8 Slaapfouten die je vandaag nog kunt voorkomen [+ GRATIS bonustip!]

Slaapfouten die je vandaag nog kunt voorkomenHoewel je elke avond vroeg naar bed gaat lukt het je toch maar niet om snel de slaap te kunnen vatten.

Je bent je waarschijnlijk niet eens bewust van sommige slaapfouten die je maakt en hoe je deze kunt oplossen.

In Nederland hebben bijna 3 miljoen mensen af en toe of chronische slaapproblemen en in veel gevallen veroorzaken ze dit zelf door het maken van verschillende slaapfouten.

Bijna een derde van alle Nederlanders verklaart regelmatig minder dan de minimaal aangeraden 7 uur slaap per nacht te krijgen.

8 SLAAPFOUTEN DIE WE ALLEMAAL MAKEN

Slaapproblemen door slaapfoutenUit een opiniepeiling bleek zelfs dat bijna de helft van onze landgenoten in de afgelopen 7 dagen heeft ervaren hoe slecht slapen hun dagelijkse leven kan beïnvloeden.

Je lichaam heeft voldoende slaap nodig om fit en gezond te blijven, bovendien kun je met goed slapen verschillende ziektes en aandoeningen voorkomen.

Denk bijvoorbeeld aan:

  • Overgewicht en obesitas
  • Concentratieproblemen
  • Diabetes
  • Geheugenproblemen
  • Hart- en vaatziekten
  • … en uiteraard extreme vermoeidheid overdag

Deze cijfers en statistieken zijn natuurlijk een doorn in het oog van slaapexperts en daarom wil ik je met dit artikel helpen om de belangrijkste 8 slaapfouten te

Je slaap bepaalt voor een groot deel je fysieke gezondheid en hersenfuncties, waaronder: hormoonregulering, stemming, eetlust, immuunsysteem en concentratie. (Tom v/d Petten, slaapexpert)

In de algemene gezondheidszorg is slapen jarenlang een ondergeschoven kindje geweest en we hebben hier als maatschappij ook lang aan meegewerkt.

Hoe vaak hebben we wel niet slaaptijd ingeleverd om door te kunnen werken, te reizen of andere leuke activiteiten te ondernemen.

In onze alsmaar drukker wordende leven maakt bijna niemand een prioriteit van goed slapen, terwijl dit juist één van de steunpilaren voor een goede gezondheid is.

Het is belangrijk om dit te doorbreken en slaap ècht een belangrijk onderdeel van je leven te maken en je tijd in bed beter te benutten.

Maar welke slaapfouten maken we dan massaal?

#1: JE GAAT MET STRESS NAAR BED

StressEén van de meest voorkomende slaapfouten die mensen maken is dat ze denken dat er een magische knop in je hersenen bestaat die meteen omslaat op het moment waarop je in bed gaat liggen.

Dit is echter niet het geval, je lichaam en vooral je geest moeten al tot rust zijn gekomen voor je überhaupt in slaap kunt vallen.

Je valt pas in slaap wanneer je hartslag, hersenactiviteit en ademhaling sterk zijn gedaald.

Daarnaast is het ook belangrijk dat je lichaamstemperatuur is gedaald om in slaap te kunnen vallen.

Dit zijn ingewikkelde processen die niet plots ineens gebeuren omdat jij besluit naar bed te gaan.

Om je lichaam en geest tot rust te brengen kun je de volgende dingen doen voor je gaat slapen:

Al zit je slechts 2 à 3 minuten stil in je donkere slaapkamer en denk je helemaal nergens aan, dit kan je al genoeg rust geven om snel in slaap te vallen.

Een belangrijk onderdeel van ontspannen naar bed gaan is dat je je smartphone, tablet of laptop niet meeneemt naar je slaapkamer…

#2: JE NEEMT JE SMARTPHONE MEE NAAR BED

Slapen met je smartphone slechtMet een druk op de knop – of op het beeldscherm – ligt al het wereldnieuws letterlijk in je hand, maar willen we in bed niet juist voorkomen dat je je brein weer aan het werk zet om over de wereldproblematiek na te denken?

Hetzelfde geldt uiteraard ook voor laptops, tablets en de tv, deze kun je het beste vandaag nog uit je slaapkamer verwijderen.

Uit onderzoek is namelijk gebleken dat het blauwe licht wat de beeldschermen van deze elektronica uitstralen je interne biologische klok in de war maakt.

Ons lichaam herkent het verschil niet tussen dit licht en het natuurlijke zonlicht en geeft een seintje aan je hersenen dat je lichaam wakker moet blijven door de productie van melatonine te onderdrukken.

Melatonine wordt ook wel het “slaaphormoon” genoemd en dit hormoon bepaalt voor een groot deel je slaap- waakritme.

Maar ook alle informatie die je net voor het slapen nog tot je neemt, waarvan je denkt dat je er niet over na gaat denken, stimuleren wel je brein waardoor je toch gaat liggen piekeren en niet in slaap kunt vallen.

Je kunt het beste minimaal een half uur voor je naar bed gaat je smartphone wegleggen in een andere kamer en de tv uitschakelen om ècht te kunnen ontspannen.

TIP: Download deze online slaaptraining voor unieke slaaptips en professionele adviezen >>

#3: JE DRINKT OVERDAG TE VEEL CAFEÏNE

Uit onderzoek is gebleken dat ruim 75% van alle Nederlanders elke dag tenminste 1 drankje met cafeïne nuttigt en een groot deel hiervan houdt het natuurlijk niet bij 1.

Het zijn vooral de mensen die veel meer dan slechts één kop koffie drinken op een dag, met name later op de dag, die grote slaapproblemen kunnen ondervinden hierdoor.

Wist je dat cafeïne eigenlijk drugs is? Jawel, het is een stimulerend middel die je tijdelijk meer alert kan laten voelen.

Cafeïne voorkomt namelijk dat er verschillende slaapverwekkende stofjes in je hersenen aangemaakt kunnen worden en verhoogt juist de productie van adrenaline.

Hoewel het drinken van koffie in de ochtend handig kan zijn om snel wakker te worden kan het tot wel 6 uren duren voor je lichaam alle cafeïne uit een kop koffie heeft afgebroken.

Dit betekent dat ook het drinken van een energiedrankje in de namiddag tot laat in de avond nog door kan werken en jou wakker kan houden.

Hoewel ieder lichaam anders reageert op cafeïne kun je hier het beste voor jezelf een beetje mee spelen en experimenteren, want sommige mensen slapen prima als ze meerdere kopjes koffie en energiedrankjes drinken op een dag.

Toch wil ik je aanraden als je van jezelf weet dat je veel koffie drinkt en slaapproblemen hebt eerst proberen te minderen met je cafeïne-inname om te zien welk effect dit kan hebben.

Vrouw drinkt koffie

#4: JE DRINKT (TE VEEL) ALCOHOL VOOR JE NAAR BED GAAT

Een grote slaapfout waarvan mensen zich niet bewust zijn is dat ze (te veel) alcohol drinken voor ze naar bed gaan.

Hoewel je na het drinken van alcohol wellicht slaperig wordt en snel in slaap kunt vallen is dit toch niet aan te raden.

Alcohol is namelijk een verdovend middel en zorgt ervoor dat je meteen in de diepste slaapfase belandt en de andere slaapfases overslaat.

Alle slaapfases, waaronder de REM-slaap waarin we dromen, spelen een belangrijke rol in herstellen van lichaam en geest en je van nieuwe energie te kunnen voorzien voor de volgende dag.

Overigens neemt de werking van alcohol gedurende de nacht af waardoor je in het tweede deel van de nacht meer tijd in de lichtere slaapfases door zult brengen.

Hierdoor kun je erg onrustig slapen en makkelijk wakker worden.

Dit is precies de reden waarom je na een avondje doorhalen toch vaak erg vroeg wakker wordt, inclusief kater.

Uiteraard wil ik je niet verbieden alcohol te drinken, maar probeer niet te veel te drinken en belangrijker nog doe dit niet vlak voor je naar bed gaat.

#5: JE SLAAPKAMER IS TE WARM

Nest thermostaatEén van de slaapfouten waar mensen vaak niet over nadenken, maar vaak wel eenvoudig op te lossen is de slaapkamertemperatuur.

We weten immers dat een groot onderdeel van het in slaap vallen een dalende lichaamstemperatuur is.

In een tè hete slaapkamer kan je lichaam uiteraard niet goed afkoelen waardoor je niet snel in slaap kunt vallen.

De ideale temperatuur voor je slaapkamer ligt tussen de 17 en 19 graden celsius, als je dit te koud vindt dan kun je een extra dun deken over je heen leggen.

Bijkomend nadeel van een te hete slaapkamer is natuurlijk dat je gaat zweten en je niet comfortabel in slaap kunt vallen met een bezweet lichaam.

TIP: Download deze online slaaptraining voor unieke slaaptips en professionele adviezen >>

#6: JE DENKT DAT JE IN HET WEEKEND SLAAP KUNT INHALEN

Het is eigenlijk net als wanneer je een hele week maaltijden overslaat, je kunt niet ineens in het weekend 5 extra maaltijden tegelijk eten.

Voor slapen geldt hetzelfde, als je doordeweeks een slechte slaper bent dan kun je niet ineens in het weekend alle verloren slaapuren inhalen.

Het menselijk lichaam is namelijk bijzonder veerkrachtig en daarom zul je nooit plotseling “het klokje rond slapen” omdat je deze uren gedurende de werkweek gemist hebt.

Uiteraard zul je je de volgende dag wel beter voelen na een goede nachtrust, maar je kunt slaap niet opsparen en meenemen naar de volgende week.

Wanneer je lijdt aan chronisch slaapgebrek loop je meer risico verschillende ziektes en aandoeningen te krijgen.

Dit is precies waarom je in plaats van slaap proberen in te halen beter ervoor kunt kiezen om van goed slapen een prioriteit te maken in je leven.

#7: JE DENKT DAT JE MAAR WEINIG SLAAP NODIG HEBT

Vrouw slaapt op haar buikDe meeste mensen kennen hun eigen lichaam niet dusdanig goed dat ze weten hoeveel slaap ze precies nodig hebben om de volgende dag goed te presteren.

Zoals gezegd is je lichaam erg veerkrachtig en sterk en daarom zul je echt niet ineens instorten wanneer je langdurig slecht slaapt.

Je kunt dan van een powernap erg opknappen, maar diep van binnen weet je dat je je niet topfit voelt en niet optimaal functioneert.

Uiteindelijk gaat dit je opbreken, misschien niet morgen, misschien niet volgende maand, maar uiteindelijk zal het breekpunt komen waarop je weet dat je zo niet verder kunt.

Hoewel er wel verschil zit in de hoeveelheid slaap die mensen nodig hebben ligt dit bij 99,9% van de mensen ongeveer tussen de 7 en 9 uur per dag.

Als je genoeg slaap krijgt en goed uitgerust bent zou je elke dag rond hetzelfde tijdstip wakker moeten worden, zonder je wekker te zetten.

#8: JE MAAKT JE TE VEEL ZORGEN OVER JE SLAAP

Het klinkt wellicht tegenstrijdig vanwege alle goedbedoelde slaapadviezen en de 7 bovenstaande aandachtspunten.

Maar een grote slaapfout die veel mensen maken is dat ze zich te veel zorgen maken over hun slaap en slaapstress ervaren.

We hebben helaas geen aan- en uitknop op ons lichaam die je om kunt zetten waarna je meteen in slaap valt.

Wanneer je je juist te veel zorgen maakt over of je wel de juiste slaaproutine hebt of wanneer je eens niet binnen een half uur in slaap valt wordt het alsmaar moeilijker om in slaap te vallen.

Je wilt namelijk dat je lichaam en geest ontspant, maar wanneer je stress hebt ben je juist erg alert en wakker.

Belangrijker nog, wanneer je je zorgen maakt zullen je hersenen nooit de juiste slaaphormonen produceren en blijf je juist alleen maar langer liggen draaien en piekeren in bed.

Het belangrijkste is en blijft dat je goed naar je lichaam luistert en wanneer je altijd nog steeds erg vermoeid opstaat dat je weet dat er iets moet veranderen.

BONUSTIP: PROBEER DE 7-STAPPEN NU 90 DAGEN GRATIS UIT!

Perfect Slapen in 7 Stappen + gratis eBook Dieper SlapenIn dit artikel heb ik je een aantal eenvoudige oplossingen gegeven voor de slaapfouten die je wellicht maakt zonder dat je het doorhebt.

Maar ben jij op zoek naar een (online) slaaptraining waarin je onder goede begeleiding en met behulp van een volledig stappenplan beter leert slapen dan wil ik je de 7-Stappen methode aanraden.

Deze online slaapcursus is ontwikkeld door slaapexpert en ervaringsdeskundige William van der Klaauw en heeft inmiddels al meer dan 15.000 mensen geholpen.

Je leert op een praktische no-nonsens manier vele unieke oefeningen en slaapadviezen hoe jij snel in slaap kunt vallen en langer door kunt slapen.

Je kunt de 7-Stappen methode overigens ook 90 dagen GRATIS uitproberen, want dankzij de niet-goed-geld-terug garantie krijg je gewoon je geld terug als je niet tevreden bent.

Download Perfect Slapen in 7 Stappen nu als PDF-bestand op je computer, tablet of smartphone en ga meteen aan de slag! 

KLIK HIER EN DOWNLOAD DE 7-STAPPEN METHODE!

Dit populaire eBook is inmiddels al ruim 15.000 keer gedownload!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *