Diabetes en slapen: Dit is het verband tussen suikerziekte en slaapproblemen!

Diabetes en slapenIn Nederland lijden meer dan 800.000 aan diabetes en zij ontkomen er niet aan dat dit een grote invloed op hun slaap heeft.

Van deze 800.000 diabetici heeft meer dan 90% diabetes type 2 en heeft de overige 10% type 1 of een andere vorm van diabetes.

Dit is een schrikbarend hoog aantal Nederlanders met suikerziekte (ik schrok hier ook van toen ik het las), echter de helft van al deze mensen weten zelf niet eens dat ze het hebben.

WAT IS DIABETES?

Diabetes is een ziekte waarbij het lichaam niet, of niet genoeg, insuline kan produceren waardoor er een overvloed aan glucose in het bloed ontstaat.

De meest voorkomende types zijn type 1 en type 2.

Bij diabetes type 1 kan je alvleesklier helemaal geen insuline produceren waardoor je het dagelijks kunstmatig tot je moet nemen (injecteren).

Mensen die lijden aan diabetes type 2 kunnen nog wel zelf insuline produceren echter is dit meestal niet genoeg waardoor het lichaam dit niet goed kan gebruiken.

Afhankelijk van hoe goed jij je bloedsuikerspiegel in de gaten houdt kun je verschillende symptomen ervaren.

Enkele symptomen die je op korte termijn kunt ervaren door een hoge bloedsuiker zijn vaker dorst of honger en vaak plassen.

Het kan bijna niet anders dan dat deze symptomen een grote impact op je slaap hebben.

Bloedsuikerspiegel meten

Zelf je bloedsuiker meten met een prikpen.

DIABETES EN SLAPEN

In 2012 werd het verband tussen diabetes en verschillende slaapproblemen in kaart gebracht door Amerikaanse wetenschappers.

Hierbij lette men op moeilijkheden om in slaap te vallen of in slaap te blijven en juist te veel slapen.

Tijdens het onderzoek vonden ze een duidelijk verband tussen slaapproblemen en diabetes.

“Chronisch slaaptekort is een groot risico voor diabetici, echter het kan soms wel onder controle worden gehouden,” zeggen de onderzoekers.

Niet iedereen met diabetes zal echter slecht slapen, het is namelijk een kwestie van welke symptomen op jou van toepassing zijn en hoe je ermee omgaat.

Er zijn namelijk bepaalde symptomen die een grotere invloed op je hebben juist wanneer jij wilt uitrusten, zoals:

  • Door een hoge bloedsuikerspiegel moet je vaker plassen en wanneer je suikerspiegel ook ’s nachts hoog is zul je dus vaak uit bed moeten om te urineren.
  • Als je lichaam te veel glucose heeft onttrekt het vocht uit ander weefsel waardoor je je uitgedroogd kunt voelen en constant dorst hebt.
  • Ook de symptomen van een lage bloedsuiker kunnen je slaap beïnvloeden omdat je je dan vaak duizelig, zweterig en shaky voelt.

SLAAPSTOORNISSEN EN DIABETES

Hoewel slecht slapen vaak voorkomt bij diabetici kan dit ook een symptoom zijn van een andere medische aandoening.

Er zijn namelijk een aantal slaapstoornissen en condities die vaker voorkomen bij diabetes patiënten.

Slaapapneu

Diabetes injectiesSlaapapneu is de meest voorkomende slaapstoornis bij diabetici en dit is een aandoening waarbij je ’s nachts meerdere keren (15 – 45 seconden) stopt met ademen.

Slaapapneu komt vaker voor bij mensen met type 2 diabetes en dit heeft te maken met het feit dat deze groep vaak overgewicht heeft.

Vooral het overtollige vet rond de nek kan ervoor zorgen dat de luchtweg geblokkeerd wordt tijdens het slapen.

Enkele veelvoorkomende symptomen zijn: luidruchtig snurken en je overdag altijd erg moe voelen.

PS.: Wist je overigens dat je jaarlijks 300 uur slaap misloopt als je naast een snurker slaapt?

Je loopt overigens een groter risico om slaapapneu te krijgen wanneer het vaker in je familie voorkomt of als je overgewicht hebt.

In veel gevallen is de sleutel tot het oplossen van de nachtelijke adempauzes door vele kilo’s af te vallen, hoewel dit makkelijker klinkt dan het vaak is.

Slapeloosheid

Slapeloosheid, of insomnie, is een slaapstoornis waarbij je moeilijk in slaap kunt vallen of juist moeilijk in slaap kunt blijven.

Je hebt een grotere kans op slapeloosheid als je veel stress hebt en een hoge glucosewaarde hebt.

Simpelweg het nemen van slaappillen werken vaak niet en het is daarom veel belangrijker de daadwerkelijke reden van je slapeloosheid bij de wortel aan te pakken.

Vaak heeft dit te maken met stress, paniek en angst om bijvoorbeeld relatieproblemen of geldproblemen.

Rusteloze benen (syndroom)

Rusteloze benenRusteloze benen is een slaapstoornis waarbij je je benen (of andere ledematen) niet stil kunt houden.

Het komt het vaakst voor in de avond wanneer jij je lichaam juist tot rust wilt brengen om te gaan slapen en je hierdoor juist moeilijker in slaap kunt vallen.

Rusteloze benen kunnen veroorzaakt worden door:

  • Ijzertekort
  • Hoge bloedsuiker
  • Nierproblemen
  • Roken
  • Schildklierproblemen

HET WERKT OOK ANDERSOM

Slecht slapen en slaapgebrek kan ook je diabetes nadelig beïnvloeden omdat een veranderende hormoonhuishouding je voedingspatroon en gewicht beïnvloedt.

Als diabetes patiënt bevind je je soms in een soort vicieuze cirkel, want je probeert je slaapgebrek goed te maken door (te) veel te eten om meer energie op te doen.

Hierdoor kan je bloedsuikerspiegel weer drastisch stijgen waardoor het weer moeilijker wordt om goed te kunnen slapen waardoor je weer een halve nacht wakker ligt.

Daarnaast kan chronisch slaapgebrek ervoor zorgen dat je een grotere kans hebt om obesitas te krijgen en juist hierdoor kun je diabetes type 2 krijgen.

Zie je het patroon? Diabetes kan ervoor zorgen dat je slecht slaapt, maar slecht slapen kan er op zijn beurt ook weer voor zorgen dat je diabetes krijgt.

BRUIKBARE SLAAPTIPS

Ik wil je hieronder nog een aantal bruikbare en direct toepasbare slaaptips meegeven waarmee jij je slaapkwaliteit kunt verbeteren.

Check vooral de laatste tip waarin ik je vertel over de 7-Stappen methode waarin je nog veel meer slaaptips kunt vinden en bovendien stap-voor-stap bij de hand wordt genomen en leert wat je moet doen om beter te slapen.

Gebruik geen elektronica voor je gaat slapen

Slapen met je smartphone slechtProbeer het gebruik van elektronica met beeldschermen binnen een uur voor je gaat slapen te vermijden.

De gloed van deze beeldschermen wordt ook wel ‘blauw licht’ genoemd en blootstelling hieraan kan ervoor zorgen dat je lichaam geen slaaphormoon produceert.

Leg je smartphone, tablet en laptop daarom minimaal een uur voor je gaat slapen weg en pak eens een ouderwets boek.

Op deze manier breng je je lichaam en geest tot rust en gun je bovendien ook je ogen een beetje welverdiende rust.

Laat je niet afleiden

Het is daarnaast verstandig om je smartphone ’s nachts niet in je slaapkamer op je nachtkastje te leggen maar in een geheel andere ruimte.

Zo voorkom je dat je niet gestoord wordt tijdens het slapen door de vele binnenkomende appjes.

Bovendien kom je zo niet in de verleiding om toch je telefoon te pakken als je niet kunt slapen en toch weer aan blauw licht wordt blootgesteld.

Drink geen alcohol voor je naar bed gaat

Hoewel je van een paar glazen alcohol wel lekker slaperig kunt worden en in veel gevallen bijzonder makkelijk in slaap valt wil ik je dit toch echt afraden.

Door alcohol slaap je namelijk erg onrustig en word je vaak na een paar uur alweer wakker, om nog maar te zwijgen van die kater die je de volgende ochtend hebt.

Volg een vaste slaaproutine

Het is belangrijk om een vaste slaaproutine te volgen omdat je lichaam dan leert herkennen wanneer het tijd is om te gaan slapen.

Ga dus elke avond rond hetzelfde tijdstip naar bed en ontwaak ook elke ochtend om dezelfde tijd, zelfs in het weekend en op vakantie.

Na verloop van tijd heb je geen wekker meer nodig en heeft je biologische klok jouw ritme overgenomen.

Vermijd cafeïnehoudende dranken

Probeer het drinken van stimuli zoals koffie en energiedrankjes later op de dag te vermijden.

De cafeïne in deze dranken zorgen er namelijk voor dat je juist wakker en alert wordt en dit wil je natuurlijk niet wanneer je gaat slapen.

Ik wil je daarom aanraden om na 2 à 3 uur in de middag – lunchtijd is nog beter – geen koffie en energy drinks meer te drinken.

Goed slapen dankzij de 7-Stappen methode

Perfect Slapen in 7 Stappen + gratis eBook Dieper SlapenZoals gezegd wil ik je adviseren de 7-Stappen methode van slaapexpert William van der Klaauw te volgen voor meer bruikbare slaaptips en oefeningen.

Je leert in deze online slaaptraining stap-voor-stap wat je moet doen om beter te slapen en af te rekenen met slaapangst.

Ik heb deze methode zelf gevolgd en ik weet nu wat ik overdag al kan doen om ’s nachts sneller in slaap te vallen en te blijven.

Speciaal voor de lezers van SlaapGoeroe.nl heb ik een exclusieve korting van maar liefst 50% weten te regelen en kun je dit eBook meteen downloaden, óók op je smartphone!

Wil jij meer informatie over Perfect Slapen in 7 Stappen? Inmiddels is het populaire boek al meer dan 15.000 keer gedownload!

JA! IK WIL MEER INFORMATIE!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *