Diepe slaap bevorderen: Dit zijn de voordelen van genoeg diepe slaap!

Diepe slaap bevorderenHet krijgen van genoeg diepe slaap is van essentieel belang voor je lichaam en wanneer je dit niet krijgt is het belangrijk om je diepe slaap te bevorderen.

Als je niet genoeg diepe slaap krijgt is dit zelfs bijzonder gevaarlijk voor je gezondheid waardoor je allerlei gezondheidsproblemen kunt oplopen.

Wanneer je niet genoeg slaapt dan zal je immuunsysteem, je zenuwstelsel, je hormoonhuishouding en allerlei andere lichaamsfuncties je in de steek laten.

Maar ook je geestelijke gezondheid zal lijden onder te weinig slaap, zo kun je je minder goed concentreren, onthoud je minder goed en heb je je emoties minder goed in bedwang.

Toch laten veel mensen zich verleiden tot het inleveren van kostbare slaaptijd voor werk of studie.

In dit artikel ga ik je laten zien waarom je dit beter niet kunt doen en geef ik je daarnaast een aantal unieke tips hoe jij je diepe slaap kunt bevorderen.

WAT IS DIEPE SLAAP?

Diepe slaapDiepe slaap is één van de slaapfases waarin je elke nacht meerdere malen verkeert.

Je slaappatroon wordt bewaakt door je circadiane ritme, ook wel biologische klok genoemd, en deze wordt op zijn beurt weer aangestuurd door je brein waarin op verschillende momenten van de dag verschillende hormonen worden geproduceerd.

Tijdens je diepe slaap herstelt en repareert je lichaam zichzelf en wordt de nieuwe energie voor de volgende dag opgedaan.

Daarnaast speelt diepe slaap een belangrijke rol in het bewaken van je gezondheid en je immuunsysteem en worden beschadigde spieren en weefsel gerepareerd.

Als het buiten donker wordt en de nacht langzaam zijn intrede doet zal je lichaam reageren op het gebrek aan daglicht en gaat het melatonine produceren.

Melatonine is een hormoon die ervoor zorgt dat je je slaperig gaat voelen.

Daglicht, maar ook kunstmatig licht, zorgt ervoor dat je lichaam geen melatonine aanmaakt en dit verklaart ook waarom je overdag (bijna) niet kunt slapen.

Er zijn 4 verschillende slaapfases die de revue passeren tijdens een slaapcyclus, namelijk:

  1. De eerste slaapfase is de NREM-slaapfase (sluimerfase). Direct nadat we in slaap zijn gevallen komen we in de non-rapid eye movement slaapfase.
  2. Ook de tweede slaapfase (lichte slaapfase) behoort nog tot de lichte slaapfases en in deze fase kan je slaap eenvoudig verstoord worden door geluiden of bewegingen.
  3. De derde slaapfase is de diepe slaap en in deze fase zul je minder snel gestoord kunnen worden, maar als je wel ontwaakt tijdens de diepe slaapfase dan ben je de eerste minuten vaak erg duizelig en gedesoriënteerd.
  4. De vierde slaapfase wordt ook wel de REM-slaapfase genoemd (rapid eye movement) en dit is de fase waarin we dromen. Als je wakker wordt tijdens de REM-slaap dan voel je je meestal erg zwak en slaapdronken.

Tijdens het slapen doorloop je in ongeveer anderhalf uur een volledige slaapcyclus en het is belangrijks om een slaapcyclus volledig af te ronden om genoeg diepe slaap te krijgen.

JA! IK WIL LEREN HOE IK DIEPER KAN SLAPEN!

WAAROM DIEPE SLAAP BEVORDEREN?

Voordelen van de diepe slaapfaseJe diepe slaap kan door vele verschillende factoren worden aangetast en hierdoor ga je je vermoeid, gedesoriënteerd, minder geconcentreerd, gestresst en soms duizelig voelen.

Enkele oorzaken voor een tekort aan diepe slaap zijn:

Diepe slaap bevorderen is erg van groot belang omdat erg belangrijk voor je gezondheid is om tijdens elke slaapcyclus de diepe slaapfase te doorlopen.

Hieronder zie je een lijst met de top 10 gezondheidsvoordelen die genoeg diepe slaap met zich meebrengen.

#1: Je houdt een gezonde bloeddruk

Door een gebrek aan diepe slaap gaat je lichaam meer adrenaline en cortisol produceren waardoor de bloeddruk zal stijgen.

Als je genoeg diepe slaap krijgt kan je lichaam voldoende rusten en gaat je hartritme omlaag waardoor ook je bloeddruk laag blijft.

#2: Je hersenen blijven gezond

De diepe slaap is de slaapfase voor je lichaam in de REM-slaapfase terecht komt en je zult dromen.

Tijdens de diepe slaapfase kan je brein hersencellen repareren en maakt je lichaam hormonen aan die ervoor zorgen dat je nieuwe hersencellen aanmaakt.

Hierdoor kan je brein elke nacht voldoende herstellen en kun je mentale problemen vermijden.

#3: Je voorkomt hartfalen

Als je je hart gezond wilt houden en hartfalen wilt voorkomen dan is het erg belangrijk dat je goed slaapt.

Tijdens de diepe slaap klopt je hart namelijk langzamer waardoor het de kans krijgt om zichzelf te repareren en te herstellen van de voorgaande dag.

#4: Je blijft slank

Je blijft slankAls je niet genoeg diepe slaap krijgt dan zul je sneller aankomen omdat je een grotere hunkering naar (vet en ongezond) voedsel hebt.

Uit onderzoek is gebleken dat je tijdens de diepe slaapfase afwijkingen in je hormonen herstelt en de aanmaak van de hormonen ghreline en leptine beter onder controle hebt.

Ghreline is het hormoon die ervoor zorgt dat je een hongergevoel krijgt, terwijl leptine ervoor zorgt dat je je vol voelt.

Zonder genoeg diepe slaap raakt je lichaam de controle over beide hormonen kwijt en zul je sneller aankomen.

#5: Je hebt minder kans op stress en depressie

Door diepe slaap te bevorderen kun je stress verminderen en heb je minder kans om depressief te worden.

Omdat je hartritme lager is tijdens de diepe slaapfase komen je lichaam en geest tot rust en uit onderzoek is zelfs gebleken dat stress en diepe slaap direct met elkaar in verband kunnen worden gebracht.

#6: Je verbetert je geheugen en creativiteit

Alsof dit niet genoeg is kan ik je vertellend je door het bevorderen van diepe slaap een beter geheugen krijgt en creatiever bent.

Mensen die genoeg diepe slaap krijgen zullen beter kunnen leren en vinden vaak de beste oplossingen voor problemen.

Na de diepe slaap volgt de REM-slaap waarin je droomt en het is wellicht overbodig om te vermelden, maar als je voor of tijdens de diepe slaap ontwaakt zul je niet in de REM-slaapfase belanden.

#7: Je lichaam kan beschadigde cellen repareren

Tijdens de diepe slaap kunnen de proteïnen in je lichaam hun werk doen en beschadigde lichaamscellen repareren.

Denk hierbij bijvoorbeeld aan schaafwonden die soms na een goede nacht slapen opmerkelijk goed zijn hersteld.

Door diepe slaap te bevorderen kun je dus sneller genezen van schaafwonden, maar ook botbreuken en andere complicaties herstellen sneller als je goed slaapt.

#8: Je gaat vrolijker door het leven

Je gaat vrolijker door het levenAls je genoeg diepe slaap krijgt zul je fris en fruitig ontwaken met als logisch gevolg dat je vrolijker door het leven gaat.

Daar tegenover staat dat mensen die niet goed slapen en niet genoeg diepe slaap krijgen sneller boos en emotioneel worden.

Een chronisch tekort aan diepe slaap kan uiteindelijk leiden tot meer stress en uiteindelijk depressiviteit.

#9: Je hebt minder kans op diabetes

Diabetes kan door vele factoren worden veroorzaakt, echter mensen die slecht slapen krijgen vaak te maken met stofwisselingsziekten zoals obesitas waardoor ze later diabetes kunnen krijgen.

Als je genoeg diepe slaap krijgt wordt je insulinegevoeligheid vergroot waardoor je bloedsuikerspiegel in je bloed omlaag gaat.

#10: Je krijg meer energie

De belangrijkste en meest voor de hand liggende reden om diepe slaap te bevorderen is waarschijnlijk dat je met meer energie zult ontwaken.

Tijdens het slapen produceert de stofwisseling in je lichaam namelijk nog steeds energie en deze wordt opgeslagen voor de volgende dag.

Betere slaap betekent dus dat je fitter bent en meer energie hebt.

SLAAPTIPS OM DIEPE SLAAP TE BEVORDEREN

Koffie drinkenWanneer je niet diep genoeg slaapt of last hebt van slapeloosheid dan wil ik je de volgende slaaptips aanraden om je slaapkwaliteit te verbeteren.

  1. Zorg voor een goede slaapomgeving. Zorg er dus voor dat je slaapkamer donker en geluiddicht is. Daarnaast is het belangrijk dat de slaapkamertemperatuur koel is, ongeveer tussen 15 en 19 graden.
  2. Voorkom inspannende activiteiten voor je naar bed gaat. Ga dus niet nog even werken of sporten vlak voor je gaat slapen.
  3. Als je naast een snurkende partner slaapt wil ik je aanraden om het volgende artikel te lezen: Help! mijn partner snurkt! [11 Slaaptips waardoor je jaarlijks 300 uur langer slaapt!]
  4. Zet alle elektronica ongeveer anderhalf uur voor je naar bed gaat uit. Dit geldt dus ook voor je smartphone en laptop omdat het blauwe licht dat deze beeldschermen uitstralen je slaap ernstig kunnen verstoren.
  5.  Je kunt bepaalde ontspanningstechnieken doen voor je naar bed gaat om al met een ontspannen lichaam en geest te gaan slapen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan: mediteren, yoga, ademhalingsoefeningen, warm bad, massage en lezen.
  6. Drink 3 à 4 uur voor je gaat slapen geen koffie of energiedrankjes meer. De cafeïne in deze dranken zorgt ervoor dat je wakker en alert blijft terwijl je dit juist wilt voorkomen.
  7. Probeer jezelf aan te leren op je zij te slapen, het is namelijk bewezen dat dit de beste en meest productieve slaaphouding is.

DIEPER SLAPEN DANKZIJ PERFECT SLAPEN IN 7 STAPPEN

Perfect Slapen in 7 Stappen boekIn dit artikel heb je kunnen lezen waarom het bevorderen van diepe slaap belangrijk is en hoe je ervoor kunt zorgen dat je genoeg diepe slaap krijgt.

Wil je meer van dit soort unieke slaaptips? Dan raad ik de Perfect Slapen in 7 Stappen methode van slaapexpert William van der Klaauw aanraden.

In deze online slaaptraining vind je allerlei unieke slaaptips en oefeningen die je thuis kunt uitvoeren om makkelijker in slaap te vallen en dieper te slapen.

Wil je meer informatie over Perfect Slapen in 7 Stappen? Inmiddels is het populaire boek al meer dan 15.000 keer gedownload!

Je kunt de training overigens ook gratis uitproberen, want dankzij de 90 dagen niet-goed-geld-terug garantie krijg je gewoon je geld terug als je niet tevreden bent!

GA DIRECT NAAR DE DOWNLOADPAGINA!

Inmiddels ruim 15.000 downloads!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *