Goed slapen in een tent [9 Praktische slaaptips voor op de camping!]

Slapen in een tentStel je wilt kamperen maar het idee van slapen in een tent houdt je tegen, omdat je toch niet goed kunt slapen in een tent toch?

Nou, dat hoeft dus niet het geval te zijn, want kamperen kan juist erg gezellig en ontspannend zijn.

Ok, veel mensen moeten even wennen aan slapen in een klein tentje.

GOED SLAPEN IN EEN TENT

In een tentje slapenMaar zoals gezegd hoeft dit dus niet per se een slechte ervaring te zijn en daarom heb ik in dit artikel 9 tips + een extra bonustip verzameld om het slapen in een tent aangenamer te maken.

Deze tips varieren van het meebrengen van het juiste beddengoed tot slapen met oordoppen in en het dragen van een slaapmasker tot het volgen van een online slaaptraining waardoor je goed slaapt waar je je ook bevindt.

#1: Goed beddengoed

Het beddengoed waaronder je slaapt is erg belangrijk om goed te slapen en daarom moet je ervoor zorgen dat je het juiste beddengoed voor jouw specifieke situatie meeneemt.

Ik wil je daarom ook aanraden nooit te besparen op beddengoed in je kampeeruitrusting en hoogwaardige kwaliteit te kopen.

Het begint natuurlijk bij een goed bed, of dit nu een zelfopblazend matras is, een stretcher of een luchtbed, zorg ervoor dat het de juiste afmeting heeft en je deze goed installeerd om zo comfortabel mogelijk te kunnen slapen.

Wat je opstelling ook gaat worden zorg ervoor dat je niet direct op de koude ondergrond ligt en je hier een zeil of kleed tussen legt.

De slaapzak of dekbed die je meeneemt op je kampeertrip moet geschikt zijn voor de temperaturen waarin je gaat slapen.

Als je het koud hebt zul je namelijk geen fijne nacht beleven en daarom is het belangrijk om altijd extra dekens mee te nemen als het ’s nachts koud kan worden.

Als je thuis altijd op een kussen slaapt is het uiteraard verstandig deze ook mee te nemen en niet ineens te moeten slapen zonder kussen.

Bovendien zijn er veel verschillende kleinere reiskussens of opblaasbare kussens verkrijgbaar als je kussen uit je eigen bed te groot is om mee te nemen op reis.

Neem elke avond een paar minuten de tijd om je bed te controleren voor je gaat slapen.

Let hierbij vooral op:

  • Is je luchtbed goed opgeblazen?
  • Lig je niet in direct contact met de ondergrond?
  • Zitten er geen vliegen en andere beestjes in je tent?
  • Is je tent opgeruimd en netjes? (In een geordende slaapomgeving slaap je namelijk beter!)

#2: Neem oordoppen mee

Wegwerp oordopjesVoor veel mensen is het meebrengen van oordoppen naar de camping een onmisbaar onderdeel van slapen in een tent.

Ze zijn klein, goedkoop en bijna overal verkrijgbaar en kunnen ervoor zorgen dat je van een slechte nacht een goede nachtrust maakt.

Door te slapen met oordoppen in kun je ervoor zorgen dat je omgevingsgeluiden niet hoort in je toch al gehorige tentje en hoor je de vogels ’s ochtends in alle vroegte niet fluiten op je welverdiende vakantie.

Er zijn veel geluiden die je nachtrust kunnen verpesten, vooral als je op een drukke camping kampeert.

Denk bijvoorbeeld aan snurkende en hoestende kampeerders naast je, ineens is het meebrengen van oordopjes geen overbodige luxe meer.

Aan de andere kant heeft elk voordeel ook z’n nadeel, want je hoort dan ook de onheilspellende dingen niet meer.

Vooral voor ouders is het dragen van oordoppen een no-go omdat ze dan ’s nachts hun kinderen niet kunnen horen.

Neem je wel oordoppen mee op reis dan is het verstandig om meerdere setjes in te pakken.

Omdat ze zo klein zijn raak je ze snel kwijt in het donker en ze zijn bovendien na een aantal nachten wel weer aan vervanging toe.

#3: Zet je tent op de juiste manier op

Let bij het opzetten van je tent goed op de omgeving van je kampeerplek, want waar je je tent plaatst kan van grote invloed zijn op je slaap.

Verwijder bijvoorbeeld altijd stenen en takken van de grond waar je je tent plaatst, want anders voel je deze wellicht door je luchtbed heen.

Daarnaast kunnen bladeren en bosjes tegen je tent waaien als het hard begint te waaien als je je tent er te dichtbij plaatst, dit kan irritante geluiden veroorzaken die je uit je slaap houden.

Maar ook je tent direct onder bomen plaatsen is om duidelijke redenen niet aan te raden omdat dit gevaarlijk kan zijn door eventuele vallende takken.

Echter er zijn ook minder voor de hand liggende redenen waarom dit niet aan te raden is, denk bijvoorbeeld eens aan vogels die in de bomen zitten en op je tent poepen kan voor slaapproblemen zorgen.

Ook andere medekampeerders kunnen de keuze van je kampeerplek beinvloeden, want hoewel dichtbij de toiletten je tent opzetten handig kan is lopen er ook (soms) de hele nacht andere kampeerders langs je tent naar het toiletgebouw.

Om je kans op een rustige nacht te bevorderen is het verstandig je tent op een rustige plek te zetten, helaas heb je dit niet altijd zelf in de hand.

#4: Kleed je goed aan

Slaapzakken in een tentIk wil je aanraden de juiste nachtkleding mee te nemen zodat je je aan alle omstandigheden en temperaturen kunt aanpassen.

Zorg ervoor dat je altijd genoeg schone nachtkleding bij je hebt of deze kunt wassen, want je slaapt lekkerder in een schone pyjama.

Als het buiten koud is zorg er dan voor dat je je warm aankleedt, maar niet zo warm dat je oververhit raakt en badend in het zweet midden in de nacht wakker wordt.

Zoek naar de gulden middenweg wat betreft nachtkleding, want van zowel te warm als te koud zul je slecht slapen.

Uiteraard kun je het beddengoed en bijvoorbeeld je slaapzak afstemmen op je nachtkleding om een goede slaaptemperatuur te creëren.

#5: Drink niet te veel vlak voor je naar bed gaat

Wat er ingaat moet er natuurlijk ook weer uit, daarom is het verstandig om niet te veel te drinken in de uren voordat je gaat slapen.

Je weet wat er gebeurt als je te veel drinkt, dan vult je blaas en voor je het weet moet je uit bed op zoek naar een toilet en mogelijk zelfs meerdere keren per nacht.

Dit helpt natuurlijk niet mee als je een goede nachtrust wilt krijgen en juist daarom is het belangrijk laat op de avond niet meer veel te drinken, vooral geen cafeïne en alcohol.

Hoewel je na het drinken van een nachtmutsje wel relatief makkelijk in slaap valt zal dit effect snel uitwerken en je juist veel onrustiger slaapt.

Let er wel op dat je ook weer niet uitgedroogd raakt. Je doet er dus goed aan om vooral overdag veel (water) te drinken en dit later op de avond te beperken.

#6: Zorg ervoor dat je moe bent

Dit is eigenlijk een heel simpele maar vaak vergeten slaaptip, zorg ervoor dat je moe bent en eraan toe bent om te gaan slapen.

Wees overdag actief en put jezelf letterlijk uit en aan het einde van de dag zal je lichaam zo vermoeid zijn dat je vroeg onder de wol wilt en niets liever wilt dan lekker slapen.

#7: Draag een slaapmasker

Goed slapen met een slaapmaskerAls het vroeg licht wordt dan is de kans dat je te vroeg wakker wordt ook erg groot, dit heeft voor een groot deel te maken met onze natuurlijke ingebouwde biologische klok.

Dit kun je eenvoudig voorkomen door een slaapmasker te dragen om dat vervelende licht te blokkeren.

Het dragen van een slaapmasker tijdens het slapen heeft overigens nòg een bijkomend voordeel.

Dit is namelijk dat niet alleen het licht geblokkeerd wordt, maar je lichaam maakt hierdoor ook meer melatonine aan.

Melatonine wordt in de volksmond ook wel “het slaaphormoon” omdat dit hormoon je slaap- waakritme beheert en ervoor zorgt dat je in slaap valt.

Omdat je geen licht ziet geven je hersenen een signaal af aan je lichaam om meer melatonine te produceren.

In combinatie met de eerder genoemde oordoppen kun je door het dragen van een slaapmasker invloeden van buiten die je slaap kunnen verstoren uitbannen.

#8: Eet geen grote maaltijd voor je naar bed gaat

Eet geen grote maaltijd voor je naar bed gaatBarbecueën voor je tent en tot laat op de avond borrelen is natuurlijk heerlijk, maar pas op dat je het niet overdrijft wanneer je ook goed wilt slapen in deze tent.

Doe het rustig aan met de proteïnen – lees vlees – vlak voor je naar bed gaat omdat deze namelijk moeilijk en langzaam verteren in je lichaam.

Als je wilt slapen dan wil je juist dat je lichaam kalm en ontspannen is en je spijsvertering niet nog druk bezig is dat ene worstje (ahum) af te breken.

#9: Raak niet in paniek als je slecht slaapt

Des te meer je je zorgen maakt over het feit dat je niet kunt slapen terwijl iedereen om je heen wel slaapt des te moeilijker het wordt om wèl in slaap te vallen.

Hoewel het makkelijker gezegd dan gedaan is, want ook al weet je dat je je eigenlijk geen zorgen moet maken toch doe je het wel.

Het is beter om simpelweg te accepteren dat je niet thuis bent als je gaat kamperen en dat er ’s nachts andere geluiden en afleidingen zijn dan thuis.

Je kunt bovenstaande slaaptips toepassen om dit zoveel mogelijk te voorkomen, maar kunt ook ontspanningsoefeningen – zoals de 4-7-8 ademhalingstechniek – toepassen voor je gaat slapen om sneller in slaap te vallen.

Slapen in een tent kan erg leuk zijn, maar kan soms ook een uitdaging zijn wanneer je weersomstandigheden niet bepaald goed zijn.

Het kost tijd om eraan te wennen en je zorgen los te kunnen laten en te kunnen genieten van het kamperen en slapen in een tentje.

BONUSTIP: VOLG DE ONLINE SLAAPTRAINING

Perfect Slapen in 7 Stappen + gratis eBook Dieper SlapenAls extra bonustip wil ik je aanraden om de 7-Stappen methode van slaapexpert William van der Klaauw te proberen.

Je leert in deze unieke online slaaptraining – die je ook kunt volgen op smartphone en tablet – hoe je sneller in slaap valt en makkelijker doorslaapt.

Je leert o.a. hoe je je melatonine productie op gang kunt helpen en hoe je de natuurlijke schommelingen in je lichaamstemperatuur in kunt zetten om beter te slapen.

Je kunt het 120+ pagina’s tellende eBook direct downloaden als PDF-bestand (ook op smartphone en tablet) waardoor je meteen aan de slag kunt.

Je krijgt vervolgens de volgende dag het fysieke hardcover boek thuisgestuurd.

Overigens loop je geen enkel risico en kun je Perfect Slapen in 7 Stappen GRATIS uitproberen, want dankzij de niet-goed-geld-terug garantie krijg je gewoon je geld terug als je niet tevreden bent.

Ik heb speciaal voor jou tijdelijk een extra korting van maar liefst 50% weten te regelen als je de slaaptraining downloadt via de onderstaande kortingslink!

KLIK HIER OM DE 7-STAPPEN METHODE TE DOWNLOADEN!

Dit populaire eBook is inmiddels ruim 15.000 keer gedownload!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *