Yoghurt voor het slapen: Is yoghurt de ideale avondsnack?

Yoghurt voor het slapenBen jij op zoek naar een snack voor laat op de avond met weinig calorieën en die er ook nog eens voor zorgt dat je goed slaapt?

Neem dan eens een kom yoghurt voor het slapen!

Waar de meeste snacks er laat op de avond voor zorgen dat je stilletjes een paar pondjes per maand aankomt is dit bij yoghurt niet het geval.

YOGHURT VOOR HET SLAPEN

Yoghurt slapenDoor een kom yoghurt te eten voor je gaat slapen voel je je niet tè vol, maar krijg je wel genoeg goede voedingsstoffen en slaapverwekkende aminozuren als tryptofaan binnen.

Je kunt dus prima yoghurt eten bij je avondeten of als snack laat op de avond om sneller in slaap te vallen en beter te slapen.

Om het aantal calorieën die je binnenkrijgt te beperken kun je wel het beste kiezen voor vetvrije yoghurt.

Yoghurt is zo gezond omdat het vele verschillende vitamines en mineralen in zich heeft.

Zo bevat yoghurt namelijk vitamine A, B, C, K en E, calcium, magnesium, fosfor, kalium, zink, seleen en nog vele anderen.

Hieronder volgen 5 redenen waarom waarom je yoghurt kun eten voor je gaat slapen:

#1: YOGHURT HEEFT EEN SLAAPVERWEKKENDE WERKING

Zoals gezegd bevat yoghurt het aminozuur tryptofaan en dit stofje helpt je lichaam bij het produceren van de belangrijkste slaapbevorderende hormonen als serotonine en melatonine.

Yoghurt helpt de aanmaak van deze “slaaphormonen” te bevorderen en deze hebben een kalmerende werking op je brein en helpen je goed de nacht door te slapen.

Dit is ook waarom mensen die last hebben van slapeloosheid wordt aangeraden yoghurt en andere ingrediënten te eten voor het slapen

#2: GOED VOOR JE SPIJSVERTERING

Yoghurt in een komEen goed werkende spijsvertering is bijzonder belangrijk voor je algehele gezondheid omdat veel gezondheidsklachten direct in verband gebracht kunnen worden met de darmflora.

Denk bijvoorbeeld eens aan ontstekingsziektes en schildklierproblemen.

Probiotica zijn essentiële bacteria voor een normale darmflora en een goede werking van je spijsvertering.

Zuivelproducten, zoals yoghurt en karnemelk zijn goede natuurlijke bronnen van deze probiotica en bevatten goede levende bacteriën.

Yoghurt voor het slapen beperkt gasvorming in je digestieve systeem maar zit wel boordevol met gezonde voedingsstoffen waardoor het een ideale nachtsnack is.

#3: YOGHURT IS GOED VOOR LACTOSE-INTOLERANTIE

Vroeger gaf je oma je misschien al een glas met warme melk voor je ging slapen en niet zonder reden.

Melk bevat namelijk ook het slaapverwekkende tryptofaan en dit is ook de reden waarom mensen met slapeloosheid (insomnie) nog steeds warme melk drinken voor het slapen.

Mensen met lactose-intolerantie kunnen echter geen melk drinken, toch kunnen veel van hen yoghurt wèl goed verdragen, zij het wel met mate.

De melkzuurbacterie in yoghurt verandert lactose in melkzuur waardoor de hoeveelheid lactose in yoghurt sterk wordt teruggebracht.

#4: GOED VOOR SPIEROPBOUW

Goed voor spieropbouwProteïnen helpen je spieren te groeien en herstellen en dit is ook de reden waarom veel topsporters dagelijks yoghurt eten.

Yoghurt is namelijk bijzonder rijk aan proteïne en als je het eet voor het slapen dan helpt dit spierverlies gedurende de nacht voorkomen en je spieren beter te herstellen van trainingen en wedstrijden.

De proteïnen in yoghurt zijn van hoogwaardige kwaliteit en bevatten de juiste aminozuren.

#5: YOGHURT ETEN VOOR HET SLAPEN HOUDT JE OP GEWICHT

Wat je overdag en voor je naar bed gaat eet heeft uiteraard direct invloed op je lichaamsgewicht.

Yoghurt bevat relatief weinig calorieën – vooral vetvrije yoghurt – toch kan het je wel een voldaan gevoel geven waardoor het een ideale snack is voor het slapen.

Daarnaast is het eten van yoghurt voor het slapen simpelweg gezond en – ook belangrijk – je wordt er niet dik van.

Let overigens ook op wat je overdag eet en drinkt en matig de inname van bijvoorbeeld suiker en cafeïne.

VERSCHILLENDE MANIEREN OM YOGHURT TE BEREIDEN

Yoghurt bereidenWe weten inmiddels dat je door tryptofaan sneller in slaap valt en om dit proces nog meer te versnellen kun je proteïnen combineren met complexe koolhydraten.

Door yoghurt in combinatie met koolhydraten te eten help je aminozuren uit je bloed te verdrijven en bereikt de tryptofaan je brein sneller.

Echter moet je wel oppassen met het eten van yoghurt voor je gaat slapen omdat niet alle bereidingen en combinaties je slaap bevorderen.

Sommige soorten yoghurt bevatten namelijk ook relatief veel suiker waardoor je bloedsuikerspiegel kan pieken wat je slaap kan verstoren.

Kies dus voor gewone (vetvrije of magere) yoghurt met weinig suiker.

Om yoghurt vervolgens zoeter te maken kun je bijvoorbeeld ingrediënten die van nature zoet zijn toevoegen, zoals: bessen of gedroogd fruit.

Check ook deze manieren waarop jij je yoghurt spannender en lekkerder kunt maken:

  • Voeg een handje vol lijnzaad toe aan de yoghurt die je eet voor het slapen
  • Neem een volkoren cracker, beschuit of broodje bij de yoghurt
  • Of verkruimel een volkoren cracker en voeg deze toe aan de yoghurt
  • … ook kun je havermout toevoegen aan de avondsnack

Je kunt ook Griekse yoghurt gebruiken om beter te slapen, deze is namelijk erg dik en vaak gemaakt van schapenmelk.

De Griekse variant is erg romig en is verkrijgbaar in normale en vetvrije versies.

Probeer bevroren yoghurt, ook wel frozen yogurt of FroYo genoemd, te vermijden voor je naar bed gaat.

Deze zit namelijk vol met suiker en kunstmatige zoetstoffen en bevat daarnaast niet de probiotica zoals natuurlijke yoghurt wel heeft.

ANDERE GEZONDE SNACKS VOOR HET SLAPEN

Naast yoghurt zijn er nog talrijke andere gezonde snacks die je voor het slapen kunt eten om sneller in slaap te vallen en beter te slapen.

#1: Bananen smoothie

Bananen smoothieVoor het slapen kun je ook prima een bananen smoothie met magere melk eten.

Je krijgt hierdoor namelijk calcium en vitamine D binnen, een tekort aan beide kunnen ervoor zorgen dat je slecht slaapt.

Daarnaast zijn bananen een goede bron van magnesium, tryptofaan en vitamine B6 welke je lichaam helpen serotonine te produceren om je brein te ontspannen.

#2: Volkoren cracker met amandelboter

Amandelboter bevat goede hoeveelheden proteïnen en magnesium. Een tekort aan magnesium kunnen voor spierkrampen en slapeloosheid zorgen.

Door een volkoren cracker of beschuit met amandelboter te eten voor je gaat slapen stil je je trek en krijg je genoeg magnesium binnen om snel in slaap te kunnen vallen.

CONCLUSIE

Het eten van yoghurt voor het slapen is een goede keuze en kan je slaap bevorderen, maar je moet wel oppassen met de hoeveelheid die je in je kom doet.

Wanneer je te veel yoghurt eet voor je naar bed gaat krijg je namelijk meer calorieën binnen dan gewenst waardoor je kun aankomen.

Kies voor een vetvrije yoghurt met weinig calorieën omdat je lichaam ’s nachts niet zoveel verbrandt als overdag.

Vermijd daarnaast yoghurt met toegevoegde kunstmatige smaak- en zoetstoffen.

Al met al is het eten van yoghurt voor je gaat slapen een uitstekend idee omdat je er niet alleen beter door slaapt en je avondtrek kunt stillen.

Maar het is daarnaast erg goed voor je algehele gezondheid, afweersysteem en ook erg belangrijk: Het is gewoon erg lekker!

SNEL IN SLAAP VALLEN DANKZIJ DE 7-STAPPEN METHODE

Perfect Slapen in 7 Stappen + gratis eBook Dieper SlapenYoghurt eten voor het slapen is slechts één van de vele manieren om je slaap te bevorderen.

Ben jij op zoek naar een volledige all-in-one oplossing om sneller in slaap te vallen? Dan wil ik je de 7-Stappen methode van slaapexpert William van der Klaauw aanraden.

Je leert in deze online slaaptraining hoe je op het juiste moment de juiste slaaphormonen kunt produceren waardoor je eenvoudig in slaap kunt vallen.

Daarnaast leer je hoe je je lichaamstemperatuur kun inzetten om beter te slapen.

… en natuurlijk nog veel meer eenvoudige en bruikbare tips hoe jij je levensstijl kunt aanpassen om voor eens en voor altijd af te rekenen met slapeloosheid.

Bovendien kun je de 7-Stappen methode GRATIS uitproberen, want dankzij de niet-goed-geld-terug garantie krijg je gewoon je geld terug als je niet tevreden bent!

KLIK HIER EN DOWNLOAD DE 7-STAPPEN METHODE!

Deze populaire online slaaptraining is inmiddels ruim 15.000 keer gedownload!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *