Slaapstuipen: Het gevoel van “vallen” voor je in slaap valt [+ Oplossing]

Slaapstuipen oplossingenBen jij ooit wakker geschrokken op het moment dat je bijna in slaap viel? Of letterlijk het gevoel gehad dat je ergens vanaf viel? Dan heb je grote kans dat dit slaapstuipen zijn.

Maar wat is dit gevoel van vallen voor je in slaap valt nou, is het bijvoorbeeld een levensechte hallucinerende droom of iets anders?

In dit artikel ga ik je alles over slaapstuipen vertellen en geef ik je bovendien de ultieme oplossing voor dit probleem.

Het wordt ook wel hypnagoge schok (Wikipedia) genoemd en is een parasomnie die alleen tijdens de hypnagoge slaapfase voorkomen, dit is de eerste slaapfase waarin je net in slaap valt.

Dit is een merkwaardige stuiptrekking die onvrijwillig voorkomt tijdens de overgang van wakker naar slapend.

Direct na deze slaapstuipen voel je je meestal naar beneden vallen in een afgrond waarna je in slaap valt.

Bij sommige personen duurt deze slaapstuip enkele seconden terwijl dit bij andere enkele minuten kan aanhouden.

Dit heeft te maken met vele verschillende factoren zoals: algemene gezondheid, levensstijl, medicijngebruik, drugsgebruik en medische geschiedenis.

OORZAKEN VAN SLAAPSTUIPEN

Zoals gezegd heb je geen controle over deze samentrekkingen van je spieren en heb je er zelfs vaak niet eens weet van.

Maar waardoor worden deze slaapstuipen nu veroorzaakt?

#1: Verkeerde slaaphouding

Verkeerde slaaphoudingEen directe oorzaak voor hypnagoge schokken is een verkeerde slaaphouding.

Als je een volledige nacht in een oncomfortabele positie ligt dan kan je brein in de war raken dat het dit vergelijkt met een vrije val.

Je rolt je armen en benen helemaal op en kruipt in elkaar waarna je vaak snel wakker wordt met een enorme stuiptrekking.

#2: Ziekte of medicijngebruik

Soms kunnen bepaalde medische condities zoals een operatie, sportblessure, trauma of medicijngebruik ervoor zorgen dat je hormoonhuishouding uit balans raakt waardoor je gestresst raakt.

Hoewel deze medicijnen je genezen kan één van de bijwerkingen zijn dat je vaak “valt tijdens je slaap”.

Dit is ook een veelvoorkomende vervelende bijwerking van slaappillen, antidepressiva en pijnstillers.

Nog een reden om niet afhankelijk van slaapmedicatie te worden om slaapstuipen die terugkomen als nachtmerries te voorkomen.

#3: Andere slaapstoornissen

Hypnagoge schokken komen ook vaak voor bij mensen die lijden aan andere serieuze slaapstoornissen.

Deze schokken komen daarom erg vaak voor bij mensen met slaapapneu en dit gebeurt dan meestal tijdens de adempauze.

Daarnaast kunnen slaapstuipen worden verward met epileptische aanvallen waardoor het belangrijk is altijd je huisarts te raadplegen als je tot deze risicogroep behoort.

#4: Misbruik van medicijnen

Misbruik van medicijnenVeel medicijnen die worden voorgeschreven voor slaapproblemen, pijn en depressie hebben als bijwerking dat ze stuiptrekkingen kunnen veroorzaken.

Gebruik daarom nooit meer dan de aanbevolen en voorgeschreven hoeveelheid om deze onvrijwillige samentrekkingen van je spieren niet vaker dan noodzakelijk te voelen.

Elk misbruik van medicijnen en drugs gooien de hormonen in je lichaam uit balans waardoor ook je biologische klok in de war kan raken.

#5: Paniekaanvallen en stress

Stress en paniek kunnen ook een oorzaak zijn van slaapstuipen en in deze gemoedstoestand kun je zelfs slaapangst ontwikkelen.

Des te meer stress je hebt in je leven des te vaker zul je last hebben van hypnagoge schokken, daarom is het dus altijd aan te raden om af te rekenen met stress en angst.

#6: Grote vermoeidheid

Een andere bekende oorzaak van slaaptuipen is vermoeidheid, want zoals we allemaal weten kan vermoeidheid leiden tot verkrampte spieren, stress, spanning, paniek en angst wat allemaal je circadiane ritme kan verstoren.

Als je vlak voor je gaat slapen sport dan heb je ook een grotere kans een hypnagoge schok te ervaren.

Dit is daarom ook de reden waarom je alle inspannende activiteiten vlak voor het slapen moet zien te voorkomen.

SYMPTOMEN VAN SLAAPSTUIPEN

In bedOf het nu om een traumatische ervaring gaat of een vrije val van ver boven je bed, een hypnagoge schok kan ook je mentale stabiliteit verpesten.

De eerste stap om van slaapstuipen af te komen is echter om je schokken tot in detail te leren herkennen omdat ze in vele verschillende varianten voorkomen.

  • Gevoel dat je ergens vanaf valt
  • Snelle hartslag, als je met een erg rappe hartslag wakker wordt zonder enige herinnering komt dit vaak door een hypnagoge schok
  • Als je badend in het zweet wakker wordt is er ook een grote kans dat je een slaapstuip hebt gehad
  • Het gevoel van een hypnagoge schok kan ook versterkt worden door een daadwerkelijke schok, bijvoorbeeld als je bedpartner je schopt tijdens het slapen

Echter de enige persoon die daadwerkelijk kan bevestigen dat je last hebt van slaapstuipen ben jij zelf.

Je kunt het beste een slaapdagboek bijhouden en de frequentie van je stuiptrekkingen bijhouden.

Als je merkt dat deze episodes erg vaak voorkomen dan is het tijd om actie te ondernemen en je huisarts te raadplegen of een (online) slaaptraining te volgen (onderaan dit artikel meer hierover).

HOE KUN JE SLAAPSTUIPEN OPLOSSEN?

Vallen vectorErvaar jij vaak slaapstuipen of heb je last van slaapangst? Dan is het tijd om deze problemen op te lossen.

Gelukkig is deze conditie niet heel ernstig en kun je er relatief makkelijk van afkomen door meer discipline en balans in je levensstijl toe te voegen.

Hieronder vind je een aantal mogelijke oplossingen om je slaapstuipen zelf op te kunnen lossen.

Daarnaast wil ik je het volgen van een slaaptraining van harte aanraden, want hierdoor leer je niet alleen beter te slapen maar reken je ook indirect met je slaapstuipen af.

#1: Wees niet bang voor je slaapstuipen

Probeer te voorkomen dat je in een vicieuze cirkel belandt en juist bang wordt dat het je weer gaat overkomen waardoor het juist vaker voorkomt.

Je hoeft overigens niet bang te zijn voor hypnagoge schokken omdat ze niet ernstig zijn en je hoeft er dus al helemaal geen slaapangst voor te krijgen.

Ga dus niet liggen piekeren als je af en toe een val maakt in je slaap en overtuig jezelf dat het niet erg is.

#2: Mediteren en kalmeringstechnieken

Een andere goede methode om slaapstuipen op te lossen is door te gaan mediteren en andere kalmeringstechnieken te gebruiken.

Neem bijvoorbeeld een warm bad of een warme douche voor je naar bed gaat om volledig tot rust te komen en ontspannen te gaan slapen.

Naast mediteren en yoga kun je ook de 4-7-8 ademhalingstechniek proberen, men zegt dat je van deze ademhalingstechniek ultiem rustig in slaap kunt vallen.

#3: Verbeter je slaapkwaliteit

Hoewel het altijd goed is om je slaapkwaliteit proberen te verbeteren geldt dit ook als je last hebt van hypnagoge schokken.

Zorg er bijvoorbeeld altijd voor dat je slaapkamer donker, geluiddicht en koel is en over het algemeen een aangename plaats is om te slapen.

Ga elke dag op een vast tijdstip naar bed en volg hierbij een vaste slaaproutine.

Daarnaast is het verstandig om alle elektronica uit je slaapkamer te verbannen om blootstelling aan blauw licht te voorkomen.

VOLG EEN (ONLINE) SLAAPTRAINING

Perfect Slapen in 7 Stappen boekWil jij de kans op slaapstuipen verkleinen dan is het belangrijk om beter en rustiger te leren slapen zoals je hierboven hebt kunnen lezen.

Dit doe je naar mijn persoonlijke mening het beste met de online slaaptraining Perfect Slapen in 7 Stappen van slaapexpert William van der Klaauw.

Je leert in deze cursus namelijk af te rekenen met slaapangst en stress waardoor je makkelijker in slaap valt en rustiger slaapt.

Je kunt dit 120+ pagina’s tellend eBook meteen downloaden waardoor je meteen aan de slag kunt, waarna je het hardcover boek de volgende werkdag krijgt thuisgestuurd.

Perfect Slapen in 7 Stappen gratis proberen?

Als je Perfect Slapen in 7 Stappen download via onze exclusieve kortingslink hieronder krijg je bovendien 50% korting en een aantal gratis extra eBooks.

Je kunt deze slaaptraining overigens gratis proberen, want dankzij de 90 dagen niet-goed-geld-terug garantie krijg je gewoon je geld terug als je niet tevreden bent!

GA DIRECT NAAR DE GEHEIME KORTINGSPAGINA!

Inmiddels is dit eBook ruim 15.000 keer gedownload!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *