Slaapproblemen tijdens het ouder worden [+ GRATIS slaaptips en oplossingen!]

Slaapproblemen tijdens het ouder wordenHet is alom bekend dat slaapproblemen tijdens het ouder worden meestal toenemen en dat je niet meer zo goed slaapt als toen je jong(er) was.

Afgelopen jaar heeft de Amerikaanse National Sleep Foundation zelfs zijn adviezen aangepast voor volwassenen van 65 jaar en ouder.

Zij adviseren nu dat deze groep ongeveer 7 – 8 uur slaap nodig heeft per nacht en volwassenen tussen 25 – 64 jaar hebben 7 – 9 uur slaap nodig.

SLAAPPROBLEMEN TIJDENS HET OUDER WORDEN

In eerste instantie lijkt dit wellicht een bijzonder klein verschil, maar het geeft iets aan wat veel 65-plussers toch al weten, namelijk dat slaap verandert naarmate je ouder wordt.

Slaapexpert Tom v/d Putten zegt: “Onze slaap verandert naarmate we ouder worden, echter de grootste veranderingen vinden plaats tussen je 25e en 35e jaar.”

“Toch ervaren veel mensen dat ze makkelijker gestoord worden tijdens het slapen wanneer ze de 50 gepasseerd zijn en hierdoor slaapt men over het algemeen korter dan tijdens hun jongere jaren,” voegt hij eraan toe.

Dit is niet bepaald een welkome verandering en uit Amerikaans onderzoek is gebleken dat meer dan 70% van de volwassenen tussen 50 en 64 jaar verschillende slaapproblemen ervaren.

Deze slaapproblemen lopen uiteen van moeilijk in slaap vallen en midden in de nacht wakker worden tot snurken en overmatige vermoeidheid overdag.

Als je te maken hebt met slaapproblemen of overdag erg vermoeid bent dan wil ik je de 7-Stappen methode van slaapexpert William van der Klaauw aanraden, maar hierover later meer.

Hieronder heb ik een aantal slaapproblemen voor je op een rijtje gezet die specifiek de kop opsteken tijdens het ouder worden.

#1: Je gaat vroeger naar bed maar bent ook vroeger wakker

Biologische klokWeet je nog hoe je altijd tot laat opbleef toen je 20 jaar en door kon slapen tot koffietijd?

Nee je was in die tijd geen luie scholier, maar hier zit daadwerkelijk een goede biologische verklaring achter.

Je biologische klok, ofwel circadiane ritme, loopt iets trager tot je ongeveer 25 jaar bent.

Hierdoor wordt je pas laat op de avond moe, maar voel je je ook pas later in de ochtend volledig wakker en gefocust.

Wanneer we deze levensfase voorbij zijn versnelt onze biologische klok waardoor we tijdens latere levensjaren eerder slaperig worden en vroeger in de ochtend wakker, scherp en alert zijn.

#2: Je wordt ’s nachts vaker wakker

Tijdens het ouder worden gebeurt er iets vreemds in je hersenen, want de grootte – of amplitude – van je hersengolven veranderen namelijk.

Om de diepe en herstellende slaapfase te bereiken moeten hersengolven een bepaalde hoogte bereiken en na je 50e verjaardag zijn deze pieken simpelweg niet meer zo hoog als ze ooit waren.

Je hoeft geen geleerde te zijn om te begrijpen dat lichte slaap makkelijker te verstoren is en je hierdoor veel vaker midden in de nacht wakker wordt.

Dit kan bijvoorbeeld te maken hebben met een luid snurkende partner, omgevingsgeluiden of je spijsvertering die het diner nog moet verwerken.

Je komt er vroeg of laat achter dat je niet meer zo eenvoudig door deze storende factoren heen slaapt en ze ervoor zorgen dat je veel slechter slaapt.

Als je partner snurkt wil ik je aanraden het Stop Nu Met Snurken Oefenprogramma te downloaden.

Uit onderzoek is namelijk gebleken dat je naast een snurker ruim 300 uur slaap per jaar misloopt en dit wil je toch niet?

Een natuurlijke reactie op het slaapgebrek kan zijn om overdag vaker een middagdutje te doen.

Toch wil ik je ook hiervoor waarschuwen omdat deze zogenaamde powernaps in veel gevallen alleen maar meer schade toebrengen aan je slaappatroon.

Zorg ervoor dat je overdag niet langer dan een half uur tot een uur slaapt om je biologische klok niet verder te verstoren dan strikt noodzakelijk.

#3: Je moet vaker plassen tijdens het slapen

's Nachts plassen aflerenMeer dan de helft van alle Nederlandse volwassenen van boven de 55 jaar oud moeten elke nacht 1 of meerdere keren uit bed om te plassen.

Dit heeft te maken met een slechter functionerend zenuwstelsel naarmate je ouder wordt.

Echter het feit dat je minder diep slaapt naarmate je ouder wordt heeft hier ook mee te maken.

Waar je vroeger niet eens voelde dat je moest plassen totdat je wakker werd, voel je dit nu ineens wel omdat je simpelweg minder diep slaapt.

Het belangrijkste is dat je binnen maximaal een kwartiertje weer in slaap kunt vallen dan hoef je je nergens zorgen over te maken.

Duurt het echter uren voor je weer in slaap kunt vallen of als je helemaal niet weer in slaap valt dan is het verstandig je huisarts te raadplegen.

#4: Je wordt geteisterd door opvliegers

De overgang wordt gekenmerkt door grote hormonale veranderingen welke je slaap absoluut kunnen verstoren.

Veranderende hoeveelheden oestrogeen en progesteron kunnen goed slapen onmogelijk maken en kunnen er samen met heftige opvliegers voor zorgen dat veel vrouwen midden in de nacht wakker worden of juist niet in slaap kunnen vallen.

Om je te helpen beter te slapen tijdens de overgang wil ik je graag verwijzen naar dit artikel: Beter slapen tijdens de overgang.

Daarnaast kunnen echter ook heftige stemmingswisselingen voor slaapproblemen zorgen en is de overgang zeker een periode waarin veel vrouwen slecht slapen.

Slaapexperts raden je tijdens deze periode vooral aan om je slaapomgeving hierop aan te passen.

Zorg voor goed ademende lagen beddengoed op je bed zodat je eenvoudig een laag eraf kunt gooien wanneer je midden in een opvlieger zit.

#5: Je begint met snurken

Man snurktEén van de minder leuke bijwerkingen en een potentieel slaapprobleem tijdens het ouder worden is dat sneller in gewicht zult aankomen.

Dankzij dit plotselinge overgewicht kun je gaan snurken omdat je luchtwegen vernauwen dankzij het extra vetweefsel rond je nek.

Als je luchtweg zover vernauwd is dat deze geblokkeerd kan worden kun je mogelijk zelfs (kortstondig) stoppen met ademen tijdens het slapen, dit wordt ook wel slaapapneu genoemd.

Hoewel slaapapneu vaker voorkomt bij mannen dan bij vrouwen krijgen ook vrouwen hier meer en meer last van na de overgang.

Wanneer je lijdt aan slaapapneu of luidruchtig snurkt dan krijg je niet zo veel zuurstof binnen als je eigenlijk zou willen waardoor je algehele slaapkwaliteit verslechtert.

Zoals eerder genoemd heb je hier niet alleen jezelf mee maar ook je bedpartner, want hij of zij verliest gemiddeld een uur slaap per nacht.

#6: Je hebt last van rusteloze benen (syndroom)

Na hun 50e verjaardag krijgen veel mensen last van rusteloze benen terwijl ze slapen en in bed liggen.

Dit slaapprobleem waarbij je een onstopbare drang hebt om je benen te bewegen wordt meestal erger naarmate je ouder wordt.

Het wordt rusteloze benen syndroom genoemd omdat het het vaakst in de benen voorkomt, maar het kan echter ook voorkomen in je armen en handen.

Hoewel slaapexperts het rusteloze benen syndroom nog steeds niet helemaal begrijpen denken ze dat het te maken heeft met een stofje in je hersenen genaamd dopamine.

De hoeveelheid dopamine in je lichaam neemt af tijdens het ouder worden maar kan ook veroorzaakt worden door ijzertekort.

REKEN AF MET SLAAPPROBLEMEN DANKZIJ DE 7-STAPPEN METHODE

Perfect Slapen in 7 Stappen + gratis eBook Dieper SlapenZoals eerder genoemd in dit artikel wil ik je graag een goede oplossing voor je slaapproblemen bieden.

Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat de 7-Stappen methode van slaapexpert William van der Klaauw je beste kans is om af te rekenen met je slaapproblemen.

Is het dan een wondercursus? Nee, maar deze online slaaptraining geeft je wel unieke inzichten, adviezen en oefeningen om je slapeloosheid te bestrijden.

Je leert o.a. hoe je de juiste slaaphormonen op het juiste moment aanmaakt om snel in slaap te vallen en hoe je met behulp van je lichaamstemperatuur minder vaak wakker wordt.

Ik heb speciaal voor jullie tijdelijk een fikse korting van maar liefst 50% weten te regelen en je krijgt er bovendien 5 gratis bonussen bij.

Je kunt Perfect Slapen in 7 Stappen meteen downloaden als PDF-bestand (ook op smartphone en tablet) waardoor je meteen aan de slag kunt. Het fysieke hardcover boek krijg je de volgende dag thuisgestuurd.

Je kunt deze slaaptraining overigens ook GRATIS uitproberen, want dankzij de 90 dagen niet-goed-geld-terug garantie krijg je gewoon je geld terug als je niet tevreden bent!

KLIK HIER VOOR MEER INFORMATIE OVER DE 7-STAPPEN METHODE!

Dit populaire eBook is inmiddels ruim 15.000 keer gedownload! (Ook op smartphone!)

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.