Slaap inhalen: Kan dit nu wel of kan dit niet?

Vrouw studeert midden in de nachtNa een drukke week slaap inhalen in het weekend kan dit, of kun je dit slaapgebrek niet inhalen door simpelweg een keer uit te slapen?

Wetenschappers zijn het namelijk al jaren met elkaar oneens als het aankomt op of je met uitslapen in het weekend je verloren slaap van de werkweek kunt inhalen.

In dit artikel ga je ontdekken wie gelijk heeft, hoewel hier wel een kleine nuance op van toepassing is omdat het sterk afhangt van de mate van je slaaptekort of je het kunt inhalen..

SLAAP INHALEN IN HET WEEKEND

Slaap inhalen man op bedWe kennen het allemaal, tot in de late uurtjes leren voor dat belangrijke examen of een gigantisch aantal uren werken tijdens de Sinterklaas- of kerstdrukte.

Je zegt tegen jezelf dat het wel goed komt en dat je het hele weekend hebt om te slapen.

Maar kan deze ene nacht van 10 uur alle voorgaande nachten van slechts 4 á 5 uur goedmaken?

DIT GEBEURT ER ALS JE SLAAPT

Een volwassen persoon heeft gemiddeld 7 slaapuren per nacht nodig om ervoor te zorgen dat je lichaam en geest goed kan herstellen van de afgelopen dag.

Daarnaast helpt goed slapen je geheugen bij te werken en kun je bepaalde gezondheidsproblemen als: obesitas, hart- en vaatziekten en diabetes grotendeels voorkomen.

Je brein blijft namelijk actief terwijl jij slaapt, dit gebeurt echter niet op dezelfde manier zoals je hersenen overdag werken.

Tijdens een goede nachtrust doorloop je in ongeveer anderhalf uur een volledige slaapcyclus met daarin verschillende slaapfases, van NREM tot REM-slaap.

Wanneer je dus slechts 4 uren slaap krijgt dan bevind je je relatief erg kort in de REM-slaapfase en laat dit nu juist de belangrijkste fase zijn voor je hersenen.

SLAAP INHALEN IS BIJNA ONMOGELIJK

PowernapWanneer je één nacht erg weinig slaapt zijn de gevolgen nog niet heel groot en zul je je de volgende dag alleen licht vermoeid voelen.

Echter als je dit vele nachten op rij doet dan kan dit je hele circadiane ritme (biologische klok) van slag brengen.

Je biologische klok is je natuurlijke inwendige klok die je slaap- waakritme bepaald.

Dit komt door veranderingen in je hormoonhuishouding en dan met name melatonine en cortisol, dit zijn de hormonen die je slaap en stress beheren.

Ook je lichaamstemperatuur en bloeddruk verandert waardoor je afgewisseld erg alert en to the point kunt zijn terwijl je op andere moment erg afwezig en suf bent.

HERSTELLEN VAN CHRONISCH SLAAPTEKORT ERG MOEILIJK

De effecten van langdurig te weinig slaap denderen nog lang door in je lichaam, zelfs na een nacht “slaap inhalen” van ruim 10 slaapuren.

Tijdens een onderzoek uit 2006 waarin kandidaten 1 nacht weinig sliepen gevolgd door 1 nacht erg veel slaap bleek dat de hersenen van deze personen nog niet goed waren hersteld omdat zij moeilijke taken slechter uitvoerden dan voorheen en ook minder scherp en alert waren.

Een ander onderzoek wees uit dat studenten die 3 of meer nachten per week minder dan 6 uren sliepen en deze slaap op de andere nachten inhaalden minder goed konden concentreren, onthouden en minder creatief waren.

Daarom is het beter om elke nacht minimaal 7 uren te slapen dan keer op keer te variëren in de hoeveelheid slaap die je krijgt.

Daarnaast staat slaapgebrek erom bekend dat het op korte termijn je spijsvertering vertraagd en je eetlust vergroot.

HEEFT SLAAP INHALEN ZIN?

Slapen op een bankjeDit is waarschijnlijk waarom je al na 1 nacht met weinig slaap zo hunkert naar junkfood en vet eten.

Ook speelt weinig slapen een grote rol in jouw humeur en zul je vaker te maken krijgen met stemmingswisselingen, boosheid, agressiviteit en stress.

Dit gezegd hebbende, het is natuurlijk niet zo dat je niet kunt herstellen van een aantal nachten waarin je weinig slaapt en je moet ook altijd proberen deze slaap in te halen.

Het is echter verkeerd om vooraf al te bepalen dat je de hele week weinig gaat slapen om in het weekend weer bij te kunnen slapen.

Wie te weinig slaapt, heeft een grote kans ziek te worden. Uit nieuw onderzoek blijkt waarom. “Na een week slecht slapen, werkt je immuunsysteem al niet goed.” [RTL Nieuws]

SYMPTOMEN VAN SLECHT SLAPEN

Laten we eens kijken naar wat er nu precies verkeerd gaat in je lichaam als je een aantal nachten op rij slecht slaapt.

Korte termijn gevolgen:

  • Verwardheid
  • Concentratieproblemen
  • Slecht geheugen
  • Verminderd zicht
  • Minder goed kunnen deelnemen aan het verkeer

Gevolgen op lange termijn:

  • Hart- en vaatziekten
  • Obesitas
  • Diabetes
  • Spijsverteringsproblemen

KUN JE SLAAPGEBREK OPLOSSEN MET EEN POWERNAP?

MiddagdutjeNa een korte nacht kan een powernap, of middagdutje, de negatieve effecten van slaapgebrek enigszins oplossen.

Het beste is om dit dutje op de vroege middag, ongeveer een half uur na de lunch, te doen omdat later op de dag nog slapen je nachtrust weer kan verstoren.

Hoewel een powernap ervoor kan zorgen dat je je weer iets fitter voelt is het natuurlijk geen echte oplossing maar slechts een noodverband.

Uiteindelijk is ’s nachts goed en lang genoeg slapen altijd de beste oplossing om van vermoeidheid af te komen. 

CONCLUSIE

Dus, hoe zit het nu, kun je slaap inhalen of kan dit niet? Het eenvoudige antwoord is nee, want je kunt de tijd niet terugzetten dus de verloren uren kun je niet overdoen.

Je kunt echter wel na een te korte nacht proberen de volgende nacht uit te slapen zodat je lichaam kan herstellen en zich weer kan opladen.

Op korte termijn zitten hier weinig risico’s aan, afgezien van de vermoeidheid, maar ga niet meerdere nachten op rij overslaan, want dan kunnen de gevolgen wel ernstiger worden.

Ook het nemen van een korte powernap kan ervoor zorgen dat je je weer fitter voelt, maar bedenk goed dat ook dit slechts een korte termijn oplossing is.

Het is nog altijd het beste om simpelweg elke nacht goed en voldoende te slapen. Niet alleen voel je je fitter, maar je bent ook productiever als je goed slaapt.

WAT TE DOEN ALS JE ‘S NACHTS NIET KUNT SLAPEN?

Perfect Slapen in 7 Stappen boekHeb jij moeite om in slaap te vallen, of word jij juist midden in de nacht wakker waarna je de slaap niet meer kunt vatten?

Dan wil ik je aanraden de Perfect Slapen in 7 Stappen methode van slaapexpert William van der Klaauw te downloaden.

In dit eBook van 120+ pagina’s leer je in 7 duidelijke stappen aan de hand van praktische tips en oefeningen makkelijker in slaap vallen en rustiger slapen waardoor je ook langer kunt slapen.

Tijdelijk 50% korting + niet-goed-geld-terug garantie

Als je Perfect Slapen download via onze exclusieve kortingslink krijg je bovendien tijdelijk 50% korting en 4 extra bonus eBooks.

Je kunt deze slaaptraining overigens gratis proberen, want dankzij de 90 dagen niet-goed-geld-terug garantie krijg je meteen je geld terug als je niet tevreden bent?

Je hebt dus geen enkel excuus om Perfect Slapen in 7 Stappen niet te downloaden, want je kunt vanavond de eerste technieken naar een betere nachtrust al toepassen!

GA DIRECT NAAR DE DOWNLOAD PAGINA!

Ruim 15.000 mensen hebben deze slaaptraining al gedownload!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *