Waarom slapen ouderen (65+) ’s nachts slechter dan jongeren? [Controversieel]

Slapen ouderen slechter dan jongeren?Waarom slapen ouderen, met name 65-plussers, ’s nachts slechter dan jongeren? Dit is een vraag die mij de afgelopen dagen bezig heeft gehouden en waar ik de antwoorden op wil vinden.

Het is namelijk algemeen bekend dat als je iemand wilt horen klagen dat je een oudere moet vragen of hij goed heeft geslapen.

“Ouderen klagen gewoon meer over hun slaap dan jongeren,” zegt Hans Peters, een ervaren slaapexpert en slaaponderzoeker.

SLAPEN OUDEREN ECHT SLECHTER?

Dit is ook wel logisch, want we hebben jaren geloofd dat je simpelweg slechter gaat slapen naarmate je ouder wordt en de pensioengerechtigde leeftijd bereikt.

Het is zo duidelijk en aanwezig dat er maar weinigen waren die ooit vraagtekens bij deze wijsheid hebben gezet.

Na het uitlekken van een nieuw onderzoek zullen velen echter van gedachten veranderen.

Tot grote verbazing van slaapwetenschappers blijkt nu dat ouderen niet per se slechter slapen dan jongeren.

Slecht slapen is helemaal geen symptoom van ouder worden, maar wordt veroorzaakt door ziektes en medicijngebruik door mensen op middelbare leeftijd en 65-plussers.

Des te meer gezondheidsklachten en pijntjes ouderen hebben des te slechter gaan ze slapen en als je kijkt naar kerngezonde ouderen, zij zullen bijna nooit slaapproblemen hebben.

SLECHT SLAPENDE OUDEREN ZITTEN IN EEN VICIEUZE CIRKEL

Slecht slapende ouderen in vicieuze cirkelHierdoor ontstaat vaak een vicieuze cirkel, want als je slecht slaapt zal dit je gezondheid weer aantasten.

Een veelvoorkomende klacht bij ouderen is dat ze slecht slapen door gewrichtspijn, rugpijn of artritis en juist als je slecht slaapt kan deze pijn de volgende dag nog erger worden.

Je ziet de bui waarschijnlijk al hangen, want met ergere pijn slaap je ook de volgende nacht weer slecht.

Deze nieuwe inzichten komen voort uit twee verschillende onderzoeken waarvan uiteindelijk de resultaten zijn gecombineerd, namelijk:

  1. Onderzoek naar wat er met slaappatronen gebeurt naarmate we ouder worden
  2. Onderzoek naar het verband tussen slapen en gewrichtspijn

Om erachter te komen wat er met je slaap gebeurt als je ouder wordt hebben wetenschappers ouderen onderzocht die geen slaapproblemen hebben.

Deze groep is overigens verrassend groot, want bijna de helft van de 65-plussers zegt goed te slapen.

SLAAPPATROON OUDEREN ANDERS DAN BIJ JONGEREN

Waar komen de bekende slaap-klagende ouderen dan vandaan, of worden de goede slapers gewoon nooit aan het woord gelaten?

Dit blijkt het geval te zijn, want ook hun slaap is wel degelijk anders dan het slaappatroon van jongeren.

Ze slapen wel degelijk lichter en worden vaker kort “wakker”, bovendien slapen ook zij een half uur tot een uur minder.

Hieruit concludeerden ze dat de reden van deze veranderingen in je slaap niet komt door de leeftijd zelf maar dat er iets anders aan de hand is waarom ouderen slechter slapen dan jongeren.

Hierna richtte het onderzoek zich op wat de normale veranderingen in je slaap zijn naarmate je ouder wordt.

We wisten natuurlijk allemaal dat je lichaam en ook je slaap verandert, maar dit is de eerste keer dat daadwerkelijk werd onderzocht wanneer deze veranderingen in gang worden gezet en wat de symptomen precies zijn bij gezonde mensen.

In totaal werden er meer dan 3.500 gezonde kandidaten bestudeerd in alle leeftijdsgroepen, van 5 tot 100 jaar oud.

Hier volgde de volgende verrassing, want de grootste veranderingen in je slaappatroon komen namelijk voor tussen je 20e en 60e.

MENSEN VAN MIDDELBARE LEEFTIJD SLAPEN HALF UUR KORTER

Mensen van middelbare leeftijd slapen korterVergeleken met tieners en jongvolwassenen slapen gezonde mensen van middelbare leeftijd een half uur minder per nacht, daarnaast worden zij vaker wakker en slapen zij lichter.

Echter bij gezonde ouderen vanaf 60 jaar werden er (bijna) geen veranderingen in het slaappatroon meer waargenomen.

Hoewel deze veranderingen tijdens je volwassen leven plaatsvinden zijn de veranderingen erg subtiel en erg klein.

Mensen van middelbare leeftijd en ouderen hadden bijvoorbeeld niet langer nodig om in slaap te vallen.

Grote verschillen in de benodigde tijd om in slaap te vallen werd pas waargenomen toen men twee extremen met elkaar vergeleek, mensen van 80 jaar of ouder hadden gemiddeld 10 minuten langer nodig om in slaap te vallen dan mensen van 20 jaar.

Verrassend genoeg ontdekten ze dat gezonde ouderen overdag ook niet meer slaperig zijn dan jongeren.

Ook de tijd die het duurt voordat ouderen beginnen met dromen nadat ze in slaap zijn gevallen verschilt weinig ten opzichte van jonge mensen.

OUDEREN ZIJN VAKER KORT WAKKER PER NACHT

Het grootste verschil die werd waargenomen was hoevaak de kandidaten wakker werden tijdens het slapen.

Gezonde jongeren slapen namelijk 95% van de nacht, ze gaan slapen en worden pas weer wakker als de wekker afgaat.

60-Jarigen slapen ongeveer 80% van de nacht omdat ze meerdere keren per nacht kort “wakker” worden, variërend van 5 tot 10 seconden.

Hieruit blijkt dat er wel kleine verschillen zijn in slaapkwaliteit tussen ouderen en jongeren, maar dat het per persoon verschillend zal zijn wanneer je merkt dat je slecht slaapt en hierover gaat klagen.

De echte slaapproblemen komen echter pas om de hoek kijken wanneer mensen te maken krijgen met een aantal chronische condities die bij veel ouderen worden waargenomen, zoals:

  • Slaapapneu
  • Gewrichtspijn
  • Vaak moeten plassen
  • Rusteloze benen syndroom

Uit het feit dat veel ouderen last hebben van één of meer van bovenstaande condities blijkt wel dat het lastig is om als 65-plusser goed te blijven slapen.

CHRONISCHE PIJN VERSTOORT DE SLAAP

Ouderen slapen slecht door chronische pijnChronische pijn kan namelijk je slaap verstoren, maar slaapgebrek kan deze pijn ook verergeren waardoor je in die eerdergenoemde vicieuze cirkel terecht komt.

Het bleek overigens dat ouderen meer pijn waarnemen wanneer hun slaap vaker wordt onderbroken door korte waakmomenten in tegenstelling tot een korte slaaptijd in het algemeen.

Ouderen bij wie de slaap vaak wordt onderbroken hebben ook vaker last van spontane hoofdpijn en rugklachten.

Echter dit blijkt ook bij jongeren het geval te zijn, wanneer bij jongeren de slaap vaker wordt onderbroken zijn ook zij gevoeliger voor pijnklachten.

Langer slapen lijkt hier de oplossing voor te zijn, want als jongeren elke nacht de aanbevolen 7 – 9 uur slaap krijgen dan zullen de pijnklachten in de meeste gevallen verdwijnen.

CONCLUSIE: SLAPEN OUDEREN SLECHTER DAN JONGEREN?

In veel gevallen slapen ouderen wel slechter dan jongeren, echter heeft dit maar in kleine mate met de leeftijd te maken.

Ja, ouderen ontwaken vaker kort per nacht maar het zijn vooral de randzaken die de echte boosdoeners zijn.

Dit terzijde blijft dit onderzoek erg controversieel omdat het door menig slaapwetenschapper wordt tegengesproken.

Toch blijft goed slapen voor veel ouderen een groot probleem, daarom heb ik hier 10 Direct toepasbare slaaptips voor ouderen (60+) voor je verzameld.

Of check: Slaapproblemen tijdens de overgang [Oorzaken, symptomen en oplossingen] als je net door de overgang gaat.

PROBEER EEN ONLINE SLAAPTRAINING

Perfect Slapen in 7 Stappen boekDaarnaast wil ik je aanraden een (online) slaaptraining te volgen en naar mijn eigen ervaringen kan ik zeggen dat Perfect Slapen in 7 Stappen hierin de beste is.

Deze slaaptraining is ontwikkeld door ervaringsdeskundige en slaapexpert William van der Klaauw en helpt jou makkelijker in slaap te vallen en rustiger te slapen.

Als je dit 120+ pagina’s tellende eBook nu download via onze exclusieve kortingslink krijg je bovendien tijdelijk 50% korting en een aantal gratis bonus eBooks.

Je kunt Perfect Slapen in 7 Stappen nu gratis uitproberen!

Na het downloaden kun je meteen aan de slag en de eerste technieken vannacht al toepassen, daarnaast krijg je het fysieke hardcover boek de volgende dag thuisgestuurd.

Je loopt trouwens geen enkel risico en kunt Perfect Slapen in 7 Stappen via onze link gratis uitproberen.

Dankzij de 90 dagen niet-goed-geld-terug garantie krijg je namelijk gewoon je geld terug als je niet tevreden bent.

JA! IK WIL PERFECT SLAPEN IN 7 STAPPEN GRATIS UITPROBEREN!

Perfect Slapen in 7 Stappen is inmiddels ruim 15.000 keer gedownload!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *