproblemen en een steeds groter aantal gebruikt magnesium tegen slapeloosheid.

Vooral de vele magnesium tabletten zijn aan een ware opmars begonnen en zijn niet meer weg te denken uit de schappen van elke drogist.

Toch kan ook dit mineraal verschillende effecten in je lichaam teweeg brengen en beïnvloedt het je slaapproces niet altijd alleen maar positief.

WAT IS MAGNESIUM?

Magnesium is één van de meest voorkomende mineralen op onze planeet en kun je onder andere terugvinden in ons voedsel.

Het is uitzonderlijk belangrijk voor onze gezondheid en wordt gedurende de dag op meer dan 1.000 verschillende manieren door je lichaam gebruikt.

Elke cel en orgaan in je lichaam heeft dit mineraal nodig om goed te kunnen functioneren en helpt je botten, brein, hart en spieren gezond te houden.

Magnesium tabletten bevorderen niet alleen je slaap maar werken ook ontstekingsremmend, bloeddruk verlagend en verminderd constipatie.

MAGNESIUM ZORGT VOOR ONTSPANNING

Magnesium slaaptablettenOok helpt magnesium je lichaam en geest te ontspannen en dit heb je nodig om sneller in slaap te kunnen vallen.

Dit doet het door je parasympathetische zenuwstelsel te activeren en dit is juist het systeem wat ervoor zorgt dat je kalmeert en ontspant.

Daarnaast helpt het je lichaam om het hormoon melatonine onder controle te krijgen en laat melatonine nu net verantwoordelijk zijn voor je slaap- waakritme.

Bovendien helpt het andere delen van je zenuwstelsel uit te schakelen zodat jij rustig in slaap kunt vallen, vergelijkbaar met vele verschillende slaappillen.

Op deze manier kan je lichaam zichzelf op de best mogelijke manier klaarmaken om te gaan slapen.

SLAPELOOSHEID DOOR TE WEINIG MAGNESIUM

Als je niet genoeg magnesium in je lichaam hebt dan kunnen hierdoor slaapproblemen als slapeloosheid en nachtelijke ontwakingen ontstaan.

Echter het tegenovergestelde is ook waar, als je namelijk te veel magnesium in je systeem hebt kunnen er ook slaapproblemen ontstaan.

Er zijn verschillende groepen mensen die vaak een tekort aan magnesium hebben, voorbeelden hiervan zijn:

  • Mensen met spijsverteringsproblemen
  • Diabetes patiënten
  • Alcohol verslaafden
  • Ouderen (65+)

Voor al deze mensen zorgt een tekort aan magnesium in de meeste gevallen ook voor slaapproblemen.

DIEPER SLAPEN MET MAGNESIUM TABLETTEN

Het mineraal magnesium helpt je niet alleen in slaap te vallen, maar speelt ook een belangrijke rol in het bereiken van je diepe slaap.

Magnesium tabletten worden vaak aangevuld met andere mineralen en hormonen, zoals zink en natuurlijk melatonine.

Hoewel we weten hoe goed magnesium helpt bij ouderen is er weinig bekend over eventuele resultaten bij jongeren.

ANTI-STRESS MINERAAL

Magnesium op de handen van een turnerMagnesium wordt ook wel het anti-stress mineraal van je lichaam genoemd omdat het, zoals de naam al zegt, stress verminderd en/of voorkomt.

Angst en depressie kunnen beide een bijzonder negatieve invloed hebben op je slaap en magnesium heeft aangetoond beide gemoedstoestanden te kunnen verzachten.

Dit gaat met name op wanneer er een tekort aan magnesium is omdat angst, stress en depressie vaak worden waargenomen als er weinig magnesium in het lichaam aanwezig is,

Hoewel hiernaar nog verder onderzoek nodig is kan dit vermoedelijk worden toegeschreven aan de kalmerende werking die het mineraal op ons zenuwstelsel heeft.

HOEVEEL MAGNESIUM KUN JE NEMEN?

Het Nederlands Slaap Instituut raadt aan dat vrouwen niet meer dan 360 mg magnesium per dag mogen nemen en mannen niet meer dan 420 mg.

Omdat je ook magnesium binnenkrijgt door het drinken van water en eten van voedsel als groente, noten, granen, vlees, vis en fruit.

Persoonlijk zou ik er voor kiezen om eerst te proberen op een natuurlijke manier genoeg magnesium binnen te krijgen door het eten van de juiste voeding.

Je kunt dit bevorderen door een online slaaptraining als Perfect Slapen in 7 Stappen te volgen voor je überhaupt aan slaapsupplementen begint.

VOOR JE SLAAPSUPPLEMENTEN NEEMT

Zoals gezegd als je slaapproblemen ervaart wil ik je aanraden dit eerst op een meer natuurlijke manier op te lossen.

Enkele handige slaaptips zijn bijvoorbeeld:

  • Drink geen cafeïne meer na de lunch
  • Volg een vaste slaaproutine
  • Neem een warme douche voor je naar bed gaat
  • Kijk niet meer naar beeldschermen kort voor je gaat slapen
  • Drink kamillethee
  • Check de volgende 14 slaaptips voor een betere nachtrust

Maar als je wel overweegt magnesiumsupplementen te nemen dan zijn er een aantal zaken waar je rekening mee moet houden.

Om te beginnen is de maximale toelaatbare hoeveelheid magnesium die je veilig kunt nemen 350 mg per dag.

Houd er daarnaast rekening mee dat je door het nemen van slaapsupplementen te maken kunt krijgen met verschillende bijwerkingen als misselijkheid, krampen en diarree.

Tot slit kunnen magnesiumsupplementen in veel gevallen niet goed gecombineerd worden met andere medicatie.

Raadpleeg daarom ook altijd je huisarts voor je kunstmatige magnesium neemt als je een medische conditie hebt.

MAGNESIUM TEGEN SLAPELOOSHEID?

Ja magnesium zorgt voor een betere slaapkwaliteit omdat het een belangrijke rol in je zenuwstelsel speelt en je kan helpen tot rust te komen en ontspannen.

Daarnaast kan het helpen bij het bestrijden van angst, stress en depressie waarvan we weten dat ze allemaal je slaap negatief kunnen beïnvloeden.

Ga ik je aanraden magnesium tegen slapeloosheid te gebruiken?

Mwah, hoewel ruimschoots is bewezen dat het nemen van magnesium tabletten ouderen helpt om slapeloosheid te bestrijden is dit bij jongere groepen (nog) niet onomstotelijk bewezen.

Daarom wil ik je aanraden je slaapproblemen eerst op een natuurlijke manier proberen op te lossen.

VOLG EEN (ONLINE) SLAAPTRAINING

Perfect Slapen in 7 Stappen boekIk wil je daarom ook aanraden de online slaaptraining Perfect Slapen in 7 Stappen van slaapexpert William van der Klaauw te proberen om van je slapeloosheid af te komen.

In deze slaapcursus leer je namelijk o.a. hoe je de juiste slaaphormonen en mineralen (waaronder magnesium) op het juiste moment kunt aanmaken.

Je leert dit te doen door overdag al kleine aanpassingen te maken in je levensstijl waardoor je ’s avonds makkelijk in slaap kunt vallen.

Als partner mag ik je een tijdelijke korting van maar liefst 50% geven als je de slaaptraining download via onze exclusieve kortingslink.

Je loopt overigens geen enkel risico en kunt de 7-Stappen methode gratis uitproberen.

Dankzij de 90 dagen niet-goed-geld-terug garantie krijg je namelijk gewoon je geld terug als je niet tevreden bent!

KLIK HIER EN DOWNLOAD DE 7-STAPPEN METHODE!

Deze populaire slaapcursus is inmiddels ruim 15.000 keer gedownload!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.