Een hersenschudding kan je slaap langer beïnvloeden dan gedacht!

Slapen met een hersenschuddingArtsen weten al heel lang dat veel mensen slaapproblemen hebben tijdens de eerste paar maanden na een hersenschudding of traumatisch hersenletsel.

Uit recent onderzoek is echter gebleken dat slaapproblemen na een hersenschudding veel langer kunnen aanhouden of je zelfs permanent blijven teisteren.

Zelfs ruim anderhalf jaar nadat mensen traumatisch hersenletsel hebben opgelopen hebben ze ongeveer een uur meer slaap nodig dan gezonde mensen.

Uit het onderzoek van ‘Neurology‘ kwam naar voren dat mensen die een zware hersenschudding hebben opgelopen de bijkomende slaperigheid overdag en slaapbehoefte vaak erg onderschatten.

Ondanks het feit dat onderzoek duidelijk uitwijst dat mensen vermoeider zijn en een grotere slaapbehoefte hebben ervaren veel mensen dit zelf niet.

Ook al ervaren ze het zelf misschien niet, toch zijn deze slaapproblemen wel degelijk aanwezig bij mensen die wellicht geruime tijd geleden een hersenschudding hebben opgelopen.

Zoals gezegd dacht men voorheen dat je na uiterlijk een half jaar na je hersenschudding weer goed zou moeten slapen.

Echter nu zeggen experts dat deze slaapproblemen makkelijk anderhalf jaar of zelfs altijd kunnen aanhouden.

60% WAS OVERDAG NOG STEEDS ERG VERMOEID

Slapen in de autoDe onderzoekers volgenden 30 patiënten gedurende anderhalf jaar nadat zij een hersenschudding hebben gekregen en vroegen hen naar hun slaapgewoontes, slaperigheid overdag en vermoeidheid.

De kandidaten droegen gedurende twee weken ’s nachts ook een actigraph, dit is een soort horloge met een slaap tracker.

Dit apparaatje meet hoe lang het duurt voor je in slaap valt, hoe lang je slaapt en je slaapkwaliteit.

Daarnaast sliepen ze elk een nacht in een slaapcentrum zodat de onderzoekers hen nog beter konden observeren.

Zoals gezegd werden tijdens dit onderzoek 30 mensen 18 maanden nauwlettend in de gaten gehouden nadat zij een (zware) hersenschudding hebben opgelopen.

Om tot een goede vergelijking te komen nodigden ze ook 40 gezonde mensen die nooit traumatisch hersenletsel hebben opgelopen en geen slaapstoornissen hebben en vroegen hen dezelfde vragen te beantwoorden en dezelfde slaaptest te doen.

Uit data van de actigraph kwam naar voren dat mensen met een hersenschudding gemiddeld 8 uren per dag sliepen, terwijl gezonde mensen gemiddeld 7 uur per dag sliepen.

Om slaperigheid overdag goed te kunnen beoordelen maten de wetenschappers hoe lang het duurde voordat de kandidaten overdag in slaap vielen in een stille omgeving met de ogen gesloten.

Gezonde volwassenen zouden in deze situatie makkelijk 20 minuten wakker moeten kunnen blijven.

Val je echter al binnen 10 minuten in slaap dan ben je overmatig slaperig overdag.

Dit was bij bijna 70% van de kandidaten van dit specifieke onderzoek het geval, terwijl dit bij slechts 20% van de “gezonde” mensen gebeurde.

JE EIGEN SLAAPPROBLEMEN ONDERSCHATTEN

Slaapproblemen door hersenschuddingToch toen de kandidaten werd gevraagd hun eigen slaapkwaliteit te beoordelen kwamen ze allen met soortgelijke antwoorden.

Ze werden gevraagd vragen te beantwoorden als:

  • Hoe lang heb je geslapen?
  • Hoe goed heb je geslapen?
  • Hoe slaperig voelde je je overdag?
  • Hoe vermoeid was je overdag?

De onderzoekers vonden dit een verrassende constatering dat hoewel de hersenschudding de slaap ernstig beïnvloedt patiënten dit zelf niet lijken op te merken.

Hoewel mensen met “hersenblessures” normaal gesproken worden gecheckt op slaapproblemen gebeurt dit dus duidelijk niet goed of vaak genoeg.

Daarbij moet worden aangetekend dat deze onderzoekjes vaak erg vluchtig worden uitgevoerd en op weinig punten wordt gelet.

Bovendien onderschatten veel patiënten hun eigen slaapproblemen waardoor veel problemen onopgemerkt blijven.

Het meest verontrustende is dat slecht slapen kan leiden tot andere gerelateerde kwaaltjes en aandoeningen.

Denk hierbij aan:

  • Concentratieproblemen
  • Stemmingswisselingen
  • Verminderd geheugen
  • Verslechterde sociale capaciteiten

Omdat dit onderzoek relatief kleinschalig was is het te vroeg om er directe conclusies uit te trekken, toch geeft het wel een duidelijk beeld dat je erg voorzichtig om moet gaan met een hersenschudding.

SLAAPPROBLEMEN NIET GROTER BIJ ZWARE HERSENSCHUDDING

De resultaten van het onderzoek waren gelijk bij mensen met een lichte tot milde hersenschudding en mensen met zwaar traumatisch hersenletsel.

Dit zorgt echter voor meer vragen dan het beantwoordt.

Dit kan betekenen dat dit type blessure – ongeacht de ernst ervan – daadwerkelijk een bepaald deel van je hersen beschadigt welke je slaap aanstuurt.

Dit is echter slechts nog maar een theorie en helaas was de bedoeling van dit specifieke onderzoek ook niet om het antwoord hierop te achterhalen.

Er is echter nog veel meer onderzoek nodig om erachter te komen wat er met je brein gebeurt na een hersenschudding, wat deze slaapproblemen veroorzaakt en of deze problemen daadwerkelijk blijvend zijn.

SYMPTOMEN HERSENSCHUDDING

Symptomen hersenschuddingOk, dus je bent op je hoofd gevallen of hebt je hoofd gestoten en weet niet zeker of je een hersenschudding hebt?

Maar hoe herken je een hersenschudding en wat zijn de symptomen?

  • Hoofdpijn
  • Duizeligheid
  • Misselijkheid en overgeven
  • Dubbel zien
  • Overmatig zweten
  • Evenwichtsproblemen
  • Geheugenverlies
  • Stemmingswisselingen

SLAPEN MET EEN HERSENSCHUDDING

Omdat je als je gaat slapen met een hersenschudding in het uiterste geval in coma kunt raken krijg je meestal een wekadvies van je dokter.

Dit houdt in dat je gedurende de nacht meerdere malen gewekt moet worden en even aangesproken moet worden om complicaties snel te ontdekken.

Meestal raden huisartsen aan om de patiënt gedurende de eerste 6 uur ieder uur wakker te maken en vervolgens om de twee uur.

Om goed te slapen met een hersenschudding is het bijzonder belangrijk dat je rustig en ontspannen bent.

Als dit je niet goed lukt wil ik je de 7-Stappen methode van slaapexpert William van der Klaauw aanraden om de beste slaapverwekkende ontspanningstechnieken te leren.

Je kunt deze online slaaptraining meteen als PDF-bestand downloaden op je computer, smartphone of tablet.

Klik hier om Perfect slapen in 7 Stappen te downloaden! Ruim 15.000 mensen gingen je inmiddels al voor!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.