Leer je biologische klok (chronotype) begrijpen en slaap beter dan ooit!

Leer je biologische klok (chronotype) begrijpen en slaap beter dan ooit!Je biologische klok leren begrijpen kon weleens de sleutel tot het oplossen van je slaapprobleem zijn.

Want als je weet wanneer je lichaam zelf graag wil gaan slapen dan kun je gewoon dat schema aanhouden en zul je nooit meer moe zijn, toch?

Nou zo eenvoudig is het niet, maar je kunt er inderdaad wel veel aan hebben als je je biologische klok volledig begrijpt en kent.

Heb jij ook ooit het gevoel gehad dat jouw lichaam gewoon een ander slaapschema nodig heeft dan ieder ander?

Misschien loop jij vroeg op de avond al te gapen terwijl je vrienden zich klaarmaken om te gaan feesten.

Of maakt het niet uit hoe lang je slaapt maar kom je toch elke ochtend weer te laat op je werk omdat je maar niet uit bed kon komen.

LEER JE BIOLOGISCHE KLOK BEGRIJPEN

Dit wordt ook wel je ‘chronotype’ genoemd en je chronotype is simpel gezegd:

Je lichaamseigen slaappatroon die door je biologische klok wordt aangestuurd en voor ieder persoon verschillend kan zijn.

Wanneer je je biologische klok tegenwerkt kun je het gevoel krijgen dat je altijd moe en futloos bent.

Maar als je met je inwendige slaapritme meewerkt dan slaap je beter dan ooit, zul je meer energie hebben en ontdek je verborgen krachten in jezelf waarvan je het bestaan nog niet wist.

Iedereen heeft een eigen moment waarop je het makkelijkst kunt gaan slapen en kunt opstaan. Deze verschillen in slaappatronen noemen we chronotypen. Je chronotype wordt vooral bepaald door je biologische klok. (Chargeyourbrainzzz)

WAT IS JE CHRONOTYPE?

ChronotypeJe chronotype is door je genen bepaald en geeft aan wanneer je lichaam het meest geneigd is om te gaan slapen.

Dit wordt bepaald in het ‘PER3 gen’ in je lijf.

Als je namelijk een lang PER3 gen hebt dan ben je gemaakt om vroeg op te staan en heb je tenminste 7 uur slaap nodig om je goed te voelen.

Als je een korter PER3 gen hebt dan houd je meer van laat opstaan en kun je goed overweg met minder slaap.

Wanneer je sociale leven je biologische slaapschema in de war schopt dan zul je je vaker suf, ongeconcentreerd en moe voelen.

Ben je bijvoorbeeld van nature (chronotype) een nachtdier dan zul je nooit een ochtendpersoon worden.

BIOLOGISCHE KLOK EN SLAAPKWALITEIT

Biologische klok wekkerJe biologische klok en met name je chronotype is een manier waarop jouw lichaam jou laat weten wanneer je moet slapen.

Wanneer jij je ook aan dit schema houdt dan zal je slaapkwaliteit ook hoger zijn.

Dit heeft ermee te maken dat je sneller in slaap valt, minder vaak wakker wordt en waarschijnlijk dieper slaapt.

Als je je biologische klok (circadiane ritme) tegenwerkt en probeert te slapen of ontwaken op momenten die niet in je chronotype passen dan slaap je minder goed en kun je zelfs erg vermoeid wakker worden.

Enkele symptomen van een op hol geslagen chronotype zijn:

  • Vermoeid zijn wanneer je juist alert wilt zijn
  • Koffie of energiedrankjes nodig hebben om wakker te blijven
  • Een extra energieboost hebben wanneer iedereen juist moe wordt
  • Moe zijn wanneer anderen juist vol energie zitten

VERSCHILLENDE SOORTEN CHRONOTYPES

Leeuw chronotypeVolgens slaapdeskundige dr. Michael Breus zijn er vier verschillende soorten chronotypes die hij onderverdeeld in vier vergelijkbare diersoorten, namelijk:

  1. Dolfijnen: Lichte slaper die bij het minste of geringste geluid wakker worden.
  2. Leeuwen: Zij worden van nature vroeg wakker. Tijdens de prehistorie namen deze mensen de eerste dienst op zich om de rest van de groep te beschermen.
  3. Beren: Hun slaap- waakritme loopt (ongeveer) gelijk met het opkomen en ondergaan van de zon. Zij zijn dan ook overdag het meest productief.
  4. Wolven: Van nature blijven zij laat op en gaan later naar bed. “Wolven” worden gaan pas slapen wanneer de leeuwen al opstaan.

HOE JOUW CIRCADIANE RITME JOUW DAG BEÏNVLOEDT

Slapende vrouwIeder mens heeft hormonen in zijn of haar lichaam die werken met een 24-uurs cyclus.

Deze cyclus werkt aan de hand van het omhoog en omlaag gaan van de hoeveelheid van de verschillende hormonen in je lijf.

Echter 1 ding hebben ze gemeen, het beginpunt van deze cyclus is namelijk het moment dat je wakker wordt uit je slaap.

Dus wanneer je erachter kunt komen wat jouw chronotype en je biologische klok kunt begrijpen dan weet je wanneer jouw lichaam deze verschillende slaapgerelateerde hormonen aanmaakt.

Hieruit kun je zelfs afleiden wanneer het ideale moment is om seks te hebben in jouw specifieke geval.

Er zijn echter nog veel meer zaken in je leven die bepaald worden door jouw chronotype en slapen en voortplanting zijn hier slechts één van.

KUN JE JE CHRONOTYPE VERANDEREN?

Het valt niet mee om moeder natuur te foppen, maar er zijn een aantal manier waarop je dit toch kunt proberen.

Zo kun je bijvoorbeeld slaappillen nemen om een grote slaapdrang op te wekken. Dit wil ik je echter niet aanraden vanwege de grote risico’s en bijwerkingen van slaappillen.

Daarnaast kun je lichttherapie om overdag meer energie te krijgen.

Toch wil ik je aanraden om te gaan samenwerken met je biologische klok en goed naar je lichaam te luisteren.

Ontdek jouw ideale slaap- waakritme en houd je hier vervolgens ook aan en je zult zien dat je slaapkwaliteit sterk verbeterd.

LEER JE BIOLOGISCHE KLOK BEGRIJPEN

Perfect Slapen in 7 Stappen boekOm je biologische klok te begrijpen kun je eerst eens proberen goed te luisteren naar je lichaam.

Probeer erachter te komen wanneer jouw lichaam aangeeft dat het tijd is om te gaan slapen en wanneer het wakker wil worden.

Om jou te helpen je biologische klok en chronotype te begrijpen wil ik je de Perfect Slapen in 7 Stappen methode van slaapexpert William van der Klaauw aanraden.

Hij leert je met behulp van eenvoudige maar duidelijke oefeningen en tips hoe je de juiste slaaphormonen op het juiste moment kunt produceren.

Daarnaast leer je hoe je beter met stress en slaapangst om kunt gaan en leer je simpelweg hoe je sneller in slaap valt en langer door kunt slapen.

PERFECT SLAPEN IN 7 STAPPEN GRATIS PROBEREN

Als je Perfect Slapen in 7 Stappen download via onze exclusieve kortingslink dan krijg je 50% korting en een aantal gratis bonus eBooks.

Bovendien kun je deze online slaaptraining nu gratis proberen, want dankzij de 90 dagen niet-goed-geld-terug garantie krijg je gewoon je geld terug als je niet tevreden bent!

GA DIRECT NAAR DE GEHEIME KORTINGSPAGINA!

Perfect Slapen in 7 Stappen is inmiddels ruim 15.000 keer gedownload!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.