Is slapen in een koude kamer beter voor je gezondheid?

Slapen in een koude kamerGa jij bewust om met de temperatuur in je slaapkamer? Wist jij dat slapen in een koude (of koele) slaapkamer beter voor je gezondheid is?

Nee? Dan ga ik je in dit artikel uitleggen waarom je de thermostaat beter een tikkie terug kunt doen wanneer je gaat slapen.

Bestaat er dan een optimale slaaptemperatuur en zo ja, hoe warm moet je slaapkamer zijn om het beste te kunnen slapen.

SLAPEN IN EEN KOUDE KAMER

Volgens wetenschappers ligt de ideale slaapkamertemperatuur tussen 15 en 19 graden celsius, terwijl temperaturen boven 23 graden en onder 12 graden je slaap ernstig kunnen verstoren.

Gedurende een etmaal piekt je lichaamstemperatuur namelijk een keer en daalt het daarna weer rustig af.

Normaal gesproken ligt deze piek vroeg in de middag en bereikt ons lichaam zijn laagste temperatuur rond 3 uur in de nacht.

Als we slapen koelt ons lichaam af en dit proces kun je natuurlijk versnellen door in een koele of koude kamer te slapen waardoor je dieper kunt slapen.

Een normale gezonde volwassene begint ongeveer een uur voor hij in slaap valt lichaamswarmte te verliezen waardoor hij zich steeds vermoeider voelt worden.

Hier kun je vrijwel niets tegen doen en hier moet je ook niets tegen willen doen en het omarmen en bevorderen om goed te slapen.

VOORDELEN VAN EEN KOELE SLAAPKAMER

Ramen open op de slaapkamerEr zijn veel redenen waarom je in een koelere slaapkamer zou moeten slapen en waarom dit beter voor je gezondheid is.

Daarom heb ik vier redenen voor jou op een rijtje gezet waarom jij vannacht de verwarming in je slaapkamer een tikkie kouder gaat zetten.

#1: Je ziet er jonger uit

Het is bewezen dat slapen in een temperatuur tussen 16 en 19 graden je huid en er jonger uit laat zien.

Dit komt omdat je lichaam dan meer melatonine kan produceren en laat dit nou net het beste anti-verouderingshormoon zijn.

#2: Je valt sneller in slaap

Het is in principe vrij simpel, creëer voor jezelf de ideale omstandigheden voor je lichaam om in slaap te vallen dan zul je ook sneller slapen.

Wanneer het te warm of juist te koud is dan zal je lichaam kostbare energie verspillen om de lichaamstemperatuur te reguleren waardoor je langer wakker in bed zult liggen.

#3: Je slaapt beter

Als je lichaam niet druk bezig hoeft te zijn met het reguleren van de temperatuur dan zul je beter en dieper slapen en uitgeruster weer ontwaken.

Daarnaast is uit onderzoek gebleken dat slapen in een koele slaapkamer de symptomen van  verschillende soorten slaapstoornissen kan verlichten.

#4: Je loopt minder gezondheidsrisico’s

Als je slaapt in een slaapkamer met een temperatuur van ongeveer 18 graden dan zul je niet alleen meer calorieën verbranden, maar zul je ook meer bruin vet in je lichaam krijgen.

Bruin vetweefsel is het goede vetweefsel en zorgt ervoor dat je calorieën kunt verbranden in plaats van deze op te slaan.

Daarnaast helpt het hart- en vaatziekten te voorkomen en loop je minder kans op overgewicht, obesitas en diabetes.

PRAKTISCHE TIPS VOOR EEN KOELE SLAAPKAMER

Nest thermostaatDe beste manier om je slaapkamer koel te houden is waarschijnlijk om een programmeerbare thermostaat aan te schaffen.

Deze thermostaten kun je tegenwoordig zo instellen dat ze zelflerend zijn en zichzelf kunnen aanpassen aan jouw gedrag.

Bovendien kunnen deze technische hoogstandjes van afstand bestuurd worden met een app op je smartphone.

Op deze manier kun je de gewenste temperatuur al onderweg instellen zodat je kamer is afgekoeld wanneer je thuis komt.

Als je in een iets ouder huis woont is het in veel gevallen aan te raden om (vooral in de zomer) de ramen tegen elkaar open te zetten waardoor er veel frisse lucht binnenkomt.

Daarnaast kan het zomers verstandig zijn om een draagbare airco in je slaapkamer te plaatsen om de temperatuur te reguleren.

Tot slot heb ik nog de volgende korte tips voor je die ervoor zullen zorgen dat jij nooit overhit in bed ligt.

  • Stop je laken in de koelkast of kort in de vriezer en plaats deze pas vlak voor het slapen op je bed
  • Plaats een knuffel in de koelkast of vriezer en plaats deze tussen je knieën
  • Slaap naakt
  • Gebruik een ventilator
  • Schaf een speciaal koelkussen aan
  • Zorg dat je voeten onder de dekens vandaan komen

WIL JIJ BETER LEREN SLAPEN?

Perfect Slapen in 7 Stappen boekEen koude slaapkamer is echter niet altijd de oplossing voor al je slaapproblemen en is hier meer voor nodig.

Om beter te leren slapen en makkelijker in slaap te vallen wil ik je de online slaaptraining Perfect Slapen in 7 Stappen van harte aanraden.

In dit 120+ pagina’s tellend eBook leert slaapexpert William van der Klaauw jou in 7 stappen makkelijker in slaap te vallen en dieper te slapen.

Op deze manier zul je minder vaak (of nooit) midden in de nacht wakker worden en fitter en energieker door het leven gaan.

Probeer het nu gratis!

Als je Perfect Slapen in 7 Stappen nu download via onze exclusieve kortingslink krijg je 50% korting en een aantal gratis extra eBooks.

Maar je kunt deze slaaptraining echter ook gratis proberen, want dankzij de 90 dagen niet-goed-geld-terug garantie krijg je gewoon je geld terug als je niet tevreden bent.

GA DIRECT NAAR DE GEHEIME KORTINGSPAGINA!

Perfect Slapen in 7 Stappen is inmiddels ruim 15.000 keer gedownload!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *