Is het ‘Koffieslaapje’ het ideale middagdutje? #Huh?!

Het is lunchtijd en je werkdag is nog maar op de helft, toch voel je je moe, uitgeblust en slaperig en wil je niets liever dan in je bed springen en lekker slapen.

Waar in veel (warme) landen ’s middags slapen de normaalste zaak van de wereld is is dat in onze cultuur eigenlijk een beetje “not done”.

Toch richten steeds meer grote bedrijven als Google en Uber speciale slaapruimtes in in hun kantoren om werknemers de kans te geven overdag kort hun ogen te sluiten.

Het is namelijk gebleken dat je na een korte periode van slaap juist weer veel productiever en gemotiveerder bent dan wanneer je de hele dag aaneengesloten werkt.

Maar hoe kan het drinken van koffie, oftewel het zogenaamde ‘koffieslaapje’, er nu voor zorgen dat je je weer fris en fruitig gaat voelen?

Laten we beginnen met het uitlichten van de voordelen van het reguliere middagdutje.

Is het 'Koffieslaapje' het ideale middagdutje?

Voordelen van een middagdutje

Het is wetenschappelijk bewezen dat een kort middagdutje (powernap) van 30 of maximaal 45 minuten ervoor zorgt dat je de rest van de dag scherper en geconcentreerder bent, je dingen beter kunt onthouden en je over het algemeen in een betere gemoedstoestand bent.

Daarnaast presteer je beter, ben je productiever en maak je minder fouten na een kort middagslaapje wat uiteindelijk ongelukken op de werkplek juist kan voorkomen.

Uit onderzoek van het Amerikaanse ruimtevaartprogramma NASA blijkt zelfs dat de prestaties van hun astronauten 100% verbeterden na een korte powernap.

Naar aanleiding van dit onderzoek konden wetenschappers daarnaast concluderen dat je minder snel gefrustreerd raakt en minder impulsief bent wanneer je overdag kort slaapt.

Je ziet het, overdag slapen kent eigenlijk alleen maar voordelen, want je revitaliseert zowel je geest als je lichaam met een kort middagdutje.

Maar wat zou je ervan zeggen als er zelfs een nóg betere manier is om energie bij te tanken overdag en daarna nóg scherper te zijn? Juist, het koffieslaapje heb ik het dan over!

Middagdutje tuinman

Het ‘Koffieslaapje’

Want als je direct voor je gaat slapen een kop koffie drinkt word je zelfs nóg fitter en nog meer uitgerust wakker.

Ja, je hoort het goed! Het is wetenschappelijk bewezen dat je door eerst een kop koffie drinken en vervolgens een half uurtje te slapen nog beter functioneert dan na een middagdutje zonder koffie.

Het klinkt vooral tegenstrijdig omdat het eerste wat je leert wanneer je slaapproblemen hebt dat je minder cafeïne tot je moet nemen en nog een aantal veranderingen in je dieet en levensstijl.

Maar waarom werkt een koffieslaapje nu dan wel vraag je je af? Nou, dit heeft alles te maken met timing en een stukje scheikunde.

Zo zal je hersenen bijvoorbeeld stoppen met het produceren van adenosine wanneer je kort slaapt. Adenosine is een stofje die ervoor zorgt dat je slaperig en versuft wordt.

Na een kort middagdutje van ongeveer een half uur is alle adenosine uit je brein verdwenen.

Het natuurlijke één-tweetje

Wanneer je direct na het drinken van een kop koffie gaat slapen werk de cafeïne nog niet waardoor je dus prima in slaap kunt vallen.

Hierdoor zullen je hersenen vrij zijn van adenosine wanneer je na 30 minuten wakker wordt en zal op dit moment ook direct de werking van de cafeïne intreden.

Wanneer je niet slaapt moet de koffie strijden met de adenosine en zal hierdoor minder effectief zijn en je minder scherp en alert maken als met het slaapje.

Je brein is nu vrij van adenosine en je hersenreceptoren kunnen de cafeïne nu nog beter opnemen waardoor het kopje koffie dubbel zo goed werkt.

Waarom werkt deze methode zo goed?

Wetenschappers die de effecten van het koffieslaapje hebben onderzocht zijn erachter gekomen dat het beter werkt dan wanneer je slapen en cafeïne van elkaar scheidt.

Zo ontdekte men bij onderzoek onder vermoeide chauffeurs dat deelnemers na een korte koffieslaap (20 – 30 min.) veel minder fouten maakten dan deelnemers die alleen kort sliepen of alleen koffie dronken.

Tijdens een onderzoek in Japan bleek dat mensen die een korte koffieslaap deden voordat ze een aantal geheugentesten moesten doen significant beter scoorden dan de kandidaten die enkel sliepen, sliepen en hun gezicht wasten of met een fel licht in hun ogen werden geschenen.

In nog een ander onderzoek (link) kregen 24 jonge mannen gedurende 24 uur niet genoeg slaap. De helft mocht een koffieslaapje doen voordat ze een aantal cognitieve testen moesten doen terwijl de andere helft alleen een powernap zonder koffie mochten doen.

Ook hier bleek dat de deelnemers die een koffieslaapje deden aanzienlijk beter presteerden.

Koffieslaap

Hoe werkt het koffieslaapje? [Stappenplan]

Een koffieslaapje is niet moeilijk om zelf eens te proberen, volg simpelweg de volgende stappen:

  1. Drink een kop koffie (logisch)
  2. Drink deze kop koffie alleen wanneer je je al reeds moe en slaperig voelt
  3. Probeer deze koffie zo snel mogelijk op te drinken zodat je het moment kunt uitstellen wanneer de cafeïne in je bloedbaan terechtkomt
  4. Zoek een rustige, donkere en stille plek waar je kunt gaan liggen om te slapen, gebruik indien nodig oordoppen en een slaapmasker
  5. Raak niet in paniek wanneer je niet in slaap kunt vallen, want zelfs als je maar “half” slaapt kan deze methode effectief zijn
  6. Zorg ervoor dat je binnen een half uur weer wakker wordt zodat je niet in een te diepe slaapfase terechtkomt, zet indien nodig je wekker!

Ben jij niet in de gelegenheid om overdag een korte powernap te doen dan denk ik dat je wel iets gaat hebben aan de onderstaande online slaapcursus waarin je 1001 unieke slaapadviezen krijgt!

MEER PRAKTISCHE SLAAPTIPS?
Perfect Slapen in 7 Stappen coverLig jij net als bijna 2 miljoen Nederlanders soms nachten wakker in je bed? Dan raad ik je aan de 7-Stappen methode eens te proberen.

Je leert in deze unieke online slaaptraining hoe je met behulp van soms eenvoudige aanpassingen in je levensstijl veel beter kunt slapen.

Slaapdeskundige William van der Klaauw geeft je een unieke garantie op zijn slaapcursus, want als jij niet sneller in slaap valt en simpelweg beter slaapt na het volgen van zijn training krijg je gewoon je geld terug.

Hierdoor loop je dus geen enkel risico, want als je niet tevreden bent dan krijg je gewoon je geld terug zonder extra vragen of voorwaarden.

Je kunt de 7-Stappen methode nu tijdelijk met 50% korting downloaden via de knop hieronder. Veel succes!

KLIK HIER VOOR MEER INFORMATIE EN DOWNLOAD HET BOEK!

Deze populaire slaapgids is inmiddels meer dan 15.000 keer gedownload!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.