Hoeveel slaap heb je daadwerkelijk nodig om fit en gezond te blijven?

Hoeveel slaap heb je nodig?We weten inmiddels allemaal dat goed slapen van levensbelang is, maar hoeveel slaap heb je daadwerkelijk nodig om gezond te blijven en optimaal te kunnen presteren?

Naarmate je leven drukker wordt (carrière, kinderen etc.) dan zijn mensen vaak geneigd om als eerste juist een aantal slaapuren op te offeren.

Dit is uiteraard een slecht idee, want goed slapen en genoeg slapen is net zo belangrijk voor je gezondheid als gezond eten en genoeg bewegen.

In dit artikel ga ik je dus precies vertellen waarom slapen zo belangrijk voor je gezondheid is en hoeveel slaap je daadwerkelijk nodig hebt.

SLAPEN IS VAN LEVENSBELANG

Slapen cartoonSlapen is meer dan alleen een rustmoment voor je lichaam en geest, je lichaam is zelfs hard aan het werk als jij ligt te slapen.

Als jij ligt te slapen kan je lichaam de spieren (spiervezels) weer opbouwen die jij overdag hebt versleten.

Dit terwijl je hersenen juist alle schadelijke stoffen kunnen afvoeren tijdens het slapen. Dit zijn beide essentiële taken om zowel je lichaam als je geest gezond te houden.

Daarnaast krijgt je brein tijdens de nachtrust de kans om de belangrijke emoties en belevenissen van de dag te verwerken en op te slaan in je geheugen.

Slapen belangrijk voor je emotionele gezondheid

Ook is goed slapen belangrijk voor het reguleren van je emoties, want als je zelfs 1 nacht slecht hebt geslapen zul je 50% emotioneler reageren en minder goed in je vel zitten.

Maar ook lichamelijk gaat er het nodige mis als je niet goed slaapt, zo heb je minder controle over je eetlust, verslechtert je immuunsysteem en spijsvertering en zul je moeilijker op gewicht kunnen blijven.

Slapen speelt uiteraard ook een belangrijke rol in je slaap- waakritme, ook wel circadiane ritme of biologische klok genoemd.

Jouw inwendige klok/biologische klok draait een 24-uurs schema en reguleert wanneer jij je wakker voelt, maar ook wanneer jij je juist slaperig zult voelen.

Daarnaast heeft ook je biologische klok een grote invloed op je afweersysteem en helpt een goed slaap- waakritme je spijsvertering en ontstekingsremmende werkingen te beschermen.

Als je niet weet hoeveel slaap je nodig hebt en niet lang genoeg slaapt, op verkeerde tijdstippen slaapt en ’s nachts te veel licht binnenkrijgt kan dit je biologische klok en de vele processen die het beïnvloedt verstoren.

Slaapkwaliteit nog belangrijker?

Gapend meisjeHoewel jij misschien denkt dat je genoeg slaapt blijkt niet elk uur slaap hetzelfde te zijn en is niet alleen de hoeveelheid slaap belangrijk, maar vooral ook de kwaliteit van je slaap.

Hoewel er geen universele definitie van slaapkwaliteit is kun je deze wel voor jezelf aan de hand van de volgende pijlers bepalen:

  • Hoe lang duurt het voor je in slaap valt?
  • Hoe vaak wordt je midden in de nacht wakker?
  • Voel je je de volgende dag echt uitgerust?
  • Hoeveel tijd breng je in de verschillende slaapfases door? (Kun je meten met een sleep tracker op je smartphone)

Zoals je kunt zien is goed slapen erg belangrijk voor zoveel verschillende aspecten van onze gezondheid, dit is ook precies waarom je het krijgen van genoeg slaap één van de grootste prioriteiten in je leven moet maken.

MAAK VAN GOED SLAPEN EEN PRIORITEIT

Uit onderzoek is gebleken dat ongeveer 30% van de volwassenen en meer dan de helft van tieners/jongvolwassenen elke nacht te weinig slapen.

Helaas zorgt slecht slapen niet alleen voor vermoeidheid en gezondheidsrisico’s, maar je zult ook slechter beslissingen kunnen nemen, bent minder creatief en zult sneller gewond raken in een (verkeers)ongeluk.

Dit komt gedeeltelijk doordat je cognitieve prestaties verslechteren als je niet genoeg slaapt.

Het is bewezen dat als je meerdere nachten achter elkaar 5 uur of minder slaapt je net zo slecht presteert als wanneer je ladderzat bent van alcohol.

Alsof dit nog niet genoeg is zul je door weinig te slapen negatiever in het leven staan en ben je minder productief.

Bovendien loop je grote kans ernstige ziektes als obesitas, hart- en vaatziekten en diabetes op te lopen als je slecht slaapt.

Omdat je hersenen giftige afvalstoffen afvoeren tijdens het slapen is dit waarschijnlijk de reden waarom slecht slapen in verband wordt gebracht met de ziekte van Alzheimer.

Maak van goed slapen een prioriteit om veel gezondheidsrisico’s en ziekten te voorkomen!

HOEVEEL SLAAP HEB JE NODIG PER LEEFTIJD?

Baby slaaptHoeveel slaap je precies nodig hebt is verschillend per persoon, maar ook sterks verschillend per leeftijd. Zo heeft een baby bijvoorbeeld veel meer slaap nodig dan een volwassen man of vrouw.

Hieronder vind je de officiële aangeraden hoeveelheden slaap per leeftijd:

  • Ouderen (65+): 7 – 8 uur
  • Volwassenen (18–64 jaar): 7 – 9 uur
  • Tieners (14 – 17 jaar): 8 – 10 uur
  • Schoolgaande kinderen (6 – 13 jaar): 9 – 11 uur
  • Kleuters (3 – 5 jaar): 10 – 13 uur
  • Peuters (1 – 2 jaar): 11 – 14 uur
  • Baby’s (4 – 11 maanden): 12 – 15 uur
  • Pasgeborenen (0 – 3 maanden): 14 – 17 uur

Dit zijn echter gemiddelde slaaptijden en deze verschillen natuurlijk per persoon en kan de ene persoon iets meer slaap nodig hebben waar de ander weer met iets minder uit de voeten kan.

Dit is onder andere afhankelijk van de volgende factoren:

Je genen bepalen ook hoeveel slaap je nodig hebt

De genen waaruit je DNA is opgemaakt bepalen ook voor een groot deel hoeveel slaap je per nacht nodig hebt.

Bepaalde genetische mutaties beïnvloeden hoe lang je moet slapen, op welk tijdstip je het liefst gaat slapen en hoe je lichaam reageert op slapeloosheid.

Zo kunnen mensen met een bepaalde genetische mutatie prima leven met slechts 6 uren slaap, terwijl anderen zonder deze genen echt 8 uren of meer nodig hebben.

Helaas kun je je genen niet veranderen en is het moeilijk om erachter te komen of je één van deze genetische mutaties in je lichaam hebt.

Daarom is het zaak om simpelweg te proberen om achter jouw ideale hoeveelheid slaap te komen.

Slaapkwaliteit

Slapen voetenDe kwaliteit van je slaap kan ook voor een groot deel bepalen hoe lang je het beste in bed kunt doorbrengen.

Als je slecht slaapt zul je erachter komen dat je nog steeds moe bent als je wakker wordt terwijl je in principe wél genoeg geslapen hebt.

Daar tegenover staat weer dat als je slaapkwaliteit erg hoog is je weg kunt komen met juist iets minder slaapuren.

Een logisch gevolg is dat als je een slechte slaper bent en ook nog eens erg kort slaapt je een grote kans loopt op de bovengenoemde gezondheidsrisico’s.

Daarom is het belangrijk om je focus niet alleen te leggen op lang genoeg slapen, maar ook je slaapkwaliteit te verbeteren.

Om dit te doen kun je vele (online) cursussen en trainingen volgen en onderaan deze pagina wil ik je een kleine tip geven waar ik zelf erg veel aan heb gehad, maar daarover later dus meer.

Ook vele bekende slaapstoornissen als slaapapneu kunnen je slaapkwaliteit negatief beïnvloeden.

SLAAPTIPS

Omdat goed slapen zo belangrijk is wil ik je een aantal slaaptips geven waarmee jij je slaapkwaliteit kunt verbeteren:

  • Ga elke avond rond dezelfde tijd naar bed
  • Zorg voor een donkere, stille en koele slaapkamer
  • Kom tot rust voor je gaat slapen, bijvoorbeeld door een warme douche of mediteren
  • Drink overdag niet te veel koffie en energiedrankjes (cafeïne)
  • Kijk niet naar beeldschermen kort voor je gaat slapen (smartphone, laptop, tv etc.)
  • Wees overdag actiever zodat je ’s avonds meer vermoeid bent (wandelen, fietsen, sporten etc.)
  • Volg een (online) slaaptraining om beter te leren slapen

DUS HOEVEEL SLAAP HEB JE ECHT NODIG?

Hoeveel slaap je echt nodig hebt verschilt dus per persoon en is afhankelijk van veel factoren, echter zullen de meeste mensen prima leven met gemiddeld 8 uren slaap per nacht.

Je zult dit gewoon voor jezelf moeten testen om erachter te komen wat jouw ideale slaaptijd is.

Als je genoeg en goed slaapt voel je je fris en fruitig als je wakker wordt en heb je genoeg energie om de volgende dag aan te kunnen.

Word je echter elke ochtend nog erg vermoeid wakker dan is dit een teken dat je meer slaap nodig hebt.

Wil jij ook beter slapen?

Perfect Slapen in 7 Stappen boekWil jij je slaapkwaliteit en dus je gezondheid verbeteren? Dan wil ik je de Perfect Slapen in 7 Stappen methode van William van der Klaauw van harte aanraden.

In deze online slaaptraining leer je vele bruikbare technieken hoe je sneller in slaap kunt vallen, rustiger kunt slapen en ook langer door kunt slapen.

Als je dit 120+ pagina’s tellend eBook download via onze exclusieve kortingslink dan krijg je 50% korting en een aantal extra bonus eBooks.

Je kunt Perfect Slapen in 7 Stappen trouwens gratis proberen, want dankzij de 90 dagen niet-goed-geld-terug garantie krijg je gewoon je geld terug als je niet tevreden bent.

GA DIRECT NAAR DE GEHEIME KORTINGSPAGINA!

Meer dan 7.500 mensen slapen inmiddels beter!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.