Slapen op je rug is volgens slaapexperts de beste slaaphouding! [Rugslapen in 5 stappen]

Slapen op je rugAls jij op je rug kunt slapen dan verkeer je in een select gezelschap, want slechts 20% van de wereldbevolking zijn rugslapers.

Maar wat is zo geweldig aan slapen op je rug? Nou door op je rug te slapen kun je rug- en nekpijn verminderen en heb je minder kans op brandend maagzuur.

Daarnaast krijg je als rugslaper minder rimpels en – hier zullen veel vrouwen erg blij mee zijn – blijven je borsten veel steviger.

Hoewel je op je rug een grotere kans hebt om te gaan snurken en dit sterk wordt afgeraden tijdens de zwangerschap is het volgens slaapexperts wèl de beste en gezondste slaaphouding.

Door op je rug te slapen maak je het je hoofd, nek en wervelkolom makkelijker om in een neutrale positie te blijven.

Wanneer je op een vlakke ondergrond ligt liggen je hoofd, nek en je wervelkolom in een ideale rechte lijn.

Zo zie je dat slapen op je rug veel voordelen heeft, maar dan moet je het wel kunnen.

SLAPEN OP JE RUG KUN JE LEREN!

Slapen op je rug kun je jezelf prima aanleren, maar wees je ervan bewust dat dit niet voor iedereen even makkelijk is.

Veruit de meeste mensen slapen op hun zij of op hun buik en hoewel dit prima is worden velen van hen dagelijks wakker met verschillende pijntjes, voornamelijk rugpijn.

Waarom is het dan zo moeilijk om rugslapen te leren? Veel mensen verstijven alleen al bij de gedachte aan slapen op hun rug.

Toch hoeft op je rug slapen niet altijd voor stijve spieren te zorgen, ben je benieuwd hoe?

  1. Ga plat op je rug liggen
  2. Plaats een extra kussen onder je knieën
  3. Leg je handen naast je kussen
  4. Spreid je benen een beetje
  5. Blijf op je rug liggen

Slapen op je rug kun je leren!

VERSCHILLENDE SLAAPPOSITIES

Er zijn 3 verschillende slaapposities, namelijk: op je zij, op je buik en op je rug.

Zoals gezegd geeft de overgrote meerderheid van de wereldbevolking de voorkeur aan slapen op de zij omdat dit in veel gevallen het meeste slaapcomfort biedt.

Raar maar waar: Slechts 20% van de wereldbevolking slaapt op zijn of haar rug terwijl dit toch echt de beste slaaphouding voor je gezondheid is! (Tom v/d Petten, slaapexpert)

#1: Slapen op je zij

Vrouw slaapt op haar zijSlapen op je zij is veruit de populairste slaaphouding omdat veel mensen simpelweg het beste slapen op hun zij, daarnaast vallen veel mensen het snelste in slaap op hun zij.

Daarnaast is zijslapen de beste slaappositie voor zwangere vrouwen omdat de bloedtoevoer naar de baby verbroken kan worden als je tijdens je zwangerschap op je rug slaapt.

#2: Slapen op je buik

Slapen op je buik is bijzonder ongezond en wordt sterk afgeraden omdat je hierdoor je onderrug belast en bovendien kan het voor nekklachten zorgen.

Mensen die op hun buik slapen blijven vaak uren woelen en draaien tot ze comfortabel liggen.

#3: Slapen op je rug

Slapen op je rug is de gezondste slaappositie omdat je op deze manier de natuurlijke vorm van je lichaam niet beïnvloedt.

Je buigt je lichaam, met name je wervelkolom, niet in vreemde houdingen zoals je op je zij en op je buik wel doet.

Als je wilt leren slapen op je rug zijn er een aantal zaken die dit aangenamer en comfortabeler kunnen maken.

KIES EEN GOED MATRAS

Slaapexperts kunnen wel zeggen dat slapen op de rug de beste slaaphouding is, toch ervaren veel mensen dit niet zo en dat kan te maken hebben met een slecht matras.

Bovendien slapen veel mensen al op hun rug zonder het te weten omdat ze tijdens het slapen naar hun rug draaien en met pijnlijke spieren en gewrichten wakker worden.

Rugslapen is lastig als je matras te hard is omdat het dan kan voelen alsof je rechtstreeks op een houten plank slaapt.

Als je rugslapen wilt leren vanwege de vele gezondheidsvoordelen dan zul je moeten investeren in een goed matras met voldoende ondersteuning.

MAAK SLAPEN OP JE RUG COMFORTABELER

Als je comfortabeler op je rug wilt slapen kun je een aantal aanpassingen in je slaapkamer en je slaappatroon doorvoeren.

Omdat rugslapen bij veel mensen in het begin voor rugklachten zorgt doe je er goed aan om een zacht kussen, of een zachte opgerolde handdoek, onder je knieën te plaatsen om de natuurlijke vorm van je wervelkolom te behouden.

Hieronder geef ik je nog een aantal slaaptips om deze slaaphouding nog comfortabeler te maken:

#1: Leg je hoofd niet tè hoog

Lachende vrouw in bedHet is erg belangrijk dat je je hoofd niet tè hoog plaatst en kunt hiervoor het beste gebruik maken van een positioneringskussen.

Daarnaast wil je een kussen wat je hoofd op z’n plek houdt en ervoor zorgt dat deze niet naar de zijkant kan rollen.

Want als je hoofd naar de zijkant kan rollen kunnen er twee dingen gebeuren, namelijk:

  1. Je hoofd rolt naar de zijkant waardoor je lichaam in je slaap meegaat en je uiteindelijk weer op je zij slaapt.
  2. Je hoofd rolt van het kussen waardoor je last van slaapstuipen krijgt en steeds licht wakker wordt. Je kent het wel dat gevoel dat je van een stoep valt tijdens je slaap en wakker schrikt.

#2: Koop een luchtbevochtiger

Hoe kan een luchtbevochtiger je helpen om op je rug te slapen zul je je wellicht afvragen?

Nou, als de lucht in je slaapkamer te droog is dan dit voor irritatie in je neus en keel zorgen waardoor je kunt gaan snurken.

Wanneer je op je rug ligt staan je luchtwegen nòg verder open voor deze droge lucht en is het zeker de moeite waard om de luchtvochtigheid in je slaapkamer te vergroten.

#3: Doorzettingsvermogen

De enige manier om jezelf te leren op je rug te slapen is om dit te blijven oefenen, zelfs wanneer dit eerst niet comfortabel is.

Als je midden in de nacht in een andere houding wakker wordt zul je dus weer naar je rug moeten draaien.

Wanneer je dit een aantal weken volhoudt zul je merken dat het steeds comfortabeler wordt tot je uiteindelijk niet meer anders kunt slapen.

#4: Rekken en strekken

Als je rugklachten ervaart, met name in je onderrug, dan doe je er goed aan om je heupflexoren te rekken en strekken voor je naar bed gaat. (Check onderstaande video)

Dit helpt je lichaam ontspannen waardoor je makkelijker op je rug kunt slapen.

DIT IS DE BESTE SLAAPHOUDING OP JE RUG

De beste slaaphouding op je rug is de zogenaamde zeester slaaphouding, oftewel the Starfish.

Deze slaaphouding helpt je rimpels en puistjes in je gezicht te voorkomen en zorgt ervoor dat je minder last van brandend maagzuur hebt als je slaapt, of in slaap wilt vallen.

Door als een zeester te slapen voorkom je veelal ook nek- en rugklachten.

Zorg ervoor dat je je hoofd licht omhoog plaatst op je kussen waarbij je buik onder je slokdarm ligt.

Er is echter één minpunt aan deze slaaphouding en dat is dat je veel meer kans hebt om te gaan snurken. Wellicht is dit de reden waarom slechts 20% van de mensen op hun rug slapen.

Zwangere vrouw op haar zij

SLAAP NIET OP JE RUG ALS JE ZWANGER BENT!

Zoals ik eerder in dit artikel al heb geschreven is het niet aan te raden om op je rug te slapen als je zwanger bent.

Hierdoor kunnen ernstige circulatieproblemen voor jou en je baby ontstaan.

Tijdens het tweede en derde trimester van je zwangerschap kun je dan juist beter wèl op je zij slapen en dan bij voorkeur je linkerzij.

OP JE RUG SLAPEN IN 5 STAPPEN

Hieronder geef ik je een eenvoudig stappenplan met 5 stappen hoe je op de juiste en effectiefste manier op je rug kunt leren slapen.

Stap #1: Ga plat op je rug liggen met je hoofd op je positioneringskussen om comfortabel te liggen.

Stap #2: Plaats een zacht kussen onder je knieën om je wervelkolom recht uit te lijnen.

Stap #3: Leg je armen omhoog en je handen aan beide kanten naast je kussen.

Stap #4: Spreid je benen licht en laat ongeveer 50 cm tussen beide benen.

Stap #5: Blijf op je rug liggen! 😀

TOT SLOT

Op je rug leren slapen is misschien geen prioriteit voor jou op dit moment, toch kan het je wel helpen je fysieke gesteldheid te verbeteren.

Als je last hebt van chronische rugklachten dan is het eerste wat je moet doen je matras vervangen voor eentje die je lichaam beter ondersteunt terwijl je slaapt.

Je kunt nou eenmaal niet goed slapen als je niet comfortabel ligt, vooral niet wanneer je op je rug wilt slapen.

Zorg er daarnaast voor dat je kussen hebt die je nek voldoende ondersteunt om ervoor te zorgen dat je je wervelkolom goed uitlijnt.

VAL SNELLER IN SLAAP DANKZIJ DE 7-STAPPEN METHODE!

Perfect Slapen in 7 Stappen coverOngeacht of je op je rug slaapt of op je zij, één van de grootste ergernissen die mensen hebben is dat ze uren wakker liggen in bed en maar niet in slaap kunnen vallen.

Wil jij gegarandeerd sneller in slaap vallen? Dan wil ik je de 7-Stappen methode van slaapexpert William van der Klaauw aanraden.

Je leert in deze online slaaptraining precies hoe je ervoor kunt zorgen dat je binnen een half uur in slaap valt en de hele nacht door kunt slapen zonder wakker te worden.

Na het downloaden van deze slaapcursus op je pc, smartphone of tablet kun je direct aan de slag. Het fysieke hardcover boek krijg je de volgende dag thuisgestuurd.

Je kunt de volledige slaaptraining ook GRATIS uitproberen, want dankzij de niet-goed-geld-terug garantie krijg je gewoon je geld terug als je niet tevreden bent!

JA! IK WIL SNELLER IN SLAAP VALLEN!

Dit bestseller eBook is al 15.000 keer gedownload!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *