Slapeloosheid door stress oplossen in 5 eenvoudige stappen!

Slapeloosheid door stressHet is midden in de nacht en je weet dat je eigenlijk moet slapen, maar het lukt niet.

Je ligt maar te piekeren over weer een akkefietje op het werk of de zoveelste ruzie met je partner en deze stress zorgt voor slapeloosheid.

Stress, angst en paniek zijn de grootste oorzaken van slapeloosheid en het is belangrijk dat je hier een oplossing voor vindt en weer met een gerust hoofd kunt slapen.

SLAPELOOSHEID DOOR STRESS

Het hoeft overigens niet eens iets ergs of belangrijks te zijn wat je uit je slaap houdt, want soms is het zelfs een simpele (goedbedoelde) opmerking van een collega waardoor je niet kunt slapen.

Andere keren is het echter wel een serieus probleem, bijvoorbeeld dat je via via hoort dat iemand iets vervelends over jou heeft gezegd.

Als je dan al vatbaar bent voor stress en paniek dan vliegen je gedachten juist in bed alle kanten op en ben je erg druk in je hoofd.

ACH, STEL JE NIET ZO AAN!

StresswoordenDit type stress wordt ook wel acute stress genoemd en dit is het laatste wat je wilt wanneer je snel in paniek raakt.

En je wilt deze gedachten al helemaal niet hebben wanneer je juist je slaap zo hard nodig hebt.

Des te meer jij je gedachten volgt en uitpluist, des te wakkerder je bent en des te moeilijker in slaap vallen gaat worden.

Je ligt vervolgens uren wakker in bed te malen en juist door de gedachte aan je wekker die veel te vroeg alweer gaat wordt de stress alleen maar groter.

Zo kom je in een soort vicieuze cirkel terecht, want je kunt niet slapen omdat je gestresst bent en aan de andere kant krijg je juist nòg meer stress omdat je niet kunt slapen.

Zo zie je stress en slapeloosheid gaan hand in hand en toch zal iedereen er vroeg of laat mee te maken krijgen.

Wanneer in slaap vallen met een vol hoofd makkelijk zou zijn dan zou er geen enkel probleem zijn.

Eén ding is zeker: In bed blijven liggen gaat je niet helpen!

Dus de volgende keer dat je niet kunt slapen omdat je maar ligt te piekeren kun je beter kort uit bed stappen en even iets anders doen om aan iets ander te kunnen denken.

Zo kun je midden in de nacht prima snel iets in huis doen, zoals:

  • Afwassen
  • Wasje draaien
  • Glas warme melk drinken
  • Hoofdstuk van een boek lezen

Wanneer je de razende gedachten in je hoofd weer tot rust hebt kunnen manen (kwartier – half uur) kun je weer in bed stappen en je zult zien dat je nu wèl in slaap valt.

Hoewel dit wellicht klinkt als een kleinigheid is het belangrijker dan je denkt. Des te langer je namelijk in bed blijft liggen des te groter de kans wordt dat je de hele nacht ligt te woelen en draaien.

Je lichaam en geest associeert je bed dan namelijk niet meer met een rustgevende plek waar het zichzelf helemaal over kan geven.

Het beste is dan om even kortstondig te laten luchten en afkoelen en je lichaam de kans geven om daadwerkelijk te willen terugkeren onder de dekens.

Het is geen wondermiddel, maar het doorbreekt het patroon en dit is op zich al een belangrijk startpunt.

#1: MAAK JE HOOFD LEEG

Hoofd leegmakenHet volgende wat je moet doen is bij je wekker vandaan te gaan en iets rustgevends gaan doen.

Voor veel mensen is mediteren de ideale manier om het hoofd leeg te maken je te richten op minder stressvolle zaken.

Als dit voor jou werkt is dit het ideale moment om te gaan mediteren en anders is dit het ideale moment om het te leren.

Het probleem is dat terwijl jij slapeloos in bed ligt en deze boze en irriterende gedachten door je hoofd zweven in de vroege uren je geen zin hebt om (spreekwoordelijk) in je eigen hoofd te kruipen.

Wanneer je vaker mediteert kun je de stilte, krakende deuren, het verkeer voor je raam en je razende gedachten uitschakelen en daadwerkelijk ontspannen.

Echter niet iedereen heeft ervaring met mediteren en wanneer je uren wakker ligt in bed wil je direct een oplossing voor je slapeloosheid.

Als je nog een paar kleine huishoudelijke taken te doen hebt kun je deze prima midden in de nacht doen.

Licht schoonmaakwerk, opruimen of zelfs lezen onder een dimlicht zijn allemaal goede keuzes, zolang je je huisgenoten en buren maar niet wakker maakt.

De bedoeling is uiteindelijk om je gedachten te dirigeren naar andere denkbeelden die niet in verband staan met hetgeen waar jij stress om hebt.

Hoewel je je gedachten wellicht niet helemaal kunt uitschakelen kun je hopelijk wel genoeg tot rust komen door iets anders te doen zodat je ontspannen genoeg bent om terug naar bed te gaan en nu wel in slaap te vallen.

#2: VERMIJD BEELDSCHERMEN

Blauw licht zorgt voor slapeloosheidProbeer beeldschermen van je tv, computer of smartphone zoveel mogelijk te vermijden. Dit is een vaak genoemde slaaptip, maar is ook zeker van toepassing wanneer je slapeloosheid veroorzaakt wordt door stress.

Door het blauwe licht wat deze beeldschermen uitstralen raakt je brein in de war en denkt je lichaam dat het wakker moet blijven.

Echter ook de dingen die je tot je neemt, van emails tot spannende tv-series, zijn allemaal zaken die je juist opwinden en wakker houden. Daarom kun je het beste beeldschermen vooral in de avonduren vermijden.

Wanneer je echt je telefoon moet checken of je laptop open moet vouwen dim dan de helderheid van het beeldscherm.

Bovenstaande oplossingen zijn niet waterdicht en laten we eerlijk zijn, de meeste mensen grijpen meteen naar hun smartphone wanneer ze niet kunnen slapen en dat is doodnormaal.

Zorg er in ieder geval voor dat je de beste kans hebt op goede rustgevende slaap wanneer je je telefoon weer wegdoet.

#3: GA VERSTANDIG OM MET SLAAPPILLEN

Waarom zijn slaappillen zo verslavend?Wanneer je echt niet kunt slapen kun je altijd je heil zoeken in slaappillen, maar ik wil je verzoeken hier verstandig mee om te gaan.

Slaapmedicijnen hebben namelijk vaak veel risico’s en bijwerkingen en wat bij de ene persoon wel werkt hoeft bij de ander niet te werken.

Ik wil je daarom ook altijd aanraden eerst de meer traditionele methodes (Natuurlijke slaapoplossingen) te proberen om erachter te komen of je ook op eigen kracht kunt afrekenen met stress en slapeloosheid.

Dit is vooral belangrijk wanneer je bijvoorbeeld om 2 uur ’s nachts wakker in bed ligt maar wel om 7 uur weer moet opstaan.

Je wilt namelijk niet dat een slaappil je zo diep in slaap brengt dat je je verslaapt of dat de verdovende werking nog voelbaar is wanneer je naar je werk rijdt.

Je zult je dan namelijk de hele dag verschrikkelijk slaperig en humeurig voelen.

Echter wanneer je de tijd hebt om uit te slapen dan kun je prima af en toe een slaappil gebruiken.

Deze helpen je eenvoudig in slaap te vallen, maar het is geen oplossing voor de diepgewortelde stress die je ervaart.

Daarnaast zweren veel mensen bij melatonine voor een goede nachtrust zonder veel van de bijwerkingen die normale slaappillen wel hebben.

Echter heeft ook het gebruik van melatonine supplementen zo z’n bijwerkingen, zoals bijvoorbeeld levensechte en nare dromen en nachtmerries.

Ga in ieder geval verstandig om met slaapmedicatie en lees de bijsluiter aandachtig door en als je slapeloosheid aan blijft houden is het verstandig om je huisarts te raadplegen.

#4: GA NIET WERKEN

Stress relaxAls je midden in de nacht wel je smartphone of laptop pakt ga dan niet werken!

Wat je ook gaat doen, ga niet proberen productief met deze tijd van slapeloosheid om te gaan en hetgeen opzoeken waarvan je juist gestresst bent geraakt.

Door het bewust zoeken naar oplossingen voor je probleem krijg je alleen maar meer stress en zorg je ervoor dat het alleen maar langer duurt voor je in slaap valt.

Slapeloze nachten zijn bijzonder vervelend maar je kunt je problemen nou eenmaal niet allemaal midden in de nacht oplossen.

Bovendien zal de kwaliteit van je werk ook bijzonder slecht zijn wanneer je het de volgende dag terugziet, ook al denk je op het moment zelf dat je goed bezig bent.

Je kunt het dus beter vermijden dat je midden in de nacht gaat werken omdat je toch niet kunt slapen. Ga iets anders doen, wat dan ook!

#5: SLAAP BETER DANKZIJ DE 7-STAPPEN METHODE

Perfect Slapen in 7 Stappen + gratis eBook Dieper SlapenZoals gezegd is stress verreweg de grootste oorzaak van slaapproblemen en is het belangrijk dit bij de wortel aan te pakken en op te lossen.

De 7-Stappen methode van slaapexpert William van der Klaauw kan je hierbij helpen omdat dit een groot onderdeel van deze online slaaptraining is.

Je kunt het 120+ pagina’s tellend eBook direct downloaden als PDF-bestand op je computer, smartphone of tablet waardoor je meteen aan de slag kunt.

Je zult gegarandeerd sneller in slaap vallen en overall beter slapen.

Werkt deze slaaptraining bij jou niet? Dan krijg je gewoon je geld terug, zonder lastige vragen!

KLIK HIER EN DOWNLOAD DE 7-STAPPEN METHODE!

Deze populaire online slaaptraining is inmiddels ruim 15.000 keer gedownload!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.