Ijzer en slapen: Dit is hoe ijzertekort voor slaapproblemen zorgt en hoe je het kunt oplossen!

Wist je dat ijzer een belangrijk mineraal is in je lichaam die je helpt om beter te slapen en fitter en energieker te ontwaken?

Wanneer je vaak erg vermoeid bent en slecht slaapt kan een ijzertekort namelijk de oorzaak zijn.

Ijzer geeft je namelijk energie omdat het een essentiële bouwsteen is voor de rode bloedcellen die zuurstof door je lichaam vervoeren.

Ijzer en slapen

Symptomen van ijzertekort

Dit verklaart ook direct waarom mensen met een ijzertekort vaak oververmoeid zijn. Een erg bleek gezicht hebben en kortademigheid zijn andere symptomen van te weinig ijzer.

Er zijn echter ook andere signalen die duiden op een ijzertekort, zoals:

  • Hoofdpijn
  • Duizeligheid
  • Oorsuizen
  • Haarverlies
  • Koude handen
  • Moeilijk slikken
  • Jeuk
  • Verstoorde eetlust
  • Pijnlijke of ongebruikelijk gladde tong
  • Broze of zeer kromme nagels
  • Rusteloze benen syndroom
  • Verstoorde slaap en slapeloosheid

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat ijzer een van de belangrijkste ontbrekende mineralen is in ons hedendaags dieet.

Zo zou bijna de helft van de onderzochte kandidaten dagelijks te weinig ijzer binnenkrijgen.

Volgens het Voedingscentrum hebben mannen dagelijks 11 milligram ijzer nodig, terwijl de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid bij volwassen vrouwen op 16 mg is vastgesteld.

Overigens lopen met name sportieve vrouwen en fitness-enthousiastelingen kans op een groot ijzertekort.

Uit hetzelfde onderzoek blijkt overigens ook dat ongeveer 30% van de vrouwelijke sporters zo’n laag ijzergehalte hebben in hun bloed dat ze een groot risico lopen op het ontwikkelen van bloedarmoede.

Slecht slapen door ijzertekort

Ijzer en slapen

Zoals gezegd helpt het mineraal ijzer bij het transporteren van zuurstof door je gehele lichaam en dit is precies waarom een tekort aan ijzer ervoor kan zorgen dat je je moe en futloos voelt.

Dit verklaart meteen waarom Popeye altijd spinazie eet en gespierd en sterk wordt. Spinazie zit namelijk tjokvol met ijzer.

Daarnaast kan een gebrek aan ijzer direct in verband gebracht worden met het rusteloze benen syndroom.

Rusteloze benen (RLS) is een slaapstoornis die voor hevige tintelingen in de benen zorgt en een onbedwingbare noodzaak om deze te bewegen tijdens het inslapen.

Dit kan er mede voor zorgen dat je zeer onrustig slaapt waardoor ook je slaapkwaliteit drastisch achteruit kan gaan en er zelfs ernstige slaapproblemen kunnen ontstaan.

Veel ijzer in rood vlees

Wat moet je eten om meer ijzer binnen te krijgen?

Waarschijnlijk de beste bron van ijzer in voedsel bevindt zich in rood vlees.

Zo krijg je door het eten van een heerlijke steak ongeveer 3 keer meer ijzer binnen dan wanneer je bijvoorbeeld kip eet en meer dan 250% meer dan met broccoli het geval is.

Daarnaast kan je lichaam het zogenaamde ‘heem-ijzer’ in rood vlees veel sneller en makkelijker opnemen dan ‘niet-heem-ijzer’ wat bijvoorbeeld gevonden kan worden in plantaardige producten.

Om optimaal van je rood vlees maaltijd te kunnen genieten en profiteren doe je er goed aan een fruitsap erbij tee drinken om ijzer nog beter te kunnen opnemen.

Een aantal heerlijke gerechten met rood vlees zijn:

  • Gehaktballen van lamsvlees met bruine rijst en een salade
  • Sirloin steak (biefstuk) geserveerd meet gestoomde groente
  • Gegrilde varkensmedaillons met verschillende soorten kool en zoete aardappel

Probeer iedere week ongeveer 500 gram rood vlees te eten dan weet je zeker dat je voldoende ijzer binnenkrijgt.

Supplementen voor meer ijzer en betere slaap

Hieronder vind je een aantal voedingssupplementen waarmee je het ijzertekort in je lichaam kunt aanvullen:



Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.