Ben jij bang om te slapen? Leer je slaapangst overwinnen!

Slaapangst overwinnenSlaapangst, oftewel slaapfobie of bang zijn om te gaan slapen, is een serieuze slaapstoornis die tot veel slaapproblemen kan leiden.

In dit artikel ga ik je uitleggen hoe je slaapangst herkent en hoe je deze angst kunt overwinnen.

Wereldwijd hebben namelijk meer dan 50 miljoen mensen last van deze slaapstoornis en slapen zij slecht omdat ze bang zijn om te gaan slapen.

Slaapangst kan resulteren in grote moeite om in slaap te vallen, maar kan er ook voor zorgen dat je ’s nachts vele malen wakker wordt.

Er zijn bovendien een aantal verschillende soorten slaapfobieën, namelijk:

  • De “normale” slaapfobie: Bang zijn om te gaan slapen
  • Hypnofobie: Angst om te slapen, dromen en gehypnotiseerd te worden
  • Clinofobie: Bang om te slapen omdat patiënten slapen met sterven associëren

HOE SLAAPANGST ERVOOR ZORGT DAT JE SLECHT SLAAPT

Bang om te slapenWanneer wij als mensen bang voor dingen zijn dan is de natuurlijke reactie van ons lichaam dat het “vecht of vlucht” reactiesysteem wordt geactiveerd.

Dit zogenaamde sympathische zenuwstelsel zorgt ervoor dat je lichaam meer adrenaline, noradrenaline, dopamine, serotonine en histamine produceert.

Deze hormonen en neurotransmitters worden in je brein aangemaakt om je alertheid te vergroten.

Dit is natuurlijk een goede reactie van je lichaam wanneer er gevaar dreigt, maar als je wilt gaan slapen en eigenlijk nergens bang voor hoeft te zijn dan wil je juist niet dat je alertheid wordt vergroot.

Dan wil je juist minder van deze stoffen door je lichaam laten gieren om kalm en ontspannen te kunnen gaan slapen.

Overigens lukt het sommige mensen wel om in te slapen, maar worden zij juist midden in de nacht wakker waarna ze niet weer in slaap kunnen vallen.

JE BREIN BLIJFT ALERT ALS JE ERGENS BANG VOOR BENT

Actief breinAls we ergens bang voor zijn, ook voor slapen, dan proberen je hersenen altijd alert te blijven terwijl je lichaam z’n best doet om je spieren op spanning te houden en energie te behouden.

Wanneer we wel echt in gevaar zijn en snel moeten ontsnappen dan zorgen deze veranderingen in je lichaam ervoor dat je de spierkracht en energie hebt om je uit de voeten te maken.

Daarnaast ben je extra alert om het gevaar snel te ontdekken.

Zoals je begrijpt kan dit je slaap erg in de weg zitten, omdat goed slapen gekenmerkt wordt door onderbewustzijn, ontspannen spieren en een laag energieniveau.

Als je sympathische zenuwstelsel erg actief is tijdens het slapen slaap je meestal ook veel lichter en ben je meer bewust van je omgeving.

Je wordt bovendien bij het minste of geringste wakker en kunt levensechte nachtmerries krijgen en hier ook in meebewegen omdat ook je spieren nog actief zijn.

Dit lost zich overigens niet snel op en zelfs wanneer de angst verdwenen is kan het nog weken of zelfs maanden duren voor je je volledig kunt ontspannen en goed kunt slapen.

JE SLAAPT MINDER GOED ALS JE BANG BENT OM TE SLAPEN

Slecht slapen slaapangstWanneer mensen in deze opgewonden staat slapen of als je erg licht slaat dan slaap je minder goed en word je minder energiek wakker dan normaal het geval zou zijn.

Het lijkt erop dat deze verhoogde staat van activiteit en alertheid ervoor zorgt dat je hersenen hierdoor afvalstoffen minder goed kunnen verwerken en je lichaam minder goed kan herstellen.

Uit onderzoek is gebleken dat door het uitschakelen van het sympathische zenuwstelsel tijdens het slapen, vooral tijdens de REM-slaap, je ook overdag minder angst zult ervaren.

Daartegenover staat dat mensen met een te actief sympathische zenuwstelsel sneller nachtmerries of posttraumatische stress stoornissen krijgen na een beangstigende gebeurtenis.

Dit is ook waarom het krijgen van slachtofferhulp zo belangrijk is na een beangstigende situatie.

Je verkleint hiermee namelijk de kans dat mensen trauma’s en posttraumatische stress stoornissen oplopen die allebei voor grote slaapproblemen kunnen zorgen.

SLAAPANGST BEHANDELEN

#1: Herken en erken dat het je verbeelding is:

Eén van de belangrijkste strategieën is om voor jezelf te ontdekken en tot de conclusie te komen dat je angst niet gegrond is.

In onze hedendaagse samenleving zijn we relatief gezien erg veilig en zijn veel angsten meer verbeelding dan daadwerkelijk gevaar.

Ik begrijp dat het moeilijk is om een stapje terug te doen om het grotere geheel te zien maar het kan je zeker helpen (als je hierbij hulp nodig hebt, check dan de laatste alinea van dit artikel).

Dit gaat vooral op bij kinderen die dit grotere geheel niet kunnen zien en erg angstig kunnen worden van wat ze bijvoorbeeld op tv of internet zien en hierdoor niet durven slapen.

#2: Afleidingstechnieken: 

Wanneer je niet kunt slapen omdat slaapangst de overhand heeft dan is het verstandig om jezelf proberen af te leiden van deze gedachten om toch in slaap te vallen.

Voorbeelden van technieken die je, naast schaapjes tellen, kunt gebruiken zijn:

#3: Mindfulness:

Slaapangst behandelenEen goede manier om te leren het grotere geheel te zien en je minder te richten op angst en stress is mindfulness.

Mindfulness is aandachttraining waarin je jezelf loskoppelt van meningen en emoties van anderen en je alleen op jezelf richt.

Hierdoor krijg je beter inzicht in je angsten en kun je beter bepalen of je echt bang moet zijn of dat je het groter maakt dan het in werkelijkheid is, zoals bang zijn om te slapen ook is.

#4: Cognitieve gedragstherapie:

Cognitieve gedragstherapie is een door huisartsen vaak voorgeschreven vorm van therapie om slaapangst te behandelen.

Hoewel veel van deze slaapproblemen beginnen door angst of stress blijft de slapeloosheid zich voordoen terwijl de angst al lang verdwenen is.

Dit komt door de veranderde gedachtengang en slaaproutine die je in tijden van angst hebt opgelopen.

Cognitieve gedragstherapie (CGT) wordt hierin op dezelfde manier ingezet als bij normale slapeloosheid (insomnie)

#5: Medicatie:

Er zijn verschillende soorten medicijnen die je kunt gebruiken om het sympathische zenuwstelsel tot rust te brengen.

Voorbeelden hiervan zijn alfablokkers en bètablokkers die er beide voor zorgen dat je minder nachtmerries hebt en rustiger slaapt.

REKEN AF MET SLAAPANGST DANKZIJ DEZE ONLINE SLAAPTRAINING!

Perfect Slapen in 7 Stappen boekAls je ondanks bovenstaande behandelingen en oplossingen nog steeds bang bent om te slapen of meer informatie, tips en oefeningen nodig hebt dan wil ik je de 7-Stappen methode van slaapexpert William van der Klaauw  aanraden.

Deze unieke online slaaptraining gaat erg diep op de situatie en omstandigheden in en biedt oneindig veel oplossingen om je slaapprobleem te overwinnen.

Je leer o.a. hoe je er overdag al voor kunt zorgen dat je ’s avonds met een gerust hart en een kalme geest naar bed kunt gaan en makkelijk in slaap kunt vallen.

Je kunt de 7-Stappen methode als PDF-bestand downloaden op je computer, smartphone of tablet waardoor je direct aan de slag kunt.

Je loopt bovendien geen enkel risico en kunt deze slaaptraining GRATIS uitproberen, want dankzij de niet-goed-geld-terug garantie krijg je gewoon je geld terug als je niet tevreden bent!

Wil jij meer informatie over deze online slaaptraining? Inmiddels is het populaire boek al meer dan 15.000 keer gedownload!

KLIK HIER EN DOWNLOAD DE 7-STAPPEN METHODE!

Dit populaire eBook is Inmiddels ruim 15.000 keer gedownload!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.