Aminozuren inzetten om beter te slapen is simpeler dan je denkt!

Aminozuren inzetten om beter te slapenWeet jij welke rol aminozuren spelen in je slaapkwaliteit? Nee? Dan weet je waarschijnlijk ook niet hoe je deze aminozuren kunt inzetten om beter te slapen.

Om een goede nachtrust te krijgen is een goed uitgebalanceerd dieet erg belangrijk.

Wat je eet beïnvloedt ook de hormonen in je lichaam die op zijn beurt jouw stemming beïnvloeden.

Om dit in goede banen te leiden spelen aminozuren een belangrijke rol waarvan je het bestaan misschien niet eens wist.

WAT ZIJN AMINOZUREN?

Wat zijn aminozuren?Aminozuren zijn de bouwstenen van de proteïnen in ons lichaam en omdat ons lichaam voor 20% uit proteïnen (eiwitten) bestaat zijn deze erg belangrijk.

Daarnaast spelen ze na de spijsvertering een grote rol bij het vervoer van voedingsstoffen naar de juiste locatie in je lichaam en zijn ze als het ware een soort voedingsstoffen-koerier.

Dit is uiteraard een erg korte en simpele uitleg van zo’n belangrijk proces, maar kijk op deze pagina (Wikipedia) voor de diepere en meer technische uitleg.

DEZE AMINOZUREN ZIJN BELANGRIJK VOOR JE SLAAPKWALITEIT

In dit artikel heb ik een aantal aminozuren die belangrijk zijn voor je slaapkwaliteit op een rijtje gezet.

De laatste jaren worden aminozuren massaal aan voedingssupplementen toegevoegd vanwege de grote gezondheidsvoordelen die je ervan kunt hebben.

Ook slaapsupplementen en slaappillen ontkomen hier niet aan en hoewel ze goed kunnen werken wil ik je toch adviseren om er eerst alles aan te doen om op een natuurlijke manier in slaap te vallen.

De bijwerkingen en risico’s van slaappillen kunnen namelijk zeer ernstige gevolgen hebben wanneer je verkeerd mee omgaat of wanneer je lichaam er niet goed tegen kan.

Dit gezegd hebbende laten we nu snel met de aminozuren die je kunt inzetten om beter te slapen.

#1: GLUTAMINE

Aminozuren om beter te slapenGlutamine is een aminozuur die bekend staat als energieleverancier voor je lichaam, maar het heeft ook wel degelijk een kalmerende werking.

Glutamine speelt een grote rol in de samenstelling van de vele hormonen die onze stemming en emotionele gesteldheid bepalen.

Slaapgebrek en veel mentale problemen kunnen direct in verband gebracht worden met een lage glutamine spiegel in het bloed.

Uit onderzoek is gebleken dat mensen makkelijker in slaap vallen en ook vrolijker zijn na het kunstmatig toevoegen (voedingssupplementen) van glutamine.

Wanneer glutamine in combinatie met nicotinezuur wordt genomen kan dit ervoor zorgen dat je geheugen verbeterd (zowel korte termijn als lange termijn).

Nicotinezuur heeft overigens niks te maken met nicotine zoals we deze kennen uit sigaretten, dit is totaal iets anders.

#2: GAMMA-AMINOBOTERZUUR (GABA)

Gamma-aminoboterzuur (GABA) speelt een belangrijke rol in de kalmerende werking in ons zenuwstelsel.

GABA wordt ook wel een inhiberende neurotransmitter genoemd en zorgt ervoor dat de exciterende en inhiberende in balans blijven.

Wanneer deze beide partijen namelijk uit balans raken dan kan dit leiden tot paniekaanvallen, stress en bijkomende slapeloosheid (insomnie).

Het nemen van Gamma-aminoboterzuur heeft een positieve uitwerking op mensen met een slaapstoornis, paniekaanvallen en stress.

Daarnaast heeft het toedienen van GABA aan mensen met epilepsie een positieve uitwerking op het verminderen van aanvallen.

#3: L-CARNITINE

Slaappil in handL-Carnitine is een aminozuur die belangrijk is voor je concentratievermogen en je mentale gezondheid.

Daarnaast speelt L-Carnitine een grote rol in de celvernieuwing in je zenuwstelsel en helpt het je zenuwen te beschermen.

Mensen met een burnout hebben vaak te weinig L-Carnitine in hun bloed is uit onderzoek gebleken.

#4: L-TRYPTOFAAN

L-Tryptofaan is een aminozuur die betrokken is bij de eiwitsynthese en is daarnaast één van de bouwstenen van hormonen en neurotransmitters in je brein.

Echter de belangrijkste functie van tryptofaan is waarschijnlijk dat het een voorloper is van de neurotransmitter serotonine en het hormoon melatonine.

Beide zijn erg belangrijk voor het reguleren van je slaap en van serotonine is zelfs bekend dat een tekort van deze neurotransmitter één van de belangrijkste oorzaken van slapeloosheid is.

Een tekort aan tryptofaan in je lijk zorgt ervoor dat je slecht slaapt en overdag minder alert en minder geconcentreerd bent.

Het nemen van slaaptabletten met L-Tryptofaan zorgt ervoor dat je sneller inslaapt, dieper slaapt en ook langer kunt slapen.

Het is erg moeilijk om op een natuurlijke manier aan meer tryptofaan in je bloed te komen, want er zijn slechts een aantal voedingsstoffen die genoeg tryptofaan bevatten.

Het bekendste voorbeeld hiervan is Parmezaanse kaas.

#5: CARNITINE

Slapend meisjeCarnitine is officieel geen aminozuur maar een stofje dat wordt verkregen uit de synthese van andere aminozuren.

Het helpt stemmingswisselingen onder controle te houden en zorgt ervoor dat je beter met stress om kunt gaan.

Vermoeidheid en zelfs uitputting worden vaak veroorzaakt door het hebben van veel stress en te weinig rustmomenten.

Uit onderzoek is gebleken dat mensen die lijden aan chronische vermoeidheid of een burnout in veel gevallen een tekort aan carnitine hebben.

Daarnaast zorgt carnitine voor het transport van vetzuren naar de cellen die daar omgezet kunnen worden in energie.

#6: B-VITAMINES

B-vitamines helpen je lichaam en je zenuwstelsel gezond te houden en spelen daarnaast een rol bij het verkrijgen van energie.

Een tekort aan B-vitamines zorgt voor (overmatige) vermoeidheid en kan uiteindelijk leiden tot verschillende slaapstoornissen.

Daarom kan het in veel gevallen raadzaam zijn deze aan te vullen door het nemen van voedingssupplementen wanneer je hier een tekort aan hebt.

Enkele voorbeelden van B-vitamines zijn:

BETER SLAPEN ZONDER SLAAPPILLEN!

Perfect Slapen in 7 Stappen boekZoals gezegd kleven er grote risico’s aan het slikken van slaappillen en kunnen de bijwerkingen zeer heftig zijn.

Om nog maar te zwijgen over de verslavingsgevoeligheid van van deze slaapsupplementen.

Daarom wil ik je aanraden voor je aan het nemen van pillen en supplementen begint eerst een (online) slaaptraining te volgen om je slaapprobleem op een natuurlijke wijze op te lossen.

De beste online slaaptraining op de markt is naar mijn mening op dit moment de Perfect Slapen in 7 Stappen methode van slaapexpert William van der Klaauw.

PERFECT SLAPEN IN 7 STAPPEN GRATIS UITPROBEREN?

Je leert in Perfect Slapen in 7 Stappen hoe je de natuurlijke aanmaak van bovenstaande aminozuren in je lichaam kunt bevorderen zonder slaappillen te nemen.

Je krijgt in dit 120+ pagina’s tellend eBook 1001 tips en oefeningen die jou helpen sneller in slaap te vallen en dieper te slapen.

Als je de slaapcursus nu download via onze exclusieve kortingslink krijg je 50% korting en 4 gratis bonus eBooks, daarnaast krijg je het echte boek de volgende dag thuisgestuurd.

Je kunt Perfect Slapen in 7 Stappen ook gratis uitproberen, want dankzij de 90 dagen niet-goed-geld-terug garantie krijg je gewoon je geld terug als je niet tevreden bent!

GA DIRECT NAAR DE GEHEIME KORTINGSPAGINA!

Perfect Slapen in 7 Stappen is inmiddels ruim 15.000 keer gedownload!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *