Slaap je beter na het eten van rijst?

Slaap je beter na het eten van rijst?Slaap je beter na het eten van rijst?

Uit een recent onderzoek is gebleken dat er een direct verband bestaat tussen het eten van rijst en goed slapen.

Maar waarom kun je juist na het eten van rijst beter slapen en wat zijn de alternatieven na drie weken rijst te hebben gegeten?

Het onderzoek werd uitgevoerd door Japanse wetenschappers en de kandidaten die het meeste rijst kregen verklaarden beter te slapen dan de kandidaten die geen (of weinig) rijst aten.

Daarnaast was hun glycemische index (GI) hoger en dit de snelheid waarbij voedsel door je lichaam wordt omgezet naar suikers in je bloedstroom.

Een hoge glycemische index duidt er dus op dat er een grote piek was in hun bloedsuikerspiegel op een bepaald moment.

Dit is slechts één van vele onderzoeken die hebben bewezen dat het eten van een maaltijd met een hoge GI ongeveer 4 uur voor het slapen je helpt om beter te slapen.

WAAROM SLAAP JE BETER NA HET ETEN VAN RIJST?

Slapen in bedVolgens wetenschappers heeft dit te maken met de grote hoeveelheid insuline die vrijkomt na het eten van een maaltijd met een hoge GI.

Insuline helpt het aminozuur tryptofaan aan te wakkeren in je hersenen en we weten inmiddels dat je slaperig wordt als je lichaam veel tryptofaan produceert.

Tryptofaan is een van de negen essentiële aminozuren die ons lichaam nodig heeft.

Essentieel betekent in dit geval dat het lichaam het niet zelf kan synthetiseren waardoor we het uit voedsel moeten halen.

Aminozuren worden vaak de bouwstenen van proteïnen genoemd en dit is waar omdat ze veelal in proteïnebronnen gevonden worden.

Vooral bodybuilders weten dat proteïnen door je lichaam gebruikt worden om spieren te kweken en beschadigd weefsel te repareren.

Echter proteïnen hebben nog veel andere functies en daarnaast hebben bepaalde aminozuren ook hele specifieke taken in het lichaam.

Tryptofaan en serotonine

Eén van de belangrijkste taken van tryptofaan is dat het in je brein serotonine kan synthetiseren.

Serotonine is een stofje in je hersenen die bijzonder belangrijk is voor goed slapen en een goede gemoedstoestand.

Tijdens de avond wordt serotonine omgezet in melatonine en dit wordt ook wel het “slaaphormoon” genoemd omdat het je helpt in slaap te vallen en te blijven.

Tryptofaan is echter niet een bijzonder sterk aminozuur en legt het af als het tegen andere aminozuren moet opnemen en heeft daarom insuline nodig om je hersenen te bereiken.

Daarom komt er ook daadwerkelijk maar weinig tryptofaan in je hersenen terecht wanneer je iets eet met veel proteïnen, zoals bijvoorbeeld kalkoen, omdat andere aminozuren voorkomen dat veel tryptofaan je brein bereikt.

Als je daarentegen veel koolhydraten eet dan zorgt de geproduceerde insuline ervoor dat het tryptofaan naar je hersenen wordt vervoerd.

MOET JE VANAF NU ALTIJD RIJST ETEN?

Rijst maaltijdDus moet je vanaf nu elke avond rijst eten? Nou, niet per se omdat elke dag hetzelfde eten verveelt en ook niet goed is voor je gezondheid.

Bovendien zijn bovenstaande theorieën controversieel en denken andere wetenschappers dat de piepkleine hoeveelheden proteïne in koolhydraten er alsnog voor zorgen dat vrijwel geen tryptofaan je hersenen bereikt.

Daarnaast is geen mens hetzelfde en is ook slapen een gecompliceerd begrip waar we lang nog niet alles over weten.

Ook moet er gekeken worden naar wat je hebt gegeten, wanneer je hebt gegeten, hoe je spijsvertering werkt en hoe je zenuwstelsel werkt.

Pas dan kan bepaald worden of rijst eten voor je gaat slapen ook voor jou werkt.

Hoge glycemische index en je bloedsuikerspiegel

B vitaminen zijn ook erg belangrijk voor het omzetten van tryptofaan naar serotonine en wanneer je hier een tekort aan hebt kun je nog zoveel tryptofaan in je brein hebben maar kan het niet worden omgezet naar serotonine waardoor je er niets aan hebt.

Ook zorgt het eten van voedsel met een hoge GI ervoor dat je bloedsuikerspiegel abrupt piekt waarna het weer snel daalt en deze grote verschillen is voor niemand goed.

Het is wel waar dat je slaperig kunt worden van voedingsstoffen met een hoge GI en dit komt niet door de inname van tryptofaan maar juist vanwege de piek in de suikerwaarde waarna deze snel crasht.

Denk bijvoorbeeld maar eens aan hoe je je voelt nadat je een groot bord pasta naar binnen hebt gewerkt, daar wordt je wel slaperig van.

Omdat de effecten van insuline en een hoge glycemische index in verband gebracht kunnen worden met veel gezondheidsproblemen is het volgen van zo’n dieet toch sterk af te raden.

Hoewel de effecten op je slaap goed kunnen zijn kun je er meerdere gezondheidsklachten en ziektes door oplopen, zoals bijvoorbeeld:

  • Overgewicht
  • Diabetes
  • Hart- en vaatziekten
  • Bepaalde soorten kanker

Overigens kan het overgewicht wat je kunt krijgen door het langdurig nemen van een dieet met hoge GI ervoor zorgen dat je slaapapneu krijgt en dit komt je slaapkwaliteit ook niet bepaald ten goede.

WAT ZIJN DE ALTERNATIEVEN?

Toch heeft het wel degelijk nut om na te denken over wat je eet en hoe dit je slaap kan beïnvloeden, vooral voor mensen die al te maken hebben met slaapproblemen.

Proteïnen en vet zijn moeilijker af te breken voor je lichaam dan koolhydraten dat is duidelijk.

Daarom raden veel voedingsdeskundigen aan om overdag proteïnen te eten, o.a. vlees, vis, zuivel en eieren, en een avondmaal te nuttigen met weinig vet en een hogere hoeveelheid koolhydraten.

Als je zo’n voedingspatroon aanhoudt dan profiteer je inderdaad van de slaapverwekkende werking van koolhydraten maar ga je niet met een tè vol gevoel naar bed.

Ook groenten als pastinaak en aardappelen hebben een hoge GI en zijn daarnaast erg voedzaam.

Het antwoord op de vraag, slaap je beter na het eten van rijst ligt dus eigenlijk ergens in het midden.

Ja je kunt er beter door gaan slapen, maar let wel op en blijf variëren in je eetpatroon om je gezondheid niet te schaden.

WIL JIJ SNELLER IN SLAAP VALLEN?

Perfect Slapen in 7 Stappen boekAls jij sneller in slaap wilt vallen en beter wilt leren slapen dan wil ik je de Perfect Slapen in 7 Stappen methode van slaapexpert William van der Klaauw aanraden.

Je leert in deze online training o.a. hoe je de juiste slaaphormonen op het juiste moment aan kunt maken en hoe je je lichaamstemperatuur kunt inzetten om beter te slapen.

Bovendien krijg je het Welterusten Snacks Receptenboek er tijdelijk gratis bij en dit boek staat boordevol met heerlijke en slaapverwekkende recepten.

Profiteer nu tijdelijk van 50% korting die ik je via onze exclusieve kortingslink mag aanbieden en val sneller in slaap en slaap langer door!

Maak je geen zorgen, want als je niet tevreden bent of het eBook is anders dan verwacht krijg je binnen 90 dagen gewoon je geld terug!

JA! IK WIL OOK SNELLER IN SLAAP VALLEN!

Dit populaire boek is inmiddels al 15.000 keer gedownload!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.