Dit is hoe LED-lampen slapeloosheid kunnen veroorzaken!

We weten allemaal dat licht een van de belangrijkste factoren is in het reguleren van ons slaap- waakritme.

Het is echter niet alleen het zonlicht wat een grote invloed op je slaap heeft maar ook de verlichting in je huis en op je werk blijkt uit wetenschappelijk onderzoek.

Uit dit recente onderzoek blijkt daarnaast dat zelfs jouw keuze in lampen en pitten je slaap ernstig kunnen verstoren.

Dit is hoe LED-lampen slapeloosheid kunnen veroorzaken!

Dit is hoe licht je slaap beïnvloedt

Je interne biologische klok (circadiane ritme) helpt je lichaam zijn natuurlijke slaap- waakritme te bepalen.

We weten dat je biologische klok ontzettend gevoelig is voor licht, zowel zonlicht als kunstmatig licht.

Zo hebben zaken als wanneer en hoe je jezelf aan licht blootstelt een grote invloed op je interne klok en de vele lichaamsfuncties die ermee in verbinding staan.

Enkele voorbeelden van lichaamsfuncties die aangestuurd worden door je biologische klok zijn: je spijsvertering, hormoonhuishouding en je lichaamstemperatuur.

Zo liepen de slaapschema’s van mensen voor de industriële revolutie bijvoorbeeld synchroon met het opkomen en ondergaan van de zon. Dit natuurlijke ritme is in onze moderne tijd verloren gegaan door de komst van kunstmatige verlichting in onze huizen.

Daarnaast worden mensen ongemerkt naar licht getrokken omdat het je gemoedstoestand verbetert, je meer energie geeft. Bovendien zorgt kunstmatige verlichting ervoor dat we ook ’s avonds kunnen werken, lezen, tv kijken, gamen enz.

Vooral nu we in onze tijd te allen tijde licht kunnen ‘consumeren’ gaat dit een negatieve rol spelen in onze slaap.

Blootstelling aan licht vermindert namelijk de productie van het zogenaamde “slaaphormoon” melatonine.

Melatonine is een lichaamseigen stofje die je helpt slaperig te worden en in slaap te vallen. Dit is precies de reden waarom je veel minder snel in slaap valt wanneer je vlak voor je naar bed ging in een goed verlichte ruimte bent geweest.

Uit wetenschappelijk onderzoek is zelfs gebleken dat je lichaam bijna de helft minder melatonine produceert wanneer je voordat je naar bed gaat in een volledig verlichte kamer bent geweest in vergelijking met wanneer je tijd hebt doorgebracht in een ruimte met gedimd licht.

Welk type licht heeft de grootste invloed op je slaap?

Vooropgesteld: Jezelf blootstellen aan alle soorten van kunstmatig licht kunnen je slaap verstoren, echter er is wel een groot verschil tussen de verschillende lichtsoorten.

Zo zijn er bepaalde lichtsoorten die de melatonine productie meer reduceren dan andere types.

Vooral lichtsoorten met een blauwe golflengte zoals zonlicht, de verlichting van beeldschermen maar ook de bekende energiebesparende LED-lampen verstoren de productie van melatonine langer dan lichtsoorten met een andere golflengte.

Tijdens het eerder genoemde onderzoek werd gekeken naar welke invloed verschillende soorten licht op de melatonine productie hebben.

Hieruit kwam naar voren dat huizen voorzien van de moderne energiezuinige verlichting een bijna dubbel zo grote melatonine onderdrukkende werking hebben dan huizen voorzien van conventionele verlichting.

Hoe zit het met LED-lampen?

Hoewel de omschakeling naar de energiezuinige LED-verlichting beter voor het milieu is heeft het een negatieve invloed op je gezondheid en slaapkwaliteit.

Volgens de onderzoekers kennen slechts weinig mensen de potentiële gevaren van licht.

Hierbij moet overigens wel rekening gehouden worden met het feit dat niet iedereen even gevoelig is voor licht en dat ook de reactie van de biologische klok per persoon verschillend is.

Toch kan wel gesteld worden dat wanneer je ’s avonds meer licht tot je neemt dat het dan langer duurt voor je in slaap valt en dit ook negatieve gevolgen kan hebben voor je slaap.

Je lichten aanpassen om beter te slapen

Zoals gezegd kan het type licht en waaraan je jezelf blootstelt en het tijdstip waarop je dit doet je biologische klok en slaapritme verstoren.

Hieronder volgen een aantal tips om jou te helpen sneller in slaap te vallen:

  • Schakel alle elektronica met een beeldscherm ten minste een half uur voor je naar bed gaat uit. De achtergrondverlichting van je pc, tablet en smartphone kunnen ervoor zorgen dat je de slaap niet kunt vatten.
  • Stel jezelf overdag bloot aan zoveel mogelijk natuurlijk zonlicht om je natuurlijke slaap- waakritme te versterken.
  • Verwissel de lamp in je slaapkamer voor een warmere kleur (oranje) licht.
  • Overdag zijn LED-lampen geweldig maar zorg ervoor dat je vooral in de avond gebruik maakt van lampen met dimlicht om de melatonine productie te stimuleren.

Wil jij je slaapproblemen écht aanpakken?

Perfect Slapen in 7 Stappen coverOm een begin te maken met het oplossen van je slaapproblemen raad ik je aan de 7-Stappen methode van slaapexpert W. v/d Klaauw te downloaden.

Je leert in deze online slaaptraining o.a. hoe je op het juiste moment de juiste slaaphormonen kunt produceren waardoor je sneller in slaap valt en langer doorslaapt.

Daarnaast staat het boek boordevol tips en tricks en kleine aanpassingen in je levensstijl die jij kunt gebruiken om snel goed te gaan slapen.

Je loopt overigens geen enkel risico, want dankzij de 100% niet-goed-geld-terug garantie krijg je gewoon je geld terug als je niet tevreden bent!

KLIK HIER VOOR MEER INFORMATIE EN DOWNLOAD HET BOEK!

Deze populaire online slaapcursus is inmiddels meer dan 15.000 keer gedownload!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *