6 Misverstanden die ouders hebben over de slaap van hun baby!

Als het op de slaap van hun baby aankomt zijn veel ouders slecht geïnformeerd en weten ze simpelweg niet hoe het daadwerkelijk zit.

Er leven dan ook, soms al generaties, misverstanden over de slaap van baby’s bij deze ouders. Daarom ga ik de top 6 meest voorkomende misverstanden met je ontrafelen.

Er is namelijk niks wat zowel doorgewinterde ouders als nieuwe ouders zo frustreert als de slaap van hun kindje.

Ouders proberen dan ook de gekste dingen om hun baby in slaap te krijgen, maar wat berust nou eigenlijk op waarheid (wetenschappelijk onderzoek) en wat niet?

Misverstanden die ouders hebben over de slaap van hun baby!

#1: Je hoeft niet extra stil te zijn als je baby slaapt

Het is echt niet nodig om extra stil te zijn wanneer je baby slaapt. Het blijkt namelijk dat het geluid van bijvoorbeeld een stofzuiger minder luid is dan de geluiden waarmee je kindje sliep in de buik van de moeder.

Het ritmische geluid van de ademhaling van de moeder en het bloed dat door de placenta en bloedvaten stroomt vindt je baby heerlijk en je kindje zal het juist erg vreemd vinden als het té stil is.

Dit is ook direct de reden waarom veel mensen een witte ruis machine of app gebruiken om hun baby te laten slapen, omdat ze hier simpelweg al aan gewend zijn.

Dus hoewel je instinctief wellicht denkt dat je zo stil mogelijk moet doen omdat het minste of geringste geluid je baby wakker kan maken is dit echt niet nodig omdat je baby al gewend is aan de geluiden in de baarmoeder.

#2: Wat is de natuurlijke slaaphouding van je baby?

Als je er rustig over nadenkt en beseft dat je baby erg gelukkig was in de buik van de moeder toen hij of zij helemaal opgerold lag en constant heen en weer gewiegd werd met veel geluid om zich heen dan is hoe wij baby’s laten slapen eigenlijk erg vreemd en onnatuurlijk.

Wij leggen baby’s languit op hun rug of leggen ze volledig ingebakerd op een vlak matras om te gaan slapen. Dit is voor je kindje een grote onbekende en zal hier dus aan moeten wennen, dit wordt ook wel ‘sensorische deprivatie‘ genoemd.

Je baby op z’n rug laten slapen is wél de veiligste slaaphouding en dit moet je ook absoluut niet veranderen echter dit kan wel een grote omschakeling zijn voor je baby ten opzichte van hoe hij in de buik sliep.

Slapende baby slaaphouding

#3: Het “magische” doorslapen

Een ander misverstand die ouders hebben over de slaap van hun baby is de verwachting dat baby’s ’s nachts moeten doorslapen.

Baby’s slapen namelijk nooit de gehele nacht door, volwassenen overigens ook niet. Iedereen wordt per nacht gemiddeld 2 á 3 keer kort wakker.

Hier kun je je de volgende ochtend echter niets van herinneren, want als het goed is val je binnen enkele seconden weer in een diepe slaap.

Dit is hetzelfde bij baby’s waardoor de vraag dus niet is hoe je ze de hele nacht kunt laten doorslapen, maar beter hoe zorg ik ervoor dat mijn baby uit zichzelf weer snel in slaap kan vallen?

Je kunt bijvoorbeeld eens proberen je kindje licht wakker te maken wanneer je hem neerlegt zodat hij weet dat zijn slaapomgeving hetzelfde is als wanneer hij in slaap viel.

#4: Je kunt je baby weer in slaap wiegen

Hoewel het in slaap wiegen van je baby veelal ontmoedigd wordt omdat je baby hiervan afhankelijk kan worden om überhaupt te gaan slapen kan het onder bepaalde omstandigheden wel een goede oplossing zijn.

De kunst is om ervoor te zorgen dat je baby niet van wiegen afhankelijk wordt om te gaan slapen maar wanneer je het af en toe nodig hebt kan het wel werken. Buiten dat is het natuurlijk een heerlijk rustmomentje alleen met je prachtige kindje.

Zorg er echter wel voor dat je je baby licht wakker maakt voor je hem neerlegt en hem dus niet al slapend in z’n bedje legt en heel zachtjes de babykamer verlaat.

Kortom je wilt je baby nadat hij in je armen in slaap is gevallen net genoeg storen zodat hij uiteindelijk zelf in slaap valt in zijn bedje.

Baby slaapt op de arm na wiegen

#5: Niet iedereen heeft een nanny

Tot bijna honderd jaar geleden had een gezin soms wel 4 of 5 nanny’s. Nee geen echte nanny’s maar ouders, zusters, grootouders, tantes of zelfs buren die in huis hielpen.

Tegenwoordig gaan ouders vrijwel direct na de bevalling naar huis, als ze in het ziekenhuis bevallen, krijgen ze een aantal dagen kraamzorg waarna ze er alleen voor staan.

Als je geluk hebt dan willen je ouders of schoonouders wel af en toe bijspringen maar ook zij zijn tegenwoordig erg druk.

Met onze huidige drukke schema’s staan ouders er meestal alleen voor en moeten ze daarnaast ook andere aspecten van hun leven, zoals hun baan of bedrijf, draaiende houden.

Dit is ook precies waarom we tegenwoordig zo veel postnatale depressies voorbij zien komen.

Vrouwen doen tegenwoordig namelijk iets wat geen vrouw ooit in de geschiedenis van de mensheid heeft moeten doen, ze moeten nu namelijk alles alleen doen.

#6: Je kunt het slaapritme van je baby niet veranderen

Je denkt misschien dat je baby een vast slaapritme heeft en dat jij dit als ouder niet kunt veranderen en bijsturen.

Dit kan wel, je kunt het slaapritme van je baby bijsturen door juist te “spelen” met het waakritme van je baby.

Je kunt bijvoorbeeld je baby overdag eerder dan je gewend was in bed leggen zodat hij zijn slaapkamer leert associëren met slapen en zelf in slaap leert vallen.

Wanneer je deze slaap- en waaktijden steeds iets opschuift en je eigen bedtijd hierop aanpast dan kun je op deze manier de nachtrusten langer maken.

Alles staat of valt bij timing en associatie, je kunt er het best voor zorgen dat je je kindje zo vroeg mogelijk leert wennen aan zelf in slaap vallen in zijn eigen vertrouwde slaapomgeving.

Volg deze wetenschappelijk bewezen slaaptips voor baby’s

Baby Slaap Geheimen coverSlaapt jouw baby ontzettend slecht en ben jij als ouder ten einde raad? Dan raad ik je aan het eBook Baby Slaap Geheimen te downloaden.

Je leert in deze online slaapgids voor baby’s vele praktische tips en oefeningen om je baby sneller in slaap te laten vallen en beter te slapen.

Alle adviezen en theorieën zijn wetenschappelijk onderbouwd door de prestigieuze Stanford universiteit in de Verenigde Staten en opgeschreven door Annelot Hofstede.

Je loopt bovendien geen enkel risico, want dankzij de 90 dagen niet-goed-geld-terug garantie krijg je gewoon je geld terug als je niet tevreden bent, zonder lastige vragen!

KLIK HIER VOOR MEER INFORMATIE EN DOWNLOAD HET BOEK!

Dit populaire eBook is inmiddels ruim 7.500 keer gedownload!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.