Dit is hoe slaapgebrek je sociale leven kan beïnvloeden!

Dit is hoe slaapgebrek je sociale leven kan beïnvloeden!Veel studenten en mensen met een drukke veeleisende baan lijden aan chronisch slaapgebrek.

Er is simpelweg te veel werk te doen en te veel kennis die je moet vergaren waardoor er tè weinig tijd overblijft om te slapen.

Vooral in de weken tijdens en rondom examens blijven veel studenten tot laat in de nacht op om hun hoofd vol te proppen met feitjes en de laatste hand te leggen aan hun proefwerk.

Ze proberen scherp, alert en wakker te blijven met behulp van liters koffie of energiedrankjes om vervolgens de volgende ochtend weer voor dag en dauw de wekker te zetten om weer vroeg aan de studie te gaan.

SLAAPGEBREK ZORGT VOOR ERNSTIGE SOCIALE PROBLEMEN

Hierdoor is het niet ongebruikelijk dat ze vroeg in de ochtend in slaap sukkelen omdat hun lichaam dit slopende ritme niet langer kan bijbenen.

Wanneer je te maken hebt met ernstig slaapgebrek gaat dit je vroeg of laat opbreken, want het belang van een goede nachtrust valt niet te ontkennen.

Enkele problemen die komen kijken bij langdurig slaapgebrek zijn:

  • Concentratieproblemen
  • Stemmingswisselingen (vooral negatief)
  • Overgewicht
  • Hart- en vaatziekten
  • Hoge bloeddruk

Wat veel mensen echter niet beseffen is dat slaapgebrek ook voor problemen in je sociale leven en relatie kan zorgen.

Zo bleek ook uit recent onderzoek van de universiteit van Californië in San Francisco waarin men een direct verband kon leggen tussen onze slaaplevens en onze sociale levens.

Wanneer we te weinig slapen zullen onze relaties de gevolgen hiervan ondervinden echter het omgekeerde is ook waar, want slechte sociale ervaringen kunnen er op hun beurt ook voor zorgen dat we slecht slapen.

JE BATTERIJ OPLADEN TERWIJL JE SLAAPT

Batterij opladen tijdens het slapenVeel mensen vergelijken slapen met het opladen van de batterij van je smartphone, want net als bij je telefoon kun je toch prima functioneren met een half opgeladen batterij en zonder de aangeraden 7 – 9 uur slaap?

Deze vergelijking loopt echter spaak omdat slapen juist niet een kwestie is van passief liggen in het donker wachtend tot je batterij weer is opgeladen.

Slapen is juist een bijzonder dynamisch proces waarin je brein erg actief bezig is met het sorteren van herinneringen en de gedachten van de voorgaande dag te ordenen.

In plaats van enkel het opladen van je biologische batterij en het lichaam voorzien van nieuwe energie vindt er tijdens je slaap een soort “mentaal onderhoud” plaats.

Echter is niet alle slaap hetzelfde, want gedurende de nacht doorloopt je lichaam en geest verschillende slaapfases.

Zo heb je de eerste en tweede lichte slaapfases, de derde diepe slaapfase en de belangrijkste van allemaal de REM-slaapfase waarin je droomt.

De meeste mensen hebben ongeveer 2 uur REM-slaap nodig om volledig uitgerust en fris en fruitig aan de volgende dag te kunnen beginnen, ongeacht de totale slaaptijd.

SLAAPBEHOEFTE VERSCHILT PER PERSOON

Dit is ook waarom de hoeveelheid slaap die mensen nodig hebben zo verschillend kan zijn.

Daarom is het bepalen van de tijd tussen het naar bed gaan en weer opstaan ook geen goede manier om te bepalen hoe lang of hoe goed je hebt geslapen.

Sommige mensen doen er veel langer over voor ze in slaap vallen dan anderen, bovendien worden we allemaal meerdere keren per nacht (licht) wakker om bijvoorbeeld naar het toilet te gaan of simpelweg van slaaphouding te veranderen ook al kun je je hier de volgende dag niets van herinneren.

Om je zogenaamde slaapefficiëntie exact te berekenen moet je verschillende onderzoeken ondergaan in een slaaplaboratorium, maar je kunt ook gewoon op je eigen gevoel afgaan.

LUISTER NAAR JE GEVOEL

Luister naar je gevoelJe eigen gevoel zegt je meestal meteen bij het ontwaken al of je goed of slecht hebt geslapen, ongeacht hoe lang je in bed hebt gelegen.

Wetenschappers hebben ontdekt dat je dagritme een belangrijke rol speelt in het wel of niet krijgen van slaapgebrek.

Ochtendmensen zijn vaak beter geconcentreerd en alerter in het begin van de dag terwijl dit voor avondmensen juist aan het einde van de dag geldt.

Probeer voor jezelf te ontdekken of je een ochtend- of avondmens bent en probeer je dagelijkse activiteiten – indien mogelijk – ook zo in te richten.

Hoewel de fysieke problemen die gepaard gaan met ernstig slaapgebrek alom bekend zijn blijkt dit niet het geval te zijn voor de sociale problemen door slaapgebrek.

Volgens wetenschappers zijn er namelijk drie gebieden op sociaal vlak die grote klappen krijgen door slaaptekort, namelijk: intieme relaties, inlevingsvermogen en sociale stress.

#1: Intieme relaties

Slaapgebrek en intieme relatiesIn onze hedendaagse maatschappij ben je bijna verplicht om het bed te delen met je partner en als je vrijgezel bent slaap je alleen.

In andere culturen is dit wel anders en is gezamenlijk slapen vaak heel gebruikelijk en slapen soms hele families samen in een groot bed om warm te blijven tijdens een koude nacht.

Hoe we slapen heeft een grote invloed op onze sociale relaties, vooral op intieme relaties.

Als één van beide slecht heeft geslapen dan kan dit de volgende dag voor conflicten zorgen.

Dit komt vooral omdat we als mens minder empathie kunnen opbrengen als we slaapgebrek hebben, daarnaast kunnen we dan minder goed conflicten op een goede manier oplossen.

Echter ook je wederhelft zal minder empathie kunnen opbrengen bij een slaapgebrekkige partner waardoor slaapproblemen bijna besmettelijk lijken te zijn.

Daarnaast blijkt uit onderzoek dat dat partners minder goed slapen wanneer ze – vooral laat op de dag – een conflict hebben gehad met hun wederhelft.

#2: Inlevingsvermogen

Om goed met anderen te communiceren moet je je goed kunnen inleven in de ander emotionele gezichtsexpressies kunnen herkennen.

Mensen die kampen met slaapgebrek zullen hier veel meer moeite mee hebben.

Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat mensen die slecht slapen minder accuraat emoties konden bepalen bij een ander in vergelijking met wanneer ze dit doen na een goede nachtrust.

Dit blijkt vooral het geval te zijn bij mensen die geen familie zijn of die je niet goed kent waardoor je vooral moeilijkheden kunt ervaren op de werkvloer.

#3: Sociale stress

Negatieve ervaringen, zoals ruzie met je partner, kunnen ervoor zorgen dat moeite hebt met in slaap vallen en ook vaker ’s nachts wakker wordt.

Uiteraard kun je er soms niet aan ontkomen dat je stress hebt, echter hoe goed je hiermee kunt omgaan is sterk afhankelijk van hoe uitgerust je bent.

Emotionele regulatie is een proces waarin we onze gevoelens nogmaals beoordelen en deze in perspectief zetten.

Dit blijkt een grote inspanning voor je brein te zijn en dit gaat simpelweg minder goed wanneer je last hebt van slaapgebrek.

Uit onderzoek blijkt dat ruim een kwart van alle Nederlanders minder slaap krijgen dan ze daadwerkelijk nodig hebben.

Dit heeft uiteraard te maken met het drukke leven wat we tegenwoordig leiden, maar ook met de inspannende activiteiten die we in onze vrije tijd ondernemen.

We weten al jaren dat slaapgebrek voor fysieke gezondheidsproblemen kan zorgen en zijn er recent ook achtergekomen dat dit ook voor onze sociale gezondheid geldt.

Goed slapen is dus van levensbelang, maar hoe doe je dit nou en hoe kun je op een natuurlijke manier van je slaapproblemen afkomen?

SLAAPPROBLEMEN OPLOSSEN MET DE 7-STAPPEN METHODE

Perfect Slapen in 7 Stappen + gratis eBook Dieper SlapenAls je te maken hebt met slaapproblemen wil ik je de 7-Stappen methode van slaapexpert William van der Klaauw aanraden.

Je leert in deze online slaaptraining hoe je op een natuurlijke wijze in 7 eenvoudige stappen je slaapproblemen kunt oplossen.

Je leert o.a. hoe je de juiste slaaphormonen op het juiste moment kunt produceren en hoe je de natuurlijke schommelingen in je lichaamstemperatuur kunt beïnvloeden om beter te slapen.

Daarnaast loop je geen enkel risico en kun je het boek gratis uitproberen, want dankzij de niet-goed-geld-terug garantie krijg je gewoon je geld terug als je niet tevreden bent!

KLIK HIER EN DOWNLOAD DE 7-STAPPEN METHODE!

Dit bestseller boek is inmiddels ruim 15.000 keer gedownload!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.