Stoppen met slaappillen: Leer natuurlijk beter slapen!

Stoppen met slaappillenHet nemen van slaappillen is een erg effectieve manier om makkelijk in slaap te vallen. Dit is en blijft echter een tijdelijke oplossing waardoor je dus op een gegeven moment weer moet stoppen met slaappillen.

In Nederland nemen meer dan 500.000 mensen elke avond een slaapmiddel om (sneller) in slaap te komen.

Ongeveer de helft van deze mensen – ruim een kwart miljoen Nederlanders – slikt langer dan 3 maanden slaappillen en kunnen daardoor chronische gebruikers, of zelfs verslaafd, worden genoemd.

Als je afhankelijk bent van slaappillen om te kunnen slapen ontneem je je lichaam de mogelijkheid om natuurlijk in slaap te kunnen vallen.

Bovendien loop je ernstige gezondheidsrisico’s en kun je zelfs overlijden door langdurig gebruik van slaapmiddelen. Lees ook: Dit zijn de bijwerkingen en risico’s van slaappillen.

In dit kader is de mensheid de afgelopen decennia het menselijk lichaam teveel als een machine gaan beschouwen.

Machines kunnen altijd gerepareerd worden toch? Het enige wat je nodig hebt is het juiste medicijn of de juiste pil, dan functioneert alles weer zoals het hoort.

Echter je lichaam is geen machine, dus behandel deze ook niet als zodanig.

STOPPEN MET SLAAPPILLEN

Dus denk je dat je nooit meer zonder slaapmedicatie kunt slapen, dan ga ik je leren hoe je kunt stoppen met slaappillen en weer natuurlijk goed gaat slapen.

Want (bijna) niemand is geboren met een slaapprobleem en wat je vroeger kon, dat kun je nu alsnog weer aanleren.

Lees dit artikel rustig en grondig door en begin met het afbouwen van je slaapmedicijnen zodat je binnenkort weer op een natuurlijke manier goed kunt slapen.

DOSERING RUSTIG AFBOUWEN

Slaappillen in de handEén van de meest gebruikte slaappillen is zolpidem, ook wel bekend onder de merknaam Stilnoct.

Zolpidem wordt meestal voorgeschreven in tabletten van 10 mg maar zijn ook verkrijgbaar in een versie van 5 mg.

Het is belangrijk om slaappillen rustig af te bouwen, dus als je elke avond 10 mg neemt kun je nu bijvoorbeeld 6 avonden de 10 mg variant nemen en de volgende avond de 5 mg versie.

De tweede week kies je ervoor om 2 avonden de 5 mg dosering te nemen en de derde week 3 avonden, enzovoorts.

Dit proces kun je versnellen of vertragen, dit is grotendeels afhankelijk van hoe je je voelt. Ook kun je slaappillen doormidden breken, of zelfs een kwart pil nemen.

De grootste beproeving komt echter aan het einde van dit proces als je weet dat je volledig gaat stoppen met slaappillen.

Het belangrijkste in de dit proces is dat je een vooropgezet plan hebt en in je schema een datum hebt wanneer je je laatste (halve) slaappil gaat nemen.

Weet wat de ontwenningsverschijnselen zijn

Afhankelijk van het soort slaapmedicatie (meestal zolpidem) die je neemt kunnen ontwenningsverschijnselen optreden als je er na lang gebruik mee stopt.

Enkele voorbeelden van ontwenningsverschijnselen zijn:

  • Angst
  • Prikkelbaar en snel geïrriteerd
  • Depressief
  • Zweterig
  • Misselijkheid
  • Verhoogde hartslag
  • Levensechte dromen en nachtmerries

Daarnaast kun je (tijdelijk) erg moeilijk in slaap vallen, vaak nog moeilijker dan de reden waarom je ooit met slaappillen bent begonnen, dit wordt ‘rebound insomnia’ genoemd.

Dit is ook de reden waarom veel mensen nadat ze gestopt waren met slaapmedicatie toch weer zijn teruggevallen op het gebruik van slaappillen.

Echter moet je juist tijdens deze periode sterk zijn, want het wordt echt beter en bij de meeste “afkickers” zijn deze ontwenningsverschijnselen na ongeveer 2 weken volledig verdwenen.

Afbouwen met melatonine

Melatonine sprayIk wil je absoluut niet van de ene verslaving in de andere duwen maar tijdens het laatste deel van het stoppen met slaappillen kun je eventueel een melatonine supplement nemen.

Begrijp me niet verkeerd, ook melatonine is slaapmedicatie en heeft bijwerkingen maar is al een stuk lichter dan bijvoorbeeld zolpidem.

Melatonine is een lichaamseigen hormoon die wordt geproduceerd als je moe bent of als je je in een slaapverwekkende omgeving bevindt.

Als je laat op de avond nog teveel daglicht binnen krijgt (of blauw licht) dan zul je weinig melatonine produceren en dus moeilijk in slaap vallen.

Daarom wordt melatonine ook veel gebruik door mensen die veel reizen en door vele tijdzones vliegen. Daarom wordt het ook wel het medicijn tegen een jetlag genoemd.

Echter zoals ik eerder al benoemde is ook melatonine een slaapmiddel en heeft ook dit bijwerkingen en verslavingsrisico’s daarom is het erg belangrijk dat je ook hier weer mee stopt.

Gebruik het alleen in de laatste fase van je ontwenning van slaappillen en ga dan over op bijvoorbeeld een natuurlijke slaapcursus, zoals: Perfect Slapen in 7 Stappen.

WEN JEZELF EEN VASTE SLAAPROUTINE AAN

Nog tijdens het afbouwen van de dosering van je slaaptabletten kun je al beginnen met jezelf een vaste en gezonde slaaproutine aan te wennen.

Dit wordt zelfs door experts gezien als het belangrijkste wat je kunt doen om het risico terug te grijpen naar de slaappillen te verminderen.

Dus bedenk voor jezelf een gezonde en regelmatige slaaproutine en wijk hier niet van af, ook niet als één of meerdere van bovenstaande ontwenningsverschijnselen ervaart in de eerste paar weken van het stoppen met slaappillen.

Deze zogenaamde ‘slaaphygiëne’ kan je juist helpen en ondersteunen als een soort houvast tegen deze onaangename periode en jou blijvend succes opleveren.

Wat is een goede slaaphygiëne?

Om jezelf een goede slaaphygiëne aan te leren kun je het beste rekening houden met de onderstaande tips:

  • Zet je wekker elke dag op dezelfde tijd, ook in de weekenden
  • Je kunt beter ’s avonds vroeger op bed gaan dan langer uitslapen in de ochtend
  • Als je wekker gaat kun je het beste meteen opstaan
  • Wanneer je overdag erg vermoeid bent kun je ’s avonds eerder op bed gaan, vervroeg je bedtijd indien nodig steeds in stappen van een kwartier
  • Op deze manier leert je lichaam dat uitslapen geen optie meer is waardoor je ’s avonds veel vermoeider bent dan voorheen en dus beter kunt slapen

GEBRUIK JE SLAAPKAMER ALLEEN VOOR SLAPEN EN SEKS

SlaapkamerHet is geen goed idee om je slaapkamer ergens anders voor te gebruiken dan alleen slapen en seks en dit is waarschijnlijk nóg belangrijker om achterwege te laten voor mensen die proberen te stoppen met het gebruiken van slaappillen.

Als je je slaapkamer ook gebruikt om tv te kijken en op je laptop of tablet te werken wordt je slaapkamer in je hersenen niet meer automatisch in verband gebracht met slapen.

Naast bovengenoemde elektronica is ook het gebruik van je smartphone in de slaapkamer en echte afrader. Van deze beeldschermen komt namelijk “blauw licht” en dit blauwe licht remt de aanmaak van slaaphormonen in je brein.

Maak van je slaapkamer een “slaapverwekkende” ruimte

Zorg ervoor dat je slaapkamer een “slaapverwekkende” ruimte is die uitnodigt om te gaan slapen.

Het eerste wat je kunt doen is een echte wekker te kopen en deze te gebruiken in plaats van het alarm van je smartphone. Los je meteen het probleem blauw licht op.

Toegegeven, moderne smartphones hebben wel een zogenaamde ‘nachtmodus’ waarin de hoeveelheid blauw licht wordt gereduceerd. Dit werkt ook prima, alleen het licht van het beeldscherm van je telefoon wordt nooit volledig neutraal.

Naast het wegleggen van je smartphone zijn er nog vele tips om je slaapkamer slaapverwekkender te maken, zoals:

  • Zorg voor een comfortabel bed (matras)
  • Neem extra verduisterende gordijnen zodat je slaapkamer volledig donker is
  • Maak je slaapkamer geluidsdicht, of draag oordoppen tijdens je nachtrust
  • Een ‘niet storen’ bordje op de deur als je je woning deelt met meerdere personen kan ook uiterst nuttig zijn.

ZORG DAT JE OVERDAG MOE WORDT

Zorgen dat je overdag moe wordt klinkt zo simpel maar is dit niet voor velen. Veel mensen ervaren hun werk als een sleur en kunnen dit “met de ogen dicht” uitvoeren waardoor ze helemaal niet moe worden.

Als je niet moe bent zul je ook niet goed kunnen slapen en dan is de stap naar het nemen van een slaappil erg klein om zo toch te kunnen slapen.

Als dit het geval is kun je bijvoorbeeld elke dag een half uur tot een uur gaan trainen. Hardlopen, wielrennen en skeeleren zijn bijvoorbeeld uitstekende sporten om ervoor te zorgen dat je lichaam vermoeid genoeg is om goed te kunnen slapen.

Wanneer je niet erg sportief bent ingesteld kun je ook prima gaan wandelen.

Zorg er wel voor dat je dit ruim voor je naar bed gaat doet (minimaal 2 uren), want door het sporten maken je hersenen ook het hormoon adrenaline aan waardoor je juist moeilijker in slaap valt.

Neem een warm bad of warme douche

Na afloop van je sportieve activiteit kan een warm bad of warme douche ook wonderen verrichten.

Het warme water zorgt ervoor dat je spieren beter kunnen herstellen en je lichaam tot rust komt en het is geen geheim dat hoe ontspannender je bent des te makkelijker je in slaap kunt vallen.

Je kunt een badolie met ontspannende geuren zoals lavendel of rozen toevoegen om het kalmerende effect nog sterker te maken.

DOE EEN (ONLINE) SLAAPCURSUS

Veel mensen zijn ooit begonnen met het nemen van slaappillen omdat er andere slaapproblemen of omstandigheden op de achtergrond een grote rol speelden in hun slapeloosheid.

Om te kunnen stoppen met slaappillen is het verstandig om deze onderliggende problemen op te lossen zodat je je slaapprobleem voor eens en voor altijd uit de wereld helpt.

Veel slaapproblemen komen voort uit angst of depressies, bijvoorbeeld als je 2 nachten achter elkaar slecht geslapen hebt en op bed gaat liggen met de gedachte: “Ik hoop zo dat ik vannacht wel kan slapen”.

In veel gevallen zul je dan nog slechter slapen als je gaat liggen piekeren en dan ontstaat er een soort sneeuwbaleffect waardoor zowel de slaapangst als de slapeloosheid toe zal nemen.

Maar ook een depressie kan een grote oorzaak, zo niet de grootste oorzaak, zijn van slapeloosheid. Dit kan bijvoorbeeld komen door het overlijden van een geliefde, relatieproblemen of financiële problemen waardoor je in bed ligt te piekeren.

Perfect Slapen in 7 Stappen

Perfect Slapen in 7 Stappen boekAls je probeert te stoppen met het gebruiken van slaappillen dan kan ik je de Perfect Slapen in 7 Stappen methode van William van der Klaauw aanraden om te leren ook op een natuurlijke wijze in slaap te kunnen vallen.

Van der Klaauw is een slaapexpert – en tevens ervaringsdeskundige op het gebied van slaapproblemen – die al zijn kennis gebundeld heeft in dit 120 pagina’s tellend boek of eBook om jou van je slaapproblemen af te helpen.

Hij doet dit met eenvoudige oefeningen en tips, maar met uitgebreide uitleg waarom je het moet doen, en pakt de onderliggende problemen achter je slaapprobleem bij de wortel aan.

Zijn methode zorgt er vooral voor dat je bij voorbaat al met rust in je hoofd op bed gaat waardoor je niet gaat liggen piekeren en nadenken en sneller in slaap valt en langer doorslaapt.

Niet-goed-geld-terug garantie

Je leert in Perfect Slapen in 7 Stappen onder andere met je (slaap)angsten af te rekenen, de juiste slaaphormonen op het juiste moment aan te maken, je biologische klok weer gelijk te zetten en de natuurlijke schommelingen van je lichaamstemperatuur weer onder controle te krijgen.

En nog veel meer en dit alles gaat ervoor zorgen dat jij rustig op bed kan gaan en makkelijk in slaap valt en de hele nacht door kunt slapen.

Als je het eBook nu download via de onderstaande kortingslink krijg je bovendien 50% korting en een aantal extra bonussen waaronder het ‘Welterusten Snacks Receptenboek’.

Twijfel je nog? Dit is niet nodig, want dankzij de 90 dagen niet-goed-geld-terug garantie krijg je gewoon je geld terug als je niet tevreden bent over deze slaapcursus, zonder vervelende vragen!

Download Perfect Slapen in 7 Stappen dus snel via de onderstaande kortingslink en begin vannacht al met beter te slapen!

DA DIRECT NAAR DE GEHEIME KORTINGSPAGINA!

Ruim 5.000 tevreden slapers gingen je al voor!

De té sterke slaappillen van Johan Derksen

In onderstaand filmpje vertelt Johan Derksen van het populaire tv programma Voetbal Inside over zijn ervaringen met slaappillen.

Derksen komt uit een tijd waarin het nemen van substanties die we nu aan zouden merken als “drugs” geen probleem waren.

Zo neemt hij ook elke avond een slaappil om naast zijn extreem drukke schema toch makkelijk te kunnen slapen.

Toen deze slaappillen op waren en zijn huisarts niet zomaar nieuwe pillen aan hem wilde verstrekken kreeg hij via via een nog veel sterkere slaappil.

30 Minuten na het nemen van deze pil voelde Derksen nog geen effect waarna hij een tweede nam en in slaap viel.

Toen hij van zijn wekker wakker werd heeft hij zich gedoucht en is met zijn vrouw naar de dierenarts gegaan waar hij naar eigen zeggen als een “zombie” heeft gezeten.

Na thuiskomst is hij met kleren aan op bed gaan liggen waarna hij uren later wakker werd en zich niks meer van die ochtend kon herinneren.

Dit verhaal bewijst nogmaals dat slaappillen echt zware medicijnen zijn en je deze niet langer dan nodig zou moeten nemen.

DOWNLOAD PERFECT SLAPEN IN 7 STAPPEN!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.