Onregelmatig slaap- waakritme herstellen [Diagnose en slaaptips]

Onregelmatig slaap- waakritme herstellenDe meeste mensen gaan ’s avonds naar bed en slapen vervolgens tot ze wakker worden in de ochtend.

Voor mensen met een onregelmatig slaap- waakritme (syndroom) ligt dit anders, zoals het woord al zegt slapen zij erg onregelmatig en verdeeld.

Het is een minder bekende slaapstoornis die in Nederland en wereldwijd erg weinig voorkomt.

WAT IS ONREGELMATIG SLAAP- WAAKRITME (SYNDROOM)?

Het onregelmatig slaap- waakritme syndroom is een zeer zeldzame slaapstoornis en een vorm van een circadiane ritme slaapstoornis.

Mensen met deze slaapstoornis slapen gebruikelijk één tot vier uren achter elkaar en hebben meerdere slaapsessies verdeeld over de dag.

Uit recent onderzoek is gebleken dat de langste periode van slapen meestal tussen 2 uur en 6 uur ’s nachts plaatsvindt.

Hoewel je het wellicht wel zult denken hebben mensen met een onregelmatig slaappatroon geen slaapgebrek.

Ze krijgen gebruikelijk genoeg slaapuren, alleen is deze slaap verdeeld over een periode van 24 uur in plaats van dat deze geconcentreerd is in 7 of 8 standaard uren.

Toch hebben deze mensen wel vaak ook last van slapeloosheid (insomnie) en overmatige slaperigheid gedurende de dag.

NORMAAL CIRCADIAAN RITME (BIOLOGISCHE KLOK)

Normaal circadiaan ritmeOm deze slaapstoornis beter te begrijpen is het belangrijk dat we iets dieper duiken in de werking van het circadiane ritme – ook wel biologische klok genoemd – en de relatie met de slaapkwaliteit.

Je biologische klok wordt gevormd door fysieke, mentale en gedragsreactie’s op licht en donker.

Je lichaam heeft normaal gesproken een 24-uurs interne klok waardoor vele verschillende lichaamsprocessen worden aangestuurd, waaronder je slaap- waakritme.

Een belangrijke spil in dit systeem is het hormoon melatonine, dit is een hormoon die in je hersenen wordt geproduceerd en ervoor zorgt dat je slaperig wordt.

Melatonine staat in de volksmond ook wel bekend als het ‘slaaphormoon’.

Gebruikelijk produceert je lichaam ’s avonds meer melatonine als het buiten donker is en dit is van het grootste belang om een normaal en gezond slaap- waakritme te hebben.

OORZAKEN VAN EEN ONREGELMATIG SLAAPPATROON

De oorzaak van een onregelmatig slaappatroon is het (bijna) niet aanwezig zijn van een circadiaan ritme wat verantwoordelijk is om je rust en waakzaamheid te reguleren.

Mensen zonder een vaste dagelijkse routine of schema lopen een groter risico om het onregelmatig slaap- waakritme syndroom te krijgen.

Hoewel meer mensen op oudere leeftijd te maken krijgen met deze slaapstoornis betekent niet dat leeftijd op zichzelf een oorzaak is.

Het heeft vooral te maken met omstandigheden die zich meer op latere leeftijd voordoen, zoals andere medische condities en bijvoorbeeld medicijngebruik.

Daarnaast zijn er nog enkele ongerelateerde oorzaken die je slaap- waakritme tijdelijk kunnen verstoren.

Enkele voorbeelden hiervan zijn:

  • Werken van onregelmatige diensten (nachtdiensten)
  • Regelmatig reizen tussen verschillende tijdzones (jetlag)
  • … of de geboorte van een kind die je nachten wakker houdt

BEHANDELING VAN EEN VERSTOORDE BIOLOGISCHE KLOK

Biologische klok herstellenSlapen en ontwaken op onregelmatige tijdstippen en steeds erg kort aaneengesloten slapen is geen medisch noodgeval omdat het normaal is dat je af en toe slaapproblemen ervaart.

Het is echter wel verstandig je huisarts of een slaapcoach te raadplegen als je altijd erg onregelmatig slaapt en er nog geen diagnose is gesteld.

Het is vooral belangrijk om een arts te raadplegen wanneer je geen enkele reden kunt verzinnen voor de verstoorde slaap.

DIAGNOSE STELLEN

Hoe kan een arts de diagnose onregelmatig slaap- waakritme syndroom vaststellen? Ten eerste zal je arts vragen naar je slaaproutine en laat je een slaapdagboek bijhouden.

In een slaapdagboek vul je in wanneer je slaapt en hoe lang je slaapt over een vooraf bepaalde periode, meestal is dit een week of twee weken.

Daarnaast zal je dokter je vragen naar andere slaapproblemen zoals bijvoorbeeld slapeloosheid en slaperigheid overdag.

Wanneer je meer dan drie slaapt en weer ontwaakt in een tijdsbestek van 24 uur kan een slaapexpert meestal de diagnose van een onregelmatig slaap- waakritme al stellen.

ONREGELMATIG SLAAP- WAAKRITME HERSTELLEN

Een onregelmatig slaap- waakritme herstellen is geen eenvoudige opgave, toch zijn er een aantal oplossingen en veranderingen in je levensstijl die je meteen kunt doorvoeren en kunnen helpen je slaapprobleem te beperken en herstellen.

Probeer bijvoorbeeld een:

  • Ga beter om met licht: Het is belangrijk om jezelf overdag veel bloot te stellen aan natuurlijk daglicht en eventueel blauw licht (van elektronica). Beperk in de avond echter je blootstelling aan het blauwe licht van beeldschermen van de tv of computerschermen.
  • Pas het gebruik van cafeïne aan: Drink ’s avonds, maar ook overdag minder koffie en energiedrankjes, vooral in de middag.
  • Breng meer structuur in je dag: Probeer je activiteiten beter te plannen door een vast schema op te stellen waarin je bijvoorbeeld op vaste tijdstippen sport en vrienden bezoekt.
  • Maak je slaapkamer zo comfortabel mogelijk, zorg dus voor een goed bed waarin je lekker ligt.
  • Doe ontspanningsoefeningen voor je gaat slapen zodat je met een kalme geest en rustig lichaam naar bed gaat. Denk bijvoorbeeld aan yoga, meditatie, lezen, 4-7-8 Ademhalingstechniek, bidden of een warme douche nemen.
  • Zorg ervoor dat je slaapkamer donker en stil is, verduisterende gordijnen en geluiddichte deuren en ramen kunnen een groot verschil maken in je slaapkwaliteit.

VOLG DE 7 STAPPEN METHODE

Perfect Slapen in 7 Stappen + gratis eBook Dieper SlapenOm het uiteindelijk doel te bereiken en ’s nachts langer te slapen en overdag fitter en alerter te zijn is het volgen van een online slaaptraining ook een goede oplossing.

Ik wil je daarom aanraden de 7-Stappen methode van slaapexpert William van der Klaauw te volgen.

Je leert in deze online slaaptraining hoe je op het juiste moment de juiste slaaphormonen kunt aanmaken, dit is zoals gezegd van levensbelang voor een goede nachtrust.

Je leert in 7 eenvoudige stappen hoe je sneller in slaap kunt vallen, rustiger slaapt en langer door kunt slapen.

Ik heb speciaal voor mijn lezers 50% korting weten te regelen op de slaaptraining en je krijgt er bovendien 5 bonus eBooks bij.

De slaaptraining kun je na bestelling meteen als PDF-bestand downloaden op je computer, smartphone en tablet waardoor je direct aan de slag kunt.

Het fysieke hardcover boek krijg je vervolgens de volgende dag thuisgestuurd.

Je loopt overigens geen enkel risico, want dankzij de 90 dagen niet-goed-geld-terug garantie krijg je meteen je geld terug als je niet tevreden bent!

GA DIRECT NAAR DE GEHEIME KORTINGSPAGINA!

Deze populaire slaaptraining is inmiddels ruim 15.000 keer gedownload!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.