4 Mindset veranderingen voor een betere slaap! [Eenvoudig en effectief]

Houden stress en razende gedachten jou uit je slaap? Vecht jij dagelijks tegen slapeloosheid en kun je maar niet op een natuurlijke manier in slaap vallen?

Deze slaapproblemen zijn in veel gevallen eenvoudig op te lossen door je mindset omtrent je slaap te veranderen.

Door simpelweg bepaalde dingen tegen jezelf te zeggen of denken kun je al een groot verschil maken en je slaapproblemen verhelpen.

In dit artikel heb ik 4 eenvoudige maar effectieve mindset veranderingen voor je verzameld om je slaap te verbeteren en sneller in slaap te vallen.

4 Mindset veranderingen voor een betere slaap!

Hoe je mindset je slaap beïnvloedt

Wanneer je erg druk in je hoofd bent dan zul je merken dat je moeilijk in slaap valt en wellicht uren wakker in bed ligt te woelen en draaien.

Daarnaast ligt bij de meeste mensen de smartphone naast hen op het nachtkastje of zelfs onder het kussen.

Hierdoor raak je snel afgeleid wanneer er weer een nieuwe melding met nieuwe problemen binnenkomt, dit weerhoudt je alleen nog maar meer van een goede nachtrust.

Dankzij de opkomst van het internet en de smartphone is het bijna onmogelijk om niet beschikbaar te zijn voor anderen, zelfs ’s nachts.

Door duidelijke grenzen hierin te bepalen en je lichaam en geest goed voor te bereiden op je slaap in de momenten voor je naar bed gaat

Gevaren van slapeloosheid

Tot laat in de nacht doorwerken en emails beantwoorden is iets wat veel mensen tegenwoordig normaal vinden omdat ze bang zijn dat het werk niet op tijd klaar is of een belangrijke ontwikkeling te missen.

Toch zijn veel mensen niet bekend met de gevaren die ernstig slaapgebrek en slapeloosheid met zich meebrengen.

Zelfs na een enkele slapeloze nacht veranderen bepaalde elementen in je brein al en zul je merken dat je je minder goed kunt concentreren en juiste keuzes maken.

Daarnaast wordt ook je reactievermogen ernstig aangetast waardoor het gevaarlijk kan zijn als je zware machines moet besturen of moet deelnemen aan het verkeer.

Echter ook je gemoedstoestand heeft te lijden onder slaaptekort, zo kun je erg impulsief, geïrriteerd en angstig reageren op verschillende situaties.

Naast bovenstaande geestelijke gevaren van slapeloosheid kleven er ook een aantal fysieke risico’s aan een verstoorde nachtrust, zoals:

  • Vergrote kans op hart- en vaatziekten
  • Hoge bloeddruk
  • Diabetes
  • Overgewicht
  • Depressie
  • … en uiteraard grote vermoeidheid en futloosheid.

Mindset veranderingen voor een betere slaap

We weten inmiddels dat slecht slapen en slapeloosheid zowel je geestelijke als je lichamelijke gezondheid ernstige schade kan toebrengen.

Om deze gezondheidsrisico’s te helpen voorkomen en jou weer beter te laten slapen heb ik 4 mindset veranderingen voor je verzameld die jou gaan helpen weer sneller in slaap te vallen en beter te slapen.

#1: Het is er morgen ook nog wel!

Verander je mindset en slaap beterDie ene zin: “Het is er morgen ook nog wel!” kan jou helpen een stapje terug te nemen en van een betere nachtrust te genieten.

Je kunt deze wijsheid toepassen op bijna alles, werk, projecten, series en je telefoon. Al deze dingen lopen niet weg en kun je de volgende dag wel weer mee doorgaan.

Een goede verandering die je daarnaast kunt doorvoeren is om je smartphone tijdens je slaap in een andere kamer te leggen.

Door een vaste ontspannende slaaproutine te volgen helpt je om een gezonde slaaphygiëne te ontwikkelen.

Op deze manier zet je jezelf op de eerste plek en dat is helemaal niet egoïstisch, het is zelfs noodzakelijk.

Dus de volgende keer dat jij je telefoon niet weg kunt leggen om te gaan slapen kun je in gedachten de volgende zin zeggen en desnoods herhalen: “Het is er morgen ook nog wel!”

#2: Slapen is goed voor mij

Mensen die iedere nacht van een goede nachtrust kunnen genieten zijn gezonder, fitter en leven over het algemeen langer.

Elke nacht herstelt en repareert je lichaam zichzelf en zorgt het ervoor dat je de volgende dag vol nieuwe energie kunt beginnen.

Hoewel veel mensen denken dat ze prima uit de voeten kunnen met 4 à 5 uurtjes slaap per nacht denk je lichaam hier anders over.

Zorg ervoor dat je iedere nacht tenminste 7 uren slaapt en bij voorkeur 8 of 9 uren om je kwaliteit van leven te bevorderen en überhaupt langer te leven.

#3: Ik voel me beter nadat ik geslapen heb

Je doet er goed aan om jezelf tijdens je avondroutine eraan te herinneren dat je je beter voelt nadat je hebt geslapen.

Blijf tegen jezelf zeggen dat slaap een gigantische helende werking op je lichaam heeft.

Uit meerdere (ontelbare) onderzoeken is gebleken dat minder dan 6 uren slaap per nacht uiteindelijk tot hartfalen, hartaanvallen, diabetes en een hoge bloeddruk kan leiden en dit zijn slechts enkele van de vele klachten die door slaaptekort kunnen ontstaan.

Je lichaam heeft een geweldige natuurlijke herstellende werking die vooral ’s nachts plaatsvindt waardoor je lijf nieuwe energie opdoet ontstekingen en virussen bestrijdt.

#4: Maak je geen zorgen als je niet snel in slaap valt

Iedereen wil het liefst in zijn of haar bed duiken en 10 seconden later heerlijk slapen maar zo werk het in de praktijk natuurlijk niet.

Het slechtste wat je kunt doen wanneer je niet direct in slaap valt is je hier zorgen over te maken.

Dit heeft juist een averechtse werking, zo ben je gefrustreerd omdat je niet al slaapt en slaap je niet omdat je gefrustreerd bent en hierdoor veel stress hebt.

Probeer deze zorgen los te laten en te ontspannen. Dit kun je bijvoorbeeld doen door in gedachten af te reizen naar een prachtige rustgevende bestemming.

Andere manieren om je zorgen te vergeten in bed zijn:

  • Verschillende ademhalingsoefeningen
  • Een glas warme melk drinken
  • … en ook het welbekende “schaapjes tellen” kan wonderen verrichten

Je zult merken wanneer je uit deze vicieuze cirkel ontsnapt dat je dan ongemerkt juist veel sneller in slaap valt.

Schrijf aandachtspunten op

Je mindset bepaalt je slaap

Je ziet dat je geestelijke gesteldheid en je mindset een grote invloed heeft op je slaapkwaliteit en deze zelfs grotendeels bepaalt.

Het is daarom belangrijk om met een kalme geest naar bed te gaan en het is daarom belangrijk om bovenstaande punten in gedachten of zelfs hardop tegen jezelf te zeggen wanneer je wilt slapen.

Je kunt ze deze en wellicht nog andere mindset veranderingen en aandachtspunten voor jezelf op papier zetten en op je nachtkastje leggen.

Op deze manier kun je deze er snel bijpakken wanneer je weer eens wakker ligt in bed.

Volg de 7-Stappen methode

Perfect Slapen in 7 Stappen coverDit zijn slechts enkele mindset veranderingen die je helpen sneller in slaap te vallen en beter te slapen.

Ben jij op zoek naar een meer uitgebreide slaaptraining om van hardnekkige slapeloosheid af te komen? Dan raad ik je aan de 7-Stappen methode te proberen.

Je leert in deze online slaapcursus o.a. hoe je sneller in slaap valt dankzij lichaamseigen hormonen en een fluctuerende lichaamstemperatuur.

Je kunt het eBook direct downloaden op je pc, smartphone of tablet waardoor je meteen aan de slag kunt.

Daarnaast krijg je toegang tot het online ledengedeelte waardoor je met lotgenoten ervaringen kunt uitwisselen en kunt profiteren van nog meer professionele slaapadviezen!

KLIK HIER VOOR MEER INFORMATIE EN DOWNLOAD HET BOEK!

Deze unieke online slaapcursus is inmiddels ruim 15.000 keer gedownload!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.