Hoelang duurt het voor je in slaap valt?

We kennen het allemaal wel, die nachten dat je niet kunt slapen en maar naar de wekker blijft staren, of toch je smartphone maar weer pakt. Maar hoelang hoort het te duren voor je in slaap valt?

Houd er wel rekening mee dat dit een gemiddelde is en niet voor iedereen hetzelfde zal zijn en überhaupt niet elke nacht hetzelfde hoeft te zijn.

HOE LANG DUURT HET TOT JE IN SLAAP HOORT TE VALLEN?

Hoelang duurt het voor je in slaap valt?Maar dit terzijde, hoe lang hoort het nu te duren voor je in slaap valt?

Volgens het de Amerikaanse National Sleep Foundation is het normaal als je elke nacht na 10 – 20 minuten in slaap valt.

Elke minuut meer of minder kan duiden op een probleem met je slaaproutine of zelfs een heuse slaapstoornis.

Als het langer dan een uur duurt voor je in slaap valt zijn er twee mogelijkheden, of je slaapt teveel, of je lijdt aan een lichte vorm van (tijdelijke) insomnie (slapeloosheid)

Persoonlijk vind ik het iets te ver gaan om er meteen de slaapstoornis ‘insomnie’ aan te hangen, omdat het naar mijn mening vele andere oorzaken kan hebben dat het je een uur of langer kost om in slaap te vallen.

ALS JE VEEL PIEKERT IN BED ZUL JE NIET SNEL SLAPEN

Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn als je ’s avonds moeite hebt met ontspannen en je ook in bed blijft piekeren of last van stress hebt.

Het kan ook voorkomen dat je lichaam simpelweg nog niet klaar is om te gaan slapen, denk hierbij aan dat je bijvoorbeeld teveel koffie of energiedrankjes hebt gedronken of dat je biologische klok op hol geslagen is.

Over het “gelijk zetten” van je biologische klok waardoor je makkelijker in slaap zult vallen en langer en beter zult slapen heb ik aan het einde van dit artikel nog een goede tip, blijf dus lezen!

BLAUW LICHT WARE SLAAPKILLER

Niet kunnen slapen door blauw licht van smartphoneOverigens kan het gebruik van je smartphone in bed een zeer negatief effect hebben op je slaap.

Blauw licht (blue light) van je telefoon kan de aanmaak van melatonine verstoren, waardoor je biologische klok in de war kan raken en je uiteindelijk slechter slaapt.

Een mens kan het beste overdag blootgesteld worden aan blauw licht en dit in de avond afbouwen.

Blauw licht heeft een golflengte van 436 – 495 nanometer (nm). Blootstelling aan blauw licht (blue light) kan zorgen voor een verhoogde hartslag, hogere lichaamstemperatuur en kan zelfs je biologische klok ernstig verstoren. Om goed te slapen kan blauw licht het beste overdag gebruikt worden en in de avond afgebouwd. (Wikipedia)

Aan de andere kant is het goed mogelijk dat wanneer je hoofd het kussen raakt je meteen in slaap valt. Dit kan duiden op juist te weinig slaap, bijvoorbeeld door veel korte nachten achter elkaar.

Chronisch slaaptekort kan leiden tot stemmingswisselingen, vermoeidheid en concentratieproblemen.

Hierbij komen langdurig dezelfde handelingen en nieuwe opdrachten waarbij veel moet worden nagedacht het eerst in gevaar.

We hebben het allemaal wel eens gehad dat je moeilijk in slaap valt en maar blijft woelen.

ONTWIKKEL EEN VASTE SLAAPROUTINE

Slapende vrouwHet is daarom aan te raden om in de avond een slaaproutine te ontwikkelen waarbij je lichaam gedurende de avond langzaam tot rust komt.

Deze geleidelijke ontspanning helpt je relaxed te worden en makkelijker in slaap te vallen, bovendien zul je als je uiterst kalm bent gaan slapen ook langer door kunnen slapen.

Mocht je je zorgen maken over de tijd die het je kost om uiteindelijk in slaap te vallen heb ik hieronder nog een aantal slaaptips voor je.

  • Beperk het gebruik van blauw licht in de slaapkamer. Beperk dus het gebruik van je mobieltje, laptop en het kijken van tv tot een minimum omdat dit blauwe licht je lichaam de valse indruk geeft dat het nog overdag is. Overigens zijn er wel speciale brillen op de markt om blauw licht te filteren en heeft de iPhone zelfs een speciale nachtstand waarbij minder blauw licht vrijkomt.
  • Voorkom stress en inspanning voor het slapen. Uiteraard is het belangrijk je lichaam in conditie te houden en regelmatig te sporten, maar probeer dit niet te kort voor je bedtijd te doen. Je lichaam heeft even tijd nodig om weer tot rust te komen, daarom raad ik je aan om een periode van minimaal 2 uur in te lassen tussen je sportactiviteit en je bedtijd.
  • Slecht slapen door koffie drinkenBeperk het nuttigen van cafeïne en alcohol. Probeer het gebruik van cafeïne te beperken en sowieso voor het slapen gaan geen koffie en energiedrankjes meer te drinken. Eigenlijk zou je dit overdag ook zo weinig mogelijk moeten doen. Ook het gebruik van alcohol kan een slechte invloed hebben op je slaapkwaliteit. Hoewel je denkt dat je beter slaap, slaap je in werkelijkheid juist slechter en wordt je vaker wakker in de nacht.
  • Probeer een goede slaapomgeving voor jezelf te creëren. De ideale slaapkamer is donker, stil en heeft een comfortabele temperatuur. Een andere tip die ik je wil meegeven is: zet geen wekker in je zichtveld, omdat je hierop gaat checken hoe laat het is als je midden in de nacht wakker wordt, waarna het moeilijker zal zijn weer in slaap te vallen.

MENSEN SLAPEN GEMIDDELD NA 10 – 20 MINUTEN

Dus kortom als je een normale slaper bent hoor je dus volgens de geleerden binnen 10 tot 20 minuten in slaap te vallen.

Persoonlijk ben ik van mening dat dit ook best een half uur mag zijn, maar als je structureel langer dan 30 minuten wakker ligt op bed zou ik proberen m’n slaaproutine aan te passen om sneller in slaap te kunnen vallen.

Dit sluit perfect aan op de waardevolle tip die ik je in het begin van het artikel heb beloofd, want ik zou je sterk aanraden de Perfect Slapen in 7 Stappen methode aan te schaffen!

PERFECT SLAPEN IN 7 STAPPEN

Perfect Slapen in 7 Stappen boekWilliam van der Klaauw leert je in 7 uitgebreide stappen met veel goede oefeningen en adviezen hoe je makkelijker in slaap valt en langer door zult slapen.

Dit doet hij door het slaapprobleem bij de wortel aan te pakken en het daar op te lossen.

Je kunt duizenden euro’s uitgeven aan slaappillen en allerlei cursussen, maar als je het probleem niet bij de wortel uitroeit zal het vroeg of laat terugkomen.

Daarom leert William je in Perfect Slapen in 7 Stappen van je spanning en angst af te komen, de juiste slaaphormonen aan te maken, je biologische klok gelijk te zetten en de natuurlijke wisselingen van je lichaamstemperatuur onder controle te krijgen voor een betere nachtrust.

MEER DAN 5000 MENSEN GINGEN JE VOOR

Al meer dan 5000 mensen, waaronder ikzelf, hebben deze methode aangeschaft en zijn met goed gevolg van hun slaapproblemen verlost.

Maar als dit je nog niet overtuigt, dan kan ik je vertellen dat je 90 dagen garantie krijgt en als je niet tevreden bent over deze methode gewoon je geld terugkrijgt!

Bovendien krijg je nu tijdelijk 50% korting en betaal je geen €74,- maar slechts €37,- en krijg je daarnaast een aantal extra’s, waaronder: het Welterusten Snacks Receptenboek en het boek “Kalmeer je Gedachten met 10 Beproefde Technieken”.

Waar wacht je nog op? Download de Perfect Slapen in 7 Stappen methode en pas de eerste oefeningen en technieken vanavond al toe!

GEGARANDEERD BETER SLAPEN DANKZIJ DE 7-STAPPEN METHODE!

Ruim 5.000 mensen gingen je al voor!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *