Beter slapen tijdens de overgang [10 Slaaptips]

Beter slapen tijdens de overgangVeel vrouwen ervaren dat ze slecht slapen als ze in de overgang komen. Hoewel niet overal een oplossing voor is zijn er wel een aantal dingen die je kunt doen om beter te slapen tijdens de overgang.

Elke nacht kan een derde van alle Nederlandse vrouwen tussen de 35 en 55 jaar moeilijk in slaap komen en/of worden erg vroeg wakker door de gevolgen van de menopauze.

Zoals ik al aangaf is niet overal een oplossing voor, maar ik kan je wel een aantal bruikbare tips geven hoe je beter kunt slapen tijdens de overgang.

SLAPEN EN DE OVERGANG

Als je in de overgang bent lijkt (goed) slapen vaak een onmogelijke droom, want door onder meer de opvliegers liggen veel vrouwen badend in het zweet maar klaarwakker in bed.

Wanneer je uiteindelijk in slaap bent gevallen wordt je vaak veel te vroeg wakker met een slecht humeur, erg geïrriteerd, vermoeid en heb je moeite je te concentreren.

Als je elke nacht last hebt van slapeloosheid en andere symptomen van de menopauze dan kun je het beste een afspraak maken met je huisarts.

Heb je er regelmatig last van, maar niet elke nacht, dan hoort het er gewoon bij (hoe erg dit ook mag klinken).

Gelukkig kun je wel een aantal aanpassingen aan je levensstijl en je slaapomgeving doen om ook tijdens de overgang goed te kunnen slapen.

Ook het volgen van de slaapcursus Perfect Slapen in 7 Stappen van William van der Klaauw is een goede tip.

In zijn methode leer je namelijk hoe je de juiste (slaap)hormonen op het juiste moment aanmaakt en deze hormonen kunnen de opvliegers die je juist uit je slaap houden onderdrukken.

NACHTELIJKE OPVLIEGERS TIJDENS MENOPAUZE

Nachtelijke opvliegersEén van de redenen waarom vrouwen tijdens de overgang moeite hebben met slapen is het hebben van nachtelijke opvliegers.

Dit komt door veranderende hormoonspiegels, waarbij vooral fluctuerende oestrogeen- en progesteronwaarden voor opvliegers kunnen zorgen.

Wanneer deze opvliegers gedurende de nacht opdoemen zorgt dit in veel gevallen voor slaapproblemen.

Vaak worden vrouwen met nachtelijke opvliegers midden in de nacht en badend in het zweet wakker.

Bij sommige vrouwen is het zo erg dat ze zich zelfs moeten verkleden en het bed moeten verschonen.

Overbodig om te zeggen misschien, maar na deze activiteit in het midden van de nacht vinden de meeste vrouwen het extreem moeilijk om weer in slaap te vallen en dit resulteert in slapeloosheid (insomnie).

BETER SLAPEN TIJDENS DE OVERGANG

Ik heb hieronder 10 tips voor je verzameld die jou kunnen helpen om beter te slapen tijdens de overgang.

Hierbij is vooral de tiende en laatste tip die ik je wil meegeven erg krachtig en effectief.

Deze 10e tip gaat namelijk over de slaapmethode Perfect Slapen in 7 Stappen waarbij je onder andere leert de juiste slaaphormonen aan te maken op het juiste moment.

Omdat opvliegers worden veroorzaakt door veranderende hormoonwaarden is het belangrijk om je lichaam te leren deze hormonen niet aan te maken, maar juist slaaphormonen aan te maken als je op bed gaat.

#1: HORMOONTHERAPIE

Slapen in de menopauzeEr is de laatste jaren veel discussie ontstaan over hormoontherapie tijdens de overgang omdat je een grotere kans zou hebben op hart- en vaatziekten, borstkanker en blaasontsteking.

Hier zijn echter nooit sluitende bewijzen voor geleverd, maar desalniettemin ben ik ook van mening dat je deze hormoontabletten niet te lang moet slikken en alleen moet gebruiken als je een opvlieger hebt.

Dit kan betekenen dat je bijvoorbeeld slechts 1 pil per week hoeft te nemen en zo’n kleine dosering kan geen kwaad.

Ook niet elke vrouw zal tijdens de overgang hormoontherapie nodig hebben, maar voor ongeveer 20% van alle vrouwen zijn de symptomen van de menopauze zo erg dat deze de slaapkwaliteit en de kwaliteit van leven dusdanig beïnvloeden dat hormoontherapie uitkomst kan bieden.

#2: VOLG EEN VAST SLAAPRITME

Net als andere slaapstoornissen kan de slapeloosheid van de overgang en perimenopauze (periode rondom de menopauze) verminderd worden door je aan een vast slaapritme te houden om je biologische klok “gelijk” te laten lopen.

Dit kan je helpen om een aantal van de verwarrende berichten die je lichaam krijgt door veranderende hormoonwaarden in toom te houden.

Het is erg belangrijk dat je je aan dit slaapschema houdt en dus ook in het weekend niet langer uitslaapt dan normaal.

Goede regelmatige slaap is het grootste cadeau wat je jezelf kunt geven tijdens deze vaak onaangename periode in je leven.

Als je niet al een vast slaapschema hebt dan is tijdens de overgang zeker de tijd om deze te bepalen, want het is niet moeilijk en de voordelen neem je de rest van je leven met je mee.

#3: ANDERE MEDICATIE

SlaapmedicatieVrouwen die liever geen oestrogeen gebruiken kunnen wellicht in overleg met hun huisarts venlafaxine gebruiken.

Het helpt om opvliegers die slapeloosheid veroorzaken te verminderen, maar heeft volgens onderzoekers een mindere werking dan oestrogeen.

Echter venlafaxine (Wikipedia) kan opvliegers wel met 40% – 60% verminderen en zorgt ervoor dat je slaperig wordt.

Raadpleeg altijd je huisarts voor je medicatie gaat gebruiken, want net als bij slaappillen hebben ook deze medicijnen risico’s en bijwerkingen.

#4: COGNITIEVE GEDRAGSTHERAPIE (CGT)

2 – 3 Maanden met een gediplomeerd cognitieve gedragstherapeut kunnen je een aantal slaapstrategieën opleveren die speciaal voor jou op maat zijn gemaakt om jouw specifieke slaapproblemen te verhelpen.

Wanneer je echter regelmatig midden in de nacht wakker wordt en niet weer in slaap kunt vallen is het wellicht beter om contact op te nemen met een psychiater om over oude weggestopte problemen te praten die jou ongemerkt uit je nachtrust halen.

#5: DOE EEN POWERNAP

Powernap tijdens de overgangAls je weer één van die nachten hebt gehad waarbij je overgangshormonen en je slaaphormonen het duidelijk niet eens konden worden en je midden in de nacht wakker werd kun je een deel van deze slaap overdag inhalen.

Je zult verbaasd zijn hoeveel fitter je bent na een klein dutje van bijvoorbeeld een kwartier.

Je kunt bijvoorbeeld tijdens je lunchpauze in je auto gaan zitten, je rugleuning achterover zetten en een korte powernap doen.

#6: SLAAP IN SPORTKLEDING

Ok, dit klinkt misschien vreemd, maar laat het me uitleggen. Wanneer opvliegers de hoofdreden van jouw slaapprobleem is kun je iets doen om het zweten tegen te gaan.

Thermoshirts en thermo ondergoed zorgen er niet alleen voor dat je lekker warm blijft als je gaat sporten in de kou maar zorgen er ook voor dat je zweet wordt afgedreven als je het warm hebt.

Thermokleding zorgt er inderdaad niet voor dat je geen opvliegers meer krijgt, maar ze helpen je wel om je bed droog te houden waardoor jij je niet midden in de nacht hoeft te verkleden.

#7: GEBRUIK EEN COOL KUSSEN

Als je last hebt van opvliegers kun je op een koelkussen proberen te slapen.

Deze coole kussens worden gevuld met water en kan je lichaamstemperatuur omlaag brengen, een goed voorbeeld hiervan is de Chillow die je ziet in de advertentie hieronder.

Toegegeven koelkussens kunnen opvliegers niet voorkomen, maar kunnen wel de intensiteit en het slechte effect op je slaap verminderen.

<script>

#8: KOEL AF VOOR JE GAAT SLAPEN

VentilatorProbeer je lichaam af te koelen voor je gaat slapen, want een lagere lichaamstemperatuur geeft een signaal aan je lijf dat het tijd is om te gaan slapen.

Je kunt bijvoorbeeld een raam in je slaapkamer open zetten ruim voor je naar bed gaat, of zelfs een draagbare airco je kamer laten verkoelen als je daar de beschikking over hebt.

Daarnaast kun je een warm bad nemen voor je gaat slapen en dan hoor ik je denken: "Wordt je niet juist nog veel warmer van een warm bad?"

Ja, op het moment dat je in bad zit gaat inderdaad je lichaamstemperatuur omhoog, maar een natuurlijke reactie van je lichaam zal zijn dat het juist afkoelt om de warmte buiten te houden.

Als je meer out of the box denkt (of moet ik juist zeggen "in the box"? Haha) is het ook goed om seks te hebben om makkelijker in slaap te vallen.

44% Van alle vrouwen in de overgang zegt geen tijd te hebben voor seks, terwijl een vluggertje voor het slapen gaan wonderen kan verrichten voor je slaapkwaliteit.

Maar let op doe het wel altijd veilig, ook tijdens de overgang!

#9: ONTSPAN

Om goed te kunnen slapen tijdens de overgang is het belangrijk om goed te kunnen ontspannen voor je naar bed gaat.

Dit is niet altijd even makkelijk in de drukke maatschappij waar we vandaag de dag in leven met veel stress, deadlines en problemen, maar kan je slaapkwaliteit wel gigantisch ten goede komen.

Het is hierbij vooral belangrijk om je geestelijk te kunnen ontspannen zodat je niet in bed gaat liggen piekeren, maar met rust in je hoofd kunt gaan slapen.

Dus gun jezelf dat warme bad waar ik het hierboven over had, of neem een lekker kopje kamillethee en lees een goed boek voor het slapen.

Ook yoga, mediteren of bidden kunnen goede bezigheden zijn om je geest tot rust te brengen zodat je op een relaxte manier in bed belandt.

#10: PERFECT SLAPEN IN 7 STAPPEN (50% KORTING)

Perfect Slapen in 7 Stappen boekIk heb het in het begin van dit artikel al even aangehaald, maar de beste oplossing om met je slaapproblemen af te rekenen, ook tijdens de overgang, is de Perfect Slapen in 7 Stappen methode.

William van der Klaauw leert je in dit 120 pagina's tellend eBook en fysiek boek vol met effectieve slaaptips en nuttige oefeningen hoe je met je slaapproblemen af kunt rekenen.

Specifiek voor vrouwen in de overgang is het belangrijk om de hormonen die zorgen voor opvliegers tijdens het slapen te onderdrukken en dit is precies wat hij je in zijn boek leert.

Dankzij jaren ervaring als slaapexpert weet hij hoe je de juiste slaaphormonen op het juiste moment aan kunt maken en dus makkelijker in slaap kunt vallen.

Niet-goed-geld-terug garantie (+ Kortingslink)

Echter je leert nog zoveel meer in deze slaapcursus waar je de rest van je leven veel plezier aan zult beleven.

Zo leer je onder andere je biologische klok weer gelijk te zetten, je slaapangst overwinnen en de natuurlijke schommelingen in je lichaamstemperatuur weer onder controle te krijgen.

Als je Perfect Slapen in 7 Stappen nu download via de onderstaande kortingslink krijg je niet alleen 50% korting, maar krijg je ook een aantal extra bonussen waaronder het Welterusten Snacks Receptenboek met vele slaapverwekkende recepten.

Dankzij de 90 dagen niet-goed-geld-terug garantie loop je bovendien geen enkel risico, want als je niet tevreden bent en deze methode is niet wat je ervan verwacht dan krijg je gewoon je geld terug.

Dus waar wacht je nog op? Download Perfect Slapen in 7 Stappen snel via onderstaande link, krijg 50% korting en slaap vannacht al beter.

GA DIRECT NAAR DE GEHEIME KORTINGSPAGINA!

Ruim 5.000 tevreden slapers gingen je al voor!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *