Slapeloosheid oplossen met azijn: Is appelazijn met honing een magisch slaapdrankje?

Appelazijn met honing wordt al honderden jaren gebruikt door natuurgenezers om de gezondheid te bevorderen en allerlei kwaaltjes te verhelpen.

Je kunt het namelijk gebruiken om af te vallen of je kans op diabetes te verminderen maar bijvoorbeeld ook als haar conditioner en wasverzachter.

Het komt dan ook niet als een verrassing dat appelazijn (apple cider vinegar) in combinatie met honing vaak wordt aanbevolen om beter te slapen.

In dit artikel heb ik uitgezocht waarom appelazijn en honing jou helpen om beter te slapen en wat de voordelen van beide ingrediënten afzonderlijk van elkaar zijn.

Slapeloosheid oplossen met appelazijn

Appelazijn en slaap

Appelazijn en slaapLaten we eerlijk zijn, appelazijn is niet bepaald lekker en de voordelen moeten wel heel bijzonder zijn wil je daadwerkelijk dit drankje gaan drinken.

Uit wetenschappelijk onderzoek is echter gebleken dat er vele redenen zijn waarom appelazijn je helpt om sneller in slaap te vallen en langer in slaap te blijven.

Hieronder heb ik een lijst met 6 redenen samengesteld waarom appelazijn je helpt om beter te slapen.

  1. Appelazijn is een goede bron van vitamines en mineralen
  2. Het houdt je bloedsuikerspiegel onder controle
  3. Verbetert de pH-waarde van je lichaam
  4. Het maakt je luchtwegen vrij
  5. Zorgt voor een frisse adem
  6. Appelazijn is een natuurlijk slaapmiddel

#1: Appelazijn is een goede bron van vitamines en mineralen

Appelazijn is rijk aan vitamines en mineralen die je lichaam en geest helpen ontspannen en slapeloosheid verminderen.

Vitamine B en kalium zijn natuurlijke ontspanners die in appelazijn gevonden kunnen worden en jou helpen sneller inslapen en je overall slaapkwaliteit verbeteren.

Daarnaast zorgt de overvloed aan magnesium in dit drankje slapeloosheid verlichten, want een tekort aan magnesium kan immers direct gelinkt worden aan chronische slaapproblemen.

#2: Het houdt je bloedsuikerspiegel onder controle

Appelazijn helpt je bloedsuikerspiegel beter onder controle te houden waardoor je rustiger en meer ontspannen kun slapen.

Wanneer je bloedsuikerspiegel namelijk daalt produceert je lichaam een hormoon genaamd cortisol waardoor je midden in de nacht wakker kunt worden.

Dankzij het gebruik van appelazijn kun je dit voorkomen omdat dit er namelijk voor zorgt dat je dieper slaapt.

Diep slapen is bijzonder belangrijk om de volgende ochtend weer fris en energiek wakker te worden, daarnaast is het op peil houden van je glucose essentieel om af te vallen.

#3: Verbetert de pH-waarde van je lichaam

Wanneer je regelmatig appelazijn nuttigt zul je merken dat je ’s nachts minder vaak hoeft te plassen dankzij een verbeterde pH-waarde.

Je lichaam bestrijdt een hoge zuurgraad namelijk door frequent te urineren.

Door de pH-waarde in je lichaam te verbeteren hoef je er ’s nachts minder vaak uit om te urineren en slaap je beter en langer.

#4: Het maakt je luchtwegen vrij

Dezelfde mineralen die ik eerder bij het eerste punt aanhaalde helpen ook een verstopte neus verhelpen en het opgebouwde slijm in je luchtwegen verwijderen.

Wanneer je luchtwegen geblokkeerd raken met slijm adem je moeilijker en zorgt dit er vaak voor dat je gaat snurken waardoor niet alleen jij slecht slaapt maar ook anderen in je omgeving.

Appelazijn zorgt ervoor dat je weer vrij kunt ademen waardoor je beter slaapt en minder last hebt van slapeloosheid (insomnie).

Frisse adem

#5: Zorgt voor een frisse adem

Heb jij vaak last van een slechte adem in de ochtend? Drink dan vooral appelazijn omdat het de bacteriën die voor een slechte adem zorgen doodt.

Hoewel dit er niet meteen voor zorgt dat je beter slaapt zorgt het er wel voor dat je fijner wakker wordt, vooral voor je bedpartner en anderen in je omgeving.

#6: Appelazijn is een natuurlijk slaapmiddel

Wanneer je appelazijn na je maaltijd neemt helpt het je lichaam proteïne af te breken naar aminozuren.

Eén van deze aminozuren is tryptofaan, dit is een aminozuur dat verantwoordelijk is voor de productie van serotonine en melatonine, dit zijn hormonen die je slaap- waakritme helpen reguleren.

Wanneer het tryptofaan gehalte in je lichaam stijgt zal ook de hoeveelheid melatonine in je lijf stijgen waardoor je je slaperig gaat voelen en weet dat het tijd is om te gaan slapen.

Voordelen van honing voor je naar bed gaat

Honing wordt door velen gezien als “superfood voor de slaap” omdat het een specifieke slaapverwekkende werking bezit.

Uit onderzoek blijkt dat honing de algehele slaapkwaliteit kan verbeteren en het werkt bijzonder goed in combinatie met appelazijn.

Laten we nu eens stap-voor-stap onder de loep nemen wat de specifieke voordelen van honing voor je slaap zijn.

  1. Honing heeft een slaapverwekkende werking
  2. Reguleert je slaap- waakritme
  3. Rijk aan vitamines die je helpen beter te slapen
  4. Honing helpt je bloedsuikerspiegel stabiliseren

Honing met appelazijn ideaal slaapmiddel

#1: Honing heeft een slaapverwekkende werking

Zoals eerder genoemd helpt ook honing bij de productie van het zogenaamde ‘slaaphormoon’ melatonine.

Wanneer je lichaam meer melatonine aanmaakt is dit een natuurlijk seintje naar je hersenen dat het tijd is om te gaan slapen.

Je blijft namelijk wakker en alert tot je lichaam dit hormoon gaat produceren.

#2: Reguleert je slaap- waakritme

Als je net honing hebt genuttigd zal je insulinespiegel licht stijgen waardoor tryptofaan je brein makkelijker en sneller kan bereiken.

Tryptofaan zorgt ervoor dat je slaperig wordt, snel in slaap kunt vallen en minder last van slapeloosheid hebt.

Dit is vooral herkenbaar voor de meeste Amerikanen die na het Thanksgivingdiner uitgeput en uitgeteld in slaap vallen.

De kalkoen die namelijk traditioneel met deze typische Amerikaanse feestdag wordt genuttigd zit boordevol tryptofaan.

#3: Rijk aan vitamines die je helpen beter te slapen

Honing is daarnaast bijzonder rijk aan verschillende slaapbevorderende vitamines en mineralen, zoals: calcium, kalium, vitamine B en magnesium.

Deze vitamines kun je overigens ook aanvullen met behulp van voedingssupplementen hoewel het aan te raden is om dit op een meer natuurlijke manier te doen.

#4: Honing helpt je bloedsuikerspiegel stabiliseren

Net zoals bij appelazijn het geval is helpt ook honing je bloedsuikers stabiliseren en de leverfunctie verbeteren.

Als je bloedsuikerspiegel goed gebalanceerd is kan je lichaam regelmatig glucagon vrijgeven. Dit helpt je dieper te slapen en slapeloosheid verdrijven.

Slaapdrankje met appelazijn

‘Magisch’ slaapdrankje met appelazijn [recept]

Er zijn maar weinig mensen die pure appelazijn lekker vinden en dit ongemixt kunnen drinken, daarnaast zorgt het bij veel mensen voor darmproblemen.

Het wordt daarom aangeraden om appelazijn te mengen met water en honing voor een makkelijkere spijsvertering.

Om het drinken van appelazijn iets smakelijker te maken kun je het volgende recept proberen:

  • 2 Eetlepels appelazijn
  • 1 Eetlepel honing
  • 0,25 – 0,3 liter warm water

Neem het warme water (niet kokend) en voeg hier al roerend naar smaak de appelazijn en honing aan toe en geniet, wanneer het water iets is afgekoeld, van dit magische slaapdrankje.

Wanneer je toevallig geen honing in huis hebt of overtuigd vegan bent dan kun je ook prima pure appelazijn drinken om beter en dieper te slapen, mits je maag dit toelaat.

Appelazijn drinken in de ochtend of middag?

Slaapexperts verschillen nog van mening over de vraag of je appelazijn nou het beste ’s ochtends vroeg moet drinken of juist net voor je naar bed gaat.

Het juiste antwoord is dat appelciderazijn, of ciderazijn, bijzonder goed voor je gezondheid is ongeacht het tijdstip dat je het drinkt.

Toch raad ik je aan om het een half uur tot een uur voor je naar bed gaat te drinken vanwege een aantal verschillende redenen:

  • Je voelt je meestal een beetje slaperig na het drinken van appelazijn
  • Je maag- en darmstelsel kan er waarschijnlijk niet tegen ’s morgens vroeg
  • De meeste mensen zijn niet bijzonder hongerig wanneer ze wakker worden en het drinken een drankje wat bijzonder zuur is van aard is dan niet erg aanlokkelijk

Je kunt hier overigens prima zelf mee experimenteren en ontdekken wat voor jou het beste werk, ’s ochtends of ’s avonds.

Andere gezondheidsvoordelen

Naast de slaapverwekkende eigenschappen kent nog meer andere gezondheidsvoordelen en kan het gebruikt worden onder andere gebruikt worden bij de grote schoonmaak.

Zo kun je appelazijn bijvoorbeeld inzetten om:

  • Gewicht te verliezen omdat het je langer verzadigd laat voelen en het je spijsvertering bevordert
  • Keelpijn verhelpen
  • Botten en tanden sterker te maken
  • Spier- en gewrichtspijn verminderen
  • Allergieën tegen te gaan
  • Je spijsvertering te bevorderen
  • Cholesterol te verlagen
  • Bloeddruk stabiliseren

Conclusie

Perfect Slapen in 7 Stappen + gratis eBook Dieper SlapenZoals eerder genoemd is appelazijn een goede remedie voor veel verschillende kwalen en heeft het vooral een bijzonder goede uitwerking op je slaap.

Wanneer je dit mengt met honing en water ontstaat er een bijna magisch slaapdrankje die jou kan helpen om sneller in slaap te vallen en dieper te slapen.

Ben je naast dit slaapdrankje op zoek naar nóg meer unieke en bewezen slaaptips dan raad ik je aan de 7-Stappen methode van slaapexpert William van der Klaauw te downloaden.

Je leert in deze unieke online slaaptraining hoe je op het juiste moment de juiste ‘slaaphormonen’ kunt produceren om snel in slaap te vallen en slapeloosheid op te lossen.

Via de onderstaande link kun je dit 120+ pagina’s tellend eBook direct downloaden waardoor je meteen aan de slag kunt en vanavond al beter kunt slapen!

KLIK HIER EN DOWNLOAD DE 7-STAPPEN METHODE (50% KORTING)

Deze unieke online slaaptraining is inmiddels ruim 15.000 keer gedownload!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *