Hoeveel slaap heb je nodig? Check het voor jezelf!

Gapend meisjeJe slaapkwaliteit is een goede graadmeter van je algemene gezondheid, maar hoeveel slaap heb je nodig?

Wij mensen brengen gemiddeld een derde van ons leven slapend door dus je zou er vanuit gaan dat bijna alles op het gebied van slapen nu wel tot op de bodem onderzocht zou zijn.

Echter is dit niet het geval en is het menselijk onderbewustzijn, slapen en het gebrek aan slaap tot op de dag van vandaag op vele punten nog een groot mysterie.

Bijna iedereen weet dat goed slapen belangrijk is voor ons lichaam, toch heeft een goede nachtrust bij veel mensen niet een hoge prioriteit.

Veel mensen slapen nooit langer dan 6 uren en lijden aan chronisch slaaptekort. Zo erg zelfs dat ze vaak niet eens meer weten hoe “volledig uitgerust” voelt.

Om de zaak nóg gecompliceerder te maken zorgt de moderne technologie ervoor dat onze biologische klok vaak ernstig wordt misleid.

Stimulerende middelen als koffie en energiedrankjes, digitale wekkers en het blauwe licht van smartphone, tablet of laptop zorgen ervoor dat onze interne klok denkt dat het nog midden overdag is terwijl het al middernacht is.

BENODIGDE SLAAPUREN VERSCHILT PER PERSOON

Hoeveel slaap je echt nodig hebt verschilt per persoon en is sterk afhankelijk van je leeftijd, levensstijl en algehele gezondheid.

Om precies te bepalen hoeveel slaap je nodig hebt moet je veel factoren meenemen, zoals: werktijden, stress en conditie.

Dus om een beeld te krijgen hoeveel slaap je daadwerkelijk per nacht nodig hebt is het belangrijk om naar het grotere plaatje te kijken.

De Amerikaanse National Sleep Foundation heeft uitgebreid onderzoek gedaan naar de hoeveelheid slaap die een mens per nacht nodig heeft.

Dit onderzoek heeft meer dan 2 jaar geduurd en er is van meer dan duizend mensen het slaapgedrag onderzocht. Klik hier om een infographic van de bevindingen van het NSF te zien.

HOEVEEL SLAAP HEB JE NODIG?

Hoeveel slaap heb je nodig?Hoewel je nooit precies kunt aangeven hoeveel slaap verschillende mensen van verschillende leeftijden nodig hebben kun je wel bepalen binnen welke grenzen je het beste kunt blijven.

Het is altijd belangrijk om zelf een inschatting te maken hoeveel uren slaap jij nodig hebt. Je kunt dit doen door simpelweg verschillende hoeveelheden slaap uit te proberen.

Je merkt vanzelf aan jezelf wanneer je erg moe bent in de ochtend of last hebt van een ontzettend ochtendhumeur.

Daarnaast kun je jezelf de volgende vragen voorleggen:

  • Ben je productief, gezond en gelukkig met 7 uren slaap? Of heb je minstens 9 uren slaap nodig om jezelf te zijn?
  • Heb je ernstige gezondheidsklachten, overgewicht of is er een erfelijke ziekte in je familie aanwezig?
  • Heb je nu last van slaapproblemen?
  • Ben je sterk afhankelijk van koffie of energiedrankjes om de dag goed door te komen?
  • Voel je je af en toe slaperig tijdens het autorijden?

AANBEVOLEN HOEVEELHEID SLAAP: WAT IS ER VERANDERD?

Het NSF herziet hun aanbevelingen op het gebied van het aantal uren slaap die een mens nodig heeft regelmatig.

Tijdens deze laatste herziening hebben ze een volledig nieuwe opzet gemaakt en het aantal benodigde slaapuren onderverdeeld in 3 categorieën, namelijk: aanbevolen, niet aanbevolen en “is geschikt voor bepaalde mensen”.

Hieronder vind je een overzicht van de vernieuwde slaapadviezen van het NSF:

  • Pasgeborenen (0 – 3 maanden): 14 – 17 uren slaap per dag, dit was 12 – 18 uren slaap
  • Baby’s (4 – 11 maanden): 12 – 15 uren slaap per dag, dit was 14 – 15 slaapuren
  • Peuters (1 – 2 jaar): 11 – 14 uren slaap per dag, dit was voorheen 12 – 14 uren
  • Kleuters (3 – 5 jaar): 10 – 13 uren slaap per dag, voorheen was dit  11 – 13
  • Kinderen (6 – 13 jaar): 9 – 11 uren slaap per dag, dit was 10 – 11 uren
  • Tieners (14 – 17 jaar): 8 – 10 slaapuren per etmaal, eerder was dit 8,5 – 9,5 slaapuren
  • Jongvolwassenen (18 – 25 jaar): 7 – 9 uren slaap per nacht, dit is een nieuwe leeftijdscategorie
  • Volwassenen (26 – 64 jaar): Aanbevolen slaapuren bleven onveranderd, namelijk: 7 – 9 uren slaap per nacht
  • Ouderen (65+): 7 – 8 uren slaap per dag, ook dit is een nieuwe leeftijdscategorie

BETER SLAPEN? MAAK ER EEN PRIORITEIT VAN!

Vrouw in bedOm je slaapgedrag te verbeteren en een gezondere levensstijl te krijgen moet je beginnen met je eigen specifieke behoeften in kaart te brengen.

Dit houdt inderdaad in dat je voor jezelf moet uitproberen hoe je op verschillende hoeveelheden slaapuren reageert.

Hierbij moet je extra letten op je gemoedstoestand, energie en gezondheid na een korte nacht in vergelijking met een nacht met veel uren slaap.

Stel jezelf de vraag: “Hoe vaak slaap ik echt goed?” Net als een gezond dieet en veel bewegen speelt goed slapen een essentiële rol in je algehele gezondheid.

Hieronder geef ik je een aantal tips die je kunnen helpen je slaapkwaliteit en slaapduur te verbeteren:

  • Zorg voor een vaste bedtijd, zelfs in het weekend
  • Doe elke avond een ontspannende slaaproutine
  • Zorg elke dag voor voldoende beweging
  • Zorg ervoor dat je slaapkamer donker is en een aangename temperatuur heeft
  • Slaap op een comfortabel matras en kussen
  • Drink niet teveel alcohol en cafeïne voor het slapen gaan
  • Schakel elektronica ruim voor je gaat slapen uit

Als je de volgende symptomen ervaart dan kun je het beste je huisarts raadplegen of een slaapcursus overwegen:

  • Erg slaperig overdag
  • Luid snurken
  • Beenkrampen of tintelingen
  • Kortademig tijdens het slapen
  • Moeilijkheden met ademen
  • Langdurige slapeloosheid
  • Structureel moeite met in slaap vallen

MAAK SLAPEN BELANGRIJK

Zet slapen in je agendaDe belangrijkste slaaptip die ik je mee kan geven is waarschijnlijk dat je van goed slapen echt een prioriteit moet maken en genoeg tijd “vrij” moet maken in je agenda om aan je vereiste slaapuren te komen.

Behandel ‘slapen’ niet als iets wat je gaat doen als je al je andere taken hebt afgerond, stop met wat je doet als het je bedtijd is en zorg ervoor dat je de hoeveelheid slaap krijgt die je nodig hebt.

Je kunt de natuur bovendien beter niet om de tuin leiden door slaappillen te gaan gebruiken, omdat deze een oplossing voor de korte termijn zijn en daarnaast ernstige bijwerkingen en risico’s met zich meebrengen.

LEREN BETER TE SLAPEN MET EEN SLAAPCURSUS

Om terug te komen op de vraag: “Hoeveel slaap heb je nodig?” is geen simpel en eenduidig antwoord te geven.

Dit komt omdat dit per persoon verschilt, afhankelijk van leeftijd, gemoedstoestand (stress) en algehele gezondheid.

Feit is wel dat je ervoor moet zorgen dat je ook de hoeveelheid slaap krijgt die je lichaam nodig heeft om goed te kunnen functioneren.

Daarom wil ik je aanraden een (online) slaapcursus te volgen om makkelijker in slaap te vallen en optimaal te kunnen profiteren van elke minuut die je in bed kunt liggen.

Perfect Slapen in 7 Stappen

Perfect Slapen in 7 Stappen boekDe slaapcursus die ik je persoonlijk wil aanraden is Perfect Slapen in 7 Stappen van William van der Klaauw.

William is een slaapexpert, maar bovenal een ervaringsdeskundige op het gebied van slecht slapen en hoe je dit kunt verbeteren.

Daarom heeft hij dit 120 pagina’s tellend eBook uitgebracht waarin hij je aan de hand van eenvoudige maar effectieve oefeningen en tips leert hoe je sneller in slaap kunt vallen en langer door kunt slapen.

Je leert in deze methode onder andere hoe je je slaapangst kunt overwinnen, af kunt rekenen met stress waardoor je niet langer ligt te piekeren in bed en de juiste slaaphormonen op het juiste moment aan kunt maken.

Niet-goed-geld-terug garantie (+ Kortingslink)

Als je Perfect Slapen in 7 Stappen via de onderstaande kortingslink download krijg je bovendien 50% korting en een aantal extra bonussen, waaronder het ‘Welterusten Snacks Receptenboek’.

Je loopt bovendien geen enkel risico, want dankzij de 90 dagen niet-goed-geld-terug garantie krijg je gewoon je geld terug als je niet tevreden bent.

Ik zou zeggen, waar wacht je nog op? Download Perfect Slapen in 7 Stappen snel via de link hieronder en begin vannacht al met beter te slapen!

GA DIRECT NAAR DE GEHEIME KORTINGSPAGINA!

Ruim 5.000 tevreden slapers gingen je al voor!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.