Slaapwandelen, de feiten en de fabels

Slaapwandelen, feiten en fabelsWat is slaapwandelen precies en waarom doen mensen dit?

Het kan vreemde situaties opleveren als je met iemand samenwoont die midden in de nacht door de slaapkamer wandelt.

Maar het is misschien nog verontrustender als je zelf ergens wakker wordt op een volledig andere locatie dan je slaapkamer.

Het echte slaapwandelen staat trouwens in schril contrast met vaak in tekenfilms wordt weergegeven.

In het echt wandel je dus niet op een zombie-achtige manier met de armen recht vooruit en de ogen gesloten.

Tijdens het echte slaapwandelen hebben de meeste slaapwandelaars de ogen juist open en lijkt het net of zijn ze wakker.

Slaapwandelen wordt vaak gelinkt aan stress en angst, maar ook mensen met slaapapneu, slaaptekort en slaapverlamming hebben er af en toe last van.

WAT IS SLAAPWANDELEN?

Slaapwandelen is een gedragsstoornis waarbij men tijdens de slaap gaat wandelen of andere complexe taken uitvoeren.

Dit kan variëren van rechtop in bed zitten en om zich heen kijken tot ronddwalen door het huis of zelfs het huis verlaten en in sommige extreme gevallen autorijden.

Meestal kan de slaapwandelaar zich hier niks van herinneren en is het erg moeilijk deze persoon wakker te maken.

In Dordrecht en elders in het Nederlands taalgebied werd, althans aan het eind van de negentiende eeuw, een slaapwandelaar als een beeldwit aangeduid. Deze term slaat gewoonlijk op personen met bijzondere vermogens of mythische figuren. (Bron: Wikipedia)

MISCOMMUNICATIE TUSSEN BREIN EN LICHAAM

Miscommunicatie tussen brein en lichaamIn je hersenen bevindt zich een “slaapcentrum” die het slaap- waakritme van het lichaam aanstuurt.

Als je slaapt sluit dit slaapcentrum een deel van je hersenen af zodat dit gaat slapen en dus geen opdrachten meer kan uitvoeren.

Ook weet het verschillende zenuwen uit te schakelen die impulsen aan het brein doorgeven, waardoor het lichaam kan slapen.

Normaal gesproken werkt dit slaapcentrum nauw samen met het lichaam, echter bij sommige mensen is er soms ruis op de lijn waardoor het brein gaat slapen maar het lichaam wakker blijft.

Deze miscommunicatie tussen het brein en het lichaam zorgt ervoor dat iemand gaat slaapwandelen, ik hoop dat ik het zo duidelijk en in Jip en Janneke taal heb kunnen uitleggen.

OORZAKEN VAN SLAAPWANDELEN

Hoewel de exacte oorzaak niet in zijn geheel bekend is en voor iedereen verschillend kan zijn weten we wel dat slaapwandelen hand in hand gaat met enkele andere slaapstoornissen.

Echter de belangrijkste oorzaken van slaapwandelen zijn: stress, angst, alcohol, medicatie en slaapgebrek.

Slaapwandelen kan echter ook genetisch bepaald zijn, als er in je eerstegraads familie een slaapwandelaar zit heb je 10 keer meer kans dat je zelf ook gaat slaapwandelen.

Daarnaast zul je eerder slaapwandelen als je één van de delen bent van een ééneiige tweeling.

Al slapen midden in de nacht ronddwalen kan ook getriggerd worden door een van de volgende medische condities: koorts, aritmie, astma, beroerte en slaapapneu.

Ook kan het worden veroorzaakt door verschillende psychische stoornissen als: schizofrenie, paniekaanvallen en stress.

Alcoholgebruik (misbruik), slaapgebrek, chaotisch slaappatroon, hypnose en verschillende soorten drugs zijn ook bekende boosdoeners waardoor iemand kan gaan slaapwandelen.

IS SLAAPWANDELEN GEVAARLIJK?

Slaapwandelen en autorijden gevaarlijke combinatieSlaapwandelen, is dat gevaarlijk? Moet je een slaapwandelaar zijn of haar gang laten gaan of juist hardhandig weer in bed zien te krijgen?

In sommige gevallen kan slaapwandelen inderdaad gevaarlijk zijn. Dit is sterk afhankelijk van de situatie waarin de slaapwandelaar zich begeeft.

Als deze persoon al slapend de deur uitgaat en over straat slentert, of erger nog gaat rijden, dan is het inderdaad extreem gevaarlijk en zul je deze persoon wakker moeten maken en terug begeleiden naar bed om ongelukken te voorkomen.

Ben jij, of is je partner, een slaapwandelaar die alleen af en toe ’s nachts een rondje door het huis loopt dan kun je het beste breekbare voorwerpen buiten bereik leggen en de vloer vrijhouden zodat de slaapwandelaar zich niet kan bezeren aan obstakels die hij of zij onderweg tegenkomt.

FEITEN EN FABELS

Je mag een slaapwandelaar nooit wakker maken:

Fabel, als deze persoon zichzelf of anderen dreigt te bezeren of mogelijk gevaar loopt moet je deze de slaapwandelaar altijd wakker maken.

Als er echter geen direct gevaar dreigt kun je de slaapwandelaar het beste uiterst stil en subtiel terug begeleiden naar bed waar deze in de meeste gevallen direct rustig door zal slapen.

Wees erop voorbereid als je een slaapwandelaar wakker maakt dat je de eerste paar minuten een erg verward persoon tegenover je krijgt, toon hiervoor begrip en ga geen discussies voeren. Praat er op een later moment over!

Slaapwandelaars hebben een vast patroon:

Feit, slaapwandelaar volgen vaak hetzelfde patroon gedurende een lange periode. Dit betekent dat de meeste mensen rond hetzelfde tijdstip gaan slaapwandelen en vaak ook dezelfde route afleggen.

Uit onderzoek is gebleken dat de meeste slaapwandelaars in het eerste deel van de nacht op pad gaan. Aan het einde van de eerste of tweede slaapcyclus van diepe REM-slaap gaan slaapwandelaars het vaakst uit bed.

Slaapwandelen kan gevaarlijk zijn:

Feit, zoals hierboven eerder aangegeven kan slaapwandelen wel degelijk gevaarlijk zijn omdat ze soms gevaarlijke activiteiten ondernemen waarbij ze zichzelf en anderen kunnen bezeren.

Enkele gevaarlijke activiteiten die slaapwandelaar hebben ondernomen zijn: het huis verlaten in de winter gehuld in weinig kleding, uit het raam klimmen en autorijden.

Echter in de meeste gevallen is slaapwandelen niet gevaarlijk en kunnen de gevaren – vooral bij kinderen – makkelijk beperkt worden door het plaatsen van een aantal veiligheidsmaatregelen.

Denk hierbij aan: de deurkruk hoger monteren, ’s nachts deuren en ramen gesloten en het wegleggen van gevaarlijke voorwerpen als messen en scharen.

Vooral volwassenen gaan ’s nachts al slapend op pad:

Fabel, uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat ongeveer 17% van alle kinderen regelmatig slaapwandelen, terwijl dit bij slechts 4% van de volwassenen het geval is.

Hoewel het vooral kinderen zijn die vaak slaapwandelen kunnen deze kinderen hun “probleem” wel meenemen in hun volwassen leven en kan dit weer de kop opsteken door het gebruik van alcohol en drugs, koorts en slapeloosheid.

Overigens heeft bijna iedereen als kind ooit wel eens geslaapwandeld alleen doet niet iedereen dit regelmatig en groeien de meeste mensen hier overheen.

Slaapwandelen heeft geen gevolgen voor de volgende dag:

Fabel, want er zijn zeker wel gevolgen voor de volgende dag. Slaapwandelen verstoort je slaap waardoor je de volgende dag meer vermoeid kunt zijn.

Deze vermoeidheid manifesteert zich bij kinderen juist vaak hyperactief en “vervelend” gedrag in plaats van wegdommelen.

Uiteraard kunnen nachtelijke activiteiten die niet goed aflopen, zoals autorijden, ook gevolgen hebben voor de volgende dag maar dat lijkt me duidelijk.

Slaapwandelen is genetisch bepaald:

Feit, iemand met een slaapwandelaar in zijn of haar naaste familie (eerstegraads) heet 10 keer meer kans zelf ook te gaan slaapwandelen.

Het is ook gebleken dat tweelingen vaker slaapwandelen, dit geldt zowel voor ééneiige als twee-eiige tweelingen.

Je raadt het dus al, slaapwandelen is inderdaad genetisch bepaald en is dus ook erfelijk.

SLAAPWANDELEN VOORKOMEN

Slaapwandelen voorkomenAls je samenwoont met een slaapwandelaar kun je het beste ervoor zorgen dat je deze persoon veilig terugbrengt naar bed. 

Ga niet tegen de slaapwandelaar schreeuwen en laat hem of haar ook niet schrikken.

Daarnaast is het onverstandig om deze persoon fysiek te dwingen omdat ze in hun slaap zomaar fysiek geweld kunnen gebruiken.

Uiteraard gaat dit niet op als deze persoon tijdens het slaapwandelen zichzelf of anderen in een direct gevaarlijke situatie brengt.

Je kunt de kans dat je gaat slaapwandelen verkleinen door niet teveel (alcohol) te drinken voor je gaat slapen en een ontspannen slaaproutine voor jezelf te creëren.

Zorg er daarnaast voor dat je slaapkamer stil en donker is en probeer elke avond rond hetzelfde tijdstip te gaan slapen.

Waarschijnlijk het belangrijkste advies wat ik je kan meegeven is dat je zonder stress en angst op bed gaat en niet gaat liggen piekeren maar juist op een ontspannen en kalme manier kunt gaan slapen.

ONTSPANNEN EN ZONDER STRESS SLAPEN

Perfect Slapen in 7 Stappen 50% kortingWanneer je last hebt van stress en elke nacht tot in de late uurtjes ligt te piekeren kan het drinken van kamillethee voor het slapen een uitkomst bieden.

Echter zal dit ook niet voor iedereen de oplossing zijn, daarom wil ik je de Perfect Slapen in 7 Stappen methode van William van der Klaauw aanraden.

In deze uitgebreide cursus leer je aan de hand van eenvoudige oefeningen hoe je stress en slaapangst uit je leven kunt bannen waardoor je ontspannen kunt gaan slapen.

Dus geen dure en gevaarlijke slaappillen, maar een simpele slaapcursus die je meteen kunt downloaden waarna je het fysieke hardcover boek de volgende dag in de brievenbus ontvangt.

Bovendien loop je met de niet-goed-geld-terug garantie geen enkel risico en krijg je zonder vragen je geld terug als je niet tevreden bent.

Zet vanavond al de eerste stap naar een goede nachtrust en bestel Perfect Slapen in 7 Stappen nu tijdelijk met 50% korting!

GA DIRECT NAAR DE GEHEIME KORTINGSPAGINA!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *