Vreemdste slaap hacks (wetenschappelijk bewezen)

Vreemdste slaap hacks (wetenschappelijk bewezen)Goed slapen is erg belangrijk voor je lichamelijke en geestelijke gezondheid, daarom heb ik een aantal vreemde (wetenschappelijk bewezen) slaap hacks voor je op een rijtje gezet.

De wetenschap is het al jaren eens dat goed slapen één van de belangrijkste steunpilaren achter een goede gezondheid is, zowel lichamelijk als geestelijk.

Maar wat moet je doen als je alle gebruikelijke slaaptips hebt geprobeerd en niks blijkt te werken en je elke nacht uren wakker ligt?

Je hebt uiteraard dingen als: Niet naar een beeldscherm kijken tenminste een uur voor het slapen, kamillethee drinken, ademhalingsoefeningen en verschillende dieren van de boerderij geteld, geprobeerd.

SLAAP HACKS DOOR DE WETENSCHAP BEWEZEN

Dan is dit artikel voor jou, want er zijn namelijk nog andere, soms beetje vreemde, methodes om de kwaliteit en de kwantiteit van je slaap te verbeteren.

Je kunt natuurlijk het beste altijd eerst dit artikel checken: 14 Slaaptips voor een betere nachtrust, maar als deze tips ook niet blijken te werken dan kun je altijd de methodes uit dit artikel een kans geven.

Het is altijd leuk om een kijkje te nemen in sommige vreemde en rare wetenschappelijke onderzoeken naar het verhelpen van slaapproblemen en slaapstoornissen.

Een aantal zijn erg vergezocht, maar ze geven allemaal dezelfde belofte, namelijk dat ze mensen met slaapproblemen kunnen helpen in slaap te vallen.

SHIATSU MASSAGE VOOR HET SLAPEN

Shiatsu massage voor betere slaapShiatsu massages zijn traditionele massagetechnieken afkomstig uit Japan met Chinese invloeden.

Hoewel het door de meerderheid wordt beschouwd als alleen een kalmerende massage kan hij volgens een Canadees onderzoek uit 2014 ook uitkomst bieden aan mensen met chronische pijn.

Dankzij de shiatsu massage voor het slapen werd de pijn bij deze mensen verlicht, waardoor ze makkelijker in slaap vallen.

Hoewel shiatsu massage normaal gesproken door een professional wordt gegeven hebben ze 9 mensen met chronische pijn de technieken aangeleerd, zodat ze zichzelf een massage konden geven voor ze naar bed gingen.

De resultaten waren zeer aanmoedigend, want de patiënten verklaarden beter en kalmer te slapen en juist dit is vaak een probleem bij mensen die elke minuut van de dag pijn hebben.

De wetenschappers gaven later wel eerlijk toe dat het onderzoek niet geheel realistisch is omdat de slaappatronen van de patiënten op voorhand niet zijn onderzocht.

Ook heeft niemand toegegeven hoe deze patiënten zichzelf masseerden en kon een groot deel van de resultaten worden toegeschreven aan het placebo-effect of door het natuurlijke kalmerende effect van een massage.

Er kan dus niet met zekerheid worden gezegd dat een shiatsu massage al je slaapproblemen oplost, maar er is niks mis met jezelf te masseren voordat je gaat slapen.

SNUIF EENS AAN EEN GARDENIA

Gardenia, Kaapse JasmijnJe hebt vast weleens gehoord dat bepaalde geuren je ontspannen en slaperig kunnen maken, echter in 2010 werd er in Duitsland onderzocht hoe bepaalde geuren je slaap-waakritme kunnen beïnvloeden.

Zij kwamen erachter dat het ruiken aan de Gardenia Jasminoides, oftewel de Kaapse Jasmijn, slaapverwekkend kan zijn.

De Kaapse Jasmijn staat bekend om zijn sterke geur en speelt een grote rol in Chinese geneeskunde, maar werd tot op heden door de Europese geneeskunde genegeerd.

De onderzoekers hebben getest of de geur enige invloed had op de neurotransmitter die direct beïnvloed wordt door slaappillen met gamma-aminoboterzuur.

Ze stelden mensen, kikkers en muizen bloot aan duizenden geuren, maar ontdekten dat blootstelling aan de geur van de Kaapse Jasmijn het meest leek op de werking van slaappillen en maakte deze proefpersonen dus erg slaperig en minder gespannen.

Als er ooit een excuus is om meer Gardenia’s in je slaapkamer te zetten dan is dit het wel.

DOE HET GROENE LICHT AAN (OF TOCH NIET)

Groen lichtDit onderzoek is een beetje vaag, uit een onderzoek van de Oxford universiteit bleek na tests op muizen dat groen licht ze slaperig maakt, terwijl blauw licht de slaperigheid met 16 – 19 minuten uitstelde en violet licht stelde de slaperigheid met 5 – 10 minuten uit.

Voor als je het nog niet wist, blauw licht komt van bijvoorbeeld je smartphone of e-reader.

De wetenschappers denken dat het komt door het pigment melanopsine die in het netvlies zit en mede bepaald hoe wel op verschillende soorten licht reageren en wat het betekent voor het brein.

Omdat muizen echter echte nachtdieren zijn is het niet per se van toepassing op mensen. Zo kan het zo zijn dat groen licht mensen juist wakker houdt, terwijl het nachtdieren juist slaperig maakt.

Dus als je gaat experimenteren met verschillende kleuren licht voor je gaat slapen houd er dan rekening mee dat groen niet per se de magische kleur hoeft te zijn voor jou.

GA LEKKER KAAS ETEN

Kaas eten beter slapenUit Japans onderzoek uit 2016 is gebleken dat calcium van cruciaal belang is voor een goede slaap, dus neem lekker een slaapmutsje met kaas voor je gaat slapen.

De Japanners ontdekten dat verschillende mechanismen waardoor het calciumniveau in je lichaam bepaalde neuronen die verantwoordelijk zijn voor de slaapduur beïnvloeden door te experimenteren met, je raadt het al, muizen.

Ze haalden calcium weg uit 21 verschillende muizen en een derde van de groep muizen ontwikkelde grote slaapproblemen.

Wil jij dit voorkomen? Haal of maak dan lekker een cheeseburger met extra kaas en dan kun jij vannacht ook goed slapen.

WEES NIET BANG IN HET DONKER

Bang in het donkerBen jij bang in het donker? Nee? Nou volgens een onderzoek van de Amerikaanse Academy of Sleep Medicine in 2012 zou je tegen jezelf kunnen liegen.

Volgens dit onderzoek zouden volwassenen die lijden aan insomnie in werkelijkheid bang zijn in het donker en zouden conventionele methodes om dit op te lossen, zoals slapen in een lichtere omgeving, niet werken.

Uit dit kleine onderzoek bleek dat mensen die toegeven bang te zijn in het donker veel meer moeite hebben om kalm te blijven en om te gaan met onverwachte geluiden in een donkere omgeving.

Als je denkt dat je vooral wakker ligt omdat je bang bent in het donker dan je beter daarvoor hulp zoeken dan voor de slapeloosheid.

Dit komt omdat de slapeloosheid niet snel zal verdwijnen zolang jij niet met donkere situaties om kunt gaan.

DE BESTE SLAAP HACK

Perfect Slapen in 7 Stappen 50% kortingBovenstaande slaap hacks zijn erg discutabel, wat echter niet ter discussie staat is de werking van de Perfect Slapen in 7 Stappen methode van William van der Klaauw.

Je leert in dit 120 pagina’s tellend eBook en hardcover boek in 7 uitgebreide stappen beter en langer te slapen.

Dit doe je door je slaapprobleem bij de wortel aan te pakken en ook bij de wortel uit te roeien, waardoor deze cursus een blijvend effect heeft.

Je krijgt tijdelijk 50% korting op Perfect Slapen in 7 Stappen en betaalt daarom slechts €37,- in plaats van €74,-.

Je loopt bovendien geen enkel risico, want als je niet tevreden bent over de cursus krijg je met de niet goed geld terug garantie gewoon je geld terug.

Waar wacht je nog op? Bestel Perfect Slapen in 7 Stappen door op de link hieronder te klikken! Ruim 5.000 mensen gingen je al voor met groot succes.

DIRECT TOEGANG TOT PERFECT SLAPEN IN 7 STAPPEN

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.