Is acupunctuur de beste remedie tegen slapeloosheid?

Is acupunctuur de beste remedie tegen slapeloosheid?Chronische slapeloosheid kan je leven volledig verpesten en de oplossing voor dit probleem ligt niet altijd voor de hand.

Dan is het tijd om drastische maatregelen te nemen en bijvoorbeeld toevlucht te zoeken in acupunctuur als laatste redmiddel voor je slaapprobleem.

Een gezonde volwassene heeft 7 – 9 uur slaap per nacht nodig, toch komt ruim een kwart van alle Nederlanders hier structureel niet aan.

Acupunctuur is een volledig natuurlijke remedie voor slapeloosheid waarvan al verrassend veel Nederlanders gebruik hebben gemaakt.

PS: Voor acupunctuur moet je natuurlijk niet bang zijn voor naalden, want deze zijn er in overvloed.

HOE HELPT ACUPUNCTUUR JE BETER TE SLAPEN?

AcupunctuurIn 2014 verklaarde het Amerikaanse CDC (Center for Disease Control) dat slapeloosheid een epidemie is geworden en een gevaar voor de volksgezondheid kan vormen.

Klinkt dit een beetje tè extreem? Wellicht denk je hier anders over wanneer je de volledige impact en symptomen van chronische slapeloosheid leert kennen.

Slaapgebrek eist namelijk een grote tol van je lichaam, zowel fysiek als geestelijk.

Zo zijn de symptomen van slaaptekort op korte termijn direct zichtbaar in de spiegel omdat je een droge huid hebt, rode bloeddoorlopen ogen hebt, wallen en donkere kringen rond je ogen hebt.

Maar je voelt het ook meteen aan je lichaam omdat je minder energie hebt, vermoeid en gestresst bent.

Zo maak je je de grootste zorgen of je komende nacht wèl goed kunt slapen? Of je twijfelt eraan of dit het juiste moment is om slaappillen te gaan gebruiken.

Hoewel slaappillen wel degelijk bruikbaar kunnen zijn in de strijd tegen slapeloosheid en andere slaapstoornissen op korte termijn zijn ze meestal niet geschikt om gedurende een langere periode te gebruiken.

Zo kunnen slaappillen fysiek en mentaal erg verslavend zijn en hebben ze vaak ernstige bijwerkingen.

Jaarlijks sterven er in Nederland honderden mensen aan de gevolgen van het gebruik van slaapmedicatie.

Toegegeven deze mensen hadden in veel gevallen ook andere gezondheidsproblemen, maar toch!

Daarom is het ook niet vreemd dat veel mensen tegenwoordig liever hun heil zoeken in natuurlijke remedies tegen slapeloosheid in plaats van slaappillen.

Dit is ook waar acupunctuur om de hoek komt kijken, zo ontdekten onderzoekers van de prestigieuze Zhejiang Chinese Medical University dat acupunctuur een effectievere oplossing is voor slapeloosheid dan de meeste bekende slaapmedicatie.

Kandidaten in de leeftijd van 35 – 50 jaar kregen normale acupunctuur behandelingen in combinatie met auriculotherapie (ooracupunctuur) om belangrijke gebieden rond het oor te triggeren.

HOE WERKT ACUPUNCTUUR?

Acupunctuur hebt je niet alleen sneller in slaap te vallen, maar helpt ook de onderliggende oorzaken van jouw slapeloosheid te verhelpen.

Bij traditionele acupunctuur wordt gebruik gemaakt van kleine dunne naalden en worden deze op specifieke plekken in het lichaam geprikt om de balans te herstellen, pijn, stress en angst te verlichten en dus slaap te bevorderen.

Wanneer de balans in je lichaam is hersteld verdwijnen de symptomen vaak erg snel en voel je je simpelweg gezonder.

Veel patiënten ervaren na 1 sessie al een betere nachtrust in de nachten na de behandeling, ongeacht waarvoor ze in eerste instantie behandeld werden.

Daarnaast voelt men na een behandeling minder stress en krijgen ze een ontspannen en kalm gevoel over zich.

Acupunctuur naalden prikken

COSMETISCHE ACUPUNCTUUR

Cosmetische acupunctuur heeft vergelijkbare gezondheidsvoordelen en wordt in oosterse landen ook wel een eeuwenoud schoonheidsgeheim genoemd.

Zo wordt bij deze vorm van acupunctuur het hele lichaam behandeld en kun je veel voorkomende zichtbare tekenen van ouder worden voorkomen (of tenminste uitstellen).

Daarnaast worden ook de interne processen die bijdragen aan het verouderingsproces en de bijwerkingen hiervan aangepakt.

Zo kun je dus uiterlijke symptomen van slapeloosheid zoals wallen, rimpels, donkere kringen rond de ogen en een droge huid voorkomen of beperken.

Of jouw doel nu is om er beter uit te zien of je slaapproblemen op te lossen maakt niet uit, zoals je ziet is het altijd een goed idee om een afspraak te maken bij een gediplomeerd acupuncturist.

Acupunctuur is al lang niet meer dat “zweverige gedoe” van ver van huis maar is een bewezen medische behandeling die al veel patiënten heeft geholpen.

SLAPELOOSHEID IS EEN GROOT PROBLEEM!

OoracupunctuurWist jij dat ruim een kwart van alle volwassen Nederlanders en Belgen te maken heeft met structurele slaapproblemen?

Daarnaast krijgt ruim 75% van onze landgenoten niet de aangeraden minimale 7 uur slaap.

Zo slapen mannen gemiddeld 5 uur en 45 minuten, terwijl vrouwen gemiddeld 6 uur en 10 minuten in dromenland doorbrengen.

Een groot deel van deze mensen gebruikt regelmatig één of meer slaappillen om toch snel in slaap te kunnen vallen.

Ik raad je echter af om ooit met slaappillen te beginnen omdat er genoeg natuurlijke remedies zijn tegen slapeloosheid, zoals acupunctuur of een (online) slaapcursus zoals de 7-Stappen methode.

RISICO’S VAN SLAPELOOSHEID (INSOMNIE)

Ok, iedereen heeft af en toe een nacht waarin hij of zij de slaap maar niet kan vatten of veel te vroeg wakker wordt, dat is normaal.

Wanneer we echter spreken over slapeloosheid (insomnie) dan hebben we het over ongeveer 25% van de volwassenen die structureel meerdere nachten per week moeilijk in slaap vallen en veel korter slapen dan ze eigenlijk zouden moeten.

Dit kan in veel gevallen maanden of zelfs jaren aanhouden en dit brengt weer allemaal andere gezondheidsproblemen en complicaties met zich mee.

Er zijn een aantal risicogroepen die een vergrote kans hebben om slapeloos te worden, zoals:

  • Wanneer je ouder bent dan 60 jaar
  • Als je geestelijke of lichamelijke problemen hebt
  • Wanneer je dagelijks veel stress hebt
  • Als je een zeer onregelmatig leefpatroon hebt
  • … en wanneer je vrouw bent, uit onderzoek is namelijk gebleken dat vrouwen van alle leeftijden veel meer last van slapeloosheid hebben dan mannen

SYMPTOMEN VAN INSOMNIE

Slapeloosheid verhelpenVolgens schattingen van het Nederlands Slaap Instituut hebben ongeveer 3 miljoen Nederlanders last van een slaapstoornis.

De meest voorkomende slaapstoornis is insomnie, oftewel slapeloosheid, deze wordt gekenmerkt door moeilijk in slaap vallen en in slaap blijven.

Andere symptomen van slapeloosheid zijn:

  • Niet in slaap kunnen vallen
  • Vaak wakker worden gedurende de nacht
  • Te vroeg wakker worden en nier weer in slaap kunnen vallen
  • Erg vermoeid voelen na het slapen
  • Overmatige vermoeidheid en slaperigheid overdag
  • Stemmingswisselingen
  • Depressie
  • Slaapangst en je altijd zorgen maken over of je kunt slapen
  • Geheugenverlies
  • Concentratieproblemen

WAT HOUDT JE ‘S NACHTS WAKKER?

Veel slaapproblemen vinden hun oorsprong in onze steeds drukker wordende agenda’s en het stressniveau waaronder we tegenwoordig leven.

Toch is juist in deze hedendaagse maatschappij goed slapen belangrijker dan ooit voor je algehele gezondheid.

Slaapgebrek kan je coördinatie, reactievermogen en je vermogen om de juiste beslissing te nemen net zo erg beïnvloeden als wanneer je onder invloed van alcohol of drugs bent.

Ik hoef je niet uit te leggen dat dit levensgevaarlijk kan zijn en je een groot risico loopt op ongelukken te krijgen zowel thuis als op je werk en in het verkeer.

De meest voorkomende valkuilen die mensen ’s nachts wakker houden zijn:

#1: Cafeïne, nicotine en alcohol

Koffie drinken zorgt voor slaapproblemenKoffie, thee, cola, energiedrankjes en andere drankjes met cafeïne hebben een stimulerende werking en dit is ook de reden waarom je deze ook beter niet meer na de lunch moet gaan drinken.

Maar ook roken kan je slaap ernstig verstoren omdat ook sigaretten stimulerende stofjes bevatten.

Hoewel alcohol ervoor zorgt dat je snel in slaap valt zorgt het ervoor dat je zeer onrustig slaapt en niet de diepe slaapfase kunt bereiken waardoor je alsnog erg vermoeid wakker wordt.

Bovendien loop je een groot risico dat je ’s nachts wakker wordt om te plassen wat uiteraard ook je nachtrust verstoort.

#2: Stress

Je maakt je continu zorgen over je werk, relatie, school, gezondheid, financiën of je familie en dit zorgt ervoor dat je ook in bed blijft piekeren en niet in slaap kunt vallen.

Daarnaast kunnen ook schokkende of traumatische gebeurtenissen ervoor zorgen dat je niet slaapt, denk bijvoorbeeld aan:

  • Overlijden van een geliefde
  • Scheiding
  • Ontslag
  • Ongeluk

#3: Onregelmatige werktijden

Een onregelmatig rooster op je werk, bijvoorbeeld met nachtdiensten, kan je interne biologische klok flink in de war schoppen.

Je biologische klok (circadiane ritme) reguleert je slaap- waakritme, spijsvertering en lichaamstemperatuur en laten dit nu ook net belangrijke elementen voor een goede nachtrust zijn.

Ook reizen tussen verschillende tijdzones (jetlag) kan voor slapeloosheid zorgen en het is dan belangrijk om zo snel mogelijk de nieuwe tijdzone aan te houden en dit dag- nachtritme te volgen, zelfs als je hiervoor langer op moet blijven.

#4: Slechte slaaphygiëne

Een slechte slaaphygiëne, oftewel slechte gewoontes voor je naar bed gaat, zijn een andere veel voorkomende oorzaak van slaapproblemen.

Zo kan het gebruik van computers, smartphones en tablets je slaapcyclus ernstig verstoren.

Dit heeft te maken met het feit dat de beeldschermen van deze apparaten blauw licht uitstralen waardoor je lichaam denkt dat het daglicht is en dus nog overdag is waardoor het weigert de natuurlijke ‘slaaphormonen’ (o.a. melatonine) te produceren.

Andere slechte gewoontes die je nachtrust negatief kunnen beïnvloeden zijn:

  • Stimulerende activiteiten voor je gaat slapen
  • Oncomfortabele slaapomgeving
  • Je slaapkamer gebruiken als kantoor
  • Tv kijken in bed
  • Overdag tè lang slapen

#5: Mentale problemen

Mentale problemen als bijvoorbeeld een post-traumatische stress stoornis (PTSS) kan ervoor zorgen dat je nachten wakker ligt.

Slapeloosheid kan daarnaast direct in verband gebracht worden met depressie en andere mentale problemen en stoornissen.

#6: Medicijngebruik

PillenMaar ook het gebruik van bepaalde medicijnen kan voor slapeloosheid zorgen, bijvoorbeeld bepaalde antidepressiva, astma- en bloeddrukmedicijnen.

Bovendien bevatten veel allergietabletten en eenvoudige huis-tuin-en-keuken middeltjes cafeïne en andere stimuli waardoor goed slapen überhaupt moeilijker wordt.

#7: Medische condities

Sommige medische condities en stoornissen kunnen in verband gebracht worden met slapeloosheid.

Enkele voorbeelden hiervan zijn:

  • Chronische pijn
  • Diabetes
  • Hart- en vaatziekten
  • Astma
  • Brandend maagzuur
  • Overactieve schildklier
  • Ziekte van Parkinson
  • Ziekte van Alzheimer

#8: Slaapstoornissen

Zoals eerder genoemd in dit artikel zijn er ook bepaalde slaapstoornissen die ervoor zorgen dat je moeite hebt om in te slapen.

Slaapapneu is hier een van, mensen met slaapapneu stoppen meerdere keren per nacht met ademen waardoor hun slaap ernstig verstoord wordt.

Een andere is rusteloze benen, waarbij patiënten een onplezierige tinteling in hun ledematen ervaren en een onbedwingbaar gevoel krijgen om deze te moeten bewegen.

Hierdoor kunnen ze niet in slaap vallen of juist niet doorslapen.

IS ACUPUNCTUUR DE BESTE REMEDIE TEGEN SLAPELOOSHEID?

Perfect Slapen in 7 Stappen + gratis eBook Dieper SlapenWe weten nu wat de gevolgen van langdurige slapeloosheid kunnen zijn en hoe het je gezondheid kan beïnvloeden.

Is acupunctuur dan de beste remedie tegen slapeloosheid of kun je beter verder zoeken?

Persoonlijk denk ik dat acupunctuur een grote bijdrage kan leveren in het oplossen van slapeloosheid, maar dat je in veel gevallen ook een aantal veranderingen in je levensstijl moet doorvoeren.

Acupunctuur helpt je ultiem ontspannen in bed te kruipen waardoor (bijna) iedereen sneller in slaap zal vallen en rustiger slaapt.

Om ook buiten je acupunctuurbehandelingen om goed te slapen wil ik je de online slaaptraining Perfect Slapen in 7 Stappen aanraden.

Je leert van erkend slaapexpert William van der Klaauw in 7 praktische stappen hoe je sneller in slaap kunt vallen en je slaapkwaliteit kunt verbeteren.

Je kunt de 7-Stappen methode nu GRATIS uitproberen, want dankzij de niet-goed-geld-terug garantie krijg je gewoon je geld terug! Je hebt dus niets te verliezen!

MEER INFORMATIE OVER DE 7-STAPPEN METHODE!

Dit populaire eBook is inmiddels al ruim 15.000 keer gedownload!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *