24 Symptomen van bijnieruitputting (o.a. vermoeidheid, stress en slaapgebrek)

24 Symptomen van bijnieruitputtingZoals je kunt verwachten is vermoeidheid één van de belangrijkste symptomen van bijnieruitputting, echter dit is niet het enige waaraan je bijnieruitputting kunt herkennen.

Bijnieruitputting (ook wel adrenaline vermoeidheid genoemd) leidt tot een verminderde hoeveelheid van belangrijke hormonen en neurotransmitters in je lichaam.

Deze veranderde waardes kunnen elk onderdeel van je lichaam beïnvloeden.

WAT IS BIJNIERUITPUTTING? WAT ZIJN DE SYMPTOMEN?

Veel patiënten ervaren dat ze juist in de avond extra fit en energiek worden en hierdoor niet of nauwelijks kunnen slapen. Dit komt doordat het lichaam op het verkeerde moment (veel) adrenaline aanmaakt.

Patiënten die lijden aan bijnieruitputting hebben meestal een aantal van de onderstaande klachten, maar niet allemaal tegelijk. Overigens zijn er wel symptomen waar (bijna) iedereen last van heeft.

Je kunt de symptomen van adrenaline vermoeidheid in twee groepen verdelen. De meest gebruikelijke klachten worden door (bijna) alle patiënten ervaren, bijvoorbeeld: vermoeidheid en honger.

Echter er zijn ook een aantal symptomen die door slechts een kleine hoeveelheid patiënten wordt ervaren, bijvoorbeeld: lage bloeddruk en vaak moeten plassen.

Gebruikelijk hebben mensen met bijnieruitputting alle hoofdsymptomen samen met een paar van de minder voorkomende symptomen. Neem de lijst hieronder rustig door en check welke klachten op jou van toepassing zijn.

De symptomen en tekenen van bijnieruitputting zijn:

  • Moeite met opstaan in de ochtend
  • Elke dag extreem vermoeid
  • Slecht om kunnen gaan met stress
  • Erg trek in (vooral zout) eten
  • ‘S avonds veel meer energie dan overdag
  • Teveel stimulerende middelen, zoals koffie en energiedrankjes, gebruiken
  • Zwak immuunsysteem

Komen deze klachten je bekend voor? Lees dan snel verder om meer te weten te komen over elk van deze symptomen.

Aan het einde van dit artikel heb ik een lijst gemaakt van 17 minder gebruikelijke symptomen van bijnieruitputting.

MOEITE MET OPSTAAN IN DE OCHTEND, ZELFS NA LANGE NACHTRUST

Moeite met opstaanEén van de belangrijkste oorzaken van adrenaline vermoeidheid is slecht slapen en te weinig slapen. Daarom is meer slapen en vaker vroeg naar bed gaan een goede manier om te herstellen.

Echter deze vlieger gaat niet voor alle patiënten op, want veel patiënten worden extreem moe en duf wakker, zelfs na een goede en lange nachtrust.

Dit kan worden veroorzaakt door twee factoren, mensen die lijden aan bijnieruitputting staan in de beginfase van de aandoening vaak onder grote druk en ervaren veel stress.

Hierdoor hebben ze meer adrenaline en cortisol in hun lichaam en hierdoor wordt de natuurlijke 24-uur cyclus van het cortisolniveau in de war geschopt, waardoor ze ’s avonds juist extra alert en hyperactief zijn en erg onrustig en slecht slapen.

Mensen met bijnieruitputting in een later stadium van de aandoening hebben juist lagere cortisolwaarden.

Ook het bloedsuikergehalte is hierdoor veel lager in de vroege ochtend (cortisol reguleert ook het bloedsuikergehalte).

Het lichaam geeft aan dat het honger heeft en zorgt ervoor dat je wakker wordt. Dit is precies de reden waarom veel bijnieruitputting-patiënten in de avond chronische snackers zijn.

Je kunt dit echter wel verlichten door een vaste slaaproutine voor jezelf te bedenken je daar consistent aan te houden.

ELKE DAG EXTREEM VERMOEID

Ben jij ook elke dag extreem vermoeid en heb je het gevoel dat je altijd minder energie dan voorheen hebt?

Ouder worden speelt een grote rol in dit symptoom, echter langdurige stress kan ook helpt ook mee om dit te veroorzaken.

Als jij één van die mensen bent die elke dag liters koffie drinkt alleen om de dag door te komen dan wordt het wellicht tijd om aan de onderliggende oorzaak van deze vermoeidheid te werken.

JA! IK WIL BETER SLAPEN EN ENERGIEKER WAKKER WORDEN!

In de latere stadia van adrenaline vermoeidheid krijgt je lichaam moeite adrenaline aan te maken en produceert het dus niet genoeg adrenalinehormoon. 

Hierdoor zijn vaak ook de hoeveelheden cortisol en neurotransmitters als adrenaline en noradrenaline in je lichaam lager dan ze zouden moeten zijn.

Dit gebrek aan cruciale hormonen verklaart het feit dat mensen met bijnieruitputting veel minder energie hebben gedurende de dag.

Er is echter één uitzondering, sommige patiënten krijgen soms laat op de avond ineens een energiekick.

Als je weer dezelfde energie wil krijgen die je vroeger had zijn er een aantal dingen die je kunt doen.

Een verbeterd dieet geeft je meer adrenaline en je HPA-as (Hypothalamus-hypofyse-bijnieras) de bouwstoffen die het nodig heeft om te herstellen.

Verwijder alle stressbronnen uit je leven, want dit is één van de hoofdoorzaken van bijnieruitputting.

Ook het veranderen van je gehele levensstijl kan ervoor zorgen dat je beter met stress om kunt gaan.

Heb je overigens moeite om met stress te dealen dan wil ik je aanraden Perfect Slapen in 7 Stappen te proberen. In deze cursus leer je ontstressen waardoor je beter kunt slapen.

SLECHT OM KUNNEN GAAN MET STRESS

Heb je het gevoel dat je de hele dag onder immense druk staat? Mensen met bijnieruitputting vinden het vaak moeilijk om te gaan met fysieke en/of emotionele stress.

Dit is precies dezelfde reden die ook schuilgaat achter die constante vermoeidheid. Dit heeft allemaal te maken met lage hormoonwaarden die geassocieerd kunnen worden met bijnieruitputting in een later stadium.

Als we met stress te maken krijgen moeten onze bijnieren hormonen als cortisol, adrenaline en noradrenaline vrijgeven. Deze hormonen reguleren hoe we met stress omgaan en helpen ons beter te concentreren en focussen.

Echter als de bijnieren uitgeput zijn hebben ze moeite de juiste hoeveelheden van deze hormonen te kunnen leveren.

Patiënten met bijnieruitputting hebben vaak last van een slecht humeur, geïrriteerd zijn en zijn erg angstig.

Er zijn vele technieken die je helpen beter met stress om te gaan, hierbij kun je denken aan meditatie, ademhalingstechnieken (4-7-8 ademhalingstechniek), sporten of gemasseerd worden.

ERG TREK IN (VOORAL ZOUT) ETEN

Zoute snacksEen onderdeel van de bijnieren, genaamd de cortex, is verantwoordelijk voor de productie van aldosteron. 

Aldosteron is een mineralocorticoïde die samenwerkt met de nieren om de afscheiding van vloeistoffen en mineralen te reguleren.

Als de bijnieren vermoeid raken produceren we minder aldosteron en scheiden we vaak grote hoeveelheden belangrijke mineralen uit in de urine.

Mensen met een uitgeput endocriene systeem moeten hierdoor vaak urineren. Hoewel dit ook vaak met leeftijd te maken heeft wordt dit ook veroorzaakt door bijnieruitputting.

Dit betekent dat mensen met bijnieruitputting vaak ongecontroleerde (lage) hoeveelheden van verschillende mineralen als: sodium, kalium en magnesium in hun bloed hebben.

Je lichaam reageert hier dan weer op door aan te geven dat je erg veel trek in eten hebt om het verloren sodium te vervangen. Dus als je ineens erge trek krijgt in zoute snacks dan kan het zijn dat je bijnieruitputting hebt.

‘S AVONDS VEEL MEER ENERGIE DAN OVERDAG

De lagere cortisolwaarden kunnen onze biologische klok en ons normale waak- en slaapritme volledig in de war schoppen en ervoor zorgen dat je juist ’s avonds bruist van energie.

Bij gezonde mensen met een goed werkende biologische klok (circadiane ritme) bereiken je cortisolwaarden halverwege de ochtend hun piek, waarna het geleidelijk daalt gedurende de dag en avond.

Bij mensen die lijden aan adrenaline vermoeidheid bereikt het cortisolniveau soms zijn piek in de namiddag of avond waardoor deze persoon juist veel energie heeft in de avond. Dit leidt vaak tot andere slaapstoornissen als insomnie.

Dit symptoom steekt vaak de kop op in een vroeg stadium van bijnieruitputting wanneer de bijnieren nog in staat zijn grote hoeveelheden cortisol en adrenaline te produceren.

Het op een natuurlijke manier “gelijk zetten” van je biologische klok is één van de 7 stappen van Perfect Slapen in 7 Stappen. Klik op de link hieronder voor meer informatie.

JA! IK WIL MIJN BIOLOGISCHE KLOK WEER GELIJK ZETTEN

GEBRUIK VAN TEVEEL STIMULERENDE MIDDELEN (KOFFIE)

KoffieBen jij één van die mensen wiens dag draait om het vinden van de volgende shot cafeïne? Als dit het geval is dan ben je niet de enige!

Miljoenen mensen wereldwijd vertrouwen op stimulerende middelen als koffie, energiedrankjes en suiker om ze een boost te geven als ze moe worden.

Echter zit er een groot verschil tussen een paar kopjes koffie per dag en het drinken van liters koffie per dag.

Het nadeel van deze stimuli is dat het effect gaandeweg afneemt en als dan de stress toeslaat op je endocrien systeem zul je merken dat elke kop koffie of suikerige snack je een steeds kleinere energieboost geeft.

Echter kunnen grote hoeveelheden cafeïne er wel voor zorgen dat je slecht slaapt waardoor je in een vicieuze cirkel kunt belanden.

Veel mensen zorgen op deze manier voor een grote disregulatie van de hormoonhuishouding waardoor er extreme vermoeidheid en vele slaapstoornissen kunnen ontstaan.

Gelukkig hoeft het niet zover te komen, wees jezelf gewoon bewust van hoeveel cafeïne en suiker je op een dag naar binnen werkt en dit zal je slaapproblemen al sterk kunnen verminderen.

Beperk jezelf tot 1 of 2 koppen koffie per dag en probeer uiteindelijk helemaal te stoppen met het drinken van koffie.

Probeer daarnaast een voedzaam en gezond dieet voor jezelf op te stellen en probeer bijvoorbeeld eens fruitsoorten met een lage glycemische waarde in plaats van gedroogd fruit of fruitsappen.

Probeer jezelf te beperken tot 1 á 2 koppen koffie per dag en probeer het uiteindelijk helemaal af te bouwen en te stoppen met het drinken van dit zwarte goud. Ook het drinken van energiedrankjes is een echte sloper voor je lichaam.

ZWAK IMMUUNSYSTEEM

Immuunsysteem / WeerstandCortisol heeft een beschermende werking voor je immuunsysteem.

Een verkoudheid of griepje is vaak een simpel teken dat je lichaam tegen een infectie vecht, echter het is je cortisol die ervoor zorgt dat deze verkoudheid of griep niet verder verergert.

Het op peil houden van je cortisolwaarden, dus niet té laag en niet té hoog, is een belangrijk onderdeel van je gezondheid en je weerstand.

Stress zorgt ervoor dat je cortisolgehalte veel te hoog wordt waardoor het immuunsysteem feitelijk té sterk wordt.

Uiteindelijk kan dit ervoor zorgen dat je immuunsysteem niet langer goed werkt en deze verzwakte staat kan zich voordoen gedurende de gehele periode dat jij hevige stress ervaart.

Zonder een goed functionerend immuunsysteem ben je erg vatbaar voor ziektes. Omgekeerd zorgen lagere cortisolwaarden ervoor dat je immuunsysteem overreageert op pathogenen.

Dit kan tot chronische ontstekingen en verschillende ademhalings- en auto-immuunziekten leiden.

Maar wat betekent dit nu voor bijnieruitputting patiënten? Dit hangt er sterk vanaf in welke fase van de ziekte jij je bevindt.

In de beginfase van adrenaline vermoeidheid zorgen constant hoge cortisolwaarden voor onderdrukking van je immuunsysteem waardoor je erg kwetsbaar bent voor infecties en ziekten.

In latere stadia van bijnieruitputting zorgen juist lage hoeveelheden cortisol in je bloed voor chronische verkoudheid, allergieën en auto-immuunziekten.

Geen van beide is een goede uitkomst, daarom moet je tijdens je herstel van bijnieruitputting vooral focussen op een blijvend en gebalanceerd cortisolgehalte.

17 ANDERE SYMPTOMEN VAN BIJNIERUITPUTTING

Er zijn een groot aantal andere klachten die met bijnieruitputting in verband gebracht kunnen worden. Veel van de volgende symptomen kunnen direct gelinkt worden met de bovengenoemde meest voorkomende klachten.

Afhankelijk van in welke fase van bijnieruitputting jij je bevindt zul je waarschijnlijk een hand vol tot een groot aantal van deze symptomen herkennen.

  • Angst
  • Astma, allergieen en luchtwegklachten
  • Donkere kringen onder je ogen
  • Duizeligheid
  • Depressie
  • Droge huid
  • Extreme vermoeidheid een uur na het sporten
  • Erg vaak urineren
  • Slapeloosheid (insomnie)
  • Gewrichtspijn
  • Lijnen (rimpels) in je vingertoppen
  • Zichtbaar verlies van spieren
  • Lage bloeddruk
  • Lage bloedsuiker
  • Laag libido
  • Pijn in je onderrug
  • Gevoelloze vingers door slechte bloedcirculatie
  • Gewichtstoename

WAT IS DE VOLGENDE STAP?

Dus je hebt de lijst van symptomen doorgenomen en herkent veel van deze symptomen in jezelf, wat kun je dan doen? Helaas is het het behandelen van bijnieruitputting niet zo simpel als “pilletje erin en klaar”.

Het zal waarschijnlijk een langdurig proces worden om je normale energie terug te krijgen en hiervoor zul je een aantal zaken bij de wortel aan moeten pakken en permanent oplossen.

Om te beginnen is het belangrijk om grote stressfactoren uit je leven te bannen en angst en stress bij de wortel aan te pakken om juist ’s nachts goed en rustig te kunnen slapen en overdag voldoende energie te hebben.

Een andere belangrijke factor voor herstel is het gelijk zetten van je biologische klok waardoor je weer een ‘normaal’ dag- nachtritme zult krijgen.

Daarnaast is het ook uiterst belangrijk dat je je hormoonhuishouding herstelt en om te slapen de juiste (slaap)hormonen op de juiste momenten aanmaakt.

PERFECT SLAPEN IN 7 STAPPEN

Perfect Slapen in 7 Stappen boekAl deze bovenstaande kwesties kun je aanpakken met Perfect Slapen in 7 Stappen van William van der klaauw.

Van der Klaauw leert je in zijn 120 pagina’s dikke eBook en hardcover boek met een groot aantal eenvoudige oefeningen hoe je je biologische klok gelijk zet, de juiste hormonen op het juiste moment aanmaakt en hoe je beter om kunt gaan met stress.

Daarnaast zul je nog veel meer praktische tips en trainingen krijgen die je helpen om beter te slapen en langer te slapen.

Bestel Perfect Slapen in 7 Stappen nu met 50% korting en betaal slechts €37,- en ontvang vele extra’s.

Ruim 5.000 mensen gingen je al voor (waaronder ikzelf) en zij waren allen uitermate tevreden over deze cursus. Ben je echter niet tevreden over deze methode dan kun je met de 90 dagen niet-goed-geld-terug garantie gewoon je geld terugkrijgen zonder vragen.

Neem eens een kijkje op de pagina van Perfect Slapen in 7 Stappen door op de link hieronder te klikken en slaap vannacht al beter!

JA! IK WIL BETER SLAPEN EN DE CURSUS DOWNLOADEN

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *