Krijg je jeugdpuistjes als je slecht slaapt?

Wanneer je erg vatbaar voor jeugdpuistjes bent doe je er alles aan om deze vervelende bultjes in je gezicht te verminderen en voorkomen, maar wist je dat je slaap waarschijnlijk een allesbepalende rol speelt in het wel of niet krijgen van puistjes?

Ook al reinig je je gezicht iedere avond grondig en smeer je trouw nachtcrème op je huid om je te beschermen tegen indringers.

Goed en genoeg slapen is een essentieel onderdeel van je algehele gezondheid en zeker ook de gezondheid van je huid, het grootste orgaan van je lichaam.

Wil je dus je gezondheid en je uitstraling verbeteren probeer dan eens wat meer te slapen dan je gewend bent.

Dit is uiteraard bijzonder kort door de bocht en het geheel ligt toch wel iets gecompliceerder.

De aangeraden hoeveelheid slaap voor volwassenen is tussen 7 en 9 uur slaap per nacht.

Gedurende de slaap komen er groeihormonen vrij die je lichaam helpen cellen en huidweefsel te herstellen.

Daarnaast produceert je lichaam cytokines tijdens je slaap, cytokines zijn moleculen die je immuunsysteem versterken en vechten tegen infecties, ook aan je huid.

Als je niet genoeg slaapt loop je daarom ook een groter risico op allerlei verschillende fysieke en mentale gezondheidsproblemen. Daarnaast zul je merken dat ook je huid verandert.

Krijg je jeugdpuistjes als je slecht slaapt?

Acne door slechte nachtrust

Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat acne kan verergeren door chronisch slaapgebrek.

Mensen die slecht slapen hebben gebruikelijk meer last van acne dan goede slapers, hetzelfde geldt voor mensen die vermoeid opstaan.

Stress is een allesbepalende factor bij het ontstaan van acne, want als je veel stress hebt produceert je lichaam meer cortisol en ontstekingsproteïnes.

Als je slecht slaapt produceer je ook meer cortisol en deze hoge cortisolproductie heeft een negatieve invloed op je immuunsysteem waardoor huidproblemen kunnen ontstaan.

Om de cirkel rond te maken kan acne en jeugdpuistjes op haar beurt juist ook weer voor stress en spanning zorgen waardoor het probleem alsmaar erger wordt.

Daarnaast kan dit er weer voor zorgen dat je juist nog slechter slaapt wat het probleem alleen maar verergert.

Wallen en donkere kringen onder de ogen

Als je slecht slaapt dan zul je er ook vermoeid uitzien en dit is vooral te merken aan je oogopslag, zoals wallen en donkere kringen onder de ogen.

Deze problemen worden veroorzaakt doordat de zachte weefsels rond je ogen meer vocht vasthouden.

Wallen onder je ogen komen vooral ’s ochtends vroeg en na het nuttigen van een erg zoute maaltijd veel voor.

Huidveroudering

Een slechte nachtrust kan er ook voor zorgen dat je huid sneller ouder wordt, dit geldt vooral voor vrouwen.

Wanneer een vrouw regelmatig slecht slaapt wordt de huid droger waardoor het afweermechanisme van de (hoofd)huid zwakker wordt.

Omdat je huidcellen (en alle andere cellen in je lichaam) zichzelf repareren wanneer je slaapt hebben vrouwen die goed slapen gemiddeld 30% minder puistjes dan vrouwen die iedere nacht een goede nachtrust genieten.

Heeft je slaaphouding invloed op het krijgen van rimpels?

Wetenschappers zijn niet eensgezind in hun antwoord op de vraag of bepaalde slaaphoudingen ervoor zorgen dat je meer rimpels krijgt.

Daar waar het ene onderzoek zegt dat je slaaphouding geen enkele invloed op het verkrijgen van rimpels heeft zeggen enkele andere onderzoeken juist dat je beter een kussen ontworpen om de druk op de huid te verkleinen kunt gebruiken om de rimpelformatie te vertragen.

Slaap en zelfvertrouwen

De slaapkwaliteit heeft ook een grote invloed op hoe een persoon zichzelf en zijn of haar huid ziet en het zelfvertrouwen wat hier veelal mee gepaard gaat.

Zo geven vrouwen die goed slapen aan meer tevreden te zijn met hun uiterlijk dan vrouwen die slecht slapen.

Uit wetenschappelijk onderzoek is trouwens gebleken dat iemand die lijdt aan slapeloosheid door zijn of haar omgeving minder aantrekkelijk wordt gevonden.

Daarnaast wordt een vermoeid aangezicht vaak als ongezond gezien en een resultaat hiervan is dat er minder mensen met deze persoon willen socializen.

Gevolg een sociaal isolement door een slechte nachtrust is dat het je geestelijke gezondheid aantast wat op zijn beurt weer je slaap kan verslechteren.

Gezonde huid door goede nachtrust

Beter Slapen online slaaptraining van Albert SonneveltWanneer jij veel last van acne en jeugdpuistjes hebt dan heb je er zeker baat bij om zowel je slaapkwaliteit als je slaapduur proberen te verbeteren.

Als je serieus je slaapproblemen wilt verhelpen raad ik je aan de online slaaptraining ‘Beter Slapen’ van Albert Sonnevelt te volgen.

Albert Sonnevelt is al 30 jaar psycholoog, coach en specialist in stress, burn-out, geluk en slaapproblemen en kan jou leren hoe je definitief af kunt rekenen met slapeloosheid.

Na aanschaf krijg je direct toegang tot alle 69 uitgebreide videotrainingen en het praktische werkboek.

Je loopt overigens geen enkel risico, want dankzij de niet-goed-geld-terug garantie krijg je gewoon je geld terug als je niet tevreden bent, zonder lastige vragen!

KLIK HIER EN KRIJG DIRECT TOEGANG TOT DE TRAINING!

Albert Sonnevelt heeft de afgelopen jaren duizenden mensen geholpen hun slaapproblemen te overwinnen!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *