Snurken is niet alleen jouw probleem maar ook van je partner!

Help mijn partner snurkt!Snurken is een probleem waar zelfs de beste relatie aan ten onder kan gaan en het is daarom niet alleen jouw probleem, maar ook zeker het probleem van je partner.

Communiceren over het probleem is daarom ook uiterst belangrijk.

Maar hoe kun je praten wanneer je partner steevast snel afdwaalt naar dromenland terwijl jij wakker in bed ligt?

SNURKEN IS OOK HET PROBLEEM VAN JE PARTNER

Omgaan met een snurkende partner is waarschijnlijk één van de eerste slaapproblemen van de gehele mensheid.

De reactie op een snurker naast je is tot op de dag van vandaag overigens weinig veranderd.

Het begint met een kleine por en zachtjes fluisteren: “Hé je snurkt!” maar gaat al snel over in een harde duw, schreeuwen en slaan.

Uiteindelijk vlucht je slapeloze partner uit de slaapkamer en gaat slapen op de bank of word jij gedwongen plaats te nemen op de logeerkamer met de deur uiteraard potdicht.

Een “normale snurker” produceert ongeveer 60 decibel tijdens het snurken en dit is ongeveer hetzelfde volume als een normale conversatie.

Echter zijn er ook snurkers die op hun toppunt ongeveer 100 decibel produceren en dit is hetzelfde volume als van een kettingzaag.

Wat het nog moeilijker maakt is dat snurken een probleem in een relatie is wat in je onderbustzijn gebeurt en jij op dat moment dus niet de controle over hebt.

In een eerder artikel schreef ik al hoe je als partner van een snurker jaarlijks 300 uur slaap misloopt.

Het is dus voor jullie beiden erg belangrijk dat je een oplossing vindt voor je snurkgedrag zodat jullie beide weer in alle rust kunnen slapen.

WAT IS SNURKEN?

Snurken wordt veroorzaakt door trillingen van het weefsel in de neus, mond en keel.

Hoewel in sommige gevallen snurken wordt veroorzaakt door allergieën, verstopte neus, overgewicht of slaaphouding kan het ook gewoon aangeboren zijn en zonder reden plaatsvinden.

Dit kan bijvoorbeeld komen door een nauwe doorgang in je keel of een te los strotklepje of juist een te groot gehemelte.

Hoewel het allemaal niet ernstig is en op zichzelf geen kwaad kan biedt een combinatie van deze factoren een grote kans om te gaan snurken.

In sommige gevallen moet hier echter wel iets aan gedaan worden en kan een (vaak kleine) operatie uitkomst bieden.

Slaapapneu en snurken

Slaapapneu en snurkenSnurken kan ook veroorzaakt worden door een serieuzere conditie zoals slaapapneu.

Mensen die lijden aan slaapapneu stoppen gedurende de nacht meerdere keren met ademen en deze adempauzes kunnen in sommige gevallen bijna een minuut duren.

Slaapapneu zorgt er echter ook voor dat je neus of keel daadwerkelijk geblokkeerd wordt tijdens het snurken.

Iedere keer dat dit gebeurt probeert het lichaam de snurker wakker te maken om de blokkade op te heffen en weer te kunnen ademen.

Gevolg hiervan is dat mensen met slaapapneu niet genoeg diepe slaap krijgen en vermoeid wakker worden en hun partners tijdens elke adempauze weer de stuipen op het lijf worden gejaagd.

DE SNURKER

Hoe luid iemand ook snurkt vaak weet de snurker hier zelf niets van tot hem of haar dit verteld wordt door hun partner of huisgenoot.

Je kunt jezelf immers niet horen als je ligt te slapen en je bent je er dus niet van bewust wat dit met vooral je partner kan doen.

Wanneer je hier dan op gewezen wordt zal dit vaak voelen als oneerlijke kritiek omdat je er zelf niets aan kunt doen toch?

Je schaamt je, voelt je schuldig en soms zelfs vernederd wanneer je partner dit probleem bij je aankaart.

Er zijn overigens wel oplossingen en trainingen om te stoppen met snurken, zoals bijvoorbeeld het Stop Nu Met Snurken Oefenprogramma een goede en effectieve slaaptraining is.

Het is belangrijk om een oplossing te vinden voor je snurkprobleem omdat in het ergste geval je bedpartner een chronisch slaapprobleem kan oplopen.

Je partner kan hierdoor erg humeurig worden, meer stress ervaren en zelfs in een depressie belanden.

SLAPEN NAAST IEMAND DIE SNURKT

Kind naast snurkende papaVoor een niet snurker en dan met name een lichte slaper kan het bed delen met een luid snurkende partner een ware nachtmerrie zijn.

Een nacht waarbij je bij elke ademhaling van je partner de rillingen krijgt kan een ware kwelling zijn en is dan ook erg frustrerend.

De gevolgen van slapeloosheid zijn ook niet mals en kunnen letterlijk je leven op de kop zetten. Enkele gevolgen van slecht slapen zijn:

  • Stress
  • Uitputting
  • Minder alert
  • Overdag slaperig
  • Slecht kunnen concentreren

Echter bijna alle facetten van je dagelijkse leven kunnen negatief beïnvloed worden wanneer je slecht slaapt en vele malen per nacht wakker wordt.

Bovendien zul je je simpelweg minder gelukkig voelen en zal dit slaapgebrek als een zware last op je schouders en op je relatie voelen.

De frustratie wordt nog groter wanneer je snurkende partner elke ochtend fris en fruitig wakker wordt terwijl jij weer een helse nacht hebt doorgemaakt.

PRAAT MET ELKAAR

Praten in bedWanneer je je als koppel aan elkaar irriteert is met elkaar praten en goed communiceren het belangrijkste.

Dit is uiteraard niet eenvoudig wanneer je beide te kampen hebt met chronisch slaaptekort en irritatie.

Probeer daarom ook zoveel mogelijk tot rust te komen en te kalmeren voor je met je partner het gesprek aangaat.

Dit kun je ook het beste niet midden in de nacht doen of wanneer je net wakker bent omdat je dan waarschijnlijk vol met emotie zit.

Probeer altijd rekening met de gevoelens van de ander te houden omdat je weet dat je niet met opzet snurkt om je partner te pesten.

Ga samen op zoek naar een oplossing om het snurken te verhelpen en weer een goede nachtrust te kunnen krijgen.

SNURKEN SAMEN OPLOSSEN

Als je een relatie hebt waarbij één van beide erg snurkt dan is dit een gezamenlijk probleem en het probleem oplossen is dus ook een gezamenlijke verantwoordelijkheid.

Zoals gezegd is het belangrijk om goed te blijven communiceren en praten zodat je samen een praktische oplossing kunt zoeken om te stoppen met snurken.

Dit is erg belangrijk omdat snurken voor een slechte slaapkwaliteit van jullie beide kan zorgen.

Wanneer de meest voor de hand liggende oplossing zoals het veranderen van slaaphouding niet helpt dan is het tijd om een (online) anti-snurktraining te volgen.

ONLINE ANTI-SNURKTRAINING

Stop met snurken boekIk wil je het Stop Nu Met Snurken Oefenprogramma van ex-snurker en slaapexpert Peter Groenendonk aanraden omdat ik hier zelf erg veel goede ervaringen mee heb.

Je leert in dit 40+ pagina’s tellende eBook hoe je binnen drie minuten per dag voorgoed stopt met snurken.

Dit doe je aan de hand van 24 krachtige oefeningen die jouw snurkprobleem bij de wortel aanpakt en hier een blijvende oplossing voor biedt.

Als je het Stop Nu Met Snurken Oefenprogramma download via onze exclusieve kortingspagina krijg je tijdelijk 40% korting en kun je direct aan de slag.

Je loopt overigens geen enkel risico en kunt deze anti-snurktraining gratis uitproberen, want dankzij de 56 dagen niet-goed-geld-terug garantie krijg je gewoon je geld terug als je niet tevreden bent!

GA DIRECT NAAR DE GEHEIME KORTINGSPAGINA!

Dit populaire eBook is inmiddels ruim 12.000 keer gedownload!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.