Slapen tijdens een hittegolf [Bruikbare tips en adviezen]

Slapen tijdens een hittegolfNu we net een aantal warme, zelfs tropische, dagen achter de rug hebben vraag je je misschien af hoe je in vredesnaam kunt slapen tijdens een hittegolf.

Hoewel dit nu misschien nog niet aan de orde is, is het toch verstandig om je nu al voor te bereiden voor het geval de temperaturen deze zomer ver boven de 30 graden uit gaan komen.

Uiteraard is het ’s nachts minder warm dan overdag, maar als de zon de hele dag op je slaapkamer heeft geschenen kan deze als een sauna aanvoelen.

GOED SLAPEN TIJDENS EEN HITTEGOLF

Veel mensen hebben moeilijkheden in slaap te komen en in slaap te blijven in de zomer daarom wil ik jullie met dit artikel een aantal tips en tricks geven om ook goed te kunnen slapen tijdens een hittegolf.

Om te beginnen kan ik jullie vertellen dat de temperatuur niet eens altijd de grootste boosdoener hoeft te zijn, want het is vaak vooral de luchtvochtigheid die ervoor zorgt dat je veel gaat zweten en dit vervolgens slecht afgevoerd wordt.

Volgens wetenschappers zit het in het DNA van de mens ingebakken dat we beter slapen in een koele en donkere omgeving.

Te koude en te warme temperaturen gedurende de nacht werken als een soort natuurlijke wekker in ons lichaam (dit heeft allemaal te maken met de werking van onze biologische klok).

LAAT FRISSE LUCHT BINNEN

Raam openHet is verstandig om overdag de gordijnen en/of vitrage dicht te houden om zo weinig mogelijk warmte in je slaapkamer te krijgen.

Als de avond dan valt kun je alle ramen openen om frisse lucht binnen te laten.

Het is hierbij belangrijk om gordijnen te kopen die weinig of geen licht doorlaten, maar juist wel lucht doorlaten zodat je de ramen ook ’s nachts open kunt laten.

In landen rond de Middellandse Zee zet men overdag vaak de ramen aan de schaduwzijde van het huis volledig open en de ramen op de zonkant volledig dicht. Ook sluiten ze de gordijnen op de zonkant van het huis overdag.

Halverwege de dag – als de zon ook halverwege is – draaien ze het geheel om en openen en sluiten ze de andere ramen.

Een uur voor ze gaan slapen, als de zon al lang onder is, zetten ze alle ramen tegen elkaar open en dit zorgt voor directe afkoeling in de woning.

Helaas heeft niet iedereen de mogelijkheid om de ramen overdag volledig te open te kunnen zetten vanwege inbraakgevaar of insecten.

Hoewel insecten niet het grootste probleem zal zijn voor mensen die in een stad wonen kunnen ze wel voor overlast zorgen als je op het platteland woont, maar dit kun je makkelijk oplossen met een klamboe.

DRINK GENOEG (WATER)

Op hete zomerdagen is het belangrijk om overdag en in de avond genoeg te drinken – bij voorkeur water – om ’s nachts goed te kunnen slapen.

Als de temperaturen omhoog gaan drinken we van nature meer en dit is goed, want dit extra vocht heeft ons lichaam nodig.

Drink dus genoeg voor je op bed gaat omdat je door (lichte) uitdroging eerder wakker zult worden.

Feit: Je zult eerder wakker worden door een vochttekort in je lichaam dan door de noodzaak naar het toilet te gaan!

GLAASJE WIJN VOOR HET SLAPEN

Glas wijn voor het slapen gaanAls je denkt: “Ik neem lekker een slaapmutsje elke zomerse avond,” dan zou ik ten eerste zeggen dat je dat lekker moet doen!

Let er echter wel op je niet overmatig gaat drinken om in slaap te komen op hete zomerdagen, niet alleen zul je sneller wakker worden, maar je raadt het al dan heb je kans dat je ook nog eens wakker wordt met een vreselijke kater.

Ten tweede wil ik je toch wel waarschuwen om dit bij 1 á 2 drankjes te houden, want hoewel je na het drinken van alcohol makkelijker in slaap valt word je daarentegen ook makkelijker wakker.

SLAPEN MET EEN VENTILATOR

Het slapen met een ventilator in de slaapkamer zorgt bij veel mensen voor slaapproblemen, echter is dit volgens een Japans onderzoek alleen een kwestie van wennen.

Met een ventilator slapen tijdens een hete nacht zou juist de slaaptijd verlengen en ook de tijd die men nodig heeft om in slaap te vallen verkleinen.

Volgens dit onderzoek helpt de ventilator frisse lucht rond je lichaam te circuleren waardoor je ook minder gaat zweten.

Over zweten gesproken, ik zou je ook aanraden dunne katoenen lakens te gebruiken in plaats van nylon beddengoed.

Katoen neemt het zweet op en laat de slaper waardoor je niet de hele nacht een vochtige deken over je heen draagt.

MENTALE SLAAPPROBLEMEN TIJDENS HITTEGOLF

Slapende manEchter er zit meer achter dan alleen de temperatuur en luchtvochtigheid.

Op hete dagen ontwaken we en gaan we slapen in een andere fysieke en mentale conditie.

Vaak hebben mensen meer alcohol gedronken dan ze anders doen en als het op slapen aankomt is kan deze veranderde mentale gesteldheid en slaaproutine voor veel slaapproblemen zorgen.

Als het erg heet is wanneer je naar bed gaat en je valt niet snel in slaap dan zorgen vaak de problemen van de dag waaraan je op bed terugdenkt ervoor dat je niet in slaap kunt vallen.

Dus probeer met een rustige gemoedstoestand naar bed te gaan, want als je in de hitte gaat liggen piekeren kan dit zorgen voor een soort mini-insomnie.

Pak in plaats daarvan een goed boek en ga een half uurtje lezen, waardoor je gedachten tot rust kunnen komen.

Ga in ieder geval niet met je smartphone, tablet of laptop aan de slag, want het blauwe licht wat van deze beeldschermen afkomt zorgt er juist voor dat je nóg moeilijker in slaap zult komen.

AFKOELEN MET EEN KOUDE DOUCHE?

Afkoelen met een koude doucheHeerlijk afkoelen met een steenkoude douche voor je gaat slapen, het klinkt aantrekkelijk maar toch is het geen goed idee.

Een koude douche sluit je poriën zodat je minder gaat zweten en dit is in principe goed, maar als je vervolgens weer in de warme kamer komt krijg je het vaak dubbel zo warm.

Neem daarom een lauwe douche voordat je gaat slapen tijdens een zwoele zomernacht.

MAAK JE NIET TEVEEL ZORGEN

Het is belangrijk om je niet teveel zorgen te maken. Gezonde mensen kunnen prima omgaan met 2 slechte nachten op rij zonder dat dit grote gevolgen zal hebben.

Als de derde nacht dan aanbreekt ben je zo moe dat je hoe dan ook makkelijk in slaap zult vallen ongeacht de temperatuur.

Ga dus niet teveel liggen piekeren en neem het weer zoals het komt, maar als je te maken hebt met ernstige slaapproblemen dan wil ik je de Perfect Slapen in 7 Stappen methode van William van der Klaauw aanraden.

GOED SLAPEN ONGEACHT HET WEER

Perfect Slapen in 7 Stappen boekKun jij ook nacht na nacht niet goed slapen of wordt je veel te vroeg wakker? Blijf dan niet langer liggen piekeren en probeer de cursus Perfect Slapen in 7 Stappen.

Van der Klaauw leert je in 7 uitgebreide stappen met vele tips en bruikbare oefeningen hoe je van je slaapproblemen afkomt.

Wil jij ook van je slaapangst af? Download dan nu deze uiterst effectieve cursus! Ruim 5.000 mensen gingen je al voor en ze zijn allen zeer tevreden over deze methode.

Als je niet tevreden bent kun je met de 90 dagen niet-goed-geld-terug garantie gewoon je geld terugkrijgen zonder vragen.

Je kunt Perfect Slapen in 7 Stappen direct met 50% korting downloaden via onderstaande kortingslink!

GA DIRECT NAAR DE GEHEIME KORTINGSPAGINA!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.