Overdag slapen: 7 Goede redenen om een powernap te doen

Overdag slapenEr zijn veel mensen die overdag slapen en gewoon niet zonder middagdutje of powernap kunnen waardoor dit voor hen een gewoonte is geworden.

En wist je dat dit niet per se slecht hoeft te zijn voor je nachtrust, mits je je slaapje overdag goed toepast.

In dit artikel heb ik 7 voordelen van overdag slapen voor je samengesteld en leg ik uit waarom ook jij tijd vrij zou moeten maken in je drukke agenda om elke dag een powernap te doen.

#1: SLAPEN OVERDAG KAN JE LEVEN REDDEN

Tuinman slaapt in de bosjesIn sommige gevallen kan overdag slapen je leven redden of voorkomen dat je ernstige gezondheidsproblemen krijgt.

Als je gaat slapen, of in ieder geval even gaat liggen, gaat je hartslag en bloeddruk meteen omlaag waardoor je de kans op een hartaanval en hart- en vaatziekten verkleint.

Uit een onderzoek met 400 mannen en vrouwen van middelbare leeftijd bleek dat menden die een elke dag een kort middagdutje doen later een lagere bloeddruk hebben dan mensen die de hele dag wakker blijven.

Bijkomend voordeel van een lagere bloeddruk is dat je later geen bloeddrukverlagende medicatie hoeft te nemen met alle bijbehorende bijwerkingen en risico’s.

#2: JE KUNT JE BETER CONCENTREREN

Als je overdag slaapt kun je je meestal na dit dutje weer beter concentreren en lever je beter werk dan wanneer je zonder rust door blijft werken.

Vele wereldleiders zweren bij overdag slapen, zo slaapt de Amerikaanse president Donald Trump slechts 3 – 4 uur per nacht.

Echter slaapt hij elke dag in de middag ook nog minstens 2 uren waardoor hij fris en geconcentreerd zijn werk kan doen (ook al zul je het niet altijd met hem eens zijn).

Albert Einstein, één van de slimste mensen van onze tijd sliep overigens elke nacht minstens 10 uur en sliep daarnaast ook nog eens overdag minimaal 2 uren.

#3: JE VOELT JE FRISSER

Powernap op tafelUit onderzoek is gebleken dat een korte powernap na de lunch net zo verfrissend kan zijn als een goede nachtrust.

Het bleek namelijk dat als je overdag ongeveer een uur tot anderhalf uur slaapt dit de batterij in je brein net zo goed oplaadt als 8 uren slapen tijdens de nacht.

Daarnaast kun je overdag slaaptijd goedmaken die je gedurende de nacht hebt verloren omdat je slecht hebt geslapen.

Sla hier echter niet in door, want dan kan er een vicieuze cirkel ontstaan waarbij je ’s nachts slechter slaapt omdat je overdag slaapt terwijl je dit juist probeert te voorkomen.

Toen Napoleon Bonaparte werd gevraagd hoeveel slaap mensen nodig hebben antwoordde hij: mannen 6, vrouwen 7 en een dwaas 8.

#4: JE BENT PRODUCTIEVER

Uit een vergelijkbaar onderzoek bleek dat door overdag te slapen productiever bent en raadt werkgevers zelfs aan werknemers de kans te geven elke middag een half uur tot anderhalf uur te kunnen slapen.

Door elke dag een slaappauze te nemen ben je niet alleen geconcentreerder en productiever, maar ben je ook veel creatiever.

Het is overigens pas sinds de industriele revolutie dat we al onze slaaptijd in de nacht willen doorbrengen in plaats van ook 1 à 2 keer overdag te slapen.

Dit terwijl het dus daadwerkelijk bewezen is dat je beter je werk doet als je je brein ook overdag een korte pauze gunt.

#5: JE BENT VROLIJKER

Vrolijk voelenJouw vrolijkheid en algemene stemming kan al in je kinderjaren zijn bepaald.

Als peuters ’s middags niet kunnen slapen groeien ze op tot humeurige en chagrijnige volwassenen is uit onderzoek gebleken.

Zelfs als je kind slechts 1 slaapje overdag missen worden ze al nerveuzer, onrustiger en minder geïnteresseerd in de wereld om hen heen.

#6: JE HEBT MINDER STRESS

Overdag slapen en dan met name een kort dutje na de lunch helpt stress te verminderen, hart- en vaatfuncties te verbeteren en je meer alert te maken.

Daarnaast blijkt een korte siesta, van niet langer dan een uur, ook je geheugen te verbeteren waardoor je dingen beter kunt onthouden.

#7: JE MAAKT MINDER FOUTEN

Pauze keyboardOverdag slapen helpt je alerter te blijven, beter te presteren en minder fouten te maken en ongelukken te veroorzaken.

Uit onderzoek van NASA bleek dat een powernap van 40 minuten de astronauten 34% beter liet presteren en dat de alertheid met 100% werd verbeterd.

Dit zorgt uiteraard voor een kettingreactie, want als je minder fouten maakt op je werk is je werkgever meer tevreden.

Hierdoor kun je langer blijven of zelfs promotie maken waardoor je weer vrolijker in het leven staat en beter kunt slapen.

KAN OVERDAG SLAPEN GEEN KWAAD?

Over de vraag of overdag slapen kwaad kan lopen de meningen nogal uiteen.

Er zijn mensen die zweren bij het elke dag doen van een middagdutje, mede vanwege de bovenstaande 7 redenen.

Terwijl andere mensen absoluut geloven dat dit hun nachtrust in de weg zal staan en dat ze door overdag te slapen ’s nachts slechter zullen slapen.

Uit onderzoek is echter gebleken dat overdag slapen geen enkel gezondheidsrisico met zich meebrengt en alleen maar voordelen heeft voor je lichaam.

Overdag slapen slecht in deze 2 gevallen:

Powernap op een hotelkamerEr zijn slechts 2 specifieke uitzonderingen op de regel en voor hen is overdag slapen wél slecht, namelijk: 

  • Als je lijdt aan slapeloosheid (insomnie)
  • Als je depressief bent

Mensen die slapeloos zijn kunnen beter niet overdag slapen omdat hun nachtelijke slaapproblemen hierdoor nóg erger kunnen worden.

Ook mensen die last hebben van depressiviteit kunnen beter geen middagdutje doen omdat dit de symptomen van een depressie kunnen verergeren.

HOE LANG DUURT DE IDEALE POWERNAP?

Hoe lang de ideale powernap duurt is echt per persoon verschillend. Waar de ene persoon aan een kwartier genoeg heeft, kan de ander prima een middagdutje van anderhalf uur doen.

De ideale lengte van een powernap, of middagdutje, ligt ergens tussen 30 en 90 minuten en is zoals gezegd per persoon verschillend.

Probeer echter niet langer dan 2 uren te slapen in de middag om ook ’s nachts nog makkelijk in slaap te kunnen vallen en goed te kunnen slapen.

ZOWEL OVERDAG ALS ‘S NACHTS GOED SLAPEN?

Perfect Slapen in 7 Stappen boekWil jij zowel overdag als ’s nachts goed slapen? Dan wil ik je de Perfect Slapen in 7 Stappen methode van slaapexpert William van der Klaauw van harte aanraden.

In deze online slaaptraining leer je hoe je sneller in slaap kunt vallen en beter kunt slapen, dit geldt ook voor als je overdag wilt slapen.

Je leert in dit 120+ pagina’s tellend eBook o.a. de juiste slaaphormonen op het juiste moment aan te maken, je biologische klok weer gelijk te zetten en de natuurlijke schommelingen van je lichaamstemperatuur controleren (belangrijk om in slaap te vallen).

90 DAGEN GRATIS PROBEREN

Je kunt Perfect Slapen in 7 Stappen gratis proberen, want dankzij de 90 dagen niet-goed-geld-terug garantie krijg je gewoon je geld terug als je niet tevreden bent.

Als je deze slaapcursus nu download via onze exclusieve kortingslink krijg je bovendien 50% korting plus vele extra bonussen.

Ik zou zeggen probeer het gewoon, want het kan je leven veranderen en ben je niet tevreden of is het niet wat je ervan verwacht vraag je gewoon je geld terug.

GA DIRECT NAAR DE GEHEIME KORTINGSPAGINA!

Ruim 7.500 tevreden cursisten gingen je al voor!

1 gedachte over “Overdag slapen: 7 Goede redenen om een powernap te doen

  1. Fabian

    Een dutje van maximaal 20-25 minuten is een effectieve methode om de gevolgen van slaaptekort en stress te neutraliseren bij werknemers. Bovendien biedt het werknemers met een verhoogde herstelbehoefte, denk aan jonge ouders, maar bijvoorbeeld ook drukke managers en zorgprofessionals, de mogelijkheid om direct hun herstel te verbeteren en toch productief te blijven.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *