Beste slaapkamer kleuren: Deze kleuren helpen jou aan een goede nachtrust!

Beste slaapkamer kleuren: Deze kleuren helpen jou aan een goede nachtrust!Wist je dat de kleur van je slaapkamer voor een groot deel kan bepalen of je een goede nachtrust hebt?

Blauw is verreweg de beste slaapkamer kleur omdat het een kalmerende kleur is en dit zorgt voor ontspanning wat natuurlijk bijzonder goed is voor je slaap.

Maar waarom zou je niet voor een felle kleur kiezen op de wanden van je slaapkamer?

Er is een goede reden waarom smileys fel geel en vrolijk zijn en de boze emoticons juist diep rood zijn gekleurd.

Kleuren hebben namelijk een grote invloed op onze stemming en onze gemoedstoestand bepaalt weer voor een groot deel hoe goed we slapen.

Als we gestresst, bang of boos zijn is het moeilijker om in slaap te vallen omdat je maar blijft piekeren en je gedachten niet tot rust kunnen komen.

Wanneer je je echter kalm, tevreden en ontspannen voelen is slapen de logische volgende stap.

Hieronder vind je de beste èn slechtste slaapkamer kleuren die het verschil kunnen maken tussen wel of geen goede nachtrust.

DE BESTE SLAAPKAMER KLEUR IS BLAUW!

Beste slaapkamer kleurenZoals gezegd is blauw met afstand de beste slaapkamer kleur omdat het kalmerend en ontspannend werkt op je geest en je dus helpt om snel in slaap te vallen.

Dit is ook wetenschappelijk te verklaren omdat je brein bijzonder goed reageert op de kleur blauw.

Dit heeft te maken met speciale receptoren in je netvlies, oftewel de ganglioncellen.

Deze zijn in het bijzonder gevoelig voor de kleur blauw, meer dan voor welke andere kleur dan ook.

Wanneer je ogen deze kleur dan zien stuurt dit een signaaltje naar je hersenen met de boodschap dat je in een kalme en veilige omgeving bent en dat je hartslag en bloeddruk omlaag gebracht kan worden, wat erg slaapbevorderend werkt.

Uit recent Brits slaaponderzoek onder meer dan 2.500 mensen bleek dat zij die in een blauwe slaapkamer slapen gemiddeld 7 uur en 45 minuten slapen per nacht, bijna 8 uur dus.

Daarnaast werd meer dan de helft van de ondervraagden in de meeste gevallen vrolijk en uitgerust wakker.

Dit terwijl ongeveer een kwart van de volwassen wereldbevolking gemiddeld minder dan 7 uur slapen per nacht en ernstige slaapproblemen ondervinden.

Dit heeft vooral te maken met onze steeds drukker wordende agenda’s en een gigantische toename in de hoeveelheid stress die we ervaren in onze hedendaagse maatschappij.

Het simpelweg blauw verven van je slaapkamer kan voor jou een bijzonder eenvoudige oplossing kunnen zijn voor jouw slapeloosheid.

ANDERE GOEDE KLEUREN VOOR JE SLAAPKAMER

VerfkwastenNiet iedereen houdt van de kleur blauw en dat is prima, want er zijn namelijk nog vele andere slaapkamer kleuren die een goede nachtrust bevorderen:

(Hierbij moet ik een kleine nuance aanbrengen dat elke kleur natuurlijk veel verschillende tinten heeft en dat het hier niet gaat om de felste tint, maar juist om de meest warme en zachte tinten van elke kleur.)

  • Oranje: Oranje is een warme en ontspannen kleur waarvan veel mensen geloven dat het ook werkt tegen spijsverteringsproblemen. Mensen die slapen in een slaapkamer met oranje wanden slapen gemiddeld ongeveer 7 uur en 23 minuten.
  • Groen: Mensen met een groene slaapkamer slapen gemiddeld 7 uur en 36 minuten, daarnaast worden zij opvallend vaak vrolijk en gemotiveerd wakker.
  • Geel: Met een gemiddelde slaaptijd van 7 uur en 41 minuten komt de kleur geel het dichtst bij de blauw volgens het Britse onderzoek.
  • Zilver: Voor mensen die hun slaapkamer het liefste iets minder kleurrijk verven kan zilver uitkomst bieden. Mensen met de kleur zilver in de slaapkamer slapen gemiddeld 7 uur en 27 minuten.

DEZE SLAAPKAMER KLEUREN VERPESTEN JE SLAAP

Zijn er ook kleuren die je absoluut niet op de muren van je slaapkamer zou moeten strijken?

Volgens het Britse onderzoek zeker en maken mensen met een grijze, bruine of paarse slaapkamer gemiddeld ongezond weinig slaapuren per nacht.

  • Bruin: Bruin is een trieste en ongezellige kleur en zorgt ervoor dat je juist erg gespannen bent in plaats van kalm en ontspannen.
  • Rood: Rood is een passionele en energieke kleur die je bloeddruk verhoogt en jou aanspoort om tot actie. Dit zijn duidelijk niet de randvoorwaarden voor een goede nachtrust.
  • Paars: Met gemiddeld 5 uur en 50 minuten slaap is paars de slechtste kleur voor je slaapkamer. Paars is een stimulerende kleur die je creativiteit een boost geeft en voor levensechte nachtmerries kan zorgen.
  • Grijs: Hoewel de kleur grijs minder uitgesproken is als paars heeft deze kleur juist een deprimerende en stressvolle werking op je geest. Mensen met een grijze slaapkamer slapen gemiddeld 6 uur en 8 minuten volgens hetzelfde Britse onderzoek.

DENK HIERAAN VOORDAT JE JE SLAAPKAMER VERFT

HotelkamerWelke kleur je ook kiest, gebruik altijd de lichtere, pastelkleurige en warmere tint van deze kleur.

Neutrale-, aarde en huidkleuren zijn kalmerend en zorgen voor een goede energiebalans in je slaapkamer volgens de Feng Shui.

Een tè felle of tè aanwezige kleur heeft een stimulerende werking en zorgt voor een gevoel van alertheid in plaats van ontspanning.

De uitgesproken en felle kleuren kun je beter in je woonkamer aanbrengen.

Je kunt daarnaast beter kiezen voor een matte verf omdat deze zachter aanvoelen en zijn glanzende tegenhanger juist veel licht reflecteert.

Wanneer je meerdere kleuren uitzoekt voor je slaapkamer let er dan ook goed op of beide (of meer) kleuren goed bij elkaar passen en elkaar aanvullen.

Contrasterende kleuren stimuleren weer je ogen en je geest en doen dus afbreuk aan je nachtrust.

Zorg dus voor kalmerende aarde- en pasteltinten in je slaapkamer met een één of meer blauwe wanden en je zult nooit meer wakker liggen in bed, toch?

LOS JE SLAAPPROBLEMEN OP IN 7 EENVOUDIGE STAPPEN!

Perfect Slapen in 7 Stappen + gratis eBook Dieper SlapenGoed slapen is van veel verschillende (rand)zaken afhankelijk en kan je leven erg negatief beïnvloeden.

Als jij last van slapeloosheid of andere slaapproblemen hebt wil ik je de 7-Stappen methode van slaapexpert William van der Klaauw aanraden.

Je leert in deze online slaaptraining hoe je de juiste slaaphormonen op het juiste moment kunt produceren en exact wat je nodig hebt om snel in slaap te vallen.

Van der Klaauw belooft je gegarandeerd succes en heeft het volste vertrouwen in zijn slaapcursus en dit is ook waarom je deze GRATIS mag uitproberen.

Want dankzij de 90 dagen niet-goed-geld-terug garantie krijg je gewoon je geld terug als je niet tevreden bent over de resultaten.

Je kunt de 7-Stappen direct downloaden als PDF-bestand op je computer, smartphone of tablet waarna je meteen aan de slag kunt gaan.

KLIK HIER EN DOWNLOAD DE 7-STAPPEN METHODE!

Deze populaire online slaaptraining is inmiddels ruim 15.000 keer gedownload!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.