Slaap jij goed volgens je sleep tracker?

Het is alom bekend dat slaap net zo belangrijk voor je gezondheid is als gezond eten en bewegen, daarom is het niet vreemd dat veel mensen tegenwoordig hun slaapkwaliteit meten met een sleep tracker.

Het zit in de aard van de mens om alles in cijfers uit te drukken, want ‘meten’ is immers ‘weten’, maar zijn deze sleep trackers eigenlijk wel accuraat en helpen ze je beter te slapen?

HOE MEET EEN SLEEP TRACKER JE SLAAPKWALITEIT?

Slaap jij goed volgens je sleep tracker?Laten we beginnen met de vraag hoe zo’n sleep tracker ├╝berhaupt de kwaliteit van je slaap kan meten?

Overigens zijn psychologen het nog niet eens met elkaar eens of slaapkwaliteit echt meetbaar is omdat dit voor iedereen en per nacht verschillend kan zijn, maar dat terzijde.

De meeste sleep trackers kun je in de vorm van een app downloaden op je smartphone die je vervolgens naast je in bed legt terwijl jij slaapt.

Het is ook goed mogelijk dat je activity tracker (sporthorloge) om je pols je slaap bijhoudt, maar ook hier kun je de resultaten weer aflezen in de bijgeleverde app.

De bekendste slaapmeter (en beste?) is zonder twijfel Sleep Cycle, deze is gratis te downloaden voor iOS in de App Store en voor Android in de Play Store.

HOE WERKT SLEEP CYCLE

Sleep Cycle appSleep Cycle meet het aantal ademhalingen per minuut, je bewegingen tijdens je slaap, hoe vaak je wakker wordt en of je in lichte of diepe slaap bent.

Hieruit kan de app opmaken in welke slaapfase jij je bevindt.

Aan de hand deze metingen kan de app bepalen hoeveel slaapcycli je per nacht maakt en hoe diep en goed jij slaapt.

Een andere handige feature van Sleep Cycle is dat de app je wakker maakt op het voor jou beste moment, dus wanneer je het lichtst slaapt.

Je stelt simpelweg een tijdsvenster in waartussen jij ongeveer wakker gemaakt wil worden en dan bepaalt de app het juiste moment om je wakker te maken.